Ухвала
від 06.03.2014 по справі 817/4268/13-а
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-602, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Дорошенко Н.О.

Суддя-доповідач:Шидловський В.Б.

УХВАЛА

іменем України

"06" березня 2014 р. Справа № 817/4268/13

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Шидловського В.Б.

суддів: Євпак В.В.

Капустинського М.М.,

при секретарі Дєдуху Б.О. ,

за участю представника апелянта Довгалюк І.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Рівному Головного управління Міндоходів у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "24" грудня 2013 р. у справі за позовом ОСОБА_4 до Державної податкової інспекції у м.Рівному Головного управління Міндоходів у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення ,

В С Т А Н О В И В:

03 грудня 2013 року ОСОБА_4 звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у м.Рівному Рівненської області Головного управління Міндоходів у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0003601744 від 20.06.2013 року, яким визначено податкове зобов'язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" в розмірі 4 539,77 грн. В обґрунтування позову вказує на неправомірність нарахування податкового зобов'язання за період з 17.03.2011 по 17.02.2012 року, оскільки договір оренди земельної ділянки був зареєстрований 17.02.2012 року, а отже саме з цього дня виникло право оренди земельної ділянки та обов'язок сплати орендної плати за неї.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2013 року позовні вимоги задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м.Рівному Рівненської області Державної податкової служби від 20.06.2013 № 0006301744 про визначення суми податкового зобов'язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" в сумі 4 539,77 грн.

Не погодившись із прийнятим рішенням Державна податкова інспекція у м.Рівному Головного управління Міндоходів у Рівненської області подала апеляційну скаргу у якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 24.12.2013 року у справі № 817/4268/13-а скасувати та прийняти нову постанову, якою в позові позивачу відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника апелянта, дослідивши матеріали справи колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення виходячи з наступного.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оренду землі" № 161-XIV від 06.10.1998 року зі змінами та доповненнями, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відповідно до статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Судом встановлено, що між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_4 (Орендар) 27 грудня 2011 року було укладено договір оренди (а.с.34-35), відповідно до якого Орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради від 17.03.2011 № 321 (а.с.6-7) передає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування частини будинку, в якому розташована квартира № 5 з індивідуальним входом, сходовою кліткою та гаражем, добудовою міні-ательє, яка знаходиться в м.Рівне на вул.Симона Петлюри,31-А. Відповідно до п.2 даного Договору в оренду передається земельна ділянка площею 85 кв.м. за рахунок земель житлової та громадської забудови міста, кадастровий номер 5610100000:01:026:0196. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 114773,05 грн. (п.5 Договору).

Згідно з п.9 Договору орендна плата за землю справляється з моменту прийняття Рівненською міською радою рішення про надання земельної ділянки в оренду (рішення №321 від 17.03.2011). Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 5 738,65 грн., що становить 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 04-10/61-1, виконаний управлінням Держкомзему у м.Рівному, станом на 17.03.2011 (а.с.36).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Орендар має право приступити до використання земельної ділянки, відповідно до її цільового призначення, після набрання чинності цим договором. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (пункти 18-20 Договору).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, крім випадків, передбачених п.13 цього договору (п.34 Договору). Відповідно до п.13 Договору розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни нормативної грошової оцінки.

Пунктом 41 Договору передбачено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договором визначено, що його невід'ємною частиною є, зокрема, акт визначення земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акт приймання-передачі об'єкта оренди.

Договір оренди від 27.12.2011 зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Рівному, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.02.2012 за № 561010004000293.

14.05.2012 між Рівненською міською радою та ОСОБА_4 укладено додатковий договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 561010004000293 від 17.02.2012 (а.с.39), відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 22 954,61 грн., а розмір орендної плати в рік складає 1 147,73 грн.

20 червня 2013 року ДПІ у м.Рівному Головного управління Міндоходів у Рівненської області винесено податкове повідомлення-рішення №0006301744, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" в розмірі 4 539,77 грн. та вказано про обов'язок сплати даного зобов'язання протягом 60 днів з моменту вручення рішення (а.с.4).

Відповідно до п.286.5 ст.286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу. У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому у нового власника виникло право власності. У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року орган державної податкової служби надсилає податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.

Починаючи з 01 січня 2011 року плата за землю (орендна плата) нараховується у відповідності до розділу XIII "Плата за землю" Податкового кодексу України.

Податковим Кодексом України визначено поняття плати за землю, земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з підпунктом 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Відповідно до статей 269-270 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Пунктом 287.1 статті 287 Податкового кодексу України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Відповідно до Земельного кодексу України право на землю може бути реалізовано шляхом права власності на землю та права користування землею (розділ ІІІ, глави 14 та 15 Земельного кодексу України). Право користування землею виникає у двох випадках - право постійного користування земельною ділянкою (стаття 92 Земельного кодексу України) та право оренди земельної ділянки (статті 93, 94 Земельного кодексу України). Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Таким чином, підставою для сплати орендної плати є наявність у суб'єкта орендної плати об'єкта орендної плати, що підтверджується даними земельного кадастру, тобто перебування в суб'єкта у власності чи користуванні земельної ділянки.

Отже, обов'язок зі сплати орендної плати виникає у орендаря з набуттям права користування земельною ділянкою за договором оренди, тобто з моменту державної реєстрації договору оренди.

Колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції стосовно того, що оскільки договір оренди від 27 грудня 2011 року був зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Рівному 17 лютого 2012 року, то саме з цього дня позивач набув права користування земельною ділянкою за даним договором та, відповідно, у нього виник обов'язок зі сплати орендної плати.

Суд зазначає, орендна плата є формою загальнодержавного податку "плата за землю", а відносини оподаткування регулюються виключно засобами владних приписів з боку держави і не допускають диспозитивності.

При цьому платне користування землею є основоположним принципом користування земельними ділянками в Україні. Принципові засади такого регулювання містяться в статті 67 Конституції України, відповідно до якої кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Суд дійшов вірного висновку, що нарахування позивачу орендної плати до моменту державної реєстрації договору оренди є таким, що суперечить приписам Податкового кодексу України.

Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

Колегія суддів вважає, що позивач повністю довів ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, в той час як відповідачем правомірність оспорюваного податкового повідомлення-рішення від 20.06.2013 року № 0003601744 не доведена.

Відповідно до статті 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не спростовують законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції. Постанова суду першої інстанції прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, відповідає матеріалам справи та чинному законодавству, а підстави для задоволення апеляційної скарги ДПІ у м.Рівному відсутні.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Рівному Головного управління Міндоходів у Рівненській області залишити без задоволення, а постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "24" грудня 2013 р. без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис) В.Б. Шидловський

судді: (підпис) В.В. Євпак

(підпис) М.М. Капустинський

З оригіналом згідно: суддя


В.Б. Шидловський

Повний текст cудового рішення виготовлено "06" березня 2014 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: ОСОБА_4 АДРЕСА_1

3- відповідачу/відповідачам: Державна податкова інспекція у м.Рівному Головного управління Міндоходів у Рівненській області вул.Відінська,8,м.Рівне,33023

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2014
Оприлюднено26.03.2014
Номер документу37783013
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/4268/13-а

Постанова від 16.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 10.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 24.12.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 04.12.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 06.03.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 17.02.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 17.02.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Постанова від 24.12.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 04.12.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні