Рішення
від 18.03.2014 по справі 913/379/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 березня 2014 року Справа №913/379/14

Провадження №32пд/913/379/14

за позовом: Прокурора Ленінського району м.Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ, код ЄДРПОУ 26070794

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань», м.Луганськ, код ЄДРПОУ 33766747

про внесення змін до договору оренди землі від 09.07.2007р., державна реєстрація №040740200131 від 30.07.2007р.

Суддя: Паляниця Ю.О.

Секретар судового засідання: Антонова І.В.

У засіданні брали участь:

від позивача: Саркісян Я.Ш. - гол. спец.-юрисконс.

від відповідача: не з'явився

прокурор: Макарова Ю.М. - за посв.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Ленінського району м.Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань», м.Луганськ про внесення змін до договору оренди землі від 09.07.2007р., державна реєстрація №040740200131 від 30.07.2007р., який укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» терміном на 49 років, відносно земельної ділянки загальною площею 0,0258 га під розміщення стоянки автотранспорту, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Свердлова, буд.74а, а саме: викладення п.8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

У судовому засіданні 18.03.2014р. прокурором було надано пояснення, у відповідності до яких в прохальній частині позову метою використання земельної ділянки площею 0,0258 га помилково зазначено «під розміщену стоянку автотранспорту», тоді як земля надавалась «під будівництво та розміщення будівлі магазину».

Представник Луганської міської ради вказані пояснення підтримав.

Відтак, приймаючи до уваги наявність технічних помилок у прохальній частині позову, суд дійшов висновку про необхідність розгляду позовної заяви з урахуванням вказаних пояснень прокурора.

В обґрунтування своїх вимог прокурор посилається на законодавчу зміну мінімального річного розміру орендної плати, внаслідок чого договір від 09.07.2007р. має бути приведено у відповідність до вимог діючого законодавства в частині річного розміру орендної плати.

Представник позивача у судових засіданнях 25.02.2014р., 18.03.2014р. та у запереченнях на відзив відповідача без номеру та дати, які надійшли на адресу господарського суду 25.02.2014р., позов прокурора підтримав. Крім того, представник Луганської міської ради зазначив, що відповідач був обізнаний про необхідність приведення договору від 09.07.2007р. у відповідність до вимог діючого законодавства в частині зміни розміру орендної плати за землю, проте, не вчинив дій, спрямованих на підписання відповідної додаткової угоди.

Відповідач в судові засідання 25.02.2014р., 18.03.2014р. не з'явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень №9101613422599, №9101613526998, №9101613526980.

25.02.2014р. від Товариства з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» надійшов відзив без номеру та без дати, за змістом якого відповідач проти позову не заперечив, розгляд справи просив здійснити без участі власного представника.

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Згідно із п.3.9.2 постанови №18 від 26.12.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

За висновками суду, незважаючи на те, що відповідач, зокрема, у судове засідання 18.03.2014р. на виклик суду не з'явився, справа може бути розглянута за наявними у ній документами у відповідності до вимог ст.75 Господарського процесуального кодексу України, а неявка вказаного учасника судового спору не перешкоджає вирішенню справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та позивача, господарський суд встановив:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143 Основного Закону України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

За змістом ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності, в тому числі, за рішенням органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу норм ст.124 вказаного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється, зокрема, на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Частиною 1 ст.792 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

За приписами ст.13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як встановлено судом, 26.02.2007р. Луганською міською радою було прийнято рішення №13/132 «Про припинення підприємцю ОСОБА_2 права оренди земельних ділянок за адресою: вул.Свердлова (в районі Луганського базару) та про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» в оренду земельних ділянок за адресою: вул.Свердлова, 74а під розміщені стоянки автотранспорту та під благоустрій прилеглої території».

На виконання вказаного рішення, 09.07.2007р. між Луганською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» (орендар) було підписано договір оренди землі, який 30.07.2007р. зареєстрований, про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Артемівського району м.Луганська вчинено запис за №040740200131.

За змістом п.п.1, 2 договору від 09.07.2007р. орендодавець на підставі рішень №13/132 від 26.02.2007р., №19/99 від 15.06.2007р., №12/26 від 27.12.2006р. Луганської міської ради надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщену стоянку автотранспорту, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вулиця Свєрдлова, буд.74а. В оренду передається земельна ділянка площею 0,0258 га.

За приписами п.п.4, 8 зазначеного договору на момент його укладання нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 50062,06 грн, а нормативна грошова оцінка земельної ділянки без урахування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки становить 20024,67 грн. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного) у гривнях, що діє на момент укладання договору.

Договір укладено на 49 років, про що свідчить зміст п.7 договору від 09.07.2007р.

Наразі, 31.07.2007р. між сторонами було підписано акт, у відповідності до якого орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 0,0258 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вулиця Свєердлова, буд.74а.

03.09.2008р. між позивачем та відповідачем укладено додаткову угоду (державна реєстрація №040840200109 від 18.09.2008р.), у відповідності до якої внесено зміни до п.1 розділу «Предмет договору» та в п.17 розділу «Умови використання земельної ділянки» основного договору, а саме: слова «під розміщену стоянку автотранспорту» замінено на слова «під будівництво та розміщення будівлі магазину».

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що вимоги прокурора про внесення змін до договору від 09.07.2007р. підлягають задоволенню, з огляду на наступне:

За змістом ч.ч.1, 2 ст.651, ч.1 ст.652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

В силу норм ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За приписами п.34 договору від 09.07.2007р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Тобто, нормами чинного законодавства, а також умовами укладеного сторонами правочину передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Відповідно до ч.3 ст.6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

За правилами ч.1 ст.632 вказаного Кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 13 договору від 09.07.2007р. передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, яким встановлено, зокрема, мінімальний розмір орендної плати.

Згідно із п.п.14.1.147, 14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

В силу норм п.п.288.5.1, 288.5 ст.288 вказаного нормативно-правового акту розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

За змістом п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Як свідчать матеріали справи, 27.05.2011р. Луганською міською радою було прийнято рішення №9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», у відповідності до п.1 якого визначено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки, яка (мета) та які (договірні коефіцієнти) зазначені у додатку до цього рішення. При цьому, розмір річної орендної плати за будь-яку земельну ділянку повинен бути не меншим ніж трикратний розмір земельного податку за цю земельну ділянку, який (розмір земельного податку) передбачений Податковим кодексом України, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.

За приписами ч.1 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

У відповідності до п.2.19 постанови №6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Приймаючи до уваги, що обставин скасування рішення №9/12 від 27.05.2011р. Луганської міської ради «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську» учасниками судового спору не наведено, а судом не встановлено, суд приймає до уваги положення вказаного акту органу місцевого самоврядування щодо розмірів коефіцієнтів, які мають застосовуватись при визначенні орендної плати за землю.

За таких обставин, з огляду на приписи п.п.14.1.136, 14.1.147, ст.14, п.274.1 ст.274, п.п.288.5.1, 288.5 ст.288 Податкового кодексу України, а також положення рішення №9/12 від 27.05.2011р. Луганської міської ради «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», річний розмір орендної плати за договором від 09.07.2007р. має дорівнювати трикратному розміру земельного податку, тобто, встановлюватись у розмірі земельного податку із застосуванням до нього коефіцієнту 3.

За змістом ст.654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

У відповідності до п.34 договору від 09.07.2007р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Як встановлено судом, 28.03.2013р. Луганською міською радою було прийнято рішення №33/167 від 28.03.2013р., згідно із п.п.1, 2 якого внесено зміни до рішення №13/132 від 26.02.2007р. позивача та, зокрема, до договору оренди землі від 09.07.2007р. (державна реєстрація №040740200131 від 30.07.2007р.) шляхом викладення п.п.3.1, 3 рішення, п.8 договору у новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».

За приписами п.3 рішення №33/167 від 28.03.2013р. Луганської міської ради Товариство з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» було зобов'язано в місячний термін з моменту прийняття рішення звернутись до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів для укладання у встановленому чинним законодавством порядку, в тому числі, договору про внесення змін до договору оренди землі від 09.07.2007р. (державна реєстрація №040740200131 від 30.07.2007р.).

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема, з реєстру розсилки копій рішення №33/167 від 28.03.2013р. Луганської міської ради, представником відповідача за довіреністю №66 від 12.02.20113р. Амірханян Н.Л. були отримані копії вказаного рішення.

Тобто, відповідач був обізнаний про необхідність приведення договору від 09.07.2007р. у відповідність до вимог діючого законодавства в частині зміни розміру орендної плати за землю.

Одночасно, належних та допустимих доказів направлення сторонами договору іншій стороні проекту договору (додаткової угоди) в порядку норм ч.2 ст.188 Господарського кодексу України позивачем та відповідачем не представлено. Відтак, необхідні зміни до договору від 09.07.2007р. до цього часу не внесені.

Таким чином, позов прокурора про внесення змін до договору оренди землі від 09.07.2007р. шляхом викладення п.8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3» підлягає задоволенню.

При цьому, судом враховано, що сторонами в договорі оренди передбачено можливість перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, внаслідок чого законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для зміни розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно зі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з позивача та відповідача в доход Державного бюджету України порівну.

Вирішуючи питання про розподіл судового збору у цій справі суд виходить з того, що жодною із сторін договору від 09.07.2007р. не було вчинено всіх необхідних дій, з якими закон пов'язує можливість внесення змін до договору.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позовні вимоги Прокурора Ленінського району м.Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ до Товариства з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань», м.Луганськ про внесення змін до договору оренди землі від 09.07.2007р., державна реєстрація №040740200131 від 30.07.2007р.

Внести зміни до договору оренди землі від 09.07.2007р., державна реєстрація №040740200131 від 30.07.2007р., який укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» терміном на 49 років, відносно земельної ділянки загальною площею 0,0258 га під будівництво та розміщення будівлі магазину, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Свердлова, буд.74а, а саме: викласти п.8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

Стягнути з Луганської міської ради (91000, м.Луганськ, Ленінський район, вул.Коцюбинського, буд.14, код ЄДРПОУ 26070794) в доход Державного бюджету України на поточний рахунок №31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва «Судовий збір» (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір в сумі 609 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Експерт-Лугань» (91055, м.Луганськ, Артемівський район, вул.Свєрдлова, буд.74 А, код ЄДРПОУ 33766747) в доход Державного бюджету України на поточний рахунок №31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва «Судовий збір» (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір в сумі 609 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 18.03.2014р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 21.03.2014р.

Суддя Ю.О. Паляниця

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення18.03.2014
Оприлюднено25.03.2014
Номер документу37742935
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/379/14

Рішення від 18.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

Ухвала від 25.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні