Рішення
від 17.03.2014 по справі 901/209/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17.03.2014 Справа № 901/209/14 за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в АРК

(вул. К.Лібкнехта, 3, м. Сімферополь, АР Крим, 95000)

до Військового комісаріату АРК

(вул. Київська, 152, м. Сімферополь, АР Крим, 95493)

про стягнення 689.04 грн.

Суддя Радвановська Ю.А.

Представники сторін:

Від позивача: Меметов Мустафа Рустемович, представник, довіреність № 9 від 09.12.2013р., Головне Управління Пенсійного фонду України в АР Крим;

Від відповідача : не з'явився, Військовий комісаріат АР Крим.

Суть спору: Головне Управління Пенсійного фонду України в АР Крим звернулося до господарського суду АР Крим з позовною заявою до Військового комісаріату АР Крим та просить стягнути суму шкоди, завданої державі, у вигляді переплати пенсії у розмірі 689.04 грн..

Позовні вимоги вмотивовані наданням відповідачем невірних відомостей щодо надбавки за класну кваліфікацію пенсіонера, що спричинило нарахування останньому пенсії у більшому розмірі, ніж мало бути у відповідності до вимог чинного законодавства.

Представник позивача у судовому засіданні 30 січня 2014 року надав клопотання, в якому зазначив, що при складанні позову замість прізвища та ім'я по батькові ОСОБА_2 помилково було вказано ОСОБА_2, у зв'язку з чим правильним прізвищем пенсіонера просив вважати ОСОБА_2 (а.с. 76). Судом було долучено вказані пояснення до матеріалів справи.

Представник позивача у судовому засіданні 17 березня 2014 року позовні вимоги підтримав у в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечував, посилаючись на те, що у комісаріату були відсутні відомості про класність ОСОБА_2, оскільки вказана інформація міститься лише в його пенсійній справі, яка знаходиться у позивача, у зв'язку з чим він був позбавлений можливості самостійно виявити допущену помилку, а отже зазначене сталося з винних дій позивача, про що зазначив у відзиві на позов (а.с. 49-50).

Відповідач явку уповноваженого представника у судове засідання 17 березня 2014 року не забезпечив, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Зважаючи на вказані обставини, відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, суд визнав за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача за наявними у ній матеріалами.

Ухвалою господарського суду АР Крим від 20 лютого 2014 року у даній справі за клопотанням представника позивача (а.с. 83) в порядку статті 69 Господарського процесуального кодексу України було продовжено строк розгляду справи на п'ятнадцять днів (а.с. 86).

Розгляд справи відкладався в порядку статті 77 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно зі статтями 20, 22, 81-1 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні представникам сторін роз'яснені процесуальні права та обов'язки.

За клопотанням представників сторін відповідно до статті 10 Конституції України, статті 12 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», пояснення та клопотання по справі надавалися ними російською мовою.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд -

встановив:

07 листопада 2007 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1294 «Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу», якою затверджено нову структуру грошового забезпечення та розміри окремих його видів, яка діяла з 01 січня 2008 року, у зв'язку з чим виникли підстави для здійснення перерахунку раніше призначених пенсій.

29 лютого 2008 року Військовим комісаріатом Автономної Республіки Крим видано довідку щодо ОСОБА_2 про нову структуру та розмір грошового забезпечення за посадою, у якій звільнявся останній та яка діяла з 01 січня 2008 року (а.с. 13).

Відповідно до наданої Військовим комісаріатом АРК довідці Головним управлінням Пенсійного фонду України в АРК було здійснено перерахунок пенсії ОСОБА_2 (а.с. 14), де, зокрема, зазначена надбавка за класну кваліфікацію у розмірі 38.80 грн..

Розмір грошового забезпечення, із якого повинна розраховуватися пенсія складав 2580.80 грн., а новий розмір пенсії ОСОБА_2 з 01 січня 2008 року відповідно до зазначеного перерахунку складав 1909.79 грн. (а.с. 14).

08 грудня 2009 року Військовим комісаріатом Автономної Республіки Крим повторно видано довідку про грошове забезпечення ОСОБА_2, в якій останнім вказано грошове забезпечення у меншому розмірі, ніж у первісній довідці, а саме - 2542.00 грн., відповідно новий розмір пенсії склав 1881.08 грн..

Відповідно до зазначеної довідки позивачем здійснено перерахунок пенсії ОСОБА_2.

Як стверджує позивач, у зв'язку з наданням відповідачем невірних даних щодо структури грошового забезпечення, позивачем виплачувалась пенсія ОСОБА_2 у більшому розмірі, в результаті чого виникла переплата на суму 689.04 грн..

Таким чином, на думку позивача, державі в особі органів Пенсійного фонду України завдано шкоди у вигляді надмірно сплачених сум пенсії за рахунок коштів, які мають цільове призначення, яка має бути відшкодована у повному обсязі відповідачем, у зв'язку з чим Головне управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим звернулося до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим із позовною заявою до Військового комісаріату Автономної Республіки Крим про визнання дій неправомірними та стягнення суми.

Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 31 серпня 2010 року, яку залишено без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2011 року по справі №2а-9648/10/18/0170, позов Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим до Військового комісаріату Автономної Республіки Крим про визнання дій неправомірними та стягнення суми задоволено, стягнено з Військового комісаріату Автономної Республіки Крим на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим заборгованість по переплаті пенсії у сумі 689.04 грн..

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20 листопада 2013 року зазначені вище постанова та ухвала скасовані, провадження у справі закрито.

Зазначена ухвала мотивована тим, що дану справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства у зв'язку з тим, що відповідач у спірних відносинах не виконував функцій суб'єкта владних повноважень, а діяв як установа, яка надавала документи, необхідні для перерахунку пенсії іншими органами, що призначають пенсії.

Саме тому, враховуючи правову позицію Вищого адміністративного суду України, позивач звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим із позовною заявою, в якій просить стягнути з відповідача шкоду у вигляді переплати пенсії у розмірі 689.04 грн..

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, суд визнав позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Правовідносини щодо матеріального забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій регламентуються Законом України «Про пенсійне забезпечення».

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, визначаються Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262 від 09.04.1992 (далі - Закон).

Частиною 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

На підставі пунктів 1, 2, 3 Порядку перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Таким чином обов'язок щодо надання даних для перерахунку пенсій законодавством віднесено до повноважень Міністерства оборони України, а саме - Військового комісаріату Автономної Республіки Крим.

Відповідно до статті 65 Закону особи, винні в порушенні законодавства про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, зазначених у цьому Законі, а також у несвоєчасному оформленні або поданні документів для призначення пенсії, у видачі для оформлення пенсій недостовірних даних і документів, несуть цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Стаття 11 Цивільного кодексу України встановлює, що підставою виникнення цивільних прав і обов'язків є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до статті 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів і відшкодовують її.

Як вбачається з матеріалів справи, причиною невірного нарахування позивачем пенсії ОСОБА_2 є неправомірне зазначення Військовим комісаріатом Автономної Республіки Крим у довідці від 29 лютого 2008 року надбавки за класну кваліфікацію, в результаті чого виникла переплата пенсії ОСОБА_2 на загальну суму 689.04 грн..

Протиправність дій військового комісаріату Автономної Республіки Крим полягає у нарахуванні ОСОБА_2 розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсійних виплат всупереч діючого законодавства України. Факт заподіяння шкоди визначається наявними у матеріалах справи виписками по рахунку (а.с. 14, 16-17) та розрахунком надмірної виплати коштів ГУ ПФУ в АРК за даними, наданими відповідачем, а тому, вказані обставини знаходяться в причинному зв'язку між протиправністю дій та результатом таких дій - настанням негативного наслідку - переплати по пенсії.

Відповідач, заперечуючи факт своєї вини у заподіянні збитків, посилався на те, що на виконання Порядку довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи для перерахунку пенсії він готував на підставі списків, переданих йому від ГУ ПФУ в АРК, а в цих списках була помилково зазначена надбавка за класну кваліфікацію.

Ці доводи суд вважає безпідставними, оскільки проведення розрахунку грошового забезпечення для перерахунку пенсії у зв'язку із затвердженням нової структури грошового забезпечення на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 покладено на обласні військові комісаріати, що також підтверджено листом Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 29 січня 2008 року № 248/6/П/108-д (а.с. 35-38).

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що з боку відповідача наявний склад порушення умов пенсійного законодавства, внаслідок чого завдано шкоду державі, від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України. При цьому, оскільки на момент розгляду спору по суті не було надано доказів сплати відповідачем матеріальної шкоди, спричиненої внаслідок видачі довідки, яка містила невірні дані, то суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Крім того, доводи відповідача про те, що сума безпідставно сплаченої зайвої суми пенсії повинна бути стягнута з отримувача пенсії суд визнає помилковими.

Так, стаття 60 Закону підлягає застосуванню тільки у разі, якщо суми пенсій виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера.

Як встановлено судом, зайва виплата пенсії ОСОБА_2 виникла з вини відповідача, як органа, якому надані повноваження з підготовки документів для призначення пенсії, а тому застосуванню підлягає положення статті 65 Закону, згідно якої особи, винні в порушенні законодавства про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, зазначених у цьому Законі, а також у несвоєчасному оформленні або поданні документів для призначення пенсії, у видачі для оформлення пенсій недостовірних даних і документів, несуть цивільно-правову , адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Таким чином, саме з вини відповідача завдано шкоди державі в особі Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим.

Відповідно до статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідачем доказів відшкодування матеріальної шкоди, завданої державі в особі Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим у розмірі 689.04 грн., суду не надано.

Виходячи з наведеного, суд приходить до висновку що правовідносини, які склались між сторонами у справі з приводу відшкодування збитків є деліктними, а позовні вимоги є обґрунтованими, оскільки позивачем доведено факт порушення відповідачем вимог пенсійного законодавства, внаслідок чого завдано шкоди державі від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України.

Враховуючи зазначене, вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України оплата судового збору покладається на відповідача.

У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення. Повне рішення складено 19 березня 2014 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 49, 82-84 Господарського процесуального Кодексу України, суд

вирішив:

1. Позов задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Військового комісаріату Автономної Республіки Крим (вул. Київська, 152, м. Сімферополь, АР Крим, 95493, р/р 35219037000264 в Головному управлінні Державної казначейської служби України в АРК, МФО 824026, ЄДРПОУ 07785820) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим (вул. К.Лібкнехта, 3, м. Сімферополь, АР Крим, 95000, р/р 25604701101024 ПАТ «Державний ощадний банк України», МФО 324805, ЄДРПОУ 19003828) завдану шкоду у вигляді переплати пенсії у розмірі 689.04 грн..

3. Стягнути з Військового комісаріату Автономної Республіки Крим (вул. Київська, 152, м. Сімферополь, АР Крим, 95493, р/р 35219037000264 в Головному управлінні Державної казначейської служби України в АРК, МФО 824026, ЄДРПОУ 07785820) в дохід Державного бюджету України (УДКСУ у м. Сімферополі АРК код ЄДРПОУ 38040558, рахунок № 31211206783002, відкритий за кодом класифікації доходів бюджету 22030001 в Головному управлінні Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, м. Сімферополь, код банку 824026) судовий збір у розмірі 1827.00 грн..

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя Ю.А. Радвановська

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення17.03.2014
Оприлюднено20.03.2014
Номер документу37695825
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —901/209/14

Рішення від 17.03.2014

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Радвановська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні