Рішення
від 15.11.2011 по справі 18/2785/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.11.2011 р. Справа № 18/2785/11

за позовом Прокурора Київського району м. Полтави (АДРЕСА_1) в інтересах держави в особі Полтавського обласного управління водних ресурсів, вул. Коцюбинського, буд. 6, м Полтава, 36039

до Лохвицького сільського комунального підприємства "Райсількомунгосп", вул.. Бурмистенка, буд. 4, м. Лохвиця, Полтавська обл., 37200

про стягнення 3388,80 грн.

Суддя Безрук Т.М.

Представники:

від позивача: Краснокутський О. І.

від відповідача: не з'явився

від прокуратури: Бондаренко А. Г.

Розглядається позовна заява про стягнення 3388,80 грн. збитків у результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, а саме здійснення без дозволу на спеціальне водокористування випуску води з водного об'єкта.

Ухвалою суду від 25.10.2011р. було замінено позивача - Полтавське обласне виробниче управління водного господарства "Полтававодгосп" його правонаступником - Полтавським обласним управлінням водних ресурсів.

Представник прокуратури надав заяву про уточнення позовних вимог, згідно якої прохає стягнути з Лохвицького сільського комунального підприємства "Райсількомунгосп" 3388,80 грн. збитків у результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Заява прийнята судом.

Представник позивача в судовому засіданні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі.

Відповідач правом на подання відзиву згідно ст. 59 ГПК України не скористався, заперечень по суті спору суду не надав; свого повноважного представника в судове засідання не направив. Про час та місце розгляду справи відповідач повідомлений належним чином, що підтверджується поштовими повідомленнями про вручення поштового відправлення від 04.10.2011р., від 26.10.2011р. (а.с.36, 71).

Зважаючи на те, що про час і місце слухання справи відповідач був повідомлений належним чином, надання повноважень на представництво інтересів сторони в процесі не обмежено будь-яким певним колом осіб, наявні в справі документи дають можливість вирішити спір без присутності сторін, тому підстави для відкладення розгляду справи відсутні.

Відповідно до ст. 75 ГПК України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

В судовому засіданні 15.11.2011р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно ст. 85 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив:

Згідно ч.1 ст.29 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави.

Відповідно до п.2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. №3-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст.2 Арбітражного процесуального кодексу України (далі -рішення КСУ), під поняттям „орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно до ч.3 ст.13 Водного Кодексу України спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, водного господарства, геології та використання надр є Міністерство охорони навколишнього природного середовища, Державний комітет України по водному господарству, Державний комітет по геології і використанню надр, їх органи на місцях та інші державні органи відповідно до законодавства.

Полтавське обласне виробниче управління водного господарства, утворене наказом Держводгоспу України від 11.08.1992 року № 72 є бюджетною неприбутковою організацією і належить до сфери управління Державного комітету України по водному господарству.

Пунктом 1.3. Положення про Полтавське обласне виробниче управління водного господарства передбачено, що облводгосп є уповноваженою організацією спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань водного господарства та меліорації земель - Державного комітету України по водному господарству.

До основних завдань облводгоспу належить здійснення. контролю за використанням, охороною вод та відтворенням водних ресурсів на водних об'єктах загальнодержавного значення на території діяльності управління.

За наказом Державного агентства водних ресурсів України від 06.05.2011р. № 48 «Про оптимізацію бюджетних водогосподарських організацій у зв'язку з утворенням Державного агентства водних ресурсів Полтавське обласне виробниче управління водного господарства було перейменовано в Полтавське обласне управління водних ресурсів (а.с.38-44).

Відповідно до п.1.6 Положення про Полтавське обласне управління водних ресурсів останнє є правонаступником прав і обов'язків Полтавського обласного виробничого управління водного господарства (а.с.45-56).

Державну реєстрацію Полтавського обласного управління водних ресурсів проведено, що підтверджується довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 18.10.2011р. та випискою з Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 13.10.2011р. (а.с.57, 58).

Відповідно до п. 6 постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам»за правилами господарського судочинства мають розглядатися справи зі спорів про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.

З огляду на викладене, пред'явлення прокурором позову в інтересах держави в особі Полтавського обласного виробничого управління водного господарства "Полтававодгосп" (правонаступником якого є Полтавське обласне управління водних ресурсів) є правомірним.

Відповідно до договору оренди водного об'єкту (ставка) від 21.05.2008р., укладеного між Лохвицькою районною державною адміністрацією та Лохвицьким сільським комунальним підприємством «Райсількомунгосп»(відповідачем), відповідачу було передано в оренду ставок (водосховище) площею водного дзеркала 22,1 гектара з метою риборозведення, вирощення та охорони гідроспоруд. Ставок розташований на землях Луценківської сільської ради і знаходиться на балансі Лохвицької районної державної адміністрації.

Пунктом 10.6 розділу 10 зазначеного Договору орендар (відповідач) зобов'язався підтримувати необхідний технічний рівень води у ставку протягом всього періоду року. Пунктом 10.11 Договору передбачено обов'язок орендаря проводити вилов риби без випуску води із ставка.

31.10.2008 року уповноваженими працівниками Полтавського обласного виробничого управління водного господарства "Полтававодгосп" (позивача) було проведено перевірку стану дотримання вимог водного законодавства на водному об'єкті - ставку, що розташований за межами села Нове на землях Луценківської сільської ради Лохвицького району. За результатом цієї перевірки позивачем складено відповідний акт перевірки від 31.10.2008р. (далі -акт перевірки; а.с.16).

Згідно акту перевірки позивачем було встановлено, що у відповідача в користуванні на умовах оренди знаходиться водний об'єкт - ставок площею водного дзеркала 22,1 гектара, розташований на землях Луценківської сільської ради. На даному об'єкті орендар здійснив самовільне водокористування - випуск води з водного об'єкту шляхом відкриття засувки донного водовипуску, без відповідного дозволу на спеціальне водокористування, що призвело до зниження рівня води у ставку на 2,8 метра від нормального підпертого рівня, чим порушив ст.ст. 44, 51 та 110 Водного кодексу України.

За наслідками проведеної перевірки позивачем було складено також протокол про адміністративне правопорушення від 31.10.2008 р. № 00097 та винесено постанову за справою про адміністративне правопорушення водного законодавства України від 12.11.2008р. № 52 про накладення на керівника відповідача адміністративного стягнення (а.с.17-19).

Згідно розрахунку позивача, проведеного на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації, затвердженої наказом Державного комітету України по водному господарству 29.12.2001 року № 290 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 18 січня 2002 року № 44/6332 (що діяла на час вчинення порушення) внаслідок дій відповідача було завдано збитки природному середовищу на загальну суму 3388,80 грн. (а.с.20).

Відповідно до ч. 1 ст. 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди водні об'єкти (їх частини) місцевого значення та ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення, можуть надаватися водокористувачам лише для риборозведення, виробництва сільськогосподарської і промислової продукції, а також у лікувальних і оздоровчих цілях.

Користування водними об'єктами (їх частинами) на умовах оренди здійснюється відповідно до вимог водного законодавства і регулюється цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

За ст. 95 Водного кодексу України усі води (водні об'єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров'ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об'єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод.

Відповідно до ч.1 ст. 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір

води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами, насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб (ч.2 ст. 48 Водного кодексу України).

Згідно з ч.1 ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Також в п.9 ст. 44 Водного кодексу України встановлено, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Відповідно до п. «з» ч.2 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів, несуть відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 6 ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України до порушення водного законодавства віднесено порушення правил спеціального водокористування.

Відповідно до ч.1 ст. 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Відповідно до п. 1.2 роз'яснення президії Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища»шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення.

Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації затверджена наказом Державного комітету України по водному господарству 29.12.2001 року № 290 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 18 січня 2002 року № 44/6332.

Згідно з п. 6 Методики розрахунок розміру відшкодування збитків при самовільному водокористуванні здійснюється за формулою: З (сума збитків) = W (об'єм води при самовільному водокористуванні) х Тар (діючий на час порушення тариф на воду як природний ресурс без урахування пільгових коефіцієнтів) х 5.

В період вчинення порушення діяв норматив збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод для потреб рибництва в розмірі 14,12 копійок/куб.метр, встановлений Законом України № 309-VІ від 03.06.2008р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»в додатку № 2 до Закону.

Ставок побудований відповідно до проектно-кошторисної документації "Техно-рабочий проект пруда в колхозе "Заря коммунизма" Лохвицкого района Полтавской области", яка розроблена у 1978 році Полтавським філіалом державного проектно-вишукувального інституту "Харківдіпроводгосп" (а.с.59-64). Відповідно до проектно-кошторисної документації площа ставка становить 25,6 га, повний об'єм 690 тис.куб.м (при відмітці нормального-підпертого рівня). Визначений перевіркою об'єм самовільного водокористування становить 480 тис.куб.м.

Враховуючи викладене, позивачем проведено розрахунок належних до сплати збитків (шкоди) у розмірі 3388,80 грн. відповідно до діючого законодавства.

Листом від 15.11.2011р. позивач повідомив суду про те, що збитки відповідачем не відшкодовані.

Відповідно до ст.4-3, ст.33 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Доказів в спростування вищевикладеного чи інших заперечень по суті спору відповідач суду не надав.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.

В разі добровільного виконання рішення суду до відкриття виконавчого провадження відповідач не позбавлений права звернутися до суду з заявою про визнання наказу таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, на підставі ст. 117 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Лохвицького сільського комунального підприємства "Райсількомунгосп" (вул. Бурмистенка, буд. 4, м. Лохвиця, Полтавська обл., 37200; ідентифікаційний код 05442694; інші відомості - не відомі) збитки, завдані водним ресурсам в розмірі 3388 грн. 80 коп. на рахунок 33115331700251 Луценківської сільської ради код 24062100 в УДК у Лохвицькому районі 34698605, МФО 831019, по коду бюджетної класифікації 24062100 символу 331 «Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності».

3. Стягнути з Лохвицького сільського комунального підприємства "Райсількомунгосп" (вул. Бурмистенка, буд. 4, м. Лохвиця, Полтавська обл., 37200; ідентифікаційний код 05442694; інші відомості - не відомі) в доход Державного бюджету України (на р/р 31219206700002, одержувач: УДК у м. Полтава, код ЄДРПОУ одержувача 34698804, банк одержувача: ГУДКУ у Полтавській області, МФО 831019, призначення платежу: код платежу 22030001; код господарського суду Полтавської області 03500004; судовий збір п.2.1) 1411грн. 50 коп . судового збору.

Видати накази.

Суддя Безрук Т.М.

Повне рішення складено та підписано 16.11.2011р.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення15.11.2011
Оприлюднено01.04.2014
Номер документу37890936
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/2785/11

Рішення від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 18.10.2012

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Судовий наказ від 14.12.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Судовий наказ від 14.12.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 25.10.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 30.09.2011

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні