Головуючий у 1 інстанції - Цицюра О. О.
Суддя-доповідач - Яковенко М.М.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2014 року справа №812/10043/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя: Яковенко М.М.
судді: Гайдар А.В., Чебанов О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2014 року по адміністративній справі № 812/10043/13-а за позовом Комунального підприємства «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області до Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області про скасування податкового повідомлення-рішення від 10.07.2013 №0000042200, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач Комунальне підприємство «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області (далі - позивач) звернулось з позовом (з урахуванням уточнених позовних вимог) до Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області (далі - відповідач, Стаханівська ОДПІ) про скасування податкового повідомлення-рішення від 10.07.2013 №0000042200 про визначення грошового зобов'язання з частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до місцевого бюджету в сумі 115168 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на підставі акту перевірки №1/22-36912724 від 26.06.2013 податковим органом винесено податкове повідомлення - рішення №0000042200 від 10.07.2013, яке позивач вважає неправомірним та таким, що підлягає скасуванню з огляду на таке.
Акт перевірки №1/22-36912724 від 26.06.2013 року ґрунтується на застосуванні норм Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №138 від 23.02.2011, у якому йде мова лише про державні унітарні підприємства та їх об'єднання, а не комунальні підприємства, ця постанова на комунальні унітарні підприємства та їх об'єднання.
Позивач зазначає, що порядок та норматив використання прибутку комунальників встановлює місцева рада виключно рішенням сесії відповідної місцевої ради.
Посилаючись на лист Міндоходів України від 13.11.2013 №24082/7/99-99-19-03-02-17 «Про відрахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями» позивач зауважує, що відрахування до місцевих бюджетів частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями здійснюється відповідно до Порядку та нормативів визначених Верховною Радою Автономною республіки Крим, відповідними місцевими радами. У разі відсутності порядку та нормативів відрахування частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затверджених Верховною Радою АР Крим, відповідними місцевими радами, відрахування до місцевих бюджетів частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями не здійснюється.
В ході ревізії податковим органом встановлено, що порядок та нормативи відрахувань до місцевого бюджету Кіровською міською радою не встановлювалися. Підприємство позивача фактично збиткове і у 2011-2012 роках не мало чистого прибутку, про що свідчать записи Головної книги підприємства та рішення №167 від 27.03.2012 «Про збільшення тарифів» Кіровської міської ради. Податковий орган вирахував чистий прибуток з планового, а не фактичного прибутку.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2014 року позовні вимоги задоволені (а.с.149, 150-153).
Скасоване податкове повідомлення-рішення Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області від 10.07.2013 №0000042200, яким Комунальному підприємству «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області збільшено суму грошового зобов'язання з частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств) в розмірі 138587,00 грн., в тому числі: за основним платежем - 115168,00 грн., за штрафними санкціями - 23419,00 грн..
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, пославшись на незаконність та необґрунтованість постанови суду першої інстанції, прийняту с порушенням норм матеріального та процесуального права, просив постанову суду першої інстанції скасувати і прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити повністю. (а.с.159-160).
Апелянт вказує, що на підставі наказу від 18.06.2013 р. № 15 та отриманого листа Алчевської об'єднаної державної фінансової інспекції від 16.05.2013 №810-10/725 Стахановською ОДПІ проведена позапланова виїзна перевірка КП «МЖУ», якою встановлені порушення позивачем пп.153.3.1 п.153.3 ст.153 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено частину чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до місцевого бюджету в сумі 115168 грн. за період з 01.01.2011 по 31.12.2012. На підставі акта перевірки від 26.06.2013 № 1/22-36912724 винесено податкове повідомлення - рішення №0000042200 від 10.07.2013 на загальну суму 138587 грн.
Посилаючись на Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №138 «Про затвердження Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об єднаннями (із змінами та доповненнями, внесеними постановою Кабінету міністрів України від 12.11.2012 №1035), апелянт зазначив, що частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об єднаннями до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями(стандартами) бухгалтерського обліку, у розмірі 15 відсотків (іншими державними унітарними підприємствами).
На запит Стахановської ОДПІ позивач повідомив, що питання пільгової сплати до місцевого бюджету частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності КП «МЖУ» у період 2011-2012 роки на сесії міської ради не ставилося, відповідно рішення не приймалося, також було повідомлено про відсутність надходжень на підприємство від органів місцевого самоврядування документів про встановлення нормативів відрахувань.
Розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, з урахуванням п.2 ч.1 ст.197 КАС України.
Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій, встановлено, що позивач - Комунальне підприємство «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області, ЄДРПОУ 36912724, є юридичною особою, зареєстроване виконавчим комітетом Кіровської міської ради 16.07.2010 за №13861020000000251.
05.06.2013 Стахановською ОДПІ на адресу позивача направлений запит №4596/9/22 щодо надання інформації стосовно користування пільгою (у разі наявності) у сплаті до місцевого бюджету частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарчої діяльності КП «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області, у період 2011-2012 роки.
07.06.2013 за вих. №120 фінансовим управлінням Кіровської міської ради Луганської області надана відповідь на запит, згідно якої повідомлено, що питання пільгової сплати до місцевого бюджету частини чистого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності КП «МЖУ» у період 2011-2012 роки на сесії міської ради не ставилося, відповідно рішення не приймалося (а.с. 58).
Згідно наказу Стахановської ОДПІ від 18.06.2013 №15 (а.с. 140-141) у період з 19.06.2013 по 26.06.2013 посадовими особами Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Комунального підприємства «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області з питання правомірності нарахування податкових зобов'язань податку на прибуток підприємств і організацій, що належить до комунальної власності за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, правомірності розрахунку частини чистого прибутку (доходів) господарських операцій, які належать до комунальної власності та своєчасності його перерахування до місцевого бюджету за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, за результатами якої складений акт від 26.06.2013 №1/22-36912724 (а.с. 11-17).
Повідомлення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки від 18.06.2013 №2/22 отримане керівником Комунального підприємства «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області 19.06.2013, що підтверджується розпискою №2/22 (а.с. 142-143).
Згідно висновків акту перевірки, Комунальним підприємством «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області порушені:
- п.п. 153.3.1 п.153.3 ст. 153 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено частину чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до місцевого бюджету в сумі 115168 за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, у тому числі по періодах:
- I квартал 2011р. -15444 грн.;
- II квартал 2011 р. - 6053 грн.;
- III квартал 2011 р. - 5106 грн.;
- IV квартал 2011 р. - 14328 грн.;
- І квартал 2012 р. - 14875 грн.;
- півріччя 2012 р. - 308307 грн.;
- III квартали 2012 р. - 0 грн.;
- 2012 р. - 21055 грн.;
Зазначені порушення, є спірними в межах заявленого позову та оскаржуваного податкове повідомлення-рішення (ППР).
Крім того, встановлені порушення- п.п. 153.3.2 п.153.3 ст. 153 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено суму авансових внесків податку на прибуток в сумі 23419,00 грн. за період з 01.01.2011 по 31.12.2012, у тому числі по періодах: - I квартал 2011р. - 3552 грн.; - II квартал 2011 р. - 1392 грн.; - III квартал 2011 р. - 1174 грн.; - IV квартал 2011 р. - 3295 грн.; - І квартал 2012 р. - 3124 грн.; - півріччя 2012 р. - 8044 грн.; - III квартали 2012 р. - 0 грн.; - 2012 р. - 4422 грн.
На підставі акту перевірки від 26.06.2013 №1/22-36912724 Стахановською ОДПІ, 10.07.2013 винесено податкове повідомлення-рішення №0000042200 (ППР), яким КП «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області збільшено суму грошового зобов'язання з частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств) в розмірі 138587,00 грн., в тому числі: за основним платежем - 115168,00 грн., за штрафними санкціями - 23419,00 грн. (а.с. 57).
Як встановлено судом першої інстанції, позивачем перераховувались кошти в рахунок погашення зобов'язань, визначених відповідачем актом перевірки №1/22-36912724 від 26.06.2013, що підтверджується платіжними доручення №591 від 12.07.2013, №610 від 16.07.2013, №567 від 04.07.2013, №584 від 08.07.2013, №632 від 19.07.2013, №640 від 25.07.2013, №653 від 30.07.2013, №751 від 27.08.2013, №697 від 12.08.2013, №551 від 02.07.2013, №810 від 12.09.2013, №673 від 02.08.2013, №784 від 04 вересня 2013, №805 від 10.09.2013 із зазначенням призначення платежу «131; сплата грошових зобов'язань по акту перевірки №1/22-36912724 від 26.06.2013» (а.с. 70-76).
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з наступного.
Відповідно до п.153.3.1 ст. 153 Податкового кодексу України у разі прийняття рішення щодо виплати дивідендів емітент корпоративних прав, на які нараховуються дивіденди, проводить зазначені виплати власнику таких корпоративних прав незалежно від того, чи є оподатковуваний прибуток, розрахований за правилами, визначеними статтею 152 цього Кодексу, чи ні.
Згідно з п.153.3.2 ст.153 Податкового кодексу України крім випадків, передбачених підпунктом 153.3.5 цього пункту, емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку в розмірі ставки, встановленої пунктом 151.1 статті 151 цього Кодексу, нарахованої на суму дивідендів, що фактично виплачуються, без зменшення суми такої виплати на суму такого податку. Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно з виплатою дивідендів.
У разі виплати дивідендів у формі, відмінній від грошової (крім випадків, передбачених підпунктом 153.3.5 цього пункту), базою для нарахування авансового внеску згідно з абзацом першим цього підпункту є вартість такої виплати, розрахована за звичайними цінами.
Обов'язок із нарахування та сплати авансового внеску з цього податку за визначеною пунктом 151.1 статті 151 цього Кодексу ставкою покладається на будь-якого емітента корпоративних прав, що є резидентом, незалежно від того, є такий емітент або отримувач дивідендів платником податку чи має пільги зі сплати податку, надані цим Кодексом, чи у вигляді застосування ставки податку іншої, ніж встановлена в пункті 151.1 статті 151 цього Кодексу (крім платників цього податку, які підпадають під дію статті 156 цього Кодексу). Обов'язок із нарахування та сплати авансового внеску з цього податку не поширюється на суб'єктів господарювання, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку згідно з розділом XIV цього Кодексу.
Це правило поширюється також на державні некорпоратизовані, казенні або комунальні підприємства, які зараховують суми дивідендів у розмірі, встановленому відповідно центральним або місцевим органом виконавчої влади, до сфери управління якого віднесено такі підприємства, відповідно до державного або місцевого бюджету.
При цьому, якщо будь-який платіж будь-якою особою називається дивідендом, то такий платіж оподатковується при такій виплаті згідно з нормами, визначеними в першому, другому та третьому абзацах цього пункту, незалежно від того, чи є особа платником податку, чи ні.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №138 «Про затвердження Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями (із змінами та доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2012 №1035) відповідно ст.29 Бюджетного кодексу України та статей 5 і 11-1 Закону України від 21.09.2006 №185-У «Про управління об'єктами державної власності» затверджено Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями.
Згідно з цим Порядком частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України «Украерорух» відповідно до Закону України «Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів», державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, а також державних підприємств «Міжнародний державний центр «Артек» і «Український дитячий центр «Молода гвардія») до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, у розмірі:
- 30 відсотків - державними підприємствами, що є суб'єктами природних монополій, та державними підприємствами, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. гривень;
- 15 відсотків - іншими державними унітарними підприємствами.
Частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.
Частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства.
Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.
Сплачена відповідно до цього Порядку частина чистого прибутку (доходу) зараховується на відповідні рахунки з обліку надходжень до загального фонду державного бюджету, відкриті в органах Державної казначейської служби.
Інформацію про нарахування та сплату частини чистого прибутку (доходу) відповідно до цього Порядку державні унітарні підприємства та їх об'єднання подають центральним та місцевим органам виконавчої влади, до сфери управління яких вони належать.
Згідно листа Міністерства доходів і зборів України від 13.11.2013 №24082/7/99-99-19-03-02-17 постанова Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №138 не поширюється на комунальні унітарні підприємства та їх об'єднання (а.с. 59-61).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, з огляду на встановленні податковим органом порушень п.153.3.1 ст. 153 Податкового кодексу України, висновки якого засновані на постанові Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №138, колегія суддів приходить до висновку, що частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до місцевого бюджету розраховується та сплачується комунальним унітарним підприємством у разі наявності чистого прибутку та на підставі прийнятого місцевою радою рішення про порядок та норматив використання прибутку комунальників.
Враховуючи те, що КП «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області не є унітарним державним підприємством, а є комунальним підприємством, чистий прибуток у 2011-2012 роках не отримувало, що підтверджується головними книгами та фінансовими звітами (а.с. 84-138), на засіданні сесії Кіровської міської ради рішення про порядок та норматив використання прибутку КП «Міське житлове управління» не приймалось, то суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про відсутність порушень позивачем п.п. 153.3.1, п.п. 153.3.2 п.153.3 ст. 153 Податкового кодексу України.
Колегія суддів зазначає, що недоведеність податковим органом порушення платником податку норм податкового законодавства доводить протиправність визначення податкового зобов'язання з частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств) в розмірі: за основним платежем - 115168,00 грн., і як наслідок цього безпідставність застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 23419,00 грн.
Посилання апелянта на постанову Луганського окружного адміністративного суду по справі №812/9172/13-а, як на підтвердження правомірності прийнятого спірного ППР від 10.07.2013 року, предметом розгляду цієї справи, у тому числі була сума заборгованості за оскаржуваним ППР, колегія суддів вважає безпідставним. В даному випадку, з урахуванням ч.1 ст.72 КАС України, питання полягає у відсутності необхідності доведення фактичних обставин справи, які встановлені судовим рішенням. За цим судовим рішенням вирішувалося питання щодо вимог про стягнення податкового зобов'язання сформованого на підставі (на по теперішній справі) ППР від 10.07.2013 року, яким визначене сума грошового зобов'язання за основним платежем 115168 грн. та нарахованої штрафної санкції у розмірі 23419 грн., як таке, що не було оскаржено та скасовано. Тобто, в межах справи вирішувалося фактично питання щодо правової можливості стягнення грошових коштів, як по узгодженому боргу внаслідок не оскарження ППР, а не по факту правової оцінки самої суті прийнятого спірного ППР. Позивач КП «Міське житлове управління» Кіровської міської ради Луганської області на час звернення з позовом до суду про оскарження ППР від 10.07.2013 року, з огляду положення п.56.18 ст.58, ст.102 ПК України щодо строків давності, не втратив права на його оскарження в судовому порядку, а тому спірне ППР підлягає оцінці в межах цієї справи.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення, прийняте відповідачем необґрунтовано, через що, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Під час апеляційного провадження, колегія суду не встановила таких порушень судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті, які були предметом розгляду і заявлені в суді першої інстанції.
Доводи апелянта не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції рішення.
Таким чином, судова колегія вважає, що рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийняте на підставі з'ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, та ухвалив постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому, з урахуванням ст.200 КАС України, залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись статтями 2, 11, 159, 160, 167, 184, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2014 року по адміністративній справі № 812/10043/13-а- залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання нею законної сили.
Головуючий суддя М.М. Яковенко
Судді А.В. Гайдар
О.О.Чебанов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2014 |
Оприлюднено | 21.03.2014 |
Номер документу | 37743102 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Яковенко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні