Рішення
від 05.03.2014 по справі 924/1352/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"05" березня 2014 р.Справа № 924/1352/13

за позовом виконувача обов'язків прокурора Городоцького району Хмельницької області, м. Городок Хмельницької області в інтересах держави в особі Скіпченської сільської ради, с. Скипче Городоцького району Хмельницької області

до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова, с. Сирватинці Городоцького району Хмельницької області

про стягнення на користь місцевого бюджету Скіпченської сільської ради 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.)

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області, м. Городок Хмельницької області

Головуючий суддя Смаровоз М.В.

Суддя Субботіна Л.О.

Суддя Шпак В.О.

Представники:

позивача: не з'явились;

відповідача: Туцький Ю.В. - за довіреністю від 05.02.2014р.;

третьої особи: не з'явились;

прокуратури: Мартинюк Ю.М.

У судовому засіданні 05.03.2014р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Виконувач обов'язків прокурора Городоцького району Хмельницької області в інтересах держави в особі Скіпченської сільської ради звернувся з позовом до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова, в якому просить суд стягнути з відповідача на користь місцевого бюджету Скіпченської сільської ради 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.).

В обгрунтування позовних вимог, зокрема, відзначається, що проведеною прокуратурою району перевіркою дотримання вимог земельного законодавства встановлено, що розпорядженням голови Городоцької райдержадміністрації за № 783/2011-р від 04.11.2011р. „Про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв)" передано в оренду сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова невитребувані земельні частки (паї) загальною площею 321,84 га, в тому числі ріллі 268,9444 га, деградованих пасовищ 52,8956 га на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, але не більше як на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського товариства на території Скіпчанської сільської ради за межами населеного пункту. Пунктом 3 зазначеного розпорядження зобов'язано сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова у двомісячний строк укласти договори оренди землі та провести їх державну реєстрацію. Разом з тим, 05.07.2012р. головним спеціалістом відділу оперативного контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області Долюком В.В. було проведено перевірку, у ході якої було виявлено, що СТОВ ім. Чкалова обробляє невитребувані земельні частки (паї) площею 321,84 га на підставі розпорядження Городоцької райдержадміністрації №783/2011-р від 04.11.2011 „Про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв)" на території Скіпченської сільської ради без договору оренди землі, що є використанням земель без правовстановлюючих документів, чим порушено вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012р. та директору СТОВ ім. Чкалова виданий припис №000049, яким відповідача зобов'язано усунути порушення вимог земельного законодавства у 30-денний термін.

Також, проведеною повторною перевіркою 12.12.2012р. встановлено, що припис № 000049 від 05.07.2012р. щодо усунення порушень земельного законодавства на території Скіпчанської сільської ради не виконано, тому головним спеціалістом відділу оперативного контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області Лучком С.М. складено припис про усунення ТОВ ім. Чкалова порушення земельного законодавства за №000265 від 12.12.2012р., складено протокол про адміністративне правопорушення №000067 від 12.12.1012 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення в розмірі 170 грн., які товариством сплачено. Крім того, головою Городоцької РДА прийнято розпорядження №726/2012р від 21.11.2012р. про створення комісії по визначенню розмірів збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Як наслідок, 04.02.2013р. головою Городоцької районної державної адміністрації затверджено акт про визначення розміру збитків за фактичне використання земельної ділянки від 04.02.2013р. про визначення збитків в сумі 176575,01 грн., які нанесені СТОВ ім. Чкалова Скіпченській сільській раді за час використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону (даний акт є чинним, відповідач на засіданні визнав свою вину).

Як вказано у позовній заяві, з метою врегулювання даного спору у досудовому порядку листом-повідомленням комісією по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам рекомендовано відповідачу добровільно відшкодувати Скіпченській сільській раді збитки за використання земельної ділянки з порушенням норм земельного законодавства. Однак, станом на момент звернення прокурора до суду з позовною заявою, вимоги, викладені в листі, відповідачем не виконані. Прокурором також відзначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Тому, позов заявляється прокурором, оскільки ухилення відповідача від укладення договору оренди земельної ділянки та сплати орендної плати за землю завдає значних матеріальних збитків місцевому бюджету, що призводить до його дефіциту і недофінансування соціальних програм, що фінансуються з бюджету.

Керуючись ст.ст. 116, 124-126, 156, 206 ЗК України, ст.ст. 4, 13, 20, 21 Закону України "Про оренду землі", враховуючи вищевикладене, представники прокуратури та позивача просять задовольнити позов в повному обсязі.

Представники відповідача проти позову заперечують, відзначаючи, зокрема, що, визначаючи розмір збитків, позивач посилається на постанову КМУ № 284 від 19.04.19993р. „Про порядок визначення та відшкодування збитків власника землі та землекористувачам". Однак, як вказує представник відповідача, даний порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам застосовується при наявності підстав для відшкодування збитків, серед яких відсутня така підстава як використання земель без правовстановлюючих документів. Земельним кодексом України як спеціальним нормативно-правовим актом, що регулює земельні відносини, зокрема статтею 156, встановлено чіткий перелік підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Даний перелік підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Серед наведених в ст.156 Земельного кодексу України підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам такої підстави, як користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, не передбачено, стверджує представник відповідача. Разом з тим, розрахунок розміру збитків не відповідає вимогам чинного законодавства. Крім того, як зазначив представник відповідача, в зазначеному акті про визначення розміру збитків за фактичне використання земельної ділянки, затвердженого головою районної державної адміністрації 04.02.2013р., розмір збитків розраховано за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р. Однак, обґрунтувань щодо визначення такого періоду розрахунку в акті від 04.02.2012р. та в позовній заяві №114-34-13 від 30.08.2013р. не наведено. Звертається увага на те, що факт використання земель без правовстановлюючих документів встановлено актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства, складеним Держсільгоспінспекцією в Хмельницькій області 05.07.2012р. Однак, про використання зазначених земель з 01.01.2012р. позивачем підтверджуючих документів суду не надано, вказує представник відповідача. Разом з тим, відповідно до ст.614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов'язання несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Однак, СТОВ ім. Чкалова неодноразово зверталась до Городоцької районної державної адміністрації із пропозицією укласти необхідні договори оренди. Також відзначено, що Скіпченська сільська рада не наділена повноваженнями щодо здійснення прав володіння, користування чи розпорядження зазначеними земельними ділянками.

Крім того, представником відповідача вказано, що позивачем не доведено факту використання відповідачем земельних ділянок невитребуваних паїв загальною площею 321,84 га. Про це свідчать і документи, надані Державною інспекцією сільського господарства України у Хмельницькій області 12 лютого 2014 року із супровідним листом №4/1-462. Виходячи із інформації, наданої Держсільгоспінспекцією у Хмельницькій області, оригіналів припису №000049 від 05.07.2012 року, акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012 року, припису №000285 від 12.12.2012 року та протоколу про адміністративне правопорушення №000067 від 12.12.2012 року, якими позивач обґрунтовує підставність поданого позову, в Держсільгоспінспекції у Хмельницькій області немає. Окрім того, доданий до листа №4/1-462 від 12.02.2014р. акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14.09.2012 року свідчить про відсутність на зазначену дату порушень зі сторони СТОВ ім.Чкалова вимог чинного земельного законодавства, що спростовує твердження позивача про користування СТОВ ім.Чкалова земельними ділянками без правовстановлюючих документів в період з 01.01.2012 року по 31.12.2012 року та вказує на безпідставність нарахування збитків позивачем за вказаний період. Крім того, 29.01.2014р. до матеріалів справи також долучено довідку Управління агропромислового розвитку Городоцької РДА № 41 від 28.01.2014р., відповідно до якої СТОВ ім. Чккалова використовує під посіви землі, що знаходяться на території Скіпченської сільської ради, загальною площею 2081 га. Однак, як вважає представник відповідача, ця довідка не підтверджує використання товариством земель площею 321,84 га без правовстановлюючих документів.

Враховуючи вищевикладене, відповідач просить суд відмовити у позові повністю.

Представник Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області, вважаючи позов обгрунтованим, зокрема, відзначив, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 „Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" розпорядженням голови районної державної адміністрації № 726 від 21.11.2012р. утворено комісію по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам. Відповідно до пункту 3 зазначеної постанови відшкодуванню підлягають збитки завдані власникам землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Розпорядженням голови районної державної адміністрації № 783/2011-р від 04.11.2011р. „Про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв)" СТОВ ім. Чкалова передано в оренду невитребувані земельні частки (паї) загальною площею 321,84 га, у тому числі ріллі 268,9444 га, деградованих пасовищ 52,8956 га до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, але не більше як на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Скіпченської сільської ради. Орендна плата встановлена у розмірі 5% від визначеної вартості земельної частки (паю). Як зазначив представник третьої особи, збитки, завдані Скіпченській сільській раді за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р., становлять 294291,7 грн. Також зазначено, що 04.02.2013р. на засіданні комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам були присутні голова Скіпченської сільської ради та директор СТОВ ім. Чкалова. Директор СТОВ ім. Чкалова не заперечував, що товариством використовуються невитребувані земельні частки (паї) на території Скіпченської сільської ради за межами населеного пункту та пояснив, що договори оренди землі підписані товариством та головою районної державної адміністрації, товариством сплачено кошти за державну реєстрацію договорів у відділі Держкомзему у Городоцькому районі, однак у грудні 2012р. договори були повернуті реєстратором без державної реєстрації. Тому, як зазначив представник третьої особи, члени комісії вирішили нарахувати збитки у мінімальному розмірі орендної плати за землю, встановленої Указом Президента України № 92/2002 від 02.02.2002р. „Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян - власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)" - 3% від нормативної грошової оцінки землі. Крім того, в березні 2013р. СТОВ ім. Чкалова мало намір сплатити збитки відповідно до акту, однак були відсутні рахунки, на які повинні сплачуватись кошти. Наказом Державної казначейської служби України № 106 від 25.06.2013р. „Про затвердження змін до Довідника відповідності символу звітності коду класифікації доходів бюджету" відкриті рахунки для зарахування коштів за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття. Однак, як зазначено представником третьої особи, товариство відмовилось сплачувати кошти за фактичне використання земельних часток (паїв).

У надісланих суду 04.03.2014р. заявах представники позивача та третьої особи просять суд розглядати справу в судовому засіданні 05.03.2014р. без їх участі.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

04.11.2011р. Городоцькою районною державною адміністрацією Хмельницької області видано розпорядження № 783/2011-р „Про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв)" та вирішено, зокрема: передати в оренду сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю імені Чкалова невитребувані земельні частки (паї) загальною площею 321,84 га, в тому числі ріллі 268,8444 га, деградованих пасовищ 52,8956 га на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, але не більше як на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Скіпченської сільської ради за межами населеного пункту згідно з додатками 1, 2; встановити орендну плату в розмірі 5% від визначеної відповідно до законодавства вартості земельної частки (паю).

Відповідно до складеного посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012р., в результаті перевірки встановлено, що СТОВ ім. Чкалова обробляє невитребувані земельні частки (паї) на території Скіпченської сільської ради без договору оренди, що є використанням земель без правовстановлюючих документів.

05.07.2012р. посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області видано припис № 000049 директору СТОВ ім. Чкалова, у якому констатовано, що ТОВ ім. Чкалова обробляє невитребувані земельні частки (паї) на території Скіпченської сільської ради без договору оренди, що є використанням земель без правовстановлюючих документів. Тому, зобов'язано керівника у 30-тиденний термін усунути означене порушення.

Однак, і в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012р., і в приписі № 000049 від 05.07.2012р. при зазначенні в числовому виразі розміру площі самовільно зайнятої ділянки допущено по два виправлення, що унеможливлює з'ясування тієї обставини, факт зайняття земельної ділянки якої саме площі встановлено працівником Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області в ході перевірки 05.07.2012р.

14.09.2012р. посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, яким встановлено, що на час повторної перевірки вимоги припису про усунення порушення земельного законодавства № 000049 від 05.07.2012р. були виконані, договори оренди в кількості 280 шт. загальною площею 321,84 га зареєстровані в Городоцькому управлінні Держкомзему.

Однак, 12.12.2012р. посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області видано припис № 000285, яким встановлено, що директор СТВ ім. Чкалова ОСОБА_5 не виконав вимог припису № 000049 від 05.07.2012р., що є порушенням ст. 188-5 КУпАП. Також, цим приписом зобов'язано керівника в 30-тиденний термін усунути порушення земельного законодавства.

12.12.2012р. працівником Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області при перевірці дотримання вимог виконання припису № 000049 від 05.07.2012р. складено протокол про адміністративне правопорушення № 000067 та встановлено, що 12.12.2012р. директор СТОВ ім. Чкалова ОСОБА_5 не виконав вимог припису № 000049 від 05.07.2012р.

12.12.2012р. посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 1-37, якою встановлено, що гр. ОСОБА_5, який працює директором СТОВ. ім. Чкалова, порушив вимоги ст.ст. 125-126 ЗКУ, а саме - не виконав вимоги припису про усунення порушень земельного законодавства № 000049 від 05.07.2012р. Постановлено визнати гр. ОСОБА_5 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 Кодексу України про адміністративне правопорушення та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн.

17.01.2013р. Городоцькою районною державної адміністрацією видано розпорядження № 5/2013-р „Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації № 726/2012-р від 21.11.2012р.", яким затверджено Положення про комісію з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

04.02.2013р. комісією по визначенню розміру збитків землевласникам та землекористувачам складено акт про визначення розміру збитків за фактичне використання земельної ділянки, де, зокрема, вказано, що відповідно до листа управління Держкомзему в Городоцькому районі станом на 01.01.2012р. грошова оцінка по колишньому КСП ім. Чкалова на території Скіпченської сільської ради складає 1 га ріллі - 21346,88 грн. (коефіцієнт 5,6192); 1 га деградованих пасовищ - 735,77 грн. (коефіцієнт індексації 2,551). Також, зазначено, що розмір збитків (у вигляді недоотриманого доходу у мінімальному розмірі орендної плати за землю), заподіяних Скіпченській сільській раді внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р. складає всього 176575,01 грн.

04.02.2013р. головою та секретарем комісії складено протокол засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам № 2, відповідно до якого вирішено: рекомендувати директору ТОВ ім. Чкалова ОСОБА_5 не пізніше одного місяця затвердити акт про визначення розміру збитків за фактичне використання земельної ділянки, в добровільному порядку відшкодувати збитки (у вигляді недоотриманого доходу у мінімальному розмірі орендної плати за землю) на рахунок Скіпченської сільської ради в сумі 176575,01 грн.

Прокуратурою Городоцького району надіслано вимогу про надання інформації від 12.03.2013р., адресовану ТОВ ім. Чкалова, в якій вимагається терміново, не пізніше 15.03.2013р. надати в прокуратуру району інформацію про те, чи сплачено 176575,01 грн. збитків за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р. на рахунок Скіпченської сільської ради.

15.03.2013р. директором ТОВ ім. Чкалова надіслано відповідь на вищевказану вимогу, адресовану прокурору Городоцького району, де зазначено, зокрема, що у СТОВ ім. Чкалова відсутні правові підстави для виконання рекомендацій комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам від 04.02.2013р.

Листом начальника відділу Держземагенства у Городоцькому районі від 20.12.2013р. № 05-09/7228 повідомлено про те, що договори оренди по невитребуваних земельних частках (паях), загальною площею 268,9444 га ріллі та 52,8956 га деградованих пасовищ на території Скіпченської сільської ради за межами населеного пункту, СТОВ ім. Чкалова не подавалися на реєстрацію та не реєструвалися.

28.01.2014р. заступником начальника управління агропромислового розвитку Городоцької районної державної адміністрації повідомлено, що відповідно до інформації СТОВ ім. Чкалова подано звіт форми № 4-сг (річна) станом на 01.06.2012р., відповідно до якого посівна площа на території Скіпченської сільської ради складає 2081 га.

У листі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 12.02.2014р. № 4/1-462 повідомлено про відсутність в Державній інспекції сільського господарства в Хмельницькій області витребуваних ухвалою суду від 29.01.2014р. у справі № 924/1352/13 матеріалів (оригіналів усіх наявних матеріалів (актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протоколів про адміністративне правопорушення; приписів (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); актів обстеження земельної ділянки) щодо використання сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю імені Чкалова у 2012 році без правовстановлюючих документів земельних ділянок на території Скіпченської сільської ради Городоцького району. Також у листі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 12.02.2014р. № 4/1-462 вказано, що державний інспектор Лучко С.М. звільнений і на даний час в Державній інспекції сільського господарства в Хмельницькій області не працює. Крім того, зазначено, що надається акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства СТОВ ім. Чкалова від 14.09.2012р.

В матеріалах справи також наявні копії: підписаних головою Городоцької районної держаної адміністрації та директором сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова договорів оренди земельних ділянок від 09.12.2011р. (з додатками), технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, статуту СТОВ ім. Чкалова, затвердженого загальними зборами учасників СТОВ ім. Чкалова (протокол № 13-12-2011 від 13.12.2011р.), виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 813008 від 14.12.2011р. тощо.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля та інші природні ресурси є об'єктами права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюються органами державної влади та місцевого самоврядування.

Стаття 116 ЗК України встановлює, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Стаття 125 ЗК України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст.ст. 156, 157 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, зокрема, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Як з'ясовано судом, представники прокуратури та позивача просять суд стягнути з відповідача на користь місцевого бюджету Скіпченської сільської ради 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.). В обгрунтування позову, зокрема, зазначено, що СТОВ ім. Чкалова обробляє невитребувані земельні частки (паї) площею 321,84 га на підставі розпорядження Городоцької райдержадміністрації №783/2011-р від 04.11.2011 „Про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв)" на території Скіпченської сільської ради без договору оренди землі, що є використанням земель без правовстановлюючих документів.

Судом відзначається, що статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено поняття "самовільне зайняття земельної ділянки" - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки , за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Крім того, як зазначено у постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", згідно з пунктом 3.1 Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затверджених наказом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007р. № 110, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення в їх сукупності, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки (п.3.9 постанови Пленуму), оскільки саме зазначені документи в їх сукупності можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Однак, незважаючи на те, що предметом позову є стягнення з відповідача 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р., відсутні належні матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення. Так, у листі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 12.02.2014р. № 4/1-462 повідомлено про відсутність в Державній інспекції сільського господарства в Хмельницькій області витребуваних ухвалою суду від 29.01.2014р. у справі № 924/1352/13 матеріалів (оригіналів усіх наявних матеріалів (актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протоколів про адміністративне правопорушення; приписів (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); актів обстеження земельної ділянки) щодо використання сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю імені Чкалова у 2012 році без правовстановлюючих документів земельних ділянок на території Скіпченської сільської ради Городоцького району. Суду інспекцією надано лише оригінал акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства СТОВ ім. Чкалова від 14.09.2012р., яким встановлено, що на час повторної перевірки вимоги припису про усунення порушення земельного законодавства № 000049 від 05.07.2012р. були виконані, договори оренди в кількості 280 шт. загальною площею 321,84 га зареєстровані в Городоцькому управлінні Держкомзему.

При цьому, зміст вищеозначеного акту перевірки від 14.09.2012р. суперечить змісту листа начальника відділу Держземагенства у Городоцькому районі від 20.12.2013р. № 05-09/7228, яким повідомлено про те, що договори оренди по невитребуваних земельних частках (паях), загальною площею 268,9444 га ріллі та 52,8956 га деградованих пасовищ на території Скіпченської сільської ради за межами населеного пункту, СТОВ ім. Чкалова не подавалися на реєстрацію та не реєструвалися.

Крім того, вказуючи на те, що стягненню з відповідача підлягає 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р., перевірка дотримання вимог земельного законодавства проводилась лише 05.07.2012р.

Зокрема, як встановлено судом, відповідно до складеного посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012р. (копію якого надано суду), в результаті перевірки встановлено, що СТОВ ім. Чкалова обробляє невитребувані земельні частки (паї) на території Скіпченської сільської ради без договору оренди, що є використанням земель без правовстановлюючих документів. Також, 05.07.2012р. посадовою особою Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області видано припис № 000049 директору СТОВ ім. Чкалова (копію надано суду), у якому констатовано, що ТОВ ім. Чкалова обробляє невитребувані земельні частки (паї) на території Скіпченської сільської ради без договору оренди, що є використанням земель без правовстановлюючих документів. Тому, зобов'язано керівника у 30-тиденний термін усунути означене порушення.

Проте, судом звертається увага на те, що і в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012р., і в приписі № 000049 від 05.07.2012р. при зазначенні в числовому виразі розміру площі зайнятої ділянки допущено по два виправлення, що є неприпустимим та унеможливлює з'ясування тієї обставини, факт зайняття земельної ділянки якої саме площі встановлено працівником Державної сільськогосподарської інспекції в Хмельницькій області в ході перевірки 05.07.2012р.

Судом звертається увага на те, що згідно з ч.1 ст.79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Відповідно до п.5.6. Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003р. № 312 (чинним на час проведення перевірки), в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства наводиться план-схема місцерозташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття тощо).

Однак, в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 05.07.2012р., всупереч п.5.6. вищеозначеного Порядку, не наведено план-схему місцерозташування земельної ділянки із зазаченням площі земельної ділянки та площі, на якій виявлено порушення.

Також, незважаючи на те, що лише всі матеріали справи про адміністративне правопорушення в їх сукупності можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав (п.3.9 вищеозначеної постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6), суду не надано оригіналу (чи копії) акту обстеження земельної ділянки, складеного щодо використання сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю імені Чкалова у 2012 році без правовстановлюючих документів земельних ділянок на території Скіпченської сільської ради Городоцького району.

Крім того, з приводу посилання прокурора у позові на факт ухилення відповідача від укладення договору оренди земельної ділянки, судом констатується наявність у матеріалах справи копій підписаних як головою Городоцької районної держаної адміністрації, так і директором сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова договорів оренди земельних ділянок від 09.12.2011р.

З огляду на вищевикладене, спростовуються доводи представників прокуратури, позивача та третьої особи, наведені в обгрунтування позову.

Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За таких обставин, беручи до уваги наведені вище нормативні положення, враховуючи встановлені факти, суперечливість поданих доказів, судом відзначається відсутність належної індивідуалізації земельної ділянки, про використання якої без правовстановлюючих документів зазначається у позові, недоведеність факту самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки з визначеними площею та місцерозташуванням, що, в свою чергу, унеможливлює як встановлення судом факту завдання збитків відповідачем внаслідок використання земель без правовстановлюючих документів, так і здійснення перевірки обгрунтованості розрахунку таких збитків.

З огляду на вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь місцевого бюджету Скіпченської сільської ради 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.) є необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Тому у позові слід відмовити.

У зв'язку з відмовою в позові, враховуючи приписи ст.49 ГПК України, п.4.6. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України", судовий збір підлягає стягненню з позивача в доход Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 13, 33, 43, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У позові виконувача обов'язків прокурора Городоцького району Хмельницької області, м. Городок Хмельницької області в інтересах держави в особі Скіпченської сільської ради, с. Скипче Городоцького району Хмельницької області до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Чкалова, с. Сирватинці Городоцького району Хмельницької області (за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Городоцької районної державної адміністрації Хмельницької області, м. Городок Хмельницької області) про стягнення на користь місцевого бюджету Скіпченської сільської ради 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.) відмовити.

Стягнути зі Скіпченської сільської ради (с. Скипче Городоцького району Хмельницької області, ідентифікаційний код 04406093) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) судовий збір в розмірі 3531,5 грн.

Видати наказ.

Повний текст рішення складено та підписано 11.03.2014р.

Головуючий суддя М.В. Смаровоз

Суддя Л.О. Субботіна

Суддя В.О. Шпак

Віддрук. 3 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (Скіпченська сільська рада: 32064, Хмельницька обл., Городоцький район, с. Скіпче, вул. Грушевського, 128); 3 - третій особі (32000, Хмельницька обл., Городоцький район, місто Городок, вул. Шевченка, будинок 20).

Дата ухвалення рішення05.03.2014
Оприлюднено17.03.2014
Номер документу37619036
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення на користь місцевого бюджету Скіпченської сільської ради 176575,01 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів (за період з 01.01.2012р. по 31.12.2012р.)

Судовий реєстр по справі —924/1352/13

Ухвала від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 29.01.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 25.12.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 17.12.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 02.12.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 15.04.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Постанова від 27.05.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Рішення від 05.03.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні