Постанова
від 11.03.2014 по справі 822/94/14
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/94/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2014 року м. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіМатущака В.В. при секретаріКоновчук Т.В. за участі:представників сторін розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Реєстраційної служби Волочиського районного управління юстиції треті особи - Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області , Волочиська районна державна адміністрація у Хмельницькій області про визнання незаконними скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Волочиського районного управління юстиції про визнання незаконними скасування рішень та зобов'язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що розпорядженням Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області №323/2011-р від 02.09.2011р. позивачу було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення з земель державної власності, для ведення фермерського господарства з подальшою передачею в довгострокову оренду, орієнтовною площею 48 га за межами населеного пункту на території Холодецької сільської ради Волочиського району.

Рішеннями №9296686 та №9297984; №9298583 та №9307683; №9293129 та №9295492 від 20.12.2013 року Реєстраційна служба Волочиського районного управління юстиції відмовила позивачу у державній реєстрації права власності форма державна на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація, а також відмовила позивачу у державній реєстрації іншого права - права оренди земельної ділянки на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація, ОСОБА_3.

Позивач вважає дані відмови Реєстраційної служби Волочиського районного управління юстиції протиправними та такими, що порушують його права та інтереси, та відповідно, оскаржує їх в суді.

У судовому засіданні представник позивача зменшив позовні вимоги, а саме: просив зобов'язати державного реєстратора Реєстраційної служби Волочиського районного управління юстиції Хмельницької області здійснити державну реєстрацію:

- права власності форма державна на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація;

- права оренди земельної ділянки на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація, ОСОБА_3.

З підстав, викладених у позовній заяві представник позивача просив заявлені вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, надав письмове заперечення, в якому зазначив, що державний реєстратор прийняв вищевказані рішення відповідно до норм чинного законодавства, оскільки позивач не має права користуватися зазначеними земельними ділянками у зв'язку із недотримання ним порядку державної реєстрації договорів оренди землі. Враховуючи викладене представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову.

Представник третьої особи - Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області в судове засідання не з'явився, надав суду клопотання, в якому просив розгляд справи проводити без його участі, а також щодо вирішення спору поклався на думку суду.

Волочиська районна державна адміністрація у Хмельницькій області направила до суду клопотання про розгляд справи за відсутності їх представника, позовні вимоги підтримує.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги слід задовольнити, враховуючи наступне.

Суд встановив, що розпорядженням Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області №323/2011-р від 02.09.2011р. ОСОБА_3 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення з земель державної власності, для ведення фермерського господарства з подальшою передачею в довгострокову оренду, орієнтовною площею 48 га за межами населеного пункту на території Холодецької сільської ради Волочиського району.

У відповідності до вказаного розпорядження, позивачем було замовлено в ліцензованій землевпорядній організації - ПФ "Земінвест" та оплачено роботи по виготовленню Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на умовах довгострокової оренди для ведення фермерського господарства. Згідно проекту землеустрою вказана земельна ділянка складається з трьох частин (земельних ділянок) які мають площу та кадастрові номери, відповідно: 6820988300:02:002:0320 площею 3,0623 га, 6820988300:03:018:0001 площею 15,0000 га та 6820988300:03:006:0091 площею 29,9377 га. На підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення позивачу вказаних земельних ділянок Розпорядженням Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області №314/2012-р від 10.04.2012 р. зазначені земельні ділянки, площею 3,0632 га, 15,0000 га та 29,9377 га були передані позивачу в користування на умовах оренди.

22 листопада 2012 року між ОСОБА_3 та Волочиською РДА було укладено 3 договори оренди землі. Відповідно до умов яких, Волочиською РДА позивачу було передано в користування на умовах оренди земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства (рілля), які знаходяться за межами населеного пункту на території Холодецької сільської ради, Волочиського району, Хмельницької області, площею відповідно 3,0632 га, 15,0000 га та 29,9377 га, терміном на 45 років. Кадастрові номери земельних ділянок - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 було внесено до автоматизованої системи 13.07.2012 року про що свідчить відповідна відмітка на кадастровому плані земельної ділянки.

Договори оренди разом з усіма документами, необхідними для державної реєстрації речових прав на орендовані земельні ділянки позивачем було передано кадастровому реєстратору для здійснення державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Рішеннями №9296686 та №9297984; №9298583 та №9307683; №9293129 та №9295492 від 20.12.2013 року Реєстраційна служба Волочиського районного управління юстиції відмовила позивачу у державній реєстрації права власності форма державна на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація, а також відмовила позивачу у державній реєстрації іншого права - права оренди земельної ділянки на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація, ОСОБА_3.

Відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній з 01.01.2013 року) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно ч.3 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення водного господарства;

в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.

Відповідно до ч.1 ст.123 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;

надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Згідно до ч.4 ст.79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Суд бере до уваги те, що формування земельних ділянок з кадастровими номерами 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 державної форми власності як об'єктів цивільних прав відбулося 13.07.2012 року у відповідності до положень ч.4 ст.79-1 Земельного кодексу України.

Відповідно до ч.1 ст.4-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність або користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) приймається без здійснення державної реєстрації права держави чи територіальної громади на такі земельні ділянки, крім випадків, коли право власності на земельні ділянки державної або комунальної власності вже зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Згідно ч.1 ст.16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме но та їх обтяжень" у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.

Суд враховує те, що розпорядженнями Волочиської районної державної адміністрації позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, з земель державної власності, для ведення фермерського господарства з передачею в довгострокову оренду за межами населеного пункту на території Холодецької сільської ради та передано в оренду вказані земельні ділянки, також між позивачем та Волочиською РДА було укладено договори оренди землі. Вказані розпорядження Волочиської районної державної адміністрації не скасовані та не визнані протиправними.

Також суд звертає увагу на те, що на момент прийняття розпоряджень Волочиська районна державна адміністрація була наділена повноваженнями щодо передачі вказаних земельних ділянок в оренду.

Суд враховує те, що право оренди на земельні ділянки не були зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно до 01.01.2013 року не з вини позивача, оскільки ним було вчинено всі дії для здійснення вказаної реєстрації.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що саме Волочиська районна державна адміністрація має бути зареєстрована власником земельних ділянок державної форми власності з кадастровими номерами 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. ст. 11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Частиною 2 статті 71 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_3 слід задовольнити.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 158-163, 186,254 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Зобов'язати державного реєстратора Реєстраційної служби Волочиського районного управління юстиції Хмельницької області здійснити державну реєстрацію права власності форма державна на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація.

Зобов'язати державного реєстратора Реєстраційної служби Волочиського районного управління юстиції Хмельницької області здійснити державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки на земельні ділянки з кадастровими номерами - 6820988300:02:002:0320, 6820988300:03:018:0001 та 6820988300:03:006:0091 за суб'єктом: Волочиська районна державна адміністрація, ОСОБА_3.

Присудити на користь ОСОБА_3 (ідентифікаційний код НОМЕР_1) судові витрати в сумі 68 (шістдесят вісім) грн. 80 коп., підтверджені квитанцією №173 від 10 січня 2014 року, які підлягають обов'язковому стягненню органами Державної казначейської служби України із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку суб'єкта владних повноважень - відповідача.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 14 березня 2014 року

Суддя /підпис/В.В. Матущак "Згідно з оригіналом" Суддя В.В. Матущак

Дата ухвалення рішення11.03.2014
Оприлюднено19.03.2014
Номер документу37680925
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/94/14

Ухвала від 11.02.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Постанова від 11.03.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 11.01.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні