Рішення
від 17.03.2014 по справі 913/382/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17 березня 2014 року Справа № 913/382/14

Провадження №7пд/913/382/14

За позовом прокурора Ленінського району м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м. Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі", м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 20.01.2006 року, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015.

Суддя Демидов В.О.

Секретар судового засідання Мартинцева Н.М.

У засіданні брали участь:

від прокурора - Макарова Ю.М., посвідчення № 018431 від 16.07.2013;

від позивача - Шинкарьова О.А., довіреність № И 01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - Маркевич М.Л., довіреність № 01/11-03 від 11.03.2014.

Суть спору: прокурором в інтересах позивача заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 20.01.2006 року, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі", відносно земельної ділянки загальною площею 0,0200 га, під будівництво та розміщення будівлі торговельно-виставочного, побутового центру з об'єктами громадського харчування, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Демьохіна (біля будинку № 35), а саме:

викласти п. 8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3".

Датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.

На підставі ст. 2-1 Господарського процесуального кодексу України 07.02.2014 автоматизованою системою документообігу суду здійснено автоматичний розподіл даної позовної заяви та її розгляд призначено судді Демидову В.О.

Відповідно до ст. 77 ГПК України у судовому засіданні 12.03.2014 було оголошено перерву до 17.03.2014 о 10 год 00 хв.

Після перерви у судове засідання 17.03.2014 прибули повноважні представники сторін.

Прокурор та позивач підтримали позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі", заперечує проти позовних вимог та просить припинити провадження у справі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву № 029 від 14.03.2014.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши прокурора, представників позивача та відповідача, оцінивши подані сторонами докази в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

Підставою звернення прокурора Ленінського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Так, рішенням Луганської міської ради від 13.12.2005 № 37/218 Товариству з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі" передана в оренду терміном на 49 років земельна ділянка площею 0,0200 га, під благоустрій прилеглої території, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Демьохіна (біля будинку № 35).

На підставі зазначеного рішення 20 січня 2006 року між Луганською міською радою як орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі" як орендарем укладено договір оренди землі, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015 (далі - договір).

Відповідно до п.п. 1., 2. договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під благоустрій прилеглої території, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Демьохіна (біля будинку № 35). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0200 га.

Договором про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.2006 внесені зміни у п. 1 договору оренди землі від 20.01.2006 року, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015 у такій редакції: « 1. Орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 13.12.2005 року № 37/218, зі змінами, внесеними до цього рішенням Луганської міської ради № 41/129 від 28.02.2006 року, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під будівництво та розміщення будівлі торговельно-виставочного, побутового центру з об'єктами громадського харчування, яка знаходиться за адресою: вул. Демьохіна (біля будинку № 35)».

Пункт 4 договору визначає розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 31897 грн 00 коп.

Договором про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.2006 внесені зміни у п. 1 договору оренди землі від 20.01.2006 року, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015 у такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 122 681 грн 20 коп.».

Договір укладено терміном до 13 грудня 2054 року - пункт 7 договору.

Згідно п. 8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, збільшеного на коефіцієнт 2,5.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

У зв'язку із законодавчою зміною річного розміру орендної плати за землю, рішенням Луганської міської ради 9/12 від 27.05.2011 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську" встановлено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. У додатку до цього рішення зазначено, що для визначення розміру до мети її використання необхідно застосовувати коефіцієнт 3.

У зв'язку із законодавчою зміною річного розміру орендної плати за землю, з метою приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства відповідачу направлено лист № И01/03-13/7175/0/2-12 від 26.11.2012 з пропозиціями внести зміни до договору оренди землі від 20.01.2006 року, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015.

Відповідач не звернувся до Луганської міської ради, відповідні зміни до спірного договору не внесені, що підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем.

З метою приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства прокурором в особі позивача подано позовну заяву до суду.

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У відповідності до вимог ст. 16 Закону України "Про оренду землі" та ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

За приписами п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради.

За змістом ст. 288 Податкового кодексу України, що набрав чинності з 01.01.2011, яким, крім іншого, врегульовано обчислення орендної плати за землю, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 274.1 ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

За приписами ст. 276.1. податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).

Як передбачено ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п. 31 договору).

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Доводи відповідача, викладені у відзиві суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Як зазначено в рішенні Верховного Суду України по справі № 41/81пд від 04.07.2011 орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно ст. 111 28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, зміни до договору, які є предметом розгляду, набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду.

Згідно ст. 43 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Зокрема, в силу вимог ст. ст. 33, 34 цього Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За таких обставин, оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, враховуючи, що вимоги прокурора підтверджені матеріалами справи, її фактичними обставинами, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та задоволення їх в повному обсязі.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

На підставі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 1218,00 грн покладається на відповідача у справі.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 111 28 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 20.01.2006 року, державна реєстрація від 06.02.2006 року за № 040640200015, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі", відносно земельної ділянки загальною площею 0,0200 га, під будівництво та розміщення будівлі торговельно-виставочного, побутового центру з об'єктами громадського харчування, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Демьохіна (біля будинку № 35), а саме:

викласти п. 8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр-Наталі", 91047, м. Луганськ, вул. Краснодонская, 1-з, ідентифікаційний код 23260117, в доход Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, рахунок № 31214206783006 в ГУДКУС у Луганській області, МФО 804013, ККД 22030001, символ 206) судовий збір в сумі 1218,00 грн, наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Повне рішення складено та підписано - 18.03.2014 .

Суддя В.О. Демидов

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення17.03.2014
Оприлюднено19.03.2014
Номер документу37665354
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/382/14

Рішення від 17.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Демидов В.О.

Ухвала від 24.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Демидов В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні