Постанова
від 25.03.2014 по справі 815/1432/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1432/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2014 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бутенко А.В., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря до приватного акціонерного товариства "Завод Тіра" про зупинення господарської діяльності до отримання відповідного дозволу,-

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря до приватного акціонерного товариства "Завод Тіра" про зупинення господарської діяльності до отримання відповідного дозволу.

В обґрунтування своєї правової позиції позивач зазначив, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря від 20.01.2014р. №12 та Направлення від 25.01.2014р. №100021, проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України ПАТ «Завод «Тіра» у період з 04.02.2014 по 17.02.2014. Під час проведення перевірки встановлено факт провадження господарської діяльності без дозволу, одержання якого передбачено законом, а саме: експлуатація стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферу з 12.02.2014р. здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, чим порушено вимоги ст. 10, ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Відповідачем надано до суду письмові заперечення проти позову, згідно з якими останній вважає позовну заяву безпідставною. У запереченнях на позовну заяву відповідачем зокрема зазначено, що 09.01.2014 за № 51/2 ПАТ "Завод Тіра" було подано заяву до Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації про продовження дії Дозволу № 5110300000-17 від 13.12.2012 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Згідно з п.4 ч.5 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України справа повинна бути розглянута у порядку скороченого провадження не пізніше п'яти днів з дня подання відповідачем заперечення проти позову.

Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААБ № 733702, публічне акціонерне товариство «Завод «Тіра» зареєстроване як юридична особа (ідентифікаційний код 14309050) 26.05.1995 року.

Згідно з ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з п.7 ст.7 зазначеного Закону, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовищ відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №454/2011 є Держава екологічна інспекція України, діяльність якої спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів.

Відповідно до 4 Положення, Держекоінспекція України відповідно до покладених завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про поводження з відходами (підп. "м" п. 2 ч. 4 Положення).

Відповідно до п. 7 Положення Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

З матеріалів справи вбачається, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря від 20.01.2014р. №12 та Направлення від 25.01.2014р. №100021, з 04.02.2014 року по 17.02.2014 року Державною екологічною інспекцією Північно - західного регіону Чорного моря проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами ПАТ «Завод «Тіра», про що позивачем складений відповідний Акт.

Перевіркою встановлено факт провадження господарської діяльності відповідача без дозволу, одержання якого передбачено законом, а саме: експлуатація стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферу з 12.02.2014р. здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, чим порушено вимоги ст. 10, ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

За наслідками встановленого правопорушення складено Протокол про адміністративне правопорушення від 13.02.2014р. за №100466 на в.о. голови правління ПАТ «Завод «Тіра» Кривченкова Михайла Васильовича.

Згідно з Порядком проведення та сплати робіт, пов'язаних з видачею дозволу на викиди забруднюючих речовин атмосферне повітря стаціонарними джерелами, облік підприємств установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002р. N 302 (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ N 769 ( 769-2004-п ) від 16.06.2004 та N 748 (748-2013-п ) від 07.08.2013р.), "Дозвіл на викиди" видається територіальними органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України безкоштовно по узгодженню з установами держсанепідемслужби, строком на 5 років.

Порядок отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин від стаціонарних джерел викидів в атмосферне повітря передбачає наступне: 1) Обстеження підприємства з метою виявлення кількості та якості джерел викидів забруднюючих речовин (ЗР); 2) Узгодження умов та підписання договору на виконання робіт; 3) Початок роботи згідно умов договору; 4) Передача замовником, згідно умов договору, вихідних даних про технологічні схеми, потужність виробництва, паспорти газопилеочисного устаткування і т.д.; 5) Розробка інвентаризації стаціонарних джерел викидів ЗР в атмосферу; 6) Визначення групи підприємства згідно переліку ( Інструкція про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів); 7) Якщо підприємство віднесено до І чи II груп, замовляються кліматичні характеристики та фонові концентрації у центральній геофізичній обсерваторії; 8) Визначення географічних координат-центроїду підприємства; 9) Підготовка типової форми стислого резюме з метою ознайомлення з ним громадськості у засобах масової інформації; 10) Публікація у місцевих засобах масової інформації стислого резюме; 11) Розробка документів, які обґрунтовують обсяги викидів забруднюючих речовин; 12) Отримання листа-повідомлення місцевої державної адміністрації щодо наявності чи відсутності зауважень громадян та громадських організацій стосовно публікації стислого резюме у засобах масової інформації (по закінченні 31-денного терміну з моменту публікації); 13) Подача документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів ЗР на розгляд до санепідстанції та отримання висновку; 14) Подача документів (згідно переліку) на розгляд до державного департаменту екології та природних ресурсів Одеської облдержадміністрації; 15) Отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Згідно з матеріалами справи, ПАТ «Завод «Тіра» отримано дозвіл № 5110300000-17 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для ПАТ «Завод «Тіра», який виданий Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Одеській області, терміном дії з 13.12.2012 року по 11.02.2014 року.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992р. №2707-XII, у статті 10 якого визначені обов'язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря.

Так, підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об'єктів.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

У статті 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", встановлено, що господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Закон України "Про відходи" від 05.03.1998 року № 187/98-ВР визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України.

Під час проведення перевірки відповідачем встановлено, що у ПАТ "Завод Тіра" при здійсненні господарської діяльності за адресою: Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул.Кишинівська, 32, відсутній дозвіл, одержання якого передбачено законом, а саме: експлуатація стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферу з 12.02.2014р. здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, чим порушено вимоги ст. 10, ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Однак, судом встановлено, що 09.01.2014 за № 51/2 ПАТ "Завод Тіра" було подано заяву до Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації про продовження дії Дозволу № 5110300000-17 від 13.12.2012 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами згідно з "Порядком проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302.

Також, в матеріалах справи наявні роз'яснення Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 30.01.2009 №1127/11/10-09 у галузі охорони атмосферного повітря, в яких роз'яснено питання про можливість продовження строку дії дозволу та наслідків відмови у продовженні строку дії дозволу суб'єкту господарювання, що призведе до неможливості його функціонування, та потягне за собою безробіття і соціальну напругу у відповідному регіоні. Так, у разі, коли з дій суб'єкта вбачається що він вживає всіх залежних від нього заходів задля якнайшвидшого отримання відповідного дозволу, то спонукати його до дій які він і без того вчиняє є невиправданим і не відповідає принципам обґрунтованості та пропорційності (ч.3 ст.2 КАС). Таким чином, ПАТ "Завод Тіра" вживає всіх необхідних дій для одержання відповідного дозволу про що свідчить вказана заява від 09.01.2014 року.

Крім того, відповідачем надано до суду протокол №33 дослідження повітря населених місць, складений вимірювальною лабораторією «Екопорт Сервіс» 24 лютого 2014 року з метою відбору-визначення шкідливих речовин, в якому зазначено що показники атмосферного повітря відповідають нормі, тобто викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря не здійснюються.

Також, наявний лист виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради, який надано на запит ПАТ "Завод "Тіра" про надання інформації. У даному листі зазначено, що звернень від громадських організацій, підприємств, установ та мешканців міста з питань викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ПАТ "Завод Тіра", не надходило.

Відповідачем надано також копію Акту перевірки дотримання вимог санітарного законодавства на промислових підприємствах від 12.03.2014 року, складеного Державною санітарно-епідеміологічною службою України, згідно якого зауважень до вимог дотримання санітарного законодавства ПАТ "Завод Тіра" не має.

Згідно з частиною п'ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом. Застосовані адміністративним судом заходи реагування за позовом органу державного нагляду (контролю), а також вжиті органом державного нагляду (контролю) заходи, обґрунтованість яких підтверджена адміністративним судом, скасовуються адміністративним судом у порядку, встановленому процесуальним законом.

Зважаючи на наведені вище обставини справи та норми чинного законодавства, враховуючи те, що ПАТ "Завод Тіра" вживає всіх необхідних дій для продовження дії відповідного дозволу, суд вважає, що Державна екологічна інспекція Північно-Західного регіону Чорного моря висуває вимогу про зупинення господарської діяльності ПАТ "Завод Тіра", яка не відповідає приписам чинного законодавства України, а отже, вона не підлягає задоволенню.

Частиною 1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря до приватного акціонерного товариства "Завод Тіра" про зупинення господарської діяльності до отримання відповідного дозволу - відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 КАС України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови.

Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.

Суддя Бутенко А.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2014
Оприлюднено31.03.2014
Номер документу37849555
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1432/14

Ухвала від 14.05.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Постанова від 25.03.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні