ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 березня 2014 рокуСправа №827/447/14
Суддя Окружного адміністративного суду міста Севастополя Майсак О.І.,
при секретарі Яценко К.Е.,
за участю: представника позивача Макаєва В.І. (довіреність № б/н від 12.02.2014 року); представника відповідача Янчук В.В. (довіреність № 28-08-6290/2-13 від 18.12.2013 року);
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Арго-центр» до Головного управління Державного земельного агентства України у м. Севастополі про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Арго-центр» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Севастополя з позовною заявою до Головного управління Державного земельного агентства України у м. Севастополі про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії. Вказує, що позивачем у Головному управлінні Держземагентства у місті Севастополі було отримано витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 01.03.2012 року № 2511-3.1/5. Відповідно до вказаного витягу, нормативна грошова оцінка земельної ділянки ТОВ «Арго-центр» складає 2 693 877,45 грн., вказана сума була розрахована відповідачем із застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі 2,5 як для земель комерційного використання у цілому для всієї ділянки без розподілу окремих частин ділянки за їх цільовим використанням. Вважає, що відповідачем необґрунтовано було застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у розмірі 2,5.
Просить визнати протиправними дії та зобов'язати вчинити певні дії.
Ухвалою від 26 лютого 2014 року відкрито провадження в адміністративній справі. Ухвалою від 26 лютого 2014 року закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
У судовому засіданні представник позивача позовні підтримав повністю, просив задовольнити. Вказує, що позивачем у Головному управлінні Держземагентства у місті Севастополі було отримано витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 01.03.2012 року № 2511-3.1/5. Відповідно до вказаного витягу, нормативна грошова оцінка земельної ділянки ТОВ «Арго-центр» складає 2 693 877,45 грн., вказана сума була розрахована відповідачем із застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі 2,5 як для земель комерційного використання у цілому для всієї ділянки без розподілу окремих частин ділянки за їх цільовим використанням. Вважає, що відповідачем необґрунтовано було застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки у розмірі 2,5.
У судовому засіданні представник відповідача з позовними вимогами не погодився повністю, просив у задоволенні позову відмовити. Обґрунтовує свої заперечення тим, що при застосуванні у витягів з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнту функціонального призначення 2,5, як для земель комерційного використання Головне управління діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з урахуванням положень Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11, Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2005, затвердженої, наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005 №375, та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженої наказом Держкомстату України. Зазначає, до складу видів економічної діяльності позивача входять такі, що відносять до секції G, та відповідає кодам основних видів економічної діяльності, які здійснюються на землях комерційного використання. Також вказує, що позивачем не була здійснена інвентаризація земельної ділянки. Представник відповідача вважає, що позивачем пропущено строк звернення до суду з даним позовом та він підлягає залишенню без розгляду.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська або Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа, крім випадків, передбачених цим Кодексом, та крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки та справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам на підставі пункту 2 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України. Тому, з огляду на вказане, спір належить розглядати за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
17.01.2012 року ТОВ «Арго-центр» в особі директора Фролової Ірини Пятрасовни було видано довіреність ОСОБА_4 про надання права бути представником ТОВ «Арго-центр» у всіх державних органів, податкових інспекціях, Пенсійному фонді Гагарінського району, а також управління статистики (а.с.93). Довіреність була дійсна до 31.03.2012 року без права передовіри третім особам.
18.01.2012 року директором Фроловою І.П. довіреність на ім'я ОСОБА_4 була скасована, оригінал довіреності було повернуто (а.с.101).
01.03.2012 року ОСОБА_4 було отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в АДРЕСА_1 № 2511-3.1/5 (зворотній а.с.92).
У судовому засіданні встановлено, що ТОВ «Арго-центр» у 2013 році сплачувало оренду плату за користування земельною ділянкою в АДРЕСА_1 відповідно до розрахунку, де розмір орендної плати складає 80 816,32 грн. (а.с.91).
З урахуванням вищевикладеного суд дійшов до висновку, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в АДРЕСА_1 № 2511-3.1/5 було отримано не уповноваженою особою позивача. Доказів отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки повноважною особою позивача, Головним управлінням Держземагентства у м. Севастополі надано не було. З урахуванням вищевикладеного суд дійшов до висновку, що даний адміністративний позов подано ТОВ «Арго-центр» у межах строку передбаченого статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено наступне: 05.10.2005 року Севастопольською міською Радою було прийнято рішення № 3842 «Про передачу в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_2 для будівництва 16-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим магазином ТОВ «Арго-центр» (а.с.30).
28.11.2005 року між Севастопольською міською Радою (далі - Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Арго-центр» (далі - Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (а.с.15-24).
Відповідно до п.п. 1.1 п. 1 Договору, Орендодавець відповідно до рішення Севастопольської міської Ради № 3842 від 05.10.2005 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва 16-квартирного житлового будинку з вбудовано прибудованим магазином з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, який знаходиться: АДРЕСА_2. Згідно з п.п. 2.1 п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1965 га. Відповідно до кадастрового плану, на земельній ділянки розташоване капітальне трьох та більше поверхова будівля площею 340 кв.м., під проходами, проїздами та площами 1 625,00 кв.м.
01.03.2012 року Головним управлінням Держземагентства в м. Севастополі було надано ТОВ «Арго-центр» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в АДРЕСА_1 № 2511-3.1/5, відповідно до якого до земельної ділянки застосовано коефіцієнт функціонального використання - 2,5 (а.с.92).
Частиною першою статті 206 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року № 2768-ІІІ (далі-Кодекс № 2768) передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.
Відповідно до ч. 1 ст. 201 Кодексу № 2768 грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.
Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону № 1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону № 1378 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Кодексу № 2768, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно зі ст. 20 Кодексу № 2768 віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства. Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Статтею 38 Кодексу № 2768 передбачено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.
Відповідно до ст. 39 Кодексу № 2768, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону № 1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться серед іншого у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995 року (далі - Постанова № 213), затверджена Методика нормативної грошової оцінки з земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, розділом 3 якої встановлений порядок визначення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів за встановленою формулою, згідно якої враховується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову чи громадську забудову, для промисловості, транспорту і т.д.).
На виконання пункту 2 Постанови № 213 наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11 був затверджений Порядок грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Відповідно до підпункту 3.1 пункту 3 Порядку, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Згідно п.3.5 Порядку, 3.5. Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики. Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Зі змісту проекту землеустрою № 04-360 по відводу земельної ділянки (а.с.35-82) та договору оренди земельної ділянки вбачається, що під капітальним спорудами комерційного використання розташоване лише 0,0340 га, а решта земельної ділянки, а саме: 0,1625 га розташовано під проїздами, проходами та відкритими майданчиками.
Відповідно до додатку № 1 до пункту 3.5 Порядку, до земель житлової та громадської забудови застосовується коефіцієнт функціонального використання 1,0.
Відповідно до додатку № 1 до пункту 3.5 Порядку, до земель комерційного використання застосовується коефіцієнт функціонального використання 2,5.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Земельний кодекс України передбачає певний розподіл використання земельних ділянок за видом використання , який визначається її власником або користувачем самостійно (ст. 20 Кодексу №2768) та цільовим призначенням (ч.1 ст. 19 Кодексу № 2768). Відповідно до п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням повадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 р. N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 р. за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
З урахуванням вищевикладеного судом робиться висновок, що позивачем фактично використовується земельна ділянка за змішаними видами використання: за комерційним використанням - 0,0340 га, за житловою та громадською забудовою - 0,1625 га. Отже, відповідачем протиправно було застосовано до всієї земельної ділянки у витягу з технічної документації коефіцієнт 2,5 як для земель комерційного використання.
Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано ; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) ; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. З огляду на вказане суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.
Постанова складена та підписана 17 березня 2014 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати дії Головного управління Держземагентства у місті Севастополі із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.03.2012 року № 2511-3.1/5 до земельної ділянки загальною площею 0, 1965 га, кадастровий номер: 8536600000:02:011:0007, що знаходиться у користуванні TOB «Арго-центр» на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5 - протиправними .
3. Зобов'язати Головне управління Держземагентства у місті Севастополі видати Tовариству з обмеженою відповідальністю «Арго-центр витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0, 1965 га, кадастровий номер: 8536600000:02:011:0007 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 2,5 - для земель комерційного використання на площу 0, 0340 га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 0,1625 га.
4. Стягнути з Державного Бюджету України (код ЕДРПОУ 38022717, ГУ ДКС України у м. Севастополі, МФО 824509, р/р 31214206784001, код платежу 35884906) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Арго-центр» (99038, м. Севастополь, пр.. Жовтневої революції, буд. 32, кв. 139, код ЄДРПОУ 32652684) суму судового збору в розмірі 73,0 8 грн. (сімдесят три гривні 08 коп).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили у порядку та строки передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.І. Майсак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2014 |
Оприлюднено | 25.03.2014 |
Номер документу | 37760752 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Майсак О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні