ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
20 березня 2014 р. Справа № 902/1572/13
за позовом : Жмеринської міської ради Вінницької області (вул. Центральна, 4, м. Жмеринка, Вінницька обл., 23100)
про внесення змін до договору оренди землі
Суд:
Головуючий суддя Кожухар М.С.
Судді Матвійчук В.В.
Маслій І.В.
Cекретар судового засідання Матущак О.В.
Представники :
позивача : Кудіна С.А., Марущак Ж.М. - за дорученням
відповідача : Назарук Т.Ю. - за дорученням
ВСТАНОВИВ :
Жмеринська міська рада Вінницької області звернулась до господарського суду Вінницької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Міко", в якому просила внести зміни до договору оренди землі №738 від 02.02.2009 року, зареєстрованого у Вінницькій регіональній філії "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.11.2009р. №040906300031, укладеного між Жмеринською міською радою та ТОВ "Міко" на підставі рішення 16 сесії 5 скликання № 641 від 28.08.2008 року, виклавши в новій редакції: п.5 Договору: "п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 071 527,24 гривень."; п.9 Договору: "п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % відсотків нормативної грошової оцінки землі, що становить 62 145,82 грн. на поточний рік. Обчислення та сплата розміру орендної плати за землю здійснюється з 01.02.2012 року.".
Ухвалою від 22.11.2013р. порушено провадження у справі та призначено її до розгляду на 12.12.2013р.
Судове засідання 12.12.2013р. не відбулось, у зв"язку з перебуванням судді Кожухар М.С. на лікарняному.
Ухвалою суду від 19.12.2013р. розгляд справи призначено на 20.01.2014р.
В судове засідання 20.01.2014 року сторони представників не направили, витребуваних судом документів не надали.
Під час перерви в судовому засіданні в межах дня суддею Кожухар М.С. подано заяву про створення судової колегії для розгляду даної справи, яка, виходячи зі змісту та обсягу позовних вимог і матеріалів справи, виявилась значно складною. .
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Вінницької області від 20.01.2014 року за вказаною заявою створено колегію для розгляду даної справи у складі головуючого судді Кожухар М.С., суддів: Матвійчука В.В. та Маслія І.В.
Ухвалою від 20.01.2014 р. справа прийнята до провадження судовою колегією та призначена до розгляду на 13.02.2014 р.
11.02.2014р. до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву № 2 від 10.02.2014р., в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову, вважає його необґрунтованим, посилаючиь на наступне.
Рішення Жмеринської міської ради 19 сесії 6 скликання № 307 від 01 лютого 2012 р. "Про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Жмеринка", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Жмеринки, на яке посилається позивач, не може бути належною підставою для внесення змін до Договору оренди землі № 738 від 02.02.2009 року, оскільки враховуючи нормативний характер рішення Жмеринської міської ради № 307 від 01 лютого 2012 р., останнє не набрало чинності, оскільки не оприлюднено у встановленому порядку. Розміщення цього рішення на офіційному сайті Жмеринської міської ради не є доказом офіційного оприлюднення рішення Жмеринської міської ради № 307 від 01.02.2012р., оскільки законодавством України не передбачено можливості офіційного оприлюднення актів органів місцевого самоврядування у мережі Інтернет. Ніяких інших доказів офіційного оприлюднення рішення Жмеринської міської ради № 307 від 01 лютого 2012 р. позивачем до матеріалів справи не представлено. А тому відповідач вважає, що відсутні підстави для внесення змін до Договору оренди землі №738 від і 02.02.2009 року, зареєстрованого у Вінницькій регіональній філії "Центр ДЗК", про що у і Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.11.2009р. №040906300031.
Крім того, відповідач посилється не те, що позивачем не надано доказів вручення відповідачу листів з проханням розглянути та погодити проект додаткової угоди.
В судовому засіданні 13.02.2014р. представники позивача підтримали подану до суду заяву №16 від 29.01.2014 р. про зміну предмету позову, де просять внести зміни до договору оренди землі № 738 від 02.02.2009 року, укладеного між Жмеринською міською радою Вінницької області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міко", виклавши у новій редакції: п.5 Договору "п.5 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 2071527,24 грн." п.9 Договору: "п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної оцінки землі, що становить 62145,82 гривень на поточний рік".
Дана заява прийнята судом на підставі ст.22 ГПК України.
В судовому засіданні 13.02.2014р., за клопотанням представника відповідача, оголошено перерву до 13.03.2014 р.
В судовому засіданні 13.03.2014р. представник відповідача підтримав подане через канцелярію суду клопотання про припинення провадження у справі №7 від 13.03.2014 р., оскільки, відповідно до п.8 Договору, Договір був укладений на 5 (п"ять) років, 2 лютого 2014 року термін дії закінчився, отже предмет спору у справі відсутній.
Представники позивача заперечили проти задоволення даного клопотання.
Суд виходить з того, що висновок по даному клопотанню має бути відображений у судовому рішенні, яким закінчуєиться розгляд даної справи.
В судовому засідання 13.03.2014р. оголошено перерву до 20.03.2014р. для надання сторонами усіх доказів по справі.
18.03.2014р. до суду від представника позивача надійшло письмове пояснення до позовної заяви, в якому останній, окрім іншого, зазначає таке.
Рішення міської ради 19 сесії 6 скликання від 1 лютого 2012 року № 307 "Про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Жмеринка" оприлюднено на офіційному сайті Жмеринської міської ради. Оприлюднення рішень Жмеринської міської ради Вінницької області врегульовано рішенням виконавчого комітету Жмеринської міської ради від 20 січня 2012 року за № 23 "Про порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформаційних матеріалів про діяльність Жмеринської міської ради та її виконавчого комітету", яким затверджено Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформаційних матеріалів про діяльність Жмеринської міської ради та її виконавчого комітету.
Рішення Жмеринської міської ради № 307 оприлюднене в установленому вказаними нормативними актами порядку на засадах відкритості, прозорості та вільного доступу всіх осіб до інформації, яка зазначена на сайті відповідно до вимог чинного законодавства.
Також про прийняття вищезазначеного рішення та про введення змін до грошової оцінки землі Жмеринською міською радою 11.04.2012 року за № 02-5/10-408 ТОВ "Міко" було повідомлено листами з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині відсотків та нормативної грошової оцінки земельної ділянки та копією рішення 19 сесії міської ради 6 скликання № 307 від 01.02.2012 року "Про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста
Отже, відповідач знав про необхідність внесення змін до договору, але ухиляється від цього.
В судове засідання 20.03.2014р. з"явились представники позивача та відповідача.
Представники позивача позовні вимоги підтримали з урахуванням поданої раніше заяви №16 від 29.01.2014 р. про зміну предмету позову.
Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив наступне.
02.02.2009р., на підставі рішення 16 сесії 5 скликання міської ради № 461 від 28 серпня 2008 року між Жмеринською міською радою Вінницької області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міко" (Орендар) укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Вінницькій регіональній філії "Центру ДЗК" 12.11.2009 року за № 040906300031 (далі - Договір).
Цей Договір підписаний сторонами 02.02.2009р. та зареєстрований у Вінницькій регіональній філії "Центр ДЗК" 12.11.2009р. за № 040906300031.
У пункті 8 Договору зазначено, що Договір укладено на 5 (п'ять) років.
Відповідно до п. 41 Договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Відповідно до ст.18 ЗУ "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент укладення договору), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Частиною 3 статті 640 Цивільного кодексу України (у редакції, що діяла на на момент укладення Договору) встановлено, що договір, який підлягає державній реєстрації (зокрема), є укладеним з моменту його державної реєстрації.
Виходячи з вище викладеного, строк дії договору оренди землі від 02.02.2009р., який є укладеним з моменту державної реєстрації, тобто з 12.11.2009 р., закінчується - 12.11.2014р. , а отже доводи відповідача щодо закінчення строку дії Договору не відповідають обставинам і матеріалам справи. Тому підстави для припинення провадження у справі, відсутні.
За змістом Договору, Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для виробничих потреб, яка знаходиться: 23100 м. Жмеринка по вул. Одеській, 139 (п. 1 Договору).
Відповідно до п. 2. Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 2,1851 га, у тому числі, 0,4956 га - під будівлями, 0,8446 га проходами, проїздами, площадками, 0,8449 га - під зеленими насадженнями. Земельна ділянка не підтоплюється, ґрунтові води залягають на глибині понад 2м, ґрунти суглинисті.
На земельній ділянці знаходяться об"єкти нерухомого майна, які належать орендарю згідно договору купівлі - продажу № 1 від 10 вересня 2002 року (п. 3 Договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 142 845,95 гривень (п. 5. Договору).
Договір укладено на 5 (п'ять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 Договору).
Відповідно до п. 10. Договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації грошової оцінки землі, інфляції, із моменту прийняття рішення сесії про надання земельної ділянки.
Згідно з п. 13. Договору, розмір орендної плати може переглядатись щорічно, про що приймається відповідне рішення сесії міської ради, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших - випадках; передбачених законом. У разі зміни функції використання земельної ділянки, яка визначена в Договорі, орендар протягом трьох днів повинен повідомити земельному відділу міської ради про зміни функціонального використання землі, та протягом двох тижнів внести зміни до договору та реєстраційної картки кадастрового обліку земельної ділянки. Про внесені зміни повідомити Жмеринську ОДПІ. При умові, якщо нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена в договорі оренди на період будівництва чи реконструкції, то при введені об'єкту в експлуатацію необхідно, відповідно до дати, вказаної в акті приймання - передачі об'єкту протягом трьох днів з'явитись в земельний відділ міської ради для внесення змін до договору в частині перерахунку нормативної грошової оцінки та відповідно орендної плати за землю. Про внесені зміни повідомити Жмеринську ОДПІ. У разі невчасного внесення змін до договору оренди в частині зміни функціонального використання землі та перерахунку нормативної грошової оцінки землі, зміною ставок оренди землі та інше, що призвело до несвоєчасної сплати орендної плати до бюджету міста, нараховується штраф в розмірі 10 неоподаткованих мінімумів громадян.
Земельна ділянка передається в оренду для виробничих потреб (п. 15. Договору).
Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості (п. 16. Договору).
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення (п. 18. Договору).
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Зміни в цей договір можуть бути внесені відповідно до прийнятих рішень сесії міської ради, що оформляються додатковою угодою (п. 34 Договору).
Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Після підписання цього договору всі попередні угоди втрачають силу. Додаткові угоди є невід'ємною частиною договору і мають юридичну силу щодо нього, не потребують державної реєстрації в тому випадку, якщо договір оренди вже пройшов таку реєстрацію і зміни стосуються тільки розмірів плати за землю (п. 41 Договору).
Даний договір зареєстрований у Вінницькій регіональній філії "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.11.2009р. за № 040906300031 (а.с 15-16).
19.11.2010р. сторонами підписано Додаткову угоду № 1 до Договору оренди землі, відповідно до якої, п. 2 Договору викладено у наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка площею 2,1851 га, у тому числі, 0,4956 га - під будівлями, 0,8446 га - під проїздами, проходами, площадками, 0,5980 га - під садом, 0,2469 га - під зеленими насадженнями."; п. 5 договору викладено у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 074 043,44 гривень"; п. 9 договору викладено у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 (трьох) відсотків нормативної грошової оцінки землі, що становить 32 221,30 грн. на поточний рік.".
Всі інші умови договору залишаються незмінними (п. 4. Додаткової угоди).
Додаткова угода набуває чинності із моменту підписання сторонами цієї додаткової угоди, про надання земельної ділянки, та є невід'ємною частиною договору і має юридичну силу щодо нього, не потребує державної реєстрації, так як договір оренди землі пройшов державну реєстрацію і зміни стосуються розмірів плати за землю (п. 5. Додаткової угоди) (а.с. 17).
Як пояснили представники сторін в судовому засіданні, відповідач користується вказаною земельною ділянкою з 2002 року, у зв"язку з набуттям права власності на будівлі, що там розташовані, на підставі договору оренди земельної ділянки № 1 від 31.10.2002 р., строк дії якого було продовжено на підставі рішення 16 сесії Жмеринської міської ради 5 скликання № 461 від 28.08.2008 р., відповідно до якого укладено Договір оренди, що є предметом даного спору.
23.09.2010р. Жмеринська міська рада прийняла рішення № 907 "Про затвердження технічної документації із землеустрою" (а.с. 22).
01.02.2012 року Жмеринською міською радою прийнято рішення № 307 "Про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Жмеринки", а саме: про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Жмеринки, виконаної станом на 01.01.2011р. та про введення в дію цієї нормативно-грошової оцінку земель міста з 01.02.2012р. (а.с. 23). Дане рішення оприлюднено на офіційному сайті Жмеринської міської ради (а.с. 220).
Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, яка була передана в оренду відповідачу, становить 2 071 527,24 грн., що стверджується наданою відділом Держкомзему у місті Жмеринці Вінницької області інформацією (лист № 02-8/133 від 02.03.2012р.) (а.с. 24).
З метою внесення змін до Договору Жмеринською міською радою неодноразово на адреси відповідача: 23100 м. Жмеринка по вул. Одеській, 139 та 21100 м. Вінниця, вул.. І.Богуна, 27-А - направлялись пропозиції про укладення додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки з проектом відповідної угоди (а.с. 25-31).
Пропозиції про укладення додаткової угоди залишені відповідачем без відповіді .
Наведене стверджується поясненнями представників сторін та матеріалами справи.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши і оцінивши надані докази, суд дійшов такого висновку.
В силу ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до ст.ст. 34, 43 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення для господарського суду не є обов'язковим.
За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Стаття 11 Цивільного кодексу України вказує, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.
Як зазначено в ст. 174 Господарського кодексу України, господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, із господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідносини, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Таке ж положення містить і ст.173 Господарського кодексу України, в якій зазначено, що господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Сторонами у зобов"язанні є боржник і кредитор (ст. 510 ЦК України).
Згідно зі ст.188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно зі ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 288 Податкового кодексу України кодексу встановлено, що розмір орендної плати для інших, крім земель сільськогосподарського призначення, категорій земель не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до ст. 271.1 Податкового кодексу України, базою оподаткування земельним податком є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Згідно зі ст. 274.1 Податкового кодексу, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка, що є об"єктом оренди за Договором оренди землі від 02.02.2009 р., є комунальною власністю, розташована у межах населеного пункту, не відноситься до земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 Податкового кодексу.
Земельна ділянка відповідно до Договору передана орендарю без розроблення проекту відведення (п. 18 Договору).
Рішенням 34 сесії Жмеринської міської ради 5 скликання № 907 від 23.08.2010 р. затверджено технічну документацію із землеустрою переданої за Договором земельної ділянки. Додатковою угодою № 1 від 19.11.2010 р. до Договору оренди землі від 02.02.2009 р. внесено зміни до вказаного Договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка визначена в сумі 1074043,44 грн., та у розмірі орендної плати, що встановлена в сумі 32221,30 грн. на поточний рік (а.с. 17).
У пункті 13 Договору сторони передбачили можливість щорічного перегляду орендної плати, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Станом на 01.01.2011 р. виконано нормативну грошову оцінку земель міста Жмеринки, яка затверджена та введена в дію з 01.02.2012 р. рішенням 19 сесії 6 скликання Жмеринської міської ради № 307 від 01.01.2012 р.
Зазначеним рішенням юридичні та фізичні особи-підприємці зобов"язано до 20.02.2012 р. подати Жмеринській податковій інспекції розрахунок розмірів земельного податку та орендної плати за землю на 2012 рік з врахуванням нової нормативної грошової оцінки земель міста, для чого забезпечити отримання у відділі Держкомзему у місті Жмеринка довідок про нормативну вартість своїх земельних ділянок або внесення змін у реєстраційну картку кадастрового обліку земельних ділянок; відділу Держкомзему у місті Жмеринці забезпечити проведення нормкативної грошової оцінки земельних ділянок суб"єктів господарювання (а.с. 23)..
Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов"язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об"єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовим особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
У п. 2.19. постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Зазначене вище рішення Жмеринської міської ради № 307 від 01.01.2012 р. не оскаржувалось та у встановленому порядку не скасовано.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що перебуває в оренді ТОВ "Міко", по вул.Одеській, 139 у м. Жмеринці, у 2012-2013 роках становила 2071527,24 грн.(а.с. 24,32). Дані щодо її зміни на даний час відсутні.
Заперечення відповідача проти позову суд не приймає до уваги з наступних підстав.
Між сторонами Договору оренди землі, що є предметом спору, склалися цивільні правовідносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні та майновій самостійності.
Відповідно до ст.ст. 6, 627 ЦК України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільногоь законодавстіва, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
У Договорі оренди землі сторони передбачили можливість внесення змін до Договору, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.
Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності (ст. 78 Земельного кодексу України).
Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають зокрема усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Жмеринська міська рада як уповноважений представник власника землі-територіальної громади має право і зобов"язана розпоряджатися земельною ділянкою на свій розсуд та на благо територіальної громади. Як контрагент за Договором оренди вона має право пропонувати та вимагати внесення змін до договору у випадках, передбачених законом та договором.
Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно з ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за несплату.
Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Статтями 288.5, 88.5.1. Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не більше 12 % нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з положеннями ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності зокрема використовується нормативна грошова оцінка.
Як зазначено вище, відповідач рішення № 307 Жмеринської міської ради від 01.02.2012 р. не оскаржив, в судовому засіданні 20.02.2014 р. його представник пояснив, що заперечень стосовно розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, відповідач не має (зафіксовано звукозаписом судового засідання). Отже, з урахуванням усього вищенаведеного, заявлені до відповідача вимоги про внесення змін до Договору оренди землі щодо збільшення розміру орендної плати пропорційно розміру здійсненої нормативної грошової оцінки, є правомірними.
Також слід зазначити, що рішення № 307 від 01.02.2012 р. оприлюднено на офіційному інтернетсайті Жмеринської міської ради відповідно до Порядку оприлюднення у мережі Інтернет інформаційних матеріалів про діяльність Жмеринської міської ради та її виконавчого комітету, затвердженого рішенням Жмеринської міської ріди від 20.01.2012 р. № 23 (а.с.221-228).
Крім того, копія вказаного рішення надсилалась на юридичну адресу відповідача листом № 02-5/10-708 від 11.04.2012 р. (а.с.229) та інформація про це рішення міститься зокрема у листах: № 02-5/10-1230 від 11.06.2012 р., яке надіслане 12.06.2012 р.(а.с.230,233), та № 02- 5/10-592, яке отримане відповідачем 18.03.2013 р. (а.с. 232-233).
Доводи відповідача щодо неотримання кореспонденції за його юридичною адресою не приймаються судом, оскільки відповідач здійснює підприємницьку діяльність на свій ризик і повинен зокрема отримувати поштову кореспонденцію, надіслану на його юридичну адресу. Якщо поштову кореспонденцію надіслано на юридичну адресу товариства, вона вважається врученою навіть у разі неотримання її адресатом. Натомість, навіть ухвали суду, які надсилались відповідачу за його юридичною адресою, ним не отримано, однак отримані ухвали, які були паралельно направлені на інші встановлені судом адреси (а.с.59,70,78,85-88,90,91).
Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
На цьому зокрема наголошено у постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року N 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з віднесенням на відповідача витрат на сплату судового збору за правилами ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 4-3, 33, 43, 49, 82, 84, 115,116 ГПК України, -
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до Договору оренди землі між Жмеринською міською радою Вінницької області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міко" від 02.02.2009 р., зареєстрованого у Державному реєстрі земель 12 листопада 2009 р. за № 040906300031, виклавши у новій редакції пункти 5 та 9 Договору, а саме:
"п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2071527,24 гривень";
"п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної оцінки землі, що становить 62145,82 гривень на поточний рік".
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Міко" (23100 м. Жмеринка, вул. Одеська, 139, код ЄДРПОУ: 32019274) на користь Жмеринської міської ради Вінницької області (23100, м. Жмеринка Вінницької області, вул. Центральна,4, код ЄДРПОУ 03084233) 1147 грн. (одну тисячу сто сорок сім грн.) витрат на сплату судового збору.
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 25 березня 2014 р.
Головуючий суддя Кожухар М.С.
Судді Матвійчук В.В.
Маслій І.В.
віддрук. прим.: 1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2014 |
Оприлюднено | 26.03.2014 |
Номер документу | 37810344 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Кожухар М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні