Рішення
від 18.03.2014 по справі 901/435/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18.03.2014 Справа901/435/14 За позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим (вулиця Карла Лібкнехта 3, м. Сімферополь, 95000, код ЄДРПОУ 19003828)

до Військового комісаріату Автономної Республіки Крим

(вул. Київська 152, м. Сімферополь, 95493,ОКПО 07785820)

про стягнення шкоди

суддя Шевчук Н.Г.

представники:

від позивача - Сергеєва І.В., представник, довіреність №9 від 20.01.2014;

вд відповідача - не з'явився.

Суть спору: Головне управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, звернулось до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою до Військового комісаріату Автономної Республіки Крим про стягнення суми шкоди, завданої державі, у вигляді переплати пенсії ОСОБА_2 у розмірі 839,80 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що зазначена шкода спричинена неправомірними діями відповідача, яким 18.04.2008 у зв'язку з набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу до деяких інших осіб" була надана позивачу довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2, в якій вказаний невірний (завищений) розмір грошового забезпечення ОСОБА_2, на підставі якої позивачем здійснено перерахунок пенсії у більшому, ніж це передбачено розмірі; що належний розрахунок розміру грошового забезпечення наданий відповідачем 30.04.2008.

Позивач також надав суду письмове пояснення (арк.с. 24-26), в якому він зазначив про те, що обов'язок по приведенню у відповідність із вимогами діючого законодавства пенсійних справ, що передаються та електронної бази отримувачів пенсії на момент передачі функцій по призначенню та виплаті пенсій органам Пенсійного фонду покладено на відповідні силові структури, у даному випадку на Військовий комісаріат. Тобто саме Військовий комісаріат зобов'язаний був привести пенсійну справу ОСОБА_2 у відповідність з вимогами наказу Міністерства оборони України від 05.03.2001 "Про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовців ВСУ", тобто неправомірні дії Військового комісаріату щодо неправомірного встановлення надбавки ОСОБА_2 призвели до формування Військовим комісаріатом електронної бази отримувачів пенсії та пенсійної справи із порушенням норм законодавства.

Відповідач не скористався правом, наданим йому статтею 59 Господарського процесуального кодексу України: не надав господарському суду відзив на позовну заяву та документи, що підтверджують заперечення проти позову, про дату, час і місце судового засідання повідомлений належним чином та своєчасно,.

Враховуючи те, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, суд вважає за можливе розглянути справу у порядку статті 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача суд

ВСТАНОВИВ:

07.11.2007 Кабінетом Міністрів України прийнята Постанова №1294 "Про впорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу", якою затверджено нову структуру грошового забезпечення та розміри окремих його видів, яка діяла з 01.01.2008, у зв'язку з чим виникли підстави для здійснення перерахунку раніше призначених пенсій.

Головне управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим на підставі пункту 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок) надіслало до Військового комісаріату Автономної Республіки Крим список осіб, яким пенсія підлягала перерахунку, із зазначенням у списку структуру та розмір грошового забезпечення, яка враховувалась до 01.01.2008.

18.04.2008 Військовим комісаріатом Автономної Республіки Крим складено довідку №075962 про нову структуру та розмір грошового забезпечення за посадою, з якої звільнявся ОСОБА_2 (арк.с. 10), в якій зазначена надбавка за особливі умови служби від ДО 35,0% у розмірі 266,00 грн.

На підставі зазначеної довідки позивачем здійснено з 01.01.2008 перерахунок пенсії ОСОБА_2 (арк.с. 11), у якому, зокрема, зазначено надбавку у розмірі 266,00грн. Всього розмір грошового забезпечення, виходячи з якого повинна розраховуватися пенсія, склав 2055 грн., а новий розмір пенсії - 1335,75 грн.

30.04.2009 Військовим комісаріатом Автономної Республіки Крим повторно надано довідку №075962 про грошове забезпечення у зв'язку з приведенням розміру грошового забезпечення у відповідність з чинним законодавством, у якій грошове забезпечення було вказано у меншому розмірі за рахунок зменшення надбавки за особливі умови служби (арк.с. 12).

На підставі довідки позивачем здійснено повторний перерахунок пенсії (арк.с. 13), згідно якого розмір грошового забезпечення після приведення його у відповідність склав 1979,00 грн, а розмір пенсії - 1286,35 грн.

Як зазначає позивач вказані обставини обумовили те, що Державі в особі органів Пенсійного фонду України завдано шкоди у вигляді надмірно сплачених сум пенсії, за рахунок коштів, які мають цільове призначення. На думку позивача, завдана державі шкода у вигляді переплати пенсії повинна бути відшкодована у повному обсязі, що й стало підставою для звернення Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим до господарського суду Автономної Республіки Автономної Республіки Крим із позовною заявою про стягнення з Військового комісаріату Автономної Республіки Крим суми шкоди, завданої державі, у вигляді переплати пенсії у розмірі 839,80 грн.

Розглянувши позовну заяву, суд вважає її такою, що підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Правовідносини щодо матеріального забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій регламентуються Законом України "Про пенсійне забезпечення".

Крім того, умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, визначаються Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон).

Відповідно до частини 3 статті 63 Закону усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

На підставі пунктів 1, 2, 3 Порядку перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Таким чином обов'язок щодо надання даних для перерахунку пенсій законодавством віднесено до повноважень Міністерства оборони України, а у даному випадку - до повноважень Військового комісаріату Автономної Республіки Крим.

Відповідно до статті 65 Закону особи, винні в порушенні законодавства про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, зазначених у цьому Законі, а також у несвоєчасному оформленні або поданні документів для призначення пенсії, у видачі для оформлення пенсій недостовірних даних і документів, несуть цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Статтею 11 Цивільного кодексу України визначено, що підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.

Предметом спору у даній справі є стягнення шкоди у вигляді переплаченої суми пенсії, внаслідок надання відповідачем довідки з невірними даними, які були покладені у розрахунок пенсії. А тому суду було необхідно встановити наявність чи відсутність складу цивільного правопорушення, скоєного саме відповідачем.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

За змістом вказаної правової норми підставою для виникнення цивільно-правової відповідальності є наявність шкоди, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювача шкоди, причинний зв'язок між ними та наявність вини особи, яка заподіяла шкоду. Відсутність хоча б одного елемента складу правопорушення виключає настання відповідальності, передбаченої статтею 1166 Цивільного кодексу України.

Для правильного вирішення спорів, пов'язаних з відшкодуванням шкоди, важливе значення має розподіл між сторонами обов'язку доказування, тобто визначення, які юридичні факти повинен довести позивач або відповідач. За загальними правилами судового процесу кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (стаття 33 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до пункту 6 рекомендацій президії Вищого господарського суду України "Про внесення змін та доповнень до роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 01 квітня 1994 року № 02-5/215 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з відшкодуванням шкоди" від 29 грудня 2007 року № 04-5/239 позивач не повинен доказувати наявність вини відповідача у заподіянні шкоди. Навпаки, на відповідача покладено тягар доказування того, що в його діях (діях працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Встановлення причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи, яка завдала шкоду, та збитками потерпілої сторони є важливим елементом доказування наявності реальних збитків. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність завдавача є причиною збитків, які виникли у потерпілої особи, від такої протиправної поведінки. Питання про наявність або відсутність причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи і шкодою має бути вирішено судом шляхом оцінки усіх фактичних обставин справи.

Як встановлено судом, надана відповідачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на ім'я ОСОБА_2 містила невірні дані, а саме безпідставно була включена надбавка за особливі умови служби, яка не була передбачена додатком № 25 до Постанови № 1294, внаслідок чого позивачем здійснено переплату пенсійних коштів на суму 839,80 грн.

Тобто факт наявності збитків встановлено та відповідачем не оспорюється.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що з боку відповідача наявний склад порушення умов пенсійного законодавства, внаслідок чого завдано шкоду державі, від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України. При цьому, оскільки на момент розгляду спору по суті не було надано доказів сплати відповідачем матеріальної шкоди, спричиненої внаслідок видачі довідки, яка містила невірні дані, то суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Витрати позивача по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України при задоволенню позову підлягають стягненню з відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Військового комісаріату Автономної Республіки Крим (вул. Київська 152, м. Сімферополь, 95493,ОКПО 07785820, з рахунку, вказаного боржником, або встановленого державним виконавцем) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим (вулиця Карла Лібкнехта 3, м. Сімферополь, 95000, код ЄДРПОУ 19003828, на рахунок вказаний стягувачем) завдану шкоду у вигляді переплати пенсії у розмірі 839,80 грн.(вісімсот тридцять дев'ять грн. 80 коп.)

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

3. Стягнути з Військового комісаріату Автономної Республіки Крим (вул. Київська 152, м. Сімферополь, 95493,ОКПО 07785820, з рахунку, вказаного боржником, або встановленого державним виконавцем) в дохід Державного бюджету України (УДКС України у місті Сімферополі АРК код ЄДРПОУ 38040558, рах.№31211206783002, відкритий за кодом класифікації доходів бюджету 22030001 в Головному управлінні Держаної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, місто Сімферополь, код банку 824026) судовий збір у розмірі 1827,00 грн. (одна тисяча вісімсот двадцять сім грн. 00 коп.)

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення підписане

19.03.2014

Суддя Н.Г. Шевчук

Розсилка:

1. Головне управління Пенсійного фонду України в Автономної Республіки Крим

(вулиця Карла Лібкнехта 3, м. Сімферополь, 95000)

2. Військовий комісаріат Автономної Республіки Крим

(вул. Київська 152, м. Сімферополь, 95493)

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення18.03.2014
Оприлюднено21.03.2014
Номер документу37701284
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —901/435/14

Рішення від 18.03.2014

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Н.Г. Шевчук

Ухвала від 03.02.2014

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Н.Г. Шевчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні