ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18.03.14р. Справа № 904/1143/14
За позовом Дніпропетровського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК "Дніпрообленерго", м. Дніпропетровськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Назаренко Н.Г.
Секретар судового засідання Бондик Є.В.
Представники:
Прокурор: Гуржій Ю.В., прокурор Дніпропетровської міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, службове посвідчення № 022147 від 30.10.2013 р.; Несевря Д.С., прокурор відділу прокуратури м. Дніпропетровська, службове посвідчення № 011405 від 24.10.2012 р.
Від позивача: Лазуренко К.О., довіреність № 4/10-637 від 18.12.2013 р.
Від відповідача: Панасенко О.В., довіреність № 201/1001 від 13.05.2013 р.
СУТЬ СПОРУ:
Дніпропетровський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради звернувся до господарського суду з позовом до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК "Дніпрообленерго" та просить, внести зміни до пунктів 3.2., 3.8. договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Публічним акціонерним товариством «ДТЕК Дніпрообленерго», посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_4 та зареєстрованого в реєстрі за № 4167, державна реєстрація від 27.08.2004р. за № 5567, виклавши їх в наступній редакції:
"п.3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 108 628,10 грн., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.";
"п.3.8. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.01.2014р. становить 3 620 936,73 грн.".
Прокурор підтримав позовні вимоги, викладенні у позовній заяві, в повному обсязі.
Представник позивача підтримав позовні вимоги прокурора, викладенні у позовній заяві, в повному обсязі.
Відповідач відзив на позов не надав, проти задоволення позову не заперечив.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.
В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні 18.03.2014р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
09.07.2004 року між Дніпропетровською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Відкритим акціонерним товариством «Енергопостачальна кампанія «Дніпрообленерго», яке у подальшому змінило назву на Публічне акціонерне товариство «ДТЕК Дніпрообленерго» (далі - орендар, відповідач) був укладений договір оренди земльної ділянки (державна реєстрація від 27.08.2004р. № 5567) (далі - договір), відповідно до п.1.1 якого, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування на умовах оренди земельну ділянку площею 0,7129 га, що знаходиться за адресою м. Дніпропетровськ, Красногвардійський район, вул. Павлова, 28 і зареєстрована в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 1210100000:07:499:0050 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Пунктом 1.2. Договору встановлено, що підставою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 24.12.2003р. № 91/14.
Передбачене використання земельної ділянки за цим договором: фактичне розміщення будівель та споруд ПС «Привокзальна» (п. 1.3. договору).
Відповідно п. 2.1. договору земельна ділянка передається до 24.12.2018р.
За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцеві орендну плату у грошовій формі, незалежно від результатів діяльності орендаря (п. 3.1. договору).
Пунктом 3.2. договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься у розмірі земельного податку з урахуванням індексів інфляції, що визначаються у встановленому порядку.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексації проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України (п. 3.3. договору).
На час укладення цього договору грошова оцінка земельної ділянки становить 1 767 606,10 грн. згідно з довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.03.2004р. за № 544 (п. 3.8. договору).
Умовами п.6.1. договору передбачено, що зміна умов договору оренди за взаємною згодою сторін і оформлюється відповідною додатковою угодою, що стає невідємною частиною цього договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спори вирішуються у відповідності з чинним законодавством, в тому числі, у судовому порядку (п. 6.2. Договору).
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5.1);
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.4).
- для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;
- для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; (ст.288.5.2).
Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року, що і стало причиною спору.
Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно наданого витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:07:499:0050: нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,7129га, по вул. Павлова, 28, складає 3 620 936,73 грн. (а.с. 31).
З метою приведення рішень Дніпропетровської міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідності до вимог чинного законодавства Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011р. "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідності до вимог чинного законодавства" (а.с. 26).
Відповідно до п.1 вказаного рішення, до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.
Таким чином, відповідач має сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
18.02.2011р. позивач звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську (лист від 18.02.2011р. № 7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства"(а.с. 27)), з пропозицією привести договір оренди землі до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8. Пропозиція позивача була опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто" від 22.02.2011р. № 26 (3306) (а.с.28-29)) як офіційне повідомлення. На підставі викладеного відповідачу необхідно було у двотижневих строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутись до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладення додаткового договору.
Проте у строк, визначений повідомленням, відповідач відповіді на вказану вимогу не надав.
На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди спірної земельної ділянки від 09.07.2004р. до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою на рівні три кратного розміру земельного податку, у відповідності до вимог ст.288 Податкового кодексу України сторонами суду не надано.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п. 12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
У відповідності до ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею у відповідному розмірі земельного податку, рішення Дніпропетровської міської ради №216/8 від 02.02.2011 року "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідності до вимог чинного законодавства", суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до п.п. 3.2., 3.8. договору оренди земельної ділянки, який укладено між Дніпропетровською міською радою та Публічним акціонерним товариством «ДТЕК Дніпрообленерго».
Відповідно до ч.2 ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Аналогічна правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 06.12.2010 року по справі № 2-1/10068-2008, та постановою Вищого господарського суду України від 20.03.2012 року по справі № 21/5005/11886/11.
Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10 та постанові від 20.11.2012р. по справі № 28/5005/640/2012р., які прийняті за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.
У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Враховуючи, що спір доведено до розгляду у суді з вини відповідача, на нього, відповідно до ст. 49 ГПК України покладається судовий збір у справі.
На підставі наведеного, керуючись ст.288 Податкового кодексу України, ст.ст.651,653 Цивільного кодексу України, ст.ст. 22, 49, 75, 82-85, 87, 116, 111 28ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до п.п. 3.2., 3.8. договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, пр. К. Маркса, 75, код ЄДРПОУ 26510514) та Публічним акціонерним товариством «ДТЕК Дніпрообленерго» (49017, м. Дніпропетровськ, вул. Запорізьке шосе, 22, код ЄДРПОУ 23359034), посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_4 та зареєстрованого в реєстрі за № 4167, державна реєстрація від 27.08.2004р. за № 5567, виклавши їх в наступній редакції:
"п.3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 108 628,10 грн., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.";
"п.3.8. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.01.2014р. становить 3 620 936,73 грн.".
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «ДТЕК Дніпрообленерго» (49017, м. Дніпропетровськ, вул. Запорізьке шосе, 22, код ЄДРПОУ 23359034) в дохід Державного бюджету України в особі Управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРПОУ 37989269, банк одержувача - відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, р/рахунок 31214206783005, МФО 805012, КБКД 22030001; призначення платежу - судовий збір, код ЄДРПОУ суду 03499891, пункт 2.2.) судовий збір в розмірі 1 218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять грн. 00 коп.), про що видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Н.Г. Назаренко
Дата підписання рішення, оформленого відповідно до вимог ст. 84 ГПК України, - 19.03.2013р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2014 |
Оприлюднено | 21.03.2014 |
Номер документу | 37701315 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні