Рішення
від 27.03.2013 по справі 911/347/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну(Симона Петлюри), 16 тел. 235-24-26

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" березня 2013 р. Справа № 911/347/13-г

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

при секретарі судового засідання Щур О. Д.

за участю представників учасників процесу:

від позивача: Ступнік С. В. (довіреність б/н від 10.01.2013 р.);

від відповідача: не з'явились;

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Агрофірма Дружба", с. Капустинці, Яготинський район

до Яготинської районної державної адміністрації, м. Яготин

про визнання незаконним та скасування розпорядження

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ТОВ „Агрофірма Дружба" звернулось в господарський суд Київської області із позовом до Яготинської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба".

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що вищевказане розпорядження № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба" Яготинської районної державної адміністрації було прийнято всупереч положенням Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі", іншим нормативно-правовим актам - за відсутності відповідних підстав та без наявності відповідних повноважень.

Ухвалою господарського суду Київської області від 30.01.2013 р. (суддя Сокуренко Л. В.) порушено провадження у справі № 911/347/13-г за позовом ТОВ „Агрофірма Дружба" до Яготинської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження і призначено її розгляд у судовому засіданні за участю представників учасників процесу на 11.02.2013 р.

05.02.2013 р. до канцелярії суду від позивача надійшла заява № 35 від 05.02.2013 р. про забезпечення позову, у якій він просив суд вжити заходів до забезпечення позову, а саме заборонити Яготинській районній державній адміністрації на підставі розпорядження голови Яготинської районної державної районної адміністрації № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма „Дружба" вчинення будь-яких дій, пов'язаних з використанням, наданням, отриманням у користування чи у власність будь-якої частини чи всіх земельних ділянок, які є предметом договорів оренди землі, укладених між нею та ТОВ „Агрофірма „Дружба" щодо земельних ділянок згідно переліку; заборонити територіальному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин - Яготинському відділу Держземагентства України на підставі розпорядження голови Яготинської районної державної районної адміністрації № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма „Дружба" вчинення будь-яких дій, пов'язаних з використанням, наданням, отриманням у користування чи у власність будь-якої частини чи всіх земельних ділянок, які є предметом договорів оренди землі, укладених між Яготинською РДА та ТОВ „Агрофірма „Дружба" щодо земельних ділянок згідно переліку.

Ухвалою господарського суду Київської області від 07.02.2013 р. за наслідками розгляду відповідної заяви позивача відмовлено ТОВ „Агрофірма „Дружба" в задоволенні заяви про забезпечення позову.

У відповідності до ст. 2-1 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку із перебуванням судді Сокуренко Л. В. на лікарняному, справу № 911/347/13-г передано для розгляду судді Бацуці В. М.

Ухвалою господарського суду Київської області від 11.02.2013 р. прийнято до провадження судді Бацуци В. М. справу № 911/347/13-г за позовом ТОВ „Агрофірма Дружба" до Яготинської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження.

11.02.2013 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшов лист № 222/7-31 від 07.02.2013 р. із доданими до нього документами на виконання вимог суду, що долучені судом до матеріалів справи.

11.02.2013 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від позивача надійшов лист № 43 від 11.02.2013 р. із доданими до нього документами на виконання вимог суду, що долучені судом до матеріалів справи.

11.02.2013 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог.

Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову.

11.02.2013 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 27.02.2013 р.

27.02.2013 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшов лист № 325/7-31 від 22.02.2013 р. із доданими до нього документами на виконання вимог суду, що долучені судом до матеріалів справи.

27.02.2013 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від Яготинської районної ради на відповідний запит суду надійшов лист № 46-02 від 25.02.2013 р. із доданими до нього документами на виконання вимог суду, що долучені судом до матеріалів справи.

27.02.2013 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 13.03.2013 р.

13.03.2013 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 27.03.2013 р.

27.03.2013 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшло електронне повідомлення № 5 від 27.03.2013 р., у якому він просить суд відкласти розгляд справи, у зв'язку із неможливістю прибути у судове засідання його повноважного представника через його участь у іншій судовій справі.

27.03.2013 р. у судовому засіданні за наслідками розгляду вищевказаного клопотання відповідача про відкладення розгляду справи судом було відмовлено в його задоволенні за безпідставністю і необґрунтованістю, оскільки у даному випадку неможливим є відкладення розгляду справи, у зв'язку із закінченням строків її вирішення, та оскільки відповідач не надав суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували вказані у клопотанні обставини щодо неможливості представника відповідача прибути у судове засідання, і оскільки відповідач не зазначив у клопотанні причини неможливості прибуття у судове засідання будь-якого іншого представника так, як відповідач не обмежений у праві на направлення у судове засідання для представництва його інтересів будь-якого іншого представника. Крім того, неявка відповідача та його уповноваженого представника не перешкоджає вирішенню спору.

Крім того, у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, хоча про судове засідання був повідомлений належним чином, про причини своєї неявки у судове засідання суд повідомив, документи, витребувані судом, надав.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Заслухавши пояснення представників учасників процесу, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням № 86-06-6 від 22.03.2011 р. „Про затвердження Програми розвитку молочного скотарства в Яготинському районі до 2015 року" Яготинської районної ради вирішено затвердити Програму розвитку молочного скотарства в Яготинському районі до 2015 року.

Рішенням № 87-06-6 від 22.03.2011 р. „Про затвердження Програми розвитку свинарства в Яготинському районі до 2015 року" Яготинської районної ради вирішено затвердити Програму розвитку свинарства в Яготинському районі до 2015 року.

Розпорядженням № 337 від 23.05.2011 р. Яготинської районної державної адміністрації, крім іншого, затверджено, розроблену ПП „Аршин", технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки (договору оренди землі) ТОВ „Агрофірма Дружба" загальною площею 336, 9587 га, в т.ч.: 87, 2328 га - рілля, в т.ч. 26, 2000 га - запроектовані шляхи; 102, 1641 га - сіножаті; 111, 9471 га - пасовища; 35, 6147 га - під господарськими будівлями і дворами за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; передано ТОВ „Агрофірма Дружба", яке знаходиться по вул. Гагаріна, 1, в с. Капустинці Яготинського району Київської області в оренду земельні ділянки загальною площею 336, 9587 га, в т.ч.: 87, 2328 га - рілля, в т.ч. 26, 2000 га - запроектовані шляхи; 102, 1641 га - сіножаті; 111, 9471 га - пасовища; 35, 6147 га - під господарськими будівлями і дворами за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області; установлено щорічну орендну плату - 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Розпорядженням № 782 від 01.12.2011 р. Яготинської районної державної адміністрації внесено зміни до розпорядження № 337 від 23.05.2011 р. і викладено п. 2. у наступній редакції: „Передати ТОВ „Агрофірма Дружба", яке знаходиться по вул. Гагаріна, 1, в с. Капустинці Яготинського району Київської області в оренду земельні ділянки загальною площею 336, 9587 га, в т.ч.: 87, 2328 га - рілля, в т.ч. 26, 2000 га - запроектовані шляхи, 102, 1641 га - сіножаті, 111, 9471 га - пасовища, 35, 6147 га - під господарськими будівлями і дворами терміном на 1 рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області."

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024) в оренду передається земельна ділянка № 4 (чотири) площею 9, 3719 га, в т.ч. пасовищ - 9, 3719 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:008:0024) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 9, 3719 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003) в оренду передається земельна ділянка № 1 (один) площею 48, 2318 га, в т.ч. рілля - 48, 2318 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0003) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 48, 2318 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001) в оренду передається земельна ділянка № 9 (дев'ять) площею 33, 9330 га, в т.ч. пасовищ - 33, 9330 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:001:0001) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 33, 9330 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024) в оренду передається земельна ділянка № 7 (сім) площею 6, 0607 га, в т.ч. пасовищ - 6, 0607 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0024) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 6, 0607 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025) в оренду передається земельна ділянка № 6 (шість) площею 12, 7274 га, в т.ч. пасовищ - 12, 7274 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:004:0025) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 12, 7274 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023) в оренду передається земельна ділянка № 15 (п'ятнадцять) площею 15, 1897 га, в т.ч. пасовищ - 15, 1897 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:004:0023) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 15, 1897 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004) в оренду передається земельна ділянка № 8 (вісім) площею 50, 2541 га, в т.ч. сіножаті - 50, 2541 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:05:002:0004) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 50, 2541 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035) в оренду передається земельна ділянка № 5 (п'ять) площею 51, 9100 га, в т.ч. сіножаті - 51, 9100 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 3225582100:07:001:0035) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 51, 9100 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

18.11.2011 р., на підставі вищевказаного розпорядження, між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було укладено договір оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026), згідно умов п. 1. якого орендодавець передає, згідно розпоряджень Яготинської районної державно адміністрації Київської області від 23.05.2011 р. № 337 та від 01.12.2011 р. № 782, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області.

Згідно п. 2. договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026) в оренду передається земельна ділянка № 10 (десять) площею 2, 8900 га, в т.ч. рілля - 2, 8900 га, за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення).

Відповідно до п. 8 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026) договір укладено на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 39 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026) передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 43 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026) передбачено, що орендар зобов'язаний дотримуватись чинного законодавства України, яке стосується регулювання земельних відносин, збереження та недопущення умов, що можуть призвести до погіршення родючості ґрунту, а також нормативно-правових актів, які стосуються продовольчої та екологічної безпеки.

Пунктом 44 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026) передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Згідно п. 45 договору оренди землі (кадастровий номер: 325582100:07:005:0026) цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

02.03.2012 р. вказаний договір було зареєстровано у Книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі Яготинського району Київської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.

02.03.2012 р. між Яготинською районною державною адміністрацією та ТОВ „Агрофірма Дружба" було підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, згідно якого Яготинська районна державна адміністрація передала, а ТОВ „Агрофірма Дружба" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 2, 8900 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення).

У грудні 2012 р. Управління агропромислового розвитку Яготинської районної державної адміністрації звернулось до Яготинської районної ради із листом № 207 від 20.12.2012 р., у якому зазначило, що ТОВ „Агрофірма Дружба" не виконує районні програми розвитку та підтримки сільського господарства та зазначило відомості, що підтверджують вищевказані обставини.

20.12.2012 р. Постійною депутатською комісією з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології Яготинської районної ради 6 скликання за наслідками розгляду листа № 207 від 20.12.2012 р. Управління агропромислового розвитку Яготинської районної державної адміністрації вирішено рекомендувати Яготинській районній державній адміністрації розірвати договори оренди, укладені із ТОВ „Агрофірма Дружба", що вказані в листі Управління агропромислового розвитку Яготинської районної державної адміністрації № 207 від 20.12.2012 р.

Рішенням № 374-25-6 від 24.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба" Яготинської районної ради за наслідками розгляду листа № 207 від 20.12.2012 р. Управління агропромислового розвитку Яготинської районної державної адміністрації, Висновків та Рекомендацій № 18 від 20.12.2012 р. Постійної депутатської комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології Яготинської районної ради 6 скликання вирішено рекомендувати Яготинській районній державній адміністрації розірвати договори оренди, укладені із ТОВ „Агрофірма Дружба", у переліку згідно додатку.

Розпорядженням № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба" Яготинської районної державної адміністрації, враховуючи рішення № 374-25-6 від 24.12.2012 р. Яготинської районної ради, вирішено достроково розірвати договори оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба", що зареєстроване за адресою: вул. Гагаріна, 1, с. Капустинці, Яготинського району Київської області, відповідно до переліку, що додається; Голові Яготинської районної державної адміністрації у місячний термін: укласти угоди про дострокове розірвання договорів оренди землі, після державної реєстрації угод про дострокове розірвання договорів оренди землі, прийняти від ТОВ „Агрофірма Дружба" земельні ділянки до земель державної власності за актом приймання-передачі; ТОВ „Агрофірма Дружба" повернути земельні ділянки, які перебувають у його користуванні на підставі договорів оренди землі на умовах та у строки передбачені чинним законодавством України; витрати, пов'язані зі складанням та посвідченням угод про розірвання договорів оренди землі покласти на ТОВ „Агрофірма Дружба"; визнати такими, що втратили чинність розпорядження Яготинської районної державної адміністрації від 23.05.2011 р. № 337 „Про передачу ТОВ „Агрофірма Дружба" в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області" та від 01.12.2011 р. № 782 „Про внесення змін до розпорядження від 23.05.2011 р. № 337 „Про передачу ТОВ „Агрофірма Дружба" в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту в адміністративних межах Капустинської сільської ради Яготинського району Київської області".

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд визнати незаконним та скасувати розпорядження № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба" Яготинської районної державної адміністрації.

З приводу вказаної позовної вимоги позивача про визнання незаконним та скасування оспорюваного розпорядження в частині дострокового розірвання договорів оренди землі суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно ст. 1 Закону України „Про оренду землі" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України закріплено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно ст. 610 цього ж кодексу порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до п. 1) ч. 1 ст. 611 цього ж кодексу у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.

Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Частиною 1 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 31 Закону України „Про оренду землі" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Пунктом 39 договорів оренди землі передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі:

- несплати розміру орендної протягом більш ніж три місяці;

- використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

- передачу в суборенду земельної ділянки без письмової згоди орендодавця;

- невиконання пунктів 43 та 44 даного договору.

Пунктом 44 договорів оренди землі передбачено, що орендар зобов'язаний виконувати програми, які прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

У процесі розгляду справи відповідачем у відповідності до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували факти невиконання позивачем умов пунктів 44 договорів оренди землі, а саме невиконання ним програм, які були прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки.

Докази, надані відповідачем у процесі розгляду справи і наявні у матеріалах справи, а саме лист № 207 від 20.12.2012 р. Управління агропромислового розвитку Яготинської районної державної адміністрації, Висновки та Рекомендації № 18 від 20.12.2012 р. Постійної депутатської комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології Яготинської районної ради 6 скликання не є належними доказами, що підтверджують факти невиконання позивачем програм, які були прийняті Яготинською районною радою Київської області, що стосуються діяльності та розвитку сільського господарства Яготинського району прийнятих на 2012-2015 роки, оскільки такі докази містять лише певні відомості, що в свою чергу достовірно не підтверджені належними доказами у встановленому законодавством України порядку.

Таким чином, у процесі розгляду справи судом встановлено, що оспорюване розпорядження в частині дострокового розірвання договорів оренди землі було прийнято Яготинською районною державною адміністрацією із порушенням положень Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі", інших нормативно-правових актів і безпосередньо договорів оренди землі - за відсутності відповідних підстав.

З приводу вказаної позовної вимоги позивача про визнання незаконним та скасування оспорюваного розпорядження в частині визнання такими, що втратили чинність розпорядження про передання в оренду земельних ділянок, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно ст. 17 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить:

а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;

б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель;

в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель;

г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок;

ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом;

д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст;

е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок;

є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів;

ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ст. 124 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Частиною 3 ст. 122 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті;

в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

Статтею 6 цього ж закону передбачено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, щорічного послання Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Акти місцевих державних адміністрацій, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Згідно ст. 13 цього ж закону до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань:

1) забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян;

2) соціально-економічного розвитку відповідних територій;

3) бюджету, фінансів та обліку;

4) управління майном, приватизації, сприяння розвитку підприємництва та здійснення державної регуляторної політики;

5) промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту і зв'язку;

6) науки, освіти, культури, охорони здоров'я, фізкультури і спорту, сім'ї, жінок, молоді та неповнолітніх;

7) використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля;

8) зовнішньоекономічної діяльності;

9) оборонної роботи та мобілізаційної підготовки;

10) соціального захисту, зайнятості населення, праці та заробітної плати.

Місцеві державні адміністрації вирішують й інші питання, віднесені законами до їх повноважень.

Відповідно до п. 2) ч. 1 ст. 21 цього ж закону місцева державна адміністрація:

- розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Частинами 1, 3 цього ж закону передбачено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Згідно ст. 50 цього ж закону розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Рішенням Конституційного Суду України № 7-рп/2009 від 16.04.2009 р. у справі № 1-9/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вирішено в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У абз. 5 п. 5 вказаного рішення Конституційного Суду України Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є „гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13.05.1997 р. № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Отже, чинним законодавством України, а саме положеннями Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі", Закону України „Про місцеві державні адміністрації" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин та чинній на момент вирішення спору), не надано повноваження місцевим державним адміністраціям у галузі земельних відносин на скасування своїх попередніх рішень, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, - в даному випадку права користування земельною ділянкою.

Таким чином, у процесі розгляду справи судом встановлено, що оспорюване розпорядження в частині визнання такими, що втратили чинність розпорядження про передання в оренду земельних ділянок, було прийнято Яготинською районною державною адміністрацією із порушенням положень Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі", Закону України „Про місцеві державні адміністрації", інших нормативно-правових актів і безпосередньо договорів оренди землі - без наявності відповідних повноважень.

Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а) визнання прав;

б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в) визнання угоди недійсною;

г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

ґ) відшкодування заподіяних збитків;

д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Отже, враховуючи те, що, як було встановлено судом, розпорядження № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба" було прийнято Яготинською районною державною адміністрацією із порушенням положень Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про оренду землі", Закону України „Про місцеві державні адміністрації", інших нормативно-правових актів і безпосередньо договорів оренди землі - за відсутності відповідних підстав та без наявності відповідних повноважень, і таке розпорядження порушує права та законні інтереси позивача, а тому позовна вимога позивача до відповідача про визнання його незаконним та скасування, є законною і обґрунтованою, та такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини справи, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження № 457 від 28.12.2012 р. „Про розірвання договорів оренди землі з ТОВ „Агрофірма Дружба" Яготинської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 24213321).

3. Стягнути з Яготинської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 24213321) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Агрофірма Дружба" (ідентифікаційний код 30771141) судові витрати 1 147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. 00 (нуль) коп. судового збору.

Суддя В. М. Бацуца

Повний текст рішення підписаний

23 квітня 2013 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення27.03.2013
Оприлюднено24.03.2014
Номер документу37713177
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/347/13-г

Рішення від 27.03.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 11.02.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 07.02.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 30.01.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 30.01.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні