Постанова
від 14.02.2014 по справі 810/6810/13-а
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 лютого 2014 року № 810/6810/13-а

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лапія С.М., розглянувши у порядку письмового провадження в м. Києві справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Акса Трейд Україна» до Центрального територіального департаменту національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

ТОВ «Акса Трейд Україна» звернулось до суду з позовом до Центрального територіального департаменту національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову від 20.11.2013 № 3095-ЦД-1Е.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що оскаржувану постанову прийнято з порушенням Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок», а тому вона є протиправною і підлягає скасуванню, а також тим, що ТОВ «Акса Трейд Україна» здійснило всі можливі дії з метою виконання Рішення Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.08.2013 № 1502 про усунення порушень законодавства про цінні папери і вчасно подало пакет документів, направлений на виконання Рішення.

До судового засідання сторони, належно повідомлені про час, дату та місце розгляду справи, не з'явились.

Представник позивача звернувся до суду з письмовим клопотанням, яким підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив позов задовольнити та розглядати справу за його відсутності.

Відповідач, належно повідомлений про час, дату та місце розгляду справи, явку свого представника повторно не забезпечив, з клопотанням про відкладення засідання до суду не звертався, надав письмові заперечення проти позову, згідно яких просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що оскаржуване рішення є обґрунтованим.

На підставі ч. 4 ст. 122 та ч. 6 ст. 128 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, судом встановлено наступне.

Позивач є правонаступником Закритого акціонерного товариства «CrowndaleLimitedKiev», яке 20.04.2006 реорганізовано шляхом припинення у ТОВ «Акса Трейд Україна».

Позивачем 27.08.2013 отримано Рішенням НКЦПФР від 13.08.2013 № 1502 (а.с. 15) щодо усунення порушень вимог законодавства про цінні папери, яким ТОВ «АксаТрейд Україна», зокрема, зобов'язано у строк до 14.10.2013 усунути порушення вимог п. 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 № 737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354, і протягом одного робочого дня після усунення порушень повідомити Комісію та додати до повідомлення документи, які підтверджують факт усунення порушень.

У зв'язку з невиконанням Рішення від 13.08.2013 № 1502 у встановлений строк відповідачем прийнято постанову від 20.11.2013 № 3095-ЦД-1Е, якою накладено на ТОВ «Акса Трейд Україна» штрафні санкції у сумі 17 000,00 грн.

Вважаючи постанову від 20.11.2013 № 3095-ЦД-1Е протиправною, ТОВ «Акса Трейд Україна» звернулось до суду з позовом про її оскарження.

Організаційно-правова діяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку регулюється комплексом нормативних документів, основними з яких Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює державне регулювання ринку цінних паперів, комплексні заходи щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням, порушенням у цій сфері, а отже і органом, уповноваженим державою на здійснення відповідних функцій на ринку цінних паперів.

Згідно ст. 1 цього Закону державне регулювання ринку цінних паперів - це здійснення державою комплексу заходів з метою упорядкування контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та попередження зловживань та порушень у цій сфері.

Статтею 2 цього Закону визначено, що метою державного регулювання ринку цінних паперів є додержання учасниками ринку цінних паперів вимог актів законодавства.

Учасниками ринку цінних паперів згідно ст. 1 Закону є емітенти, інвестори та особи, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку є одним з органів, яким здійснюється державне регулювання ринку цінних паперів.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Комісія здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи. Комісія може делегувати надані їй повноваження центральному апарату і територіальним органам шляхом прийняття відповідного рішення в установленому порядку.

Як встановлено судом, отримавши Рішення від 13.08.2013 № 1502, позивач 02.10.2013 подав пакет документів, направлений на скасування реєстрації випуску акцій згідно Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 за № 737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354.

Згідно Порядку скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 за № 737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354 (далі - Порядок № 737) скасуванню реєстрації випуску акцій передує зупинення обігу акцій.

Так пунктом 1 Розділу III. «Скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з припиненням акціонерного товариства шляхом перетворення» Порядку № 737 визначено, що для зупинення обігу акцій до реєструвального органу подаються наступні документи:

а) заява про зупинення обігу акцій, встановленого зразка;

б) копія рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства.

При цьому у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів подається копія протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до ст. 46 Закону України «Про акціонерні товариства»

Зазначене рішення повинно містити, зокрема:

- інформацію про товариство, що створюється шляхом перетворення акціонерного товариства (організаційно-правова форма, найменування, місцезнаходження);

- порядок та умови обміну акцій товариства, що припиняється шляхом перетворення, на частки (паї) товариства, що створюється шляхом перетворення;

- копію опублікованого згідно вимог законодавства повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

- довідку про персональне повідомлення акціонерів згідно порядку, установленому у статуті товариства, про проведення загальних зборів, на яких прийнято рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

- довідку про укладення договору про обслуговування емісії цінних паперів і оформлення глобального сертифіката (при бездокументарній формі існування акцій) або довідку про укладення договору на ведення реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій), засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, підписом уповноваженої особи та печаткою депозитарію або підписом керівника та печаткою реєстратора. Довідка також повинна містити дані щодо наявності державної частки у статутному капіталі емітента на дату проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення.

Після отримання Розпорядження про зупинення обігу акцій та здійснення певних дій, передбачених чинним законодавством (наприклад, затвердження передавального акту) згідно п. 3 Розділу Порядку № 737, комісія з припинення подає до реєструвального органу такі документи для скасування реєстрації випуску акцій:

а) заяву про скасування реєстрації випусків акцій, встановленого зразку;

б) копію рішення про затвердження передавального акта, що засвідчується підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства.

При цьому у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів подається копія протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до статті 46 Закону України "Про акціонерні товариства"

в) копію затвердженого передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства;

г) копію опублікованого згідно з вимогами законодавства повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

ґ) довідку про персональне повідомлення акціонерів згідно з порядком, установленим у статуті товариства, про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

д) копію повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, опублікованого в друкованих засобах масової інформації відповідно до вимог законодавства України, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства;

е) копію статуту акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення, у чинній редакції, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства або нотаріально;

є) копію рішення засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника про затвердження його установчих документів і обрання (призначення) органів управління відповідно до вимог законодавства, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою акціонерного товариства, що припиняється;

ж) копію затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника, підписаних його засновниками (учасниками) або їх уповноваженими особами, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально.

Перелік засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника, зазначений у його установчих документах, має включати усіх акціонерів товариства, що припиняється, станом на день затвердження установчих документів створюваного товариства-правонаступника, із зазначенням розміру частки (паю) кожного засновника (учасника).

Розподіл часток (паїв) створюваного товариства-правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворюється.

Розмір статутного (пайового) капіталу товариства, що створюється шляхом перетворення акціонерного товариства, на дату його створення має дорівнювати розміру статутного капіталу акціонерного товариства, що перетворюється, зменшеному на загальну номінальну вартість акцій, що не підлягають обміну;

з) копію зведеного облікового реєстру власників цінних паперів (при бездокументарній формі існування акцій) або копію реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій) акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення, складеного станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально;

и) довідку про укладення договору про обслуговування емісії цінних паперів і оформлення глобального сертифіката, засвідчену підписом уповноваженої особи та печаткою депозитарію (при бездокументарній формі існування акцій), або довідку про укладення договору на ведення реєстру власників іменних цінних паперів, засвідчену підписом керівника та печаткою реєстратора (при документарній формі існування акцій).

і) оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення.

В результаті поданих згідно пункту 3 Розділу III. «Скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з припиненням акціонерного товариства шляхом перетворення» Порядку № 737 видається Розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій та згідно п. 15 Розділу І «Загальні Положення» цього ж Порядку і реєструвальним органом вносяться відповідні зміни до Державного реєстру випусків цінних паперів.

У той же час, п. 9 Розділу І «Загальні положення» Порядку № 737 для акціонерних товариств, що припинилися шляхом перетворення, але реєстрація випуску акцій якого не була скасована в установленому порядку, на заміну п. 1 Розділу III «Скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з припиненням акціонерного товариства шляхом перетворення» Порядку № 737 визначено, що у разі отримання реєструвальним органом інформації про акціонерне товариство, що припинилося шляхом перетворення, але реєстрація випуску акцій якого не була скасована в установленому порядку, реєструвальний орган протягом п'ятнадцяти робочих днів з дати надходження відповідної інформації здійснює зупинення обігу акцій шляхом оформлення відповідного розпорядження.

При цьому зупинення обігу акцій здійснюється за умови отримання повідомлення про проведення державної реєстрації припинення акціонерного товариства із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та відомостей реєстраційної картки на проведення державної реєстрації припинення акціонерного товариства або отримання від органів державної статистики інформації про виключення акціонерного товариства з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України у зв'язку з його припиненням.

Як встановлено судом, позивач добросовісно здійснив усі можливі заходи та дії з метою розшуку документів 6 річної давності та у відповідності до послідовності дій, передбачених Порядком № 737, а саме, ним знайдено необхідні документи (копія свідоцтва про державну реєстрацію Підприємства з іноземними інвестиціями у формі акціонерного товариства закритого типу «CROWNDALE LIMITED KIEV» із відміткою про припинення та копію реєстраційної картки Форма № 8 на проведення державної реєстрації припинення акціонерного товариства), та 02.10.2013 подано інформацію для зупинення обігу акцій Підприємства з іноземними інвестиціями у формі акціонерного товариства закритого типу «Crowndale Limited Kiev».

Іншої послідовності дій такої, наприклад, як одночасне подання пакету документів і на зупинення обігу акцій згідно п. 1 Розділу ІІІ або п. 9 Розділу І, і на скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Порядком № 737 не передбачено.

Позицію про необхідність дотримання позивачем послідовності дій, передбачених законодавством для скасування реєстрації випуску акцій, підтверджено також Розпорядженням Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15.03.2012№ 22-ЦД-В, направленим ТОВ «Акса Трейд Україна», у якому зазначено, що подання до реєстру вального органу пакету документів на скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ЗАТ «Crowndale Limited Kiev» без зупинення обігу акцій товариства, є порушенням послідовності дій, що в свою чергу є порушенням встановленого законодавством порядку припинення діяльності ЗАТ «Сrowndale Limited Kiev».

Отже, згідно Порядку № 737 позивачем виконані вимоги щодо направлення на скасування реєстрації випуску акцій у належний строк та без порушення його вимог.

Згідно п. 9 Порядку 737 реєструвальний орган видає розпорядження про зупинення обігу акцій протягом 15 робочих днів з дати надходження відповідної інформації до реєструвального органу.

Враховуючи встановлений строк, одночасно зі згаданим листом, керуючись п. 6 розділу XIV Правил розгляду справ про правопорушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012 № 1470 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 05.11.2012 за № 1855/22167, позивачем направлено до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку лист від 02.10.2013 № 1 з клопотанням про продовження терміну виконання Рішення НКЦПФР з причин, що не залежать від позивача. Будь-якої відповіді від НКЦПФР на клопотання позивача відповідачем не надано.

На підставі поданого 02.10.2013 пакету документів відповідачем видано Розпорядження від 22.10.2013 № 123-ЦД-3, тобто після 14.10.2013, про зупинення обігу акцій Підприємства з іноземними інвестиціями у формі акціонерного товариства закритого типу «Crowndale Limited Kiev».

Після отримання Розпорядження від 22.10.2013 № 123-ЦД-3 позивачем 18.11.2013 подано пакет документів, необхідний для скасування реєстрації випуску до Центрального територіального департаменту НКЦПФР.

Оскільки порушити встановлену законодавством послідовність дій позивач не міг, тому суд вважає, що подавши 02.10.2013 пакет документів, направлений на скасування реєстрації випуску акцій, позивач вчасно виконав Рішення НКЦПФР від 13.18.2013 № 1502.

Щодо правомірності накладення НКЦПФР штрафних санкцій на позивача, суд зазначає наступне.

Дійсно, Порядком 737 передбачено обов'язок правонаступника емітента цінних паперів, утвореного в результаті перетворення, подати до реєструвального органу документи для скасування реєстрації випуску акцій товариства-емітента цінних паперів - попередньої юридичної особи.

Проте, позивач не є емітентом, особою, яка здійснює професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондової біржі та саморегулівною організацією, яким згідно п. 10 ст. 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право надсилати обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до законодавства про цінні папери.

Отже, постанова від 20.11.2013 № 3095-ЦД-1-Е про накладення на позивача санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів є неправомірною та підлягає скасуванню, оскільки повноважень та підстав для її винесення у відповідача не було.

Правила розгляду справ про правопорушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012 № 1470 та зареєстровані Міністерством юстиції України 05.11.2012 за № 1855/22167 визначають порядок та строки розгляду Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів.

Винесенням постанови про накладення штрафу посадова особа контролюючого органу вбачає провину керівника підприємства у тому, що підприємство не виконало вимог рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13.08.2013 № 1502, однак причин допущення порушень не встановлено.

Оскільки позивач не є емітентом цінних паперів і не має відношення до фондового ринку цінних паперів, отже, не підпадає під регулювання Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» та Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок».

Відповідно, будь-які штрафні санкції, передбачені Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» до позивача застосовуватись не можуть.

Вказана правова позиція підтверджується також постановою Центрального територіального департаменту НКЦПФР від 20.11.2013 № 79-ЦД-1-ФО про закриття справи про адміністративне правопорушення на ринку цінних паперів, у якій зазначено, що справа про адміністративне правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні генерального директора позивача закривається у зв'язку із відсутністю складу правопорушення, оскільки згідно ст. 188 30 Кодексу України про адміністративні правопорушення штраф накладається за ухилення від виконання або несвоєчасного виконання посадовою особою учасника фондового ринку рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов чи рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів.

Оскільки позивачем було здійснено всі передбачені законодавством заходи для виконання вимог рішення НЦКПФР, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова є протиправною і підлягає скасуванню.

Відповідно до статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оскільки будь-яких доказів, які б спростовували доводи позивача, викладені у позовній заяві та підтверджували обґрунтованість прийняття оскаржуваної постанови, відповідачем суду не надано, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

До позовної заяви позивачем додано докази сплати судового збору у сумі 172,06 грн. (квитанція від 06.11.2013 № 171), які підлягають стягненню з Державного бюджету України на його користь.

Керуючись ст.ст. 69-72, 86, 94, 98, 122, 128, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Центрального територіального департаменту національної комісії з цінних паперів та фондового від 20.11.2013 № 3095-ЦД-1Е.

Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Акса Трейд» (ідентифікаційний код 22950618) судові витрати в сумі 172 (сто сімдесят дві) грн. 06 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Лапій С.М.

Дата ухвалення рішення14.02.2014
Оприлюднено19.03.2014
Номер документу37665011
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/6810/13-а

Ухвала від 29.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Ухвала від 07.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Ухвала від 10.06.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Постанова від 14.02.2014

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 13.12.2013

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні