ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
19 лютого 2014 року (11:35 год.) Справа №801/657/14
Окружний адміністративний суду Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом
Керченського міського центру зайнятості
до ОСОБА_1
про стягнення суми витрат на матеріальне забезпечення,
без участі представників сторін,
Суть спору: Керченський міський центр зайнятості звернувся до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до ОСОБА_1 про стягнення суми витрат на матеріальне забезпечення у розмірі 1131, 14 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач при реєстрації в установленому ч.2,3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» порядку як безробітний, приховав інформацію про наявність діючого трудового договору та безпідставно отримав матеріальне забезпечення на випадок безробіття, чим завдав позивачу матеріальну шкоду у вигляді безпідставних виплат (витрат) на загальну суму 1131, 14 грн.
Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 22.01.2014 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.
Представник позивача надав клопотання про розгляд справи за його відсутності (а.с.31).
Відповідач явку свого представника у судове засідання 19.02.2014 року не забезпечив, про місце, день та час його проведення повідомлений належним чином - рекомендованою кореспонденцією (а.с.29).
Відповідач заперечень проти позову не надав.
Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі ст.128 КАС України розглянути справу у відсутності сторін.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Згіднго з ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень
Відповідно до ч. 2 ст. 34 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 року № 1533-ІІІ зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 1533) Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття зобов'язаний виплачувати забезпечення та надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом; вживати заходів до раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду; контролювати правильність витрат за страхуванням на випадок безробіття, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань страхування на випадок безробіття, правильність призначення роботодавцем та виплати застрахованим особам допомоги по частковому безробіттю.
Частиною 2 статті 21 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 року № 5067-VI зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 5067) передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи.
Територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах є юридичними особами публічного права.
Фінансування діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції та виконання ним функцій, передбачених цим Законом та Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (ч.3 ст.21 Закону № 5067).
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 22 Закону № 5067 основними завданнями центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальних органів є здійснення контролю за використанням роботодавцями та безробітними коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
У п. 1 Положення про Державну службу зайнятості України, затвердженого Указом Президента України N 19/2013 від 16.01.2013 року (далі - Положення) зазначено, що Державна служба зайнятості України (далі - Служба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.
Служба входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції.
Згідно з п.п. 11 п. 3 Положення основними завданнями Служби є, зокрема, здійснення контролю за використанням роботодавцями та безробітними коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд).
Відповідно до пп. 12, 13, 25, 28, 29 п. 4 Положення Служба відповідно до покладених на неї завдань веде облік осіб, які звертаються за сприянням у працевлаштуванні, та наданих їм послуг; здійснює реєстрацію безробітних, веде облік наданих їм послуг; виконує функції виконавчої дирекції Фонду, забезпечує організацію діяльності правління Фонду; представляє інтереси Фонду в судових та інших органах, у відносинах з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, громадськими об'єднаннями з питань соціального захисту, а також з органами соціального страхування на випадок безробіття іноземних держав, міжнародними організаціями, діяльність яких пов'язана із захистом соціальних прав людини; проводить у встановленому порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, в тому числі шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.
Підпунктом 8 п. 6 Положення передбачено, що Служба для виконання покладених на неї завдань має право стягувати відповідно до закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою, а також несплачені у добровільному порядку штрафи, накладені відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" та статті 24-1 Закону України "Про рекламу".
Згідно з п. 7 Положення Служба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах, а також через міжрегіональні територіальні органи Служби.
Відповідно до п.1 Положення про Керченський міський центр зайнятості, затвердженого Директором центру зайнятості Автономної Республіки Крим від 29.06.2011 року, Керченський міський центр зайнятості є органом державної служби зайнятості, на який покладаються функції робочого органу виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у місті Керчі. Центр підпорядковується та підзвітний центру зайнятості Автономної Республіки Крим.
Центр забезпечує реалізацію завдань, пов'язаних із соціальним захистом населення від безробіття, сприянням громадянам у підборі підходящої роботи, наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг, професійної орієнтації, наданням послуг роботодавцям щодо добору працівників та інформаційно-консультаційних послуг, а також реалізацією інших завдань, визначених законодавством у сфері зайнятості населення та загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (а.с.21).
Судом встановлено, що Керченський міський центр зайнятості, реалізуючи свої завдання та функції у відносинах з фізичними та юридичними особами, є органом виконавчої влади та, відповідно, суб'єктом владних повноважень.
Згідно зі ст. 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оплату праці" N 108/95-ВР від 24.03.1995 р. заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Механізм проведення розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» визначений Порядком розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним, затвердженим спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 р. № 60/62, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.03.2009 р. за № 232/16248 (далі - Порядок).
Розслідування згідно з цим Порядком здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної (п.2 Порядку).
Перевірка проводиться районними, міськрайонними, міськими та районними у містах центрами зайнятості, на які покладено виконання функцій робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем реєстрації роботодавця як платника внесків на загальнообов'язкове соціальне страхування на випадок безробіття (далі - центри зайнятості) у разі, зокрема, коли:
- подані застрахованою особою документи дають їй право на одержання допомоги по безробіттю відповідно до частини першої статті 22 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття";
- під час перебування особи на обліку як безробітної до центру зайнятості надійшла інформація від державних органів, підприємств, установ, організацій чи громадян про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг безробітній особі, яка відрізняється від поданих нею відомостей, або така інформація розміщена в засобах масової інформації (п.3 Порядку).
Для проведення перевірки центри зайнятості взаємодіють з Державною податковою адміністрацією України та Пенсійним фондом України шляхом обміну інформацією про отримані особами, які перебувають на обліку в державній службі зайнятості як безробітні, доходи від провадження підприємницької діяльності, виконання робіт за трудовим договором, у тому числі за сумісництвом, під час роботи за кордоном, виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Обмін інформацією здійснюється між Державним центром зайнятості, Державною податковою адміністрацією України та Пенсійним фондом України як центральними органами виконавчої влади (п.4 Порядку).
Відповідно до абз.1 п.5 Порядку перевірка достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, проводиться центрами зайнятості шляхом звіряння наданої особою інформації з відомостями, наявними в Державній податковій адміністрації України, Пенсійному фонді України, у державних реєстраторів.
Відповідно до абз.3 п. 6 Порядку якщо відомості про доходи є недостовірними з вини особи центри зайнятості припиняють відповідні виплати, а суми здійснених виплат з дня їх призначення повертаються особою відповідно до пункту 7 цього Порядку.
Згідно з абз.1 п. 7 Порядку рішення про повернення коштів особою чи роботодавцем оформлюється наказом.
Протягом двох робочих днів після прийняття рішення центр зайнятості надсилає особі чи роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути незаконно виплачені кошти (абз.2 п. 7 Порядку).
У разі відмови особи повернути кошти або відмови роботодавця відшкодувати кошти, а також у разі неповернення (невідшкодування) їх у встановлений строк стягнення таких коштів здійснюється у судовому порядку відповідно до законодавства. Можливість вирішення спорів, які виникають у зв'язку із застосуванням Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» саме у судовому порядку визначена статтею 39 зазначеного Закону.
Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом та Законом України "Про зайнятість населення", адміністративних штрафів, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується (п.4 ст.38 Закону № 1533).
Таким чином, судом встановлено, що Керченський міський центр зайнятості відповідно до законодавства має право подавати до суду позовні заяви до фізичних осіб щодо стягнення з громадян безпідставних виплат у вигляді допомоги по безробіттю.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону № 1533 право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття (далі - забезпечення) та соціальні послуги мають застраховані особи.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 відповідно до даних персональної картки № 015412111500005 відноситься до застрахованих осіб, які мають право на матеріальне забезпечення (а.с.7).
Таким чином, судом встановлено, що відповідач відповідно до ст. 6 Закону № 1533 має право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону № 1533 одним з видів забезпечення за цим Законом є допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітним підприємницької діяльності.
Згідно з ч.2 ст.7 Закону № 1533 видами соціальних послуг за цим Законом та Законом України "Про зайнятість населення", зокрема, є:
- професійна підготовка або перепідготовка, підвищення кваліфікації у професійно-технічних та вищих навчальних закладах, у тому числі в навчальних закладах державної служби зайнятості, на підприємствах, в установах, організаціях;
- профорієнтація;
- пошук підходящої роботи та сприяння у працевлаштуванні, у тому числі шляхом організації громадських робіт для безробітних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- інформаційні та консультаційні послуги, пов'язані з працевлаштуванням.
Право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. (ч.1 ст. 22 Закону № № 1533).
Згідно з ч.2 ст.22 Закону № 1533 застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, які протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, за даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців або звільнені з останнього місця роботи з підстав, передбачених статтею 37, пунктами 3, 4, 7 і 8 статті 40, статтями 41 і 45 Кодексу законів про працю України, особи, зазначені у частині другій статті 6 цього Закону, мають право на допомогу по безробіттю у мінімальному розмірі.
Згідно з ч.3 ст.22 Закону № 1533 допомога по безробіттю виплачується з 8 дня після реєстрації застрахованої особи в установленому порядку в державній службі зайнятості.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебував на обліку як безробітний у Керченському міському центрі зайнятості у період з 15.11.2012 року по 19.06.2013 року, що підтверджується реєстраційною персональною карткою №015412111500005 (а.с.7), витягом з наказів про прийняті рішення по особі (а.с.8).
Відповідачем 22.11.2012 року була подана заява до Керченського міського центру зайнятості про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, відповідно до Законів України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (а.с.17).
В заяві відповідач зазначив, що на момент подачі заяви він не мав постійного або тимчасового заробітку, в тому числі за договорами цивільно-правового характеру, права на пенсію за віком, у тому числі на пільгових умовах, на пенсію за вислугу років або інших передбачених законодавством доходів, не є членом особистого селянського господарства, не є фермером або членом сім'ї фермера, що бере участь у виробництві, не зареєстрований як фізична-особа підприємець, не належить до громадян, які забезпечують себе роботою самостійно, йому не призначена допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного (6-річного) віку.
Як слідує з матеріалів справи, в результаті обміну інформацією, здійсненою відповідно до порядку, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Державної податкової адміністрації України від 12.07.2006 р. №259/407, були отримані відомості про наявність у відповідача доходів у період знаходження на обліку у державній службі зайнятості.
У відповідності з Порядком розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним, затвердженого спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 р. № 60/62 на підставі листа Керченського міського центру зайнятості (вх. № 1836 від 26.09.2013 р.) про факт отримання доходів ОСОБА_1 у 4-у кварталі 2012 р. від ТОВ «Стандарт-Строй», у зв'язку з перебуванням вищезазначеної особи на обліку в якості безробітного в 2012-2013 роках та згідно даних з Міністерства доходів України проведено розслідування, в результаті якого Севастопольським міським центром зайнятості складено Акт розслідування страхового випадку та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення від 21.10.2013 р. (а.с.14).
За результатами проведеного розслідування встановлено, що у період знаходження на обліку у центрі зайнятості відповідач працював на умовах трудового договору, укладеного з ТОВ «Стандарт строй» з 18.10.2012 року по 28.01.2013 року та отримував заробітну плату, що підтверджується випискою з наказів № 191-к від 18.10.2012 року, № 9/2-к від 28.01.2013 р. (а.с.15,16).
За період знаходження на обліку у Керченському міському центрі зайнятості відповідач отримав матеріальне забезпечення по безробіттю з 22.11.2012 р. по 19.06.2013 р. у розмірі 1131,14 грн., що підтверджується додатком до персональної картки про нарахування і перерахування коштів відповідачу (а.с.31).
Відповідно до ч.2 ст. 36 Закону № 1533 застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.
Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг (ч.3 ст. 36 Закону № 1533).
Отже, судом встановлено, що відповідачем, зареєстрованим в Керченському міському центрі зайнятості у якості безробітного з 22.11.2012 р. по 19.06.2013 р. було приховано факт наявності трудових відносин з ТОВ ««Стандарт-строй» та отримання доходів з 18.10.2012 р., у зв'язку з чим ОСОБА_1 безпідставно отримав матеріальне забезпечення на випадок безробіття в розмірі 1131,14 грн.
Позивач листом від 18.12.2013 р. № 06-6178 повідомив відповідача про необхідність повернення необґрунтовано сплачених йому коштів (матеріальне забезпечення по безробіттю та кошти отримані на оплату громадських робіт) у сумі 1131,14 грн. (а.с.18).
Вказаний вище лист відповідач отримав, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення рекомендованого відправлення (а.с.19).
Таким чином, матеріальна допомога по безробіттю в сумі 1131,14 грн. отримана відповідачем незаконно та підлягає стягненню з відповідача.
Судом встановлено, що станом на день розгляду справи відповідачем не повернуті Керченському міському центру зайнятості кошти в сумі 1131,14 грн.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що позовні вимоги про стягнення з ОСОБА_1 необґрунтовано отриманої допомоги по безробіттю в сумі 1131,14 грн. є обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи та підлягають задоволенню.
На підставі вищезазначеного, керуючись ст. 160-163, 167 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ІПН НОМЕР_1) на користь Керченського міського центру зайнятості (98300, АР Крим, м. Керч, вул. Кірова, 5; р/р 37171001000358 в ГУ ДКСУ АР Крим; МФО 824026; ЄДРПОУ 20708617) суму витрат на матеріальне забезпечення у розмірі 1131,14 грн. (одна тисяча сто тридцять одна грн. 14 коп).
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя А.О. Кушнова
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2014 |
Оприлюднено | 19.03.2014 |
Номер документу | 37641763 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні