ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" березня 2014 р.Справа № 916/295/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Лавриненко Л.В.
суддів: Пироговського В.Т., Філінюка І.Г.
(склад колегії суддів сформовано на підставі розпорядження голови суду від 27.02.2014 року № 185)
при секретарі судового засідання - Рибакові О.Т.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Головного управління юстиції в Одеській області м. Одеса
на ухвалу Господарського суду Одеської області від 11.02.2014 року
у справі № 916/295/14
за заявою боржника Товариства з обмеженою відповідальністю „Легіон - Трейд" м. Одеса
про визнання банкрутом
за участю представників:
від Головного управління юстиції в Одеській області: Бондаренко І. Д. - за довір.
від Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса - Кравченко В. В. - за довір.
Ухвалою від 03.03.2014 р. Одеським апеляційним господарським судом прийнята до провадження та призначена до розгляду апеляційна скарга Головного управління юстиції в Одеській області на ухвалу Господарського суду Одеської області від 11.02.2014 р. по справі № 916/295/14 (суддя Лепеха Г. А.).
Про час та місце розгляду справи учасники судового процесу повідомлені належним чином, про що свідчать долучені до матеріалів справи повідомлення про вручення поштових відправлень, а також особиста явка представників учасників судового процесу.
Апеляційна скарга розглянута в межах процесуального строку, встановленого ст. 102 ГПК України.
29.01.2014 р. боржник, Товариство з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса, звернувся до Господарського суду Одеської області з заявою про банкрутство в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Ухвалою від 03.02.2014 р. місцевий господарський суд прийняв заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса, призначивши її до розгляду у підготовчому засіданні на 11.02.2014 р.
Зі змісту наведеної ухвали вбачається, що внаслідок заявленого головою ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса клопотання про покладення на нього обов'язків ліквідатора боржника, місцевим господарським судом заходи, спрямовані на визначення ліквідатора автоматизованою системою з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих, не вживались.
Ухвалою від 11.02.2014 р. за результатами розгляду заяви голови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса місцевий господарський суд порушив провадження у справі про банкрутство боржника, Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса.
Головне управління юстиції в Одеській області з ухвалою місцевого господарського суду від 11.02.2014 р. про порушення провадження у справі про банкрутство № 916/295/14 не погодилось, оскарживши її до Одеського апеляційного господарського суду.
В апеляційній скарзі управління юстиції посилається на те, що місцевий господарський суд в порушення вимог ст. 95 та ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не здійснив запит на автоматизований відбір кандидатури арбітражного керуючого (ліквідатора) Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса.
Голова ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса проти доводів апеляційної скарги заперечив і зауважив на тому, що органом з питань банкрутство шляхом подання апеляційної скарги фактично здійснюється втручання у процедуру банкрутства.
Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Враховуючи положення наведеної норми, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга Головного управління юстиції в Одеській області підлягає задоволенню, але з інших, ніж вказано в апеляційній скарзі підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 ГК України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду.
Загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання визначений ст. 60 ГК України. За приписами наведеної норми ліквідація суб'єкта господарювання здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється власником (власниками) майна суб'єкта господарювання чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок її утворення не передбачений цим Кодексом. Ліквідацію суб'єкта господарювання може бути також покладено на орган управління суб'єкта, що ліквідується.
Орган (особа), який прийняв рішення про ліквідацію суб'єкта господарювання, встановлює порядок та визначає строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути меншим, ніж два місяці з дня оголошення про ліквідацію.
Ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки.
Одночасно ліквідаційна комісія вживає необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквідується, та виявлення вимог кредиторів, з письмовим повідомленням кожного з них про ліквідацію суб'єкта господарювання.
Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом доходів і зборів, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання.
Більш деталізований порядок ліквідації юридичної особи встановлений ст. 111 ЦК України.
Відповідно до ч. 7 цієї норми для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.
До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.
Як вбачається з наявного в матеріалах справи витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (арк. справи 35), державна реєстрація Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса відбулась 20.02.2012 р., єдиним засновником підприємства та його керівником є Кравченко Валерій Валерійович.
10.04.2013 р. Кравченко В. В. було прийняте рішення про припинення діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса шляхом ліквідації та сформовано ліквідаційну комісію, головою та єдиним членом якої став сам Кравченко В. В. (арк. справи 47).
В той же день до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис про знаходження підприємства у стані припинення.
Оголошення про перебування Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса у стані припинення надруковано в Бюлетені державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.04.2013 р. № 245(10).
Ще до опублікування оголошення про ліквідацію, а саме 12.04.2013 р., до Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса звернувся фізична особа - підприємець ОСОБА_4 з вимогою про включення до реєстру вимог кредиторів заборгованості в сумі 40 000 грн., яка виникла внаслідок не виконання Товариством з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса зобов'язань за договором про надання інформаційно - консультаційних послуг від 01.01.2013 р. № 01/01-2013.
Листом від 30.04.2013 р. голова ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса кредиторські вимоги фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 визнав у повному обсязі.
Відповідно до акту інвентаризації та оцінки майна від 22.01.2014 р. у підприємства відсутнє майно, яке за правилами бухгалтерського обліку відноситься до складу основних фондів, а також будь - яке інше майно, в т. ч. залишки товарних запасів. В ході інвентаризації дебіторська заборгованість не виявлена. Сума грошових коштів в касі підприємства склала 6 500 грн.
Аналогічні показники визначені в проміжному ліквідаційному звіті та проміжному ліквідаційному балансі станом на 22.01.2014 р.
Протоколом засідання ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса від 22.01.2014 р. № 2 проміжний ліквідаційний баланс та проміжний ліквідаційний звіт затверджені та прийнято рішення про звернення до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 1 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з ч. 1 ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 14.05.1992 р. № 2343-ХІІ (зі змінами та доповненнями) якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 16 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" перевірка обґрунтованості вимог заявника, а також з'ясування наявності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство здійснюються господарським судом у підготовчому засіданні, яке проводиться в порядку, передбаченому цим Законом.
За приписами ч. 7 наведеної норми суд відмовляє в порушенні провадження у справі про банкрутство, якщо заявником не доведено наявності підстав для його порушення.
Відповідно до ст. ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
З огляду на приписи наведених вище норм висновок про наявність правових підстав для порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса місцевий господарський суд міг зробити лише за наявності доказів дотримання ліквідатором цього суб'єкта господарювання встановленого ст. 60 ГК України та ст. 111 ЦК України порядку ліквідації юридичної особи.
У зв'язку з тим, що матеріали справи не містять доказів надання ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів, суд апеляційної інстанції вважає, що висновок місцевого господарського суду щодо наявності правових підстав для порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса є передчасним, оскільки не підтверджений всіма передбаченими чинним законодавством належними та допустимими доказами, які б свідчили про неплатоспроможність цього суб'єкта господарювання.
При цьому суд апеляційної інстанції зауважує на тому, що ч. 7 ст. 111 ЦК України має імперативний характер, тому незалежно від здійснення публікації оголошення про ліквідацію Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса та звернення (або не звернення) відповідних контролюючих органів з вимогами до боржника в межах встановленого в публікації строку, перевірка фінансово - господарської діяльності підприємства, що ліквідується, є обов'язковою складовою ліквідаційної процедури, тому обов'язок ліквідатора надати всі необхідні для проведення такої перевірки документи є безумовним.
За наведених обставин ухвала місцевого господарського суду від 11.02.2014 р. про порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса № 916/295/14 підлягає скасуванню, а провадження у справі припиненню.
Разом із тим, не можуть залишитися поза увагою суду апеляційної інстанції і доводи апеляційної скарги стосовно того, що місцевим господарським судом в порушення вимог ст. 95, ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також п. 4.2 Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство, затвердженого постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 16.01.2013 р. № 1.
Так, відповідно до абз. 1, 3 та 4 ч. 1 ст. 114 Закону кандидатура арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) для виконання повноважень розпорядника майна визначається судом самостійно із застосуванням автоматизованої системи з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) України.
Під час прийняття заяви про порушення справи про банкрутство суд в ухвалі зобов'язує визначеного автоматизованою системою арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) надати заяву на участь у даній справі.
У разі якщо від арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), визначеного автоматизованою системою, не надійшла заява про згоду стати розпорядником майна в цій справі, то розпорядника майна призначає суд без застосування автоматизованої системи з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) України.
Згідно з п. 4.2 Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство у разі надходження заяви про порушення справи про банкрутство та прийняття суддею рішення про наявність підстав для її прийняття до винесення відповідної ухвали суддя до дванадцятої години робочого дня в межах строку, встановленого частиною першою статті 12 Закону:
- визначає коефіцієнт складності справи про банкрутство (далі - коефіцієнт складності);
- вчиняє електронний запит на автоматичне визначення кандидатури арбітражного керуючого.
З комплексного аналізу наведених норм вбачається, що незалежно від визначених в заяві про порушення справи про банкрутство підстав, місцевий господарський суд у чітко визначений строк зобов'язаний вчинити електронний запит на автоматичне визначення кандидатури арбітражного керуючого, і лише у тому випадку, коли обраний автоматичною системою арбітражний керуючий не дав своєї згоди на виконання відповідних обов'язків, місцевий господарський суд в порядку ч. 2 ст. 95 Закону має право покласти обов'язки ліквідатора на голову ліквідаційної комісії боржника.
Аналогічна думка викладена в інформаційному листі Вищого господарського суду України від 28.03.2013 р. № 01-06/606/2013.
Як вбачається з матеріалів справи, місцевий господарський суд в порушення вимог ст. 114 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та п. 4.2 Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство, затвердженого постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 16.01.2013 р. № 1, електронного запиту на автоматичне визначення кандидатури арбітражного керуючого (ліквідатора) Товариства з обмеженою відповідальністю "Легион - Трейд" м. Одеса не здійснив.
На підставі викладеного, керуючись ст. 80, 91, 93, 101-105 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління юстиції в Одеській області задовольнити.
Ухвалу Господарського суду Одеської області від 11.02.2014 р. по справі № 916/295/14 скасувати, провадження у справі припинити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Повний текст постанови складено та підписано 24.03.2014 р.
Головуючий суддя Л. В. Лавриненко
Судді В. Т. Пироговський
І. Г. Філінюк
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2014 |
Оприлюднено | 27.03.2014 |
Номер документу | 37800769 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Лавриненко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні