Рішення
від 17.03.2014 по справі 920/306/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17.03.2014 Справа № 920/306/14

За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Ексім», м. Суми

до відповідача: Сумської міської ради, м. Суми

про визнання недійсними рішень Сумської міської ради

СУДДЯ О.В.КОВАЛЕНКО

За участю представників сторін:

Від позивача: Панченко Ю.П., директор, наказ №4-к від 10.08.2011 р.

Від відповідача: не з'явився.

В засіданні брали участь: секретар судового засідання Саленко Н.М.

Суть спору: позивач просить суд визнати недійсним рішення Сумської міської ради від 19.12.2012 р. №1943-МР «Про затвердження містобудівної документації «Проект внесення змін до генерального плану міста Суми» та внесення змін до генерального плану міста Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 16.10.2002 р. №139-МР» в частині віднесення земельної ділянки загальною площею 0,3161 га за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34 до території інших підприємств та частково території багатоквартирної та громадської забудови, а також визнати недійсним рішення Сумської міської ради від 06.03.2013 року №2180-МР «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми» в частині віднесення земельної ділянки загальною площею 0,3161 га за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34 до громадської зони-навчальної зони (Г-3) та частково в підзону багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони (Ж-3с).

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач в письмовому відзиві б/н від 14.03.2014 р. проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що управління архітектури та містобудування Сумської міської ради пропонувало зацікавленим фізичним та юридичним особам надати пропозиції до генерального плану м. Суми, проте позивач з пропозиціями не звертався, а отже відповідач під час прийняття спірних рішень діяв в межах своїх повноважень та відповідно до законодавства України. Крім того, просить суд здійснювати розгляд справи без участі його представника у зв'язку з неможливістю з'явитись в судове засідання.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, тому відповідно до вимог ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача і дослідивши докази по справі, суд встановив:

25 липня 2003 року між Сумською міською радою і Товариством з обмеженою відповідальністю «Еко-Ексім» був укладений договір оренди земельної ділянки (далі за текстом - «Договір 1»), відповідно до умов якого відповідач на підставі рішення Сумської міської ради від 02.04.2003 року №417-МР «Про вилучення та надання земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям, громадянам, та попереднє погодження місця розташування об'єктів» надає, а позивач приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34, загальною площею 0,3161 га, з метою несільськогосподарського використання, під будівництво житлового будинку.

Пунктом 1.2. встановлено, що земельна ділянка передається в оренду по акту прийому-передачі, який оформляється в строк не пізніше семи днів з моменту набуття чинності цього Договору 1.

Зі змісту п. 2.2. Договору вбачається, що Договір 1 укладається на строк оренди земельної ділянки, визначений рішенням Сумської міської ради від 02.04.2003 р. №417-МР «Про вилучення та надання земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям, громадянам, та попереднє погодження місця розташування об'єктів» терміном до 2 квітня 2013 року.

Після закінчення дії терміну Договору 1 позивач за умови належного виконання обов'язків відповідно до умов цього Договору має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У цьому разі позивач повинен повідомити письмово позивача про бажання щодо продовження дії договору на новий термін не пізніше, ніж за два місяці до його закінчення.

03 липня 2013 року між цими ж сторонами був укладений договір оренди земельної ділянки (далі за текстом - «Договір 2»), відповідно до умов якого відповідач на підставі рішень Сумської міської ради від 30.01.2013 року №2076-МР «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям і підприємцям» та від 19 червня 2013 року №2468-МР «Про внесення змін до деяких пунктів рішень Сумської міської ради» надає, а позивач приймає в оренду земельну ділянку (об'єкт оренди), яка знаходиться за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34, загальною площею 0,3161 га, кадастровий номер 5910136600:18:013:0013, з категорії землі житлової та громадської забудови. На земельній ділянці знаходиться незавершене будівництво.

Згідно п. 2.1. Договору земельна ділянка надається в оренду під будівництво житлового будинку, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель - землі житлової забудови (для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку).

Зі змісту п. 2.2. Договору вбачається, що Договір 2 укладається строком до 30 січня 2015 року.

Пунктом 2.3. Договору встановлено, що земельна ділянка передається в оренду за актом приймання-передачі об'єкта оренди, який підписується разом із договором та є його невід'ємною частиною.

З матеріалів справи вбачається, що 23.09.2011 р. Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради було надано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №71/1101-17м для будівництва багатоквартирного житлового будинку, де зазначено наміри забудови: Будівництво багатоквартирного 5-ти поверхового житлового будинку з цокольним поверхом для розміщення магазинів промислових та продовольчих товарів, замовником яких було ПП «Суми-капітал» на підставі договору №1 про сумісну діяльність від 28.07.2008 р.

20 жовтня 2011 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у сумській області була зареєстрована декларація № СМ 08311061146 на початок виконання будівельних робіт. Замовником на підставі договору №1 про сумісну діяльність від 28.07.2008 р. був зазначений ТОВ «Суми-Капітал».

Повідомленням від 02.09.13 р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Сумській області у декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.10.2011р. № СМ 08311061146 було змінене право на будівництво та передано іншому замовникові - Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКО-ЕКСІМ».

З матеріалів справи вбачається, що повідомленням від 07.10.13 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Сумській області у декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.10.2011р. № СМ 08311061146 було змінене право на будівництво та передано іншому замовникові - Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКО-ЕКСІМ» та ПрАТ «Альфасистембуд».

Повідомленням від 07.10.13 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Сумській області у декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.10.2011р № СМ 08311061146 було змінено генерального підрядника: ПрАТ «Альфасистембуд».

Повідомленням від 24.10.2013р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Сумській області у декларації про початок виконання будівельних робіт від 20.10.2011р. № СМ 08311061146 було змінено особу, відповідальну за виконання робіт: головний інженер ПрАТ «Альфасистембуд» Балим Микола Андрійович.

Таким чином, судом встановлено, що на земельній ділянці, розташованій за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34, було розпочато забудову та на теперішній час знаходиться незавершене будівництво, про що також було зазначено в Договорі 2.

Відповідно до ч.4 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

З метою реалізації свого права на користування земельною ділянкою позивач звернувся до спеціально уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури на території міста Суми, яким є управління містобудування та земельних відносин Сумської міської ради, для отримання інформації стосовно відповідності намірів використанні орендованої земельної ділянки вимогам містобудівної документації, а саме: «Проекту внесення змін до генерального плану міста Суми», затвердженого рішенням сумської міської ради від 19.12.2012 року № 1943-МР, та «Плану зонування території міста Суми», затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.201 року № 2180-МР.

Проте листом №2/11.01-14 від 30.01.2014 р. Управління містобудування та земельних відносин Сумської міської ради та №13/11.0115 Департамент містобудування та земельних відносин повідомили позивача про те, що спірна земельна ділянка відповідно до містобудівної документації «Плану зонування території м. Суми» розташована в навчальній зоні Г-3 та частково в підзоні багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони Ж-3с, а отже наміри позивача щодо забудови даної земельної ділянки суперечать переважному та супутньому виду використання даних зон під будівництво 8-ми поверхового 100 квартирного житлового будинку з вбудованими офісними приміщеннями та відмовили позивачу у наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 24, посилаючись на п. 2.4. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 р. №109).

Відповідно до проекту внесення змін до генерального плану міста Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 19.12.2012 року № 1943-МР, зазначена земельна ділянка відноситься до території інших підприємств та частково території багатоквартирної та громадської забудови.

Згідно плану зонування території міста Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради № 2180-МР від 06.03.2013р., зазначена земельна ділянка розташована на територій, яка відноситься до громадської зони - навчальні зони (Г-3) т частково в підзоні багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони (Ж-Зс).

Переважними видами використання підзони багатоквартирної житлової забудови є: вищі та середні спеціальні учбові заклади, в тому числі коледжі та ліцеї при вищих учбових закладах; наукові та науково-пошукові заклади; центри наукової інформації; сквери, озеленені території; бібліотеки; конференц-зали.

Допускається розміщувати: пожежні депо, банки, пральні, гаражі, склади (крім продовольчих), споруди управлінь різних служб, конструкторські бюро, учбові заклади, технічні училища (без гуртожитків); магазини, підприємства громадського харчування, поліклініки, науково-дослідні лабораторії, КНС, розсадники рослин для озеленення підприємств і СЗЗ.

Не допускається розміщувати: багатоквартирні житлові будинки, гуртожитки, готелі, будинки для приїжджих; дитячі дошкільні заклади, загальноосвітні школи, лікувально-профілактичні й оздоровчі заклади, стаціонари; спортивні споруди, сади, парки, садівничі товариства; охоронні зони джерел водопостачання, водозабірні споруди; не допускається вирощування сільськогосподарської продукції, ведення тваринництва.

Таким чином, позивач вважає рішення Сумської міської ради від 19.12.2012 року № 1943-МР «Про затвердження містобудівної документації «Проект внесення змін до генерального плану міста Суми» та внесення змін до генерального плану міста Суми та рішення від 06.03.2013 року № 2180-МР «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми» в частині віднесення орендованої ним земельної ділянки площею 0,3161 га, право користування якою підтверджується договором оренди земельної ділянки від 25 липня 2003 року, до території інших підприємств та частково території багатоквартирної та громадської забудови, незаконними і такими, що порушують його законні права та інтереси.

Відповідно до вимог ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; г) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до вимог ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст. 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Рішенням Сумської міської ради від 2 квітня 2003 року № 417-МР «Про вилучення та надання земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям, громадянам, та попереднє погодження місця розташування об'єктів», рішенням Сумської міської ради від 30 січня 2013 року № 2076-МР « Про поновлення договорів оренди земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям і підприємцям», рішенням Сумської міської ради від 19 червня 2013 року № 2468-МР «Про внесення змін до деяких пунктів рішень Сумської міської ради» земельна ділянка за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34, була віднесена до категорії земель - для житлової та громадської забудови, з цільовим використанням «для житлової забудови (для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку)».

Крім того, Рішеннями Сумської міської ради від 19.12.2012 року № 1943-МР «Про затвердження містобудівної документації «Проект внесення змін до генерального плану міста Суми» та від 06.03.2013 року № 2180-МР «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми», Сумська міська рада визначила функціональне призначення території, на якій знаходиться об'єкт незавершеного будівництва, як територію, яка відноситься до громадської зони - навчальні зони (Г-3) та частково в підзоні багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони (Ж-Зс) на якій не допускається розміщувати багатоквартирні житлові будинки.

Судом встановлено, що будівництво багатоквартирного житлового будинку по пров. Інститутському, 24, в м. Суми було розпочате ще у жовтні 2011 р., про що свідчить відповідна декларація про на початок виконання будівельних робіт №СМ 08311061146, копія якої міститься в матеріалах справи.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 10. ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Крім того, Конституційний Суд України в рішенні від 16.04.2009 р. у справі №1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19 Конституції України, статті 25, частини 14 статті 46, частини 1, 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» дійшов висновку про те, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами. Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Згідно статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.

Відповідно до вимог ст.. 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів (ч. 2 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Разом з тим, план зонування території повинен розроблятися на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації. Зонування території здійснюється з дотриманням вимог щодо урахування попередніх рішень стосовно планування і забудови територій, відображення існуючої забудови та інше (ст. 18 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності).

Таким чином, суд дійшов до висновку про неправомірність зміни функціонального та цільового призначення земельної ділянки, на якій розпочате будівництво багатоквартирного житлового будинку, а також про те, що відповідачем під час прийняття оскаржуваних рішень повинен не були враховані прийняті раніше рішення від 2 квітня 2003 року № 417-МР «Про вилучення та надання земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям, громадянам, та попереднє погодження місця розташування об'єктів», рішення Сумської міської ради від 30 січня 2013 року № 2076-МР « Про поновлення договорів оренди земельних ділянок підприємствам, установам, організаціям і підприємцям», рішенням Сумської міської ради від 19 червня 2013 року № 2468-МР «Про внесення змін до деяких пунктів рішень Сумської міської ради», а також договір оренди земельної ділянки від 25.07.2003 року, у зв'язку з чим позовні вимоги визнаються судом правомірними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до Закону України «Про судовий збір» і вимог ст. ст. 44, 49 ГПК України судові витрати по справі підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Тому, керуючись статтями 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним рішення Сумської міської ради від 19.12.2012 р. №1943-МР «Про затвердження містобудівної документації «Проект внесення змін до генерального плану міста Суми» та внесення змін до генерального плану міста Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 16.10.2002 р. №139-МР» в частині віднесення земельної ділянки загальною площею 0,3161 га за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34 до території інших підприємств та частково території багатоквартирної та громадської забудови.

3. Визнати недійсним рішення Сумської міської ради від 06.03.2013 року №2180-МР «Про затвердження містобудівної документації «План зонування території міста Суми» в частині віднесення земельної ділянки загальною площею 0,3161 га за адресою: м. Суми, пров. Інститутський, 34 до громадської зони-навчальної зони (Г-3) та частково в підзону багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони (Ж-3с)

4. Стягнути з Сумської міської ради (40030, м. Суми, пл. Незалежності, 2, код 23823253) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Еко-Ексім» (40000, м. Суми, вул. Машинобудівників, 1, код 30653728) 1 218 грн. 00 коп. судового збору.

5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення підписано 21.03.2014 року .

Суддя О.В. Коваленко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення17.03.2014
Оприлюднено25.03.2014
Номер документу37747964
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/306/14

Рішення від 17.03.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

Ухвала від 27.02.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні