cpg1251 Копія
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 березня 2014 р. Справа №818/81/14
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Осіпової О.О.,
за участю секретаря судового засідання - Мікулінцевої А.П.,
представників позивача - Дробота М.Д., Гурина О.М.,
представника відповідача - Соколенка А.В. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/81/14
до Управління Пенсійного фонду України в м. Сумах
про скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Харківське дочірнє підприємство «Промавтоматика» №438 Закритого акціонерного товариства «Променергоавтоматика» (далі по тексту - ХДП «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика»), звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить скасувати рішення №1114 від 19.09.2013 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, за період з 29.02.2012 року до 06.09.2013 року, винесене Управлінням Пенсійного фонду України в м. Сумах.
Свої вимоги мотивує тим, що відповідачем протиправно винесено рішення №1114 від 19.09.2013 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, за період з 29.02.2012 року до 06.09.2013 року, на підставі п.2 ч.9 ст.106 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та нарахована пеня у розмірі 7529грн.35коп., оскільки зазначені норми втратили чинність з 01.01.2011 року згідно із Законом України „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" і не діяли на дату прийняття відповідачем вказаного рішення.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив позов задовольнити.
В судовому засіданні представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити, надав письмові заперечення (а.с.23-24,39-41), в яких зазначив, що на підставі акту планової перевірки від 23.12.2011 року №53/5-15 винесені рішення про застосування фінансових санкцій №170, №171 та №172 від 27.01.2012 року на загальну суму 23 379грн.16коп. Постановою Сумського окружного адміністративного суду у справі №2а-3533/12/2070 від 10.04.2012 року, що набрала законної сили, із ХДП «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика» стягнута заборгованість за вказаними рішеннями у сумі 22 428 грн.59коп. У зв'язку з тим, що заборгованість, що виникла на підставі рішень №172, №171 та №170, була несвоєчасно погашена 25.06.2013 року та 06.09.2013 року відповідно, УПФУ в м. Сумах прийнято рішення №1114 від 19.09.2013 року про нарахування пені у розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожен день прострочення платежу, за період з 29.02.2013 року до 06.09.2013 року, у розмірі 7529грн.35коп. Оскільки фінансові санкції, визначені рішеннями №170, №171 та №172 від 27.01.2012 року, застосовувалися за періоди до 01.01.2011 року, то оскаржуване рішення №1114 від 19.09.2013 року правомірно винесене на підставі п.2 ч.9 статті 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а тому не підлягає скасуванню.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.
З 19.12.2011 року до 23.12.2011 року посадовими особами УПФУ в м. Сумах проведена планова перевірка Сумського представництва №2 Харківського дочірнього підприємства «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика» щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, контроль за нарахуванням та сплатою яких покладено на Пенсійний фонд України, за період з 10.10.2001 року до 31.10.2011 року, а також достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, за період з 01.01.2000 року до 31.10.2011 року, за результатами якої складено акт від 23.12.2011 року №53/5-15 (а.с.44-52).
За наслідками проведеної перевірки виявлено, що підприємством своєчасно не обчислено суми страхових внесків у розмірі 2193грн.62коп. за листопад 2004 року, березень, вересень 2006 року, лютий, березень, грудень 2007 року; приховано (занижено) сум заробітної плати (виплат, доходу) у розмірі 6563грн.60коп. за листопад 2004 року, березень, вересень 2006 року, лютий, березень, грудень 2007 року; не подано розрахунок сум страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування у строки, визначені законодавством. За вказані порушення відповідачем винесені рішення про застосування фінансових санкцій №170, №171 та №172 від 27.01.2012 року (а.с.55-57).
Постановою Сумського окружного адміністративного суду у справі №2а-3533/12/2070 від 10.04.2012 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 28.08.2012 року (а.с.42-43), із ХДП «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика» була стягнута заборгованість за вказаними рішеннями у сумі 22 428 грн.59коп.
19.09.2013 року відповідачем винесено рішення №1114 про нарахування позивачу пені у сумі 7529грн.35коп. за період з 29.02.2012 року до 06.09.2013 року за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду (а.с.5).
Підставою для винесення даного рішення стало несвоєчасне погашення заборгованості зі сплати фінансових санкцій, застосованих до ХДП «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика» згідно з рішеннями 170, №171 та №172 від 27.01.2012 року, яка виникла 29.02.2012 року та погашена 06.09.2013 року за рішеннями №170 та №171 та 25.06.2013 року - за рішенням №172 (а.с.5, зворотній бік, а.с.25-29).
Однак, суд не погоджується з прийнятим рішенням , виходячи з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадови особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення) страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Стаття 20 Закону визначає порядок обчислення та сплати страхових внесків. В абзаці 1 частини 6 цієї статті зазначено, що страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Пунктом 2 ч. 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (виключеного на підставі Закону України N 2464-VI від 08.07.2010 року) передбачалось, що на страхувальників за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Станом на час прийняття УПФУ в м. Сумах спірного рішення про нарахування пені у розмірі 7529грн.35коп. за несвоєчасну сплату заборгованості згідно з рішеннями про застосування фінансових санкцій №170, №171 та №172 від 27.01.2012 року за період з 29.02.2012 року до 06.09.2013 року зі статті 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування"(який набув законної сили 01.01.2011 року), були виключені частини з першої по дев'яту, які передбачали порядок прийняття та виконання вимог Пенсійного фонду про сплату боргу зі страхових внесків.
Тобто на момент прийняття спірного рішення пункт 2 ч. 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» втратив чинність у зв'язку із набранням законної сили Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування".
Так, з 01 січня 2011 року набрав чинності Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", яким запроваджено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування як консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, та визначені правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Згідно з абзацом 5 пункту 7 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
Абзацом 6 пункту 7 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" встановлено, що на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Дія вказаної норми Перехідних положень поширюється на сплату внесків із загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.
До 01.01.2011 року, тобто до набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", відповідальність за несвоєчасну сплату страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та порядок її застосування регулювалися статтею 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Стаття 106 цього Закону втратила чинність із 01.01.2011 року та відповідно втратили чинність норми, які визначали склад правопорушення і розміри відповідальності в галузі нарахування і стягнення страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Застосування відповідачем при винесенні оскаржуваного рішення недіючої норми права суперечить засадам верховенства права, що передбачає, в першу чергу, суворе дотримання суб'єктами владних повноважень вимог чинного законодавства під час виконання останніми владних управлінських функцій при реалізації публічно-правового інтересу.
Таким чином, УПФУ в м. Сумах при нарахуванні пені ХДП «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика» за несвоєчасну сплату фінансових санкцій за період з 29.02.2012 року до 06.09.2013 року неправомірно винесено рішення №1114 від 19.09.2013 року на підставі п. 2 ч. 9 статті 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", який виключено з 01.01.2011 року відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування".
Твердження відповідача про те, що на момент виникнення заборгованості зі сплати штрафних санкцій в нього відповідно до абзацу 6 пункту 7 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» були повноваження на застосування фінансових санкцій, - суд вважає безпідставними та необґрунтованими, та не приймає їх до уваги, оскільки повноваження щодо застосування фінансових санкцій збережено за органами Пенсійного фонду України - лише в частині контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків за умови існування заборгованості зі сплати внесків або нарахованих сум штрафних санкцій у період до 01.01.2011 року.
Однак, доказів існування у позивача заборгованості зі сплати нарахованих сум штрафних санкцій на підставі рішень №170, №171 та №172 від 27.01.2012 року станом на 01.01.2011 року, відповідачем - не надано, а судом - не здобуто.
В той же час, як встановлено під час розгляду даної справи, та не заперечувалось відповідачем, - заборгованість зі сплати штрафних санкцій утворилася у лютому 2012 року, а саме датою виникнення боргу за рішеннями №170 та №171 є 29.02.2012 року, а за рішенням №172 - 13.02.2012 року (а.с.5, зворотній бік, а.с.26, а.с.39, зворотній бік, а.с.40), тобто, на момент, коли пункт 2 частини 9 статті 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» - вже втратив чинність.
Таким чином, усе вищезазначене свідчить про відсутність правових підстав для застосування до позивача пені на підставі норми закону, яка втратила чинність, та про порушення прав та охоронюваних законом інтересів ХДП «Промавтоматика» №438 ЗАТ «Променергоавтоматика» при прийняті відповідачем оскаржуваного рішення.
Згідно з ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи вище наведені факти та докази, наявні в матеріалах справи, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення №1114 від 19.09.2013 року прийняте відповідачем з порушенням чинного законодавства України та підлягає скасуванню, а позовні вимоги позивача - підлягають задоволенню. Оскільки рішення приймається на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про необхідність стягнення документально підтверджених судових витрат з Держбюджету на користь позивача.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Харківського дочірнього підприємства "Промавтоматика" №438 Закритого акціонерного товариства "Променергоавтоматика" до Управління Пенсійного фонду України в м. Сумах про скасування рішення -задовольнити.
Скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України в м. Сумах №1114 від 19.09.2013 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, в сумі 7529грн.35коп.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Харківського дочірнього підприємства "Промавтоматика" №438 Закритого акціонерного товариства "Променергоавтоматика" (61001, м. Харків, вул. Єнакієвська,16, код ЄДРПОУ 01417268) судовий збір у розмірі 182 грн.70коп.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя (підпис) О.О. Осіпова
З оригіналом згідно
Суддя О.О. Осіпова
Повний текст постанови складено та підписано 21.03.2014 року.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2014 |
Оприлюднено | 28.03.2014 |
Номер документу | 37862534 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.О. Осіпова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні