Рішення
від 11.03.2014 по справі 919/1291/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2014 року справа № 919/1291/13 за позовом Севастопольської міської Ради

(99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3)

до товариства з обмеженою відповідальністю «Могул»

(99040, м. Севастополь, вул. Хрустальова,74-Д)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради

(99011, м. Севастополь, вул. Леніна,3)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю «Вест Ойл Груп»

(43010, Волинська область, м. Луцьк, вул. Кременецька,38)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

головуючий суддя: Щербаков С.О.

судді: Єфременко О.О.

Погребняк О.С.

за участю:

представника позивача та третьої особи (Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради) - Шевченко В.В., довіреність №0315/6321 від 30.12.2013, довіреність №07-02/1 від 08.01.2014,

представника відповідача - не з`явився ,

представника третьої особи (ТОВ «Вест Ойл Груп») - не з`явився,

Суть спору:

06.11.2013 Севастопольська міська Рада звернулась до господарського суду міста Севастополя із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «Могул», в якій просить суд змінити умови укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 09.10.2006, реєстраційний номер 040665900179, виклавши пункти договору в наступній редакції:

На підставі вимоги Контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 « 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію», від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", внести в договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер - 8536400000:03:016:0051) загальною площею 0,2600 га, розташованої по вул. Хрустальова,74-Г, наданого для будівництва та обслуговування торгівельно-складського та автозаправного комплексу, укладеного між Севастопольською міською Радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Могул», зареєстрованим Севастопольською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам 06.11.2006 за №040665900179, наступні зміни:

Преамбулу вищевказаного Договору викласти в наступній редакції:

«Севастопольська міська Рада, що іменується в подальшому «Орендодавець», розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна,3, в особі представника міської Ради Дойнікова Юрія Васильовича, діючого на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 №4, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1343 (зі змінами та доповненнями), з однієї сторони, та товариство з обмеженою відповідальністю «Могул», що іменується в подальшому «Орендар», розташоване за адресою: м. Севастополь, вул. Хрустальова,74-Д, в особі директора Лисікова Юрія Борисовича, з іншої сторони, уклали даний договір про нижчевикладене:».

Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012 року підтверджується виписками з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №4341/1, №4342/1, що видані Севастопольським міським Головним управлінням земельних ресурсів 14.09.2006, з врахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва

220024 * 1,028 * 1,152 = 260564,74 грн. (двісті шістдесят тисяч п'ятсот шістдесят чотири грн. 74 коп.);

б) на період експлуатації

1100122 * 1,028 * 1,152 = 1302826,08 грн. (один мільйон триста дві тисячі вісімсот двадцять шість грн. 08 коп.);

- на 2010 рік:

а) на період будівництва

220024 * 1,028 * 1,152 * 1,059 = 275938,06 грн. (двісті сімдесят п'ять тисяч дев'ятсот тридцять вісім грн. 06 коп.);

- на період експлуатації

1100122 * 1,28 * 1,152 * 1,059 = 1379692,82 грн. (один мільйон триста сімдесят дев`ять тисяч шістсот дев'яносто дві грн. 82 коп.);

- на 2011 рік:

а) на період будівництва

220024 * 1,028 * 1,152 * 1,059 * 1,0 = 275938,06 грн. (двісті сімдесят п'ять тисяч дев'ятсот тридцять вісім грн. 06 коп.);

б) на період експлуатації

1100122 * 1,028 * 1,152 * 1,059 * 1,0 = 1379692,82 грн. (один мільйон триста сімдесят дев`ять тисяч шістсот дев'яносто дві грн. 82 коп.).

При цьому грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до увагу не довше, ніж на протязі двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається до уваги з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. У разі внесення у даний договір змін в частині збільшення строку будівництва відповідні зміни вносяться також у п. 4.2. Договору.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

1216644,00 грн. (один мільйон двісті шістнадцять тисяч шістсот сорок чотири грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3822-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 12.04.2012 року.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 11.07.2012 складає:

1216644,00 грн. (один мільйон двісті шістнадцять тисяч шістсот сорок чотири грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3822-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 12.04.2012 року».

Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

« 3. Строк дії договору

3.1. Договір укладений строком на 25 (двадцять п'ять) років.

3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористуватись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.»

Пункти 4.1.-4.3. розділу 4 договору викласти у наступній редакції:

« 4. Оренда плата та порядок розрахунків

4.1. На виконання вимог контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 року встановлюється у відповідності з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) в розмірі 5% (п'яти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 11.07.2012 встановлюється у відповідності з Методикою в розмірі 12% (дванадцяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формах, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на 2009 рік:

1302826,08 х 0,05 * 2 = 130282,61 грн.;

- на 2010:

1379692,82 х 0,05 * 2 = 137969,28 грн.;

- на 2011 рік:

1379692,82 х 0,05 * 2 = 137969,28 грн.;

- на період з 01.01.2012 до 11.07.2012:

1216644,00 х 0,05 * 2 / 366 * 192 = 63823,95 грн.;

- з 11.07.2012:

1216644,00 х 0,12 = 145997,28 грн.

Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською місткою філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам» в Державному реєстрі земель 06.11.2006 під №040665900179, залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними.

Позовні вимоги мотивовані невідповідністю умов договору вимогам законодавства в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру і порядку її сплати.

Ухвалою суду від 08.11.2013 порушено провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засідання на 25.11.2013. Також цією ухвалою було залучено до участі у справі в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради.

Відповідно до вимог статті 77 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи відкладався 25.11.2013 на 11.12.2013 та 11.12.2013 на 08.01.2014.

Ухвалою від 08.01.2014 було вирішено здійснювати розгляд справи колегіально, у складі трьох суддів.

Розпорядженням керівника апарату господарського суду міста Севастополя № 4 від 09.01.2014 на виконання ухвали суду від 08.01.2014 визначено склад колегії суддів за допомогою автоматизованої системи документообігу суду, за результатом якого у справі № 919/1291/13 призначено наступний склад колегії суддів: головуючий - суддя Щербаков С.О., судді - Єфременко О.О., Погребняк О.С.

Ухвалою від 09.01.2014 зазначену справу прийнято до провадження колегією суддів у визначену складі суддів та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 10.02.2014.

В судовому засіданні 10.02.2014 оголошувалась перерва до 18.02.2014.

Ухвалою від 18.02.2014 було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Вест Ойл Груп» та відкладено розгляд справи на 11.03.2014.

В судовому засіданні 11.03.2014 представник позивача та третьої особи - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради підтримала позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позові та письмових поясненнях та наполягала на їх задоволенні.

Представник відповідача та представник третьої особи - ТОВ «Вест Ойл Груп» в судове засідання 11.03.2014 не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені у встановленому законом порядку, про причини неявки суд не повідомили. Раніше, 18.02.2014 представником відповідача надавались письмові заперечення на позов (а.с. 150-151), в яких останній проти задоволення позовних вимог заперечував та із посиланням на пункт 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (зі змінами та доповненнями) вказував, що новий розмір орендної плати за спірну земельну ділянку повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим судовим рішенням законної сили. Також представник зазначав, що відсутня обґрунтованість перерахунку орендної плати за попередні періоди.

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною у позовній заяві. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (п.2 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2010 № 01-08/140 "Про деякі питання запобігання зловживанню процесуальними правами у господарському судочинстві").

Згідно пункту 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" (зі змінами та доповненнями), у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Як вбачається з матеріалів справи, представник відповідача був повідомлений про дату судового засідання 11.03.2014 під розписку (а.с. 163), а третя особа - ТОВ «Вест Ойл Груп» за допомогою засобів поштового зв'язку, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 168).

Відповідно до частини другої статті 22 Господарського процесуального кодексу України сторони, серед іншого, мають право на участь в засіданнях господарського суду.

Частина третя вказаної статті зобов'язує сторін добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони.

Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Дотримання принципу вирішення спору упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом втілено у статті 17 Закону України „Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" і статті 6 Європейської конвенції з прав людини та є обов'язковим для господарського суду при розгляді кожної справи.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

З врахуванням вищенаведених норм процесуального закону, на думку судової колегії, матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, підстави для відкладення розгляду справи відсутні, а справа підлягає розгляду у відсутність відповідача та третьої особи - ТОВ «Вест Ойл Груп» за наявними у справі матеріалами, що також узгоджується зі статтею 75 Господарського процесуального кодексу України.

На підставі ст.85 ГПК України в судовому засіданні 11.03.2014 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши представників учасників судового процесу, розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні у справі докази, судова колегія

ВСТАНОВИЛА:

09.10.2006 між Севастопольською міською Радою (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Могул» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого, а саме п. 1.1., в редакції Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2012, Орендодавець відповідно до рішення Севастопольської міської Ради №604 від 01.08.2006 та від 07.02.2012 №2533 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування торгівельно-складського та автозаправного комплексу, з віднесенням цих земель до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, який знаходиться: м. Севастополь, вул. Хрустальова,74-Г (а.с. 20-29, 42-47).

Згідно з пунктом 2.1. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2600 га.

Пунктом 3.1 Договору визначено, що він укладений строком на 25 років.

Відповідно до пункту 2.3. Договору в редакції Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2012, нормативна грошова оцінка земельної ділянки від 01.01.2012 до моменту державної реєстрації даної додаткової угоди, складає:

1216644,00 грн. (один мільйон двісті шістнадцять тисяч шістсот сорок чотири грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3822-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 12.04.2012;

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з моменту державної реєстрації даної додаткової угоди, складає:

1216644,00 грн. (один мільйон двісті шістнадцять тисяч шістсот сорок чотири грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №4273-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 05.06.2012;

Пунктом 4.1. Договору в редакції Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2012 сторони обумовили, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно із Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради №1348 від 14.10.2003 (зі змінами та доповненнями) (далі -Методика):

- з 01.01.2012 по 07.02.2012 приймається ставка орендної плати, встановлена п. 5.1. ст. 288 Податкового кодексу України в розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- з 07.02.2012 до моменту державної реєстрації даної додаткової угоди в розмірі: 5% (п'яти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- з моменту державної реєстрації даної додаткової угоди в розмірі: 12% (дванадцяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пункт 4.2. Договору в редакції Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2012 встановлював, що розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженим Кабінетом Міністрів України формам, які заповняються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

Актом прийому-передачі земельної ділянки від 16.10.2006 був засвідчений факт передання орендованої земельної ділянки відповідачу (а.с. 33).

Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні розмірів орендної плати договорів оренди землі з урахуванням внесених змін, зокрема рішенням Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 за № 3701, встановлені розміри орендної плати (далі - Методика). (а.с. 49-54)

20.12.2011 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" (далі - Рішення №2163) /а.с. 46/.

07.02.2012 Севастопольською міською Радою прийнято рішення №2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" (далі - Рішення № 2318). /а.с. 56/.

На виконання вищевказаного рішення №2318, Севастопольською міською Радою на адресу відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю «Могул» був надісланий проект додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 09.10.2006, зареєстрованого під №040665900179 (а.с. 57). Однак, ТОВ «Могул» не повернуло зазначений проект додаткової угоди.

Зазначені обставини і стали підставою для звернення позивача до господарського суду із даним позовом.

Оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають виходячи з наступного.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України, так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до частин 1 та 2 статті 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, зміна правовідношення.

Статтею 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, у тому числі, установлення, зміни і припинення господарських правовідносин. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

За приписами статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року N 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Крім того, згідно пункту 1.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (зі змінами та доповненнями) у порядку господарського судочинства вирішенню підлягають такі категорії спорів, засновані на положеннях статті 319 ЦК України, глав 27, 29, 33, 34 ЦК України та глави 15 ГК України, розділів ІІІ-V ЗК України, зокрема що виникають з укладення, зміни, розірвання, виконання договору оренди земельних ділянок.

З урахуванням зазначених норм судова колегія вважає, що позивач мав право звернутись до суду із зазначеним позовом, а спосіб захисту обраний Севастопольською міською Радою відповідає діючому законодавству.

Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. (частина 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі")

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. (частина 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до умов договору та вимог діючого законодавства орендна плата за землю залежить від нормативної грошової оцінки землі.

У своїй позовній заяві позивач просить суд внести зміни до пункту 2.3. Договору виклавши його у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012 року підтверджується виписками з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №4341/1, №4342/1, що видані Севастопольським міським Головним управлінням земельних ресурсів 14.09.2006, з врахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва

220024 * 1,028 * 1,152 = 260564,74 грн. (двісті шістдесят тисяч п'ятсот шістдесят чотири грн. 74 коп.);

б) на період експлуатації

1100122 * 1,028 * 1,152 = 1302826,08 грн. (один мільйон триста дві тисячі вісімсот двадцять шість грн. 08 коп.);

- на 2010 рік:

а) на період будівництва

220024 * 1,028 * 1,152 * 1,059 = 275938,06 грн. (двісті сімдесят п'ять тисяч дев'ятсот тридцять вісім грн. 06 коп.);

- на період експлуатації

1100122 * 1,28 * 1,152 * 1,059 = 1379692,82 грн. (один мільйон триста сімдесят дев`ять тисяч шістсот дев'яносто дві грн. 82 коп.);

- на 2011 рік:

а) на період будівництва

220024 * 1,028 * 1,152 * 1,059 * 1,0 = 275938,06 грн. (двісті сімдесят п'ять тисяч дев'ятсот тридцять вісім грн. 06 коп.);

б) на період експлуатації

1100122 * 1,028 * 1,152 * 1,059 * 1,0 = 1379692,82 грн. (один мільйон триста сімдесят дев`ять тисяч шістсот дев'яносто дві грн. 82 коп.).

При цьому грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до увагу не довше, ніж на протязі двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається до уваги з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. У разі внесення у даний договір змін в частині збільшення строку будівництва відповідні зміни вносяться також у п. 4.2. Договору.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

1216644,00 грн. (один мільйон двісті шістнадцять тисяч шістсот сорок чотири грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3822-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 12.04.2012 року.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 11.07.2012 складає:

1216644,00 грн. (один мільйон двісті шістнадцять тисяч шістсот сорок чотири грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3822-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 12.04.2012 року».

Судова колегія вважає, що вимоги позивача у цій частині задоволенню не підлягають з огляду на наступне.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Частиною 1 статті 15 цього закону передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини першої та третьої статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Відповідно до пункту 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220, розмір орендної плати переглядається у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

20.12.2011 року Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію". Згідно із зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01.01.2012 року, Головне управління Держкомзему України в м. Севастополі зобов'язано забезпечити надання виписок з технічної документації з нормативної грошової оцінки.

Згідно з пунктом 1 рішення Севастопольської міської Ради № 2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" від 07.02.2012 третю особу - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради зобов'язано після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку внести відповідні зміни в діючи договори.

В даному випадку має місце рішення Севастопольської міської Ради, яким було введено в дію нову нормативну грошову оцінку землі. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться у орендному користуванні відповідача, складає 1216644,00 грн. станом на 01.01.2012.

Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України в редакції, що діяла на момент прийняття рішень Севастопольською міською Радою № 2163 та № 2318, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Пунктом 288.7. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з пунктом 285.1. статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Відповідно до пункту 286.2. статті 286 платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Враховуючи вищезазначені норми права та те, що нова нормативна грошова оцінка землі в адміністративних межах міста Севастополя введена у дію з 01.01.2012 року, вона повинна діяти для усіх землекористувачів саме з цієї дати.

Таким чином, з 01.01.2012 діяла нормативна грошова оцінка яка введена в дію рішенням Севастопольської міської Ради № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" від 20.12.2011.

Зміст пунктів 3.1., 3.2. та 3.3. розділу 3 запропонованої редакції Договору відповідає змісту пунктів 3.1. та 3.2. розділу 3 діючої редакції Договору. Необхідність викладення цих умов саме у такому вигляді позивачем не доведено. Тому судова колегія вважає, що в цій частині позов задоволенню не підлягає.

Що стосується доповнення Договору пунктом 3.4, то колегія суддів зазначає, що він повністю відтворює зміст частини 4 статті 33 Закону України "Про оренду землі".

Згідно з частиною 1 статті 2 цього Закону відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Тобто, ця норма буде діяти для сторін не залежно від того, чи внесена вона до договору оренди землі, а тому підстави для її обов'язкового включення до договору відсутні.

Позивачем була також заявлена вимога про викладення пункту 4.1. розділу 4 у новій редакції, а саме: «На виконання вимог контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 року встановлюється у відповідності з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) в розмірі 5% (п'яти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 11.07.2012 встановлюється у відповідності з Методикою в розмірі 12% (дванадцяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

Судова колегія вважає, що ця вимога є безпідставною та не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до частини 3 статті 653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

В абзаці 5 пункту 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" також зазначено, що згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи цю норму права новий розмір орендної плати повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.

При цьому, у суду відсутні підстави для встановлення іншої дати з огляду на те, що рішення № 2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя» було прийнято Севастопольською міською Радою 07.02.2012, звернення до відповідача з пропозицією внести зміни до договору мало місце 28.03.2013. При цьому, звернення до суду з відповідним позовом відбулось лише 06.11.2013.

За таких обставин, виходячи із закріплених статтею 3 Цивільного кодексу України засад справедливості, добросовісності та розумності, суд не вбачає підстав для встановлення іншої дати набрання чинності змін до договору оренди землі, окрім дати набрання чинності рішенням суду у даній справі.

Однак, судом встановлено, що сторонами по даній справі у Додатковій угоді від 25.06.2012 про внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки було узгоджено внесення змін до пунктів 2.3 (нормативна оцінка) та пункту 4.1 розділу 4 Договору (Орендна плата та порядок розрахунків), виходячи з нормативної оцінки - 1216644,00 грн., відповідно до виписок з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №3822-3.1/5 станом на 12.04.2012 та №4273-3/1/5 станом на 05.05.2012, в той час як предметом позовних вимог по даній справі є внесення змін до договору оренди землі в частині, зокрема, розміру нормативної грошової оцінки та розміру оплати на підставі нормативної оцінки станом на 12.04.2012 та на 05.05.2012 (1216644,00 грн.) (а.с. 38-41).

Враховуючи викладене, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пунктів 2.3 Договору та 4.1.- 4.3 Договору, з огляду узгодження відповідачем розміру оплати за договором на підставі нормативної грошової оцінки станом на 12.04.2012 та на 05.05.2012 (1216644,00 грн.), у Додатковій угоді від 25.06.2012 до цього договору.

Що стосується позовних вимог щодо внесення змін до преамбули договору, то судова колегія вважає, що в преамбулі Договору встановлюються установчі дані та реквізити сторін, зміст преамбули Договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін за існуючим договором, а тому внесення змін до преамбули не вплине на зміну зобов'язань сторін за цим договором та сторони не позбавлені права додатково повідомити один одного у разі зміни документів або реквізитів, на підставі яких діє та чи інша сторона. Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги у цій частині задоволенню також не підлягають.

З урахуванням зазначених вище обставин у судової колегії відсутні підстави для задоволення вищевказаних позовних вимог.

За правилами статті 49 Господарського процесуального кодексу України при відмові в задоволенні позову витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються на позивача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 43, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія -

В И Р І Ш ИЛА:

1. У задоволенні позову відмовити повністю .

Рішення оформлено відповідно

до вимог статті 84 ГПК України

і підписано 17.03.2014.

Головуючий суддя С.О. Щербаков

Суддя О.О. Єфременко

Суддя О.С. Погребняк

919/1291/13/4658/14

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення11.03.2014
Оприлюднено24.03.2014
Номер документу37721050
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1291/13

Рішення від 11.03.2014

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Щербаков Сергій Олександрович

Ухвала від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Щербаков Сергій Олександрович

Ухвала від 08.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Щербаков Сергій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні