Рішення
від 21.03.2014 по справі 913/191/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21 березня 2014 року Справа № 913/191/14

Провадження №19 пд/913/191/14

За позовом Луганської міської ради , м.Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А" , м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від позивача - Саркісян Я.Ш. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И 01/03-31/5301/0/2-13 від 23.08.2013;

від відповідача - Смуругова О.В. - представник, довіреність № 2 від 11.03.2014.

СУТЬ СПОРУ:

Луганською міською радою заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А", відносно земельної ділянки площею 6,2857 га під будівництво та розміщення житлових будинків, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.26 Бакінських Комісарів (в районі будинку № 162-Б), а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях"; змінити у п.10 та п.12 розділу "Орендна плата" договору слова "земельного податку" на слова "нормативної грошової оцінки земельної ділянки"; доповнити п.4 розділу "Об'єкт оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "З моменту набрання чинності договору про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 17070075 (сімнадцять мільйонів сімдесят тисяч сімдесят п'ять гривень) 49 коп."; доповнити п.14 розділу "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає - 15363 (п'ятнадцять тисяч триста шістдесят три) гривні 07 коп."; змінити в п.29.1 розділу 29 "Орендар зобов'язаний" слова "Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншого органу, уповноваженого орендодавцем".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 23.01.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 10.02.2014.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 10.02.2014 розгляд справи відкладений на 24.02.2014., а потім відповідною ухвалою - на 21.03.2014.

21.03.2014 позивач надав письмові пояснення № б/н від 21.03.2014, де зазначив, що земельна ділянка була надана відповідачу під будівництво та розміщення житлових будинків, а ст.276 Податкового кодексу України передбачено, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до ст.ст.274 і 275 Податкового кодексу України. Позивач просить врахувати вищевикладені норми при розгляді справи.

Відповідач відзивом від 20.03.2014 № 4 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що діючим законодавством визначено, що право у заінтересованої сторони договору на звернення до суду виникає після надіслання нею пропозиції про це другій стороні за договором, та при недосягнення згоди між сторонами щодо зміни договору; що редакція п.8 договору суперечить ст.288 Податкового кодексу України та що розділом ХІІІ Податкового кодексу України передбачені різні ставки земельного податку; що позивач в позовній заяві зазначивши правильно суму річної орендної плати у п.14 договору у розмірі 15363 грн 07 коп., помилився при визначенні розміру річної орендної плати у п.8 договору, вказавши, що вона повинна встановлюватися, виходячи не із розміру земельного податку, а нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Клопотанням від 20.03.2014 № 3 відповідач просив суд вийти за межі позовних вимог та викласти п.8 розділу "Орендна плата" у наступній редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) за земельну ділянку, що передається в оренду, збільшеного на коефіцієнт 3, у гривнях".

У судовому засіданні 21.03.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Рішенням Луганської міської ради від 28.02.2006 № 41/18 вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 6,2857 га під будівництво та розміщення житлових будинків, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.26 Бакінскіх Комісаров (в районі будинку № 162-Б).

На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А" було укладено договір оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079.

Відповідно до п.4 договору на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6739967 грн 54 коп.

Згідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).

В п.14 договору сторони встановили, що на момент укладення договору розмір річної орендної плати згідно визначеної мети використання складає 5054 грн 98 коп.

Пунктом 31 договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Позивач в позовній заяві просив суд викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях".

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право виходити за межі позовних вимог, якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивачів або третіх осіб з самостійними вимогами на предмет спору і про це є клопотання заінтересованої сторони.

Клопотанням від 20.03.2014 № 3 відповідач просив суд вийти за межі позовних вимог та викласти п.8 розділу "Орендна плата" у наступній редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) за земельну ділянку, що передається в оренду, збільшеного на коефіцієнт 3, у гривнях".

Враховуючи, що запропонована позивачем редакція п.8 "Орендна плата" не узгоджується з приписами ст.288 Податкового кодексу України та буде суперечити п.14 договору оренда землі у зміненій редакції, зважаючи на клопотання відповідача про вихід за межі позовних вимог та письмове пояснення позивача від 21.03.2014, суд з метою недопущення порушення прав і охоронюваних законом інтересів позивача та з метою уникнення суперечностей умов пунктів 8 та 14 договору діючому земельному законодавству, вважає можливим змінити редакцію п.8, вийшовши за межі позовних вимог та викласти вказаний пункт договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) за земельну ділянку, що передається в оренду, збільшеного на коефіцієнт 3, у гривнях".

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Обґрунтованою є вимога позивача про зміну у п.10 та п.12 розділу "Орендна плата" договору слів "земельного податку" на слова "нормативної грошової оцінки земельної ділянки", оскільки це відповідає приписам діючого законодавства.

Вимога позивача про доповнення п.4 розділу "Об'єкт оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "З моменту набрання чинності договору про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 17070075 (сімнадцять мільйонів сімдесят тисяч сімдесят п'ять гривень) 49 коп." є обґрунтованою частково, а вказаний абзац підлягає викладенню в наступній редакції: "З моменту внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 17070075 (сімнадцять мільйонів сімдесят тисяч сімдесят п'ять гривень) 49 коп.", оскільки зазначення у вказану абзаці договору слів "набрання чинності договору про", як того просить позивач, суперечить приписам ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.12.2010 № 4-2-14/5131, виданого управлінням Держкомзему у м.Луганськ Луганської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6,2857 га, яка знаходиться за адресою: вул.26 Бакінскіх Комісаров (в районі будинку № 162-Б), м.Луганськ, складає 17070075 грн 49 коп.

З зазначених підстав, вимога позивача про доповнення п.14 розділу "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає - 15363 (п'ятнадцять тисяч триста шістдесят три) гривні 07 коп." є обґрунтованою частково, а зазначений пункт договору слід викласти в наступній редакції: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає - 15363 (п'ятнадцять тисяч триста шістдесят три) гривні 07 коп.".

Частково обґрунтованою суд вважає вимогу позивача про зміну в п.29.1 розділу 29 "Орендар зобов'язаний" слів "Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншого органу, уповноваженого орендодавцем", оскільки відповідно до рішення Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/9 було перейменовано Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів в Департамент Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, а тому в п.29.1 розділу 29 "Орендар зобов'язаний" слова "Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" слід замінити на слова "Департамент Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншого органу, уповноваженого орендодавцем".

Можливість внесення змін до договору оренди землі передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Заперечення відповідача, які викладені у відзиві на позовну заяву в частині того, що позивач не звертався до нього з пропозицією про внесення змін до договору оренди суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог ч.2 ст.188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Таким чином, вимоги позивача про внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А", є обґрунтованими частково.

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України та те, що позов задовольняється частково.

Керуючись ст.ст.49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А" задовольнити частково.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А", відносно земельної ділянки площею 6,2857 га під будівництво та розміщення житлових будинків, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.26 Бакінських Комісарів (в районі будинку № 162-Б), виклавши п.8 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 3, у гривнях"; змінивши у п.10 та п.12 розділу "Орендна плата" договору слова "земельного податку" на слова "нормативної грошової оцінки земельної ділянки"; доповнивши п.4 розділу "Об'єкт оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "З моменту внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 17070075 (сімнадцять мільйонів сімдесят тисяч сімдесят п'ять гривень) 49 коп."; доповнивши п.14 розділу "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 23.03.2006, державна реєстрація від 11.04.2006 за № 040640200079 розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає - 15363 (п'ятнадцять тисяч триста шістдесят три) гривні 07 коп."; змінивши в п.29.1 розділу 29 "Орендар зобов'язаний" слова "Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" на слова "Департамент Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншого органу, уповноваженого орендодавцем".

3. В решті позову відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сегмент-А", вул.Пушкіна, б.3, кімната 250, м.Луганськ, ідентифікаційний код 33472975, на користь Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, судовий збір у сумі 609 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 26.03.2014.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення21.03.2014
Оприлюднено27.03.2014
Номер документу37836176
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/191/14

Рішення від 21.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 24.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 10.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні