Постанова
від 28.03.2014 по справі 908/4259/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

25.03.2014 справа №908/4259/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Сгара Е.В., суддівБудко Н.В., Москальової І.В., при секретарі Задорожної А.Г. за участю представників сторін: від позивача: від відповідача: Зубара О.А. - довір. не прибув розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124», м. Запоріжжя на рішення господарського судуЗапорізької області від 06.02.2014р. у справі№908/4259/13 (суддя Дроздова С.С.) за позовом до відповідача Запорізької міської ради, м. Запоріжжя Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124», м. Запоріжжя провнесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

Запорізька міська рада звернулася до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124», м. Запоріжжя про внесення змін до п.п. 5, 9 договору оренди земельної ділянки від 15.06.2007р., зареєстрованого в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 01.08.2007р. за №040726100642, шляхом викладення їх в новій редакції.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.02.2014р. у справі №908/4259/13 позовні вимоги позивача задоволено в повному обсязі. Внесено зміни до п.п. 5, 9 договору оренди земельної ділянки від 15.06.2007р., зареєстрованого в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 01.08.2007р. за №040726100642, шляхом викладення їх в наступній редакції:

- « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 6 694 920 грн. 96коп. (шість мільйонів шістсот дев'яносто чотири тисячі дев'ятсот двадцять гривень 96 коп.) в цінах 2013 року»;

- « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 200 847грн. 62 коп. (двісті тисяч вісімсот сорок сім гривень 62 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Рішення суду мотивовано обґрунтованістю позовних вимог та доведеністю позивачем наявності підстав для внесення змін до договору оренди землі щодо розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки та розміру орендної плати за її користування.

Не погодившись с прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124», м. Запоріжжя звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 06.02.2014р. та прийняти нове рішення у даній справі про відмову в задоволенні позову Запорізької міської ради.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник посилається на неповноту встановлених судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, які суд визнав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи та невірне застосування судом норм матеріального права при прийняті оскаржуваного рішення.

Розпорядженням в.о.голови Донецького апеляційного господарського суду від 18.03.2014р. у зв'язку із знаходженням головуючого судді Ушенко Л.В. для розгляду апеляційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючий - суддя Сгара Е.В., члени колегії: суддя Будко Н.А., суддя Москальова І.В.

Позивач у судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги, вважає рішення місцевого господарського суду таким, що прийнято відповідно до положень діючого законодавства України.

Відповідач у судове засідання не прибув,причини неявки не повідомив, про розгляд апеляційної скарги був повідомлений належним чином.

Фіксування судового засідання апеляційної інстанції здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку, встановленому ст.ст.4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.

Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Згідно зі ст.106 Господарського процесуального кодексу України, апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду розглядаються в порядку, передбаченому для розгляду апеляційних скарг на рішення місцевого господарського суду.

Як вбачається з матеріалів справи між Запорізькою міською радою (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124» (далі - орендар) 15.06.2007р. був укладений договір оренди землі, зареєстрований в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 01.08.2007р. за №040726100642.

Відповідно до п.п. 1, 2 договору, орендодавець, на підставі рішення Запорізької міської ради №55/79 від 28.03.2007р., надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,5778га для розташування виробничої бази (будівельні роботи), яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Макаренка, 1.

На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: будівлі та споруди, які є власністю орендаря (п. 3 договору).

Згідно із п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2023370,72грн. (в цінах 2007 року).

Договір укладено на строк дев'ятнадцять років (п.8 договору).

Пунктом 9 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 30 350,56грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007р.

Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п. 11 договору).

Цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості (п.15 договору).

Пунктом 12 договору передбачені підстави для перегляду розміру орендної плати, серед яких, в тому числі, зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення розміру орендної плати.

Згідно із п. 32 договору, зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов цього договору спір вирішується у судовому порядку.

Факт передачі в оренду вказаної земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:05:013:0113) підтверджується підписаним між сторонами актом приймання-передачі №040726100642 від 01.08.2007р.

Запорізькою міською радою було прийнято рішення №79 від 03.03.2008р., яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; базову вартість 1 кв.м землі - у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р., та значення коефіцієнтів місцерозташування, згідно з додатком 1 до зазначеного рішення, та значення коефіцієнтів впливу локальних факторів, згідно з додатком 2 до зазначеного рішення; впроваджено з 01.03.2008р. оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки; визнано рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя» таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки.

Згідно витягу з технічної документації №09-05-10/1261 від 15.03.2013р. середня вартість земельної ділянки становить 190,18грн., нормативна грошова оцінка 1кв.м земельної ділянки площею 15778,00 кв.м за кадастровим №2310100000:05:013:0113 (спірна земельна ділянка) становить 424,32грн., нормативна грошова оцінка - 6694920,96грн. (а.с.25).

Прийняття Запорізькою міською радою рішення №79 від 03.03.2008р. позивач зазначає як підставу для внесення змін в пункт 5 договору.

26.06.2012р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення №37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя», яким зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради №79 від 03.03.2008р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати.

Пунктом 2 додатка до вказаного рішення визначено, що загальних коефіцієнт функціонального використання земельних ділянок м. Запоріжжя становить « 3».

Прийняття Запорізькою міською радою було прийнято рішення №37 від 26.06.2012р. позивач зазначає як підставу для внесення змін в пункт 9 договору.

Так, Запорізька міська рада звернулась до ТОВ «Стальконструкція-124» з листом-пропозицією №01/02-21/00949 від 02.04.2013р. про внесення змін до п. 9 договору оренди землі від 15.06.2007р., яка була отримана відповідачем 08.04.2013р.

В результаті листування ТОВ «Стальконструкція-124» відмовило Запорізькій міській раді в укладанні додаткової угоди до договору оренди землі у зв'язку з порушенням міською радою встановленого законодавством порядку зміни та розірвання господарських договорів.

У зв'язку з відмовою ТОВ «Стальконструкція-124» від укладання додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди землі, Запорізька міська рада звернулась до господарського суду Запорізької області з позовом про внесення змін до п.п. 5, 9 договору оренди земельної ділянки від 15.06.2007р. в судовому порядку, що і є предметом спору у даній справі.

Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, судова колегія апеляційної інстанції виходить з наступного:

За своєю правовою природою спірний договір є договором оренди землі.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України „Про оренду землі").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Згідно ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

З огляду на встановлення сторонами в договорі оренди, а саме в п.12 договору, можливості зміни розміру орендної плати, а також приймаючи до уваги, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010р. у справі №2-1/10068-2008.

Як вбачається із матеріалів справи, зміни, які просить позивач внести до договору оренди, пов'язані із прийняттям Запорізькою міською радою рішення №79 від 03.03.2008р., яким було змінено нормативно грошову оцінку земель міста Запоріжжя (п. 5 договору) та зміною договірного коефіцієнту (коефіцієнту функціонального призначення землі), що використовується для розрахунку розміру орендної плати за землю, визначеного рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» (п. 9 договору).

До виключної компетенції міської ради належить вирішення питань регулювання земельних відносин в межах міста (п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно із ч. 1 ст. 59 зазначеного Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти міської ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 79 зазначеного Закону).

Як вбачається з матеріалів справи, вищевказані рішення Запорізької міської ради є регуляторними актами, вони не скасовані, не визнані недійсними, отже, місцевий господарський суд обґрунтовано дійшов висновку, щодо наявності підстав для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до договору оренди землі стосовно розміру нормативно грошової оцінки землі та орендної плати за її користування з урахуванням змін коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, який використовується для розрахунку орендної плати за землю, виходячи з нормативної грошової оцінки земель, затвердженої в 2009 році, проіндексованої станом на 2013 рік.

Зазначена правова позиція узгоджується із п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», в якому, зокрема, зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно витягу з технічної документації від 15.03.2013р., нормативна грошова оцінка 1кв.м земельної ділянки площею 15778,00 кв.м. за кадастровим №2310100000:05:013:0113, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Макаренка, буд.1, з урахуванням індексу інфляції, становить 424,32грн., а загальний розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки становить (проіндексований) 6694920,96грн. (а.с. 25).

Додатком до рішення міської ради №37 від 26.06.2012р. передбачений загальний коефіцієнт, що використовується при розрахунку розміру орендної плати за користування земельною ділянкою в м. Запоріжжя - « 3».

Встановлений рішенням Запорізької міської ради загальний коефіцієнт функціонального використання земельних ділянок « 3» знаходиться в межах розмірів, встановлених законом, для визначення розміру орендної плати відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п.п. 288.5.1, 288.5.2 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою : для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку , що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

Розмір орендної плати за користування спірною земельною ділянкою складає: 6694920,96грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 15.03.2013р.) х 1% (ставка земельного податку) х 3 (коефіцієнт функціонального призначення земельної ділянки, затверджений рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р.) = 200847,62грн.

Стосовно заперечень відповідача щодо розміру нормативно грошової оцінки землі колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Таким чином для розрахунку орендної плати повинні використовуватись дані щодо розміру нормативної грошової оцінки землі, що міститься в витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач надав розрахунок нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки з урахуванням індексації за період з 2009р. по 2013р.

Дослідивши вказаний розрахунок, колегія суддів вважає зазначити, що він є необґрунтованим, з огляду на той факт, що спірний договір оренди землі було укладено 15.06.2007р. Таким чином, нормативна грошова оцінка визначається з урахуванням коефіцієнтів індексації починаючи з 2008 року, про що вірно зазначено у витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки наданого управлінням Держземагентству.

Крім того, витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель відповідно до положень ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» містить відомості, які використовуються орендодавцями земельних ділянок при визначенні розміру орендної плати за землю. Таким чином, позивач під час розрахунку орендної плати за землю вірно використовував відомості, зазначені у відповідному витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

З урахуванням викладеного, апеляційна інстанція погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість вимог позивача щодо внесення змін до п.п.5, 9 договору оренди землі від 15.06.2007р.

Доводи скаржника про порушення судом норм матеріального та процесуального права під час прийняття оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового акту колегія суддів не вбачає.

З огляду на вищевикладене, судова колегія вважає, що судом першої інстанції повно з'ясовані усі обставини, що мають значення для справи, висновки суду відповідають обставинам справи, норми матеріального та процесуального права місцевим господарським судом застосовані правильно, тому апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124», м. Запоріжжя є такою, що не підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Запорізької області від 06.02.2014р. у справі №908/4259/13 підлягає залишенню без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 91, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-124», м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.02.2014р. у справі №908/4259/13 - залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 06.02.2014р. у справі №908/4259/13 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня прийняття постанови.

Головуючий суддя Е.В. Сгара

Судді Н.В. Будко

І.В. Москальова

Надруковано: 5 прим.:

1 прим. - скаржнику;

1 прим. - позивачу;

1 прим. - у справу;

1 прим. - ГСЗО

1 прим. - ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.03.2014
Оприлюднено31.03.2014
Номер документу37892324
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4259/13

Постанова від 11.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 02.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Постанова від 28.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

Ухвала від 19.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

Ухвала від 28.02.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 06.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні