Рішення
від 29.12.2008 по справі 10/117-08-4283
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

             

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


 

ІМЕНЕМ

УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"29" грудня 2008 р.

Справа  № 10/117-08-4283

 

за позовом

Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1     

до відповідачів  1) Одеської залізниці

                             2) Приватного

підприємства «Рост»

про

стягнення 1995,50 грн.

                                                         

                                                    Суддя         Смелянець Г.Є.

за участю представників сторін

від позивача: не з'явився

від відповідача (1): не з'явився

від відповідача (2): не з'явився  

 

        Суть спору:

Фізична особа -підприємець ОСОБА_1 звернулася до господарського  суду Одеської області з позовом про стягнення

з Одеської залізниці та ПП «Рост»вартості недостачі вантажу у вагоні №60631322

в сумі 1995,50 грн.

Відповідач (1)  просить суд відмовити у задоволені позовних

вимог, з підстав, викладених у відзиві на позов, який 27.10.2008р. залучений

судом до справи, та згідно з яким, відповідач посилається на те, що відповідно

до вимог п. а ст.111 Статуту залізниць України підстави для відповідальності

залізниці відсутні, оскільки записи у залізничній накладній і комерційному акті

свідчать, що навантаження вантажу здійснювалося 

на підприємстві вантажовідправника, його силами та засобами, без участі

представника залізниці. Залізниця прийняла цей вантаж до перевезення і видала

його у схоронному стані. Окрім того, згідно розділу 8 п.27 Правил перевезення

вантажів залізничним транспортом України при видачі вантажів, маса яких

унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума

норми природної втрати  та граничного розходження

визначення маси нетто) становить 2% маси, зазначеної у перевізних документах

вантажі рідкі або здані до перевезення у сирому або вологому стані. Окрім того,

у судовому засіданні представник відповідача (1) заявив клопотання про

витребування у позивача рахунку або іншого документу відповідача, який

підтверджує вартість відправленого вугілля, яке задоволено господарським судом.

Відповідач (2) у судове засідання

не з'явився відзив на позов та витребувані судом документи не надав. При цьому

судові ухвали, що надіслані відповідачу (2) на адресу, яка зазначена у позові,

повернуті до суду  органами зв'язку з

позначками «за вказаною адресою не зареєстроване». Більш того, згідно з

довідкою Головного управління статистки в Одеській області від 26.11.2008р. за

вх.№2445,  в базі даних ЄДРПОУ по м.

Одесі та Одеської області відсутнє ПП «Рост» (код 30701996).

28.11.2008р. за вих. №2503

господарським судом Одеської області здійснений запит до Головного управління

статистики в Донецькій області щодо знаходження у ЄДРПОУ ПП «Рост», який

одержаний Головним управлінням статистики в Донецькій області 08.12.2008р., що

підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.  Але станом на 29.12.2008р. відповіді на запит

суду від Головного управління статистки в Донецькій області до боспорського

суду не надійшло.

Ухвалою заступника голови суду від

28.11.2008р. строк вирішення спору по даній справі продовжений на один місяць

до 06.01.2009р. 

Відповідно до ст.85 ГПК України у

судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи та

заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

23.06.2008р. зі станції

відправлення Пелагеевський Донецької залізниці 

ПП «Рост»(відправник, відповідач-2) на адресу ФОП ОСОБА_1(одержувач,

позивач) у вагоні №60631322 відправлений вантаж, а саме антрацит у кількості

68000, що  підтверджується залізничною

накладною №50798734. 

Відповідні відмітки у вказаній

накладній свідчать, що антрацит завантажений у 

піввагон засобами відправника (відповідач-2), навалом, нижче бортів.

Вантаж розміщено і закріплено згідно з Р 2 параграф 3-5 пил. 14 СМГС; гл.1

п.3,4,8 ТУ, вантаж маркований вапном.  

Також господарським судом

встановлено, що в процесі перевезення цього вантажу на станції Чаплине 24.06.2008р.

складений акт загальної форми №1858, згідно з яким, у  вагоні №60631322 виявлені поглиблення над 1

люком довжиною 1,5 м, шириною на всю довжину вагону, глибиною 0,4 м, маркування

відсутнє. На залишковій площині вагону завантаження рівномірне нижче бортів

10-20 см, вантаж маркований рівномірно вапном білого кольору. Двері люка

закриті. Теча вантажу відсутня. Згідно з актом загальної форми, який

26.06.2008р. складений на станції Снигірьовка, у зв'язку з відсутністю

маневрового локомотиву вагон №60631322 очікує перевантаження з 26.06.2008р.

12:30. Вагон поданий на перевантаження 27.06.2008р. 10:30.

Після комісійного перевантаження

вантажу у вагоні №60631322 на станції Снигірьовка 27.06.2008р. складений

комерційний акт №045700/20, згідно з яким, встановлено недостачу вантажу у

кількості 3750 кг, а також виявлено, що завантаження у вагон рівномірне, нижче

бортів 10-20 см, вантаж маркований, окрім поглиблень над 1 люками довжиною 1,5

м, шириною -по ширині вагону, глибиною 0,4 (розміри поглиблення вказані від

рівня завантаження). Вагон технічно справний, глуходверні люка щільно закриті,

в комерційному відношенні згідно акту загальної форми №1858 ст. Чаплине.

Вантажовідправник у накладній вказав, що вантаж завантажений нижче бортів, але

розміри не вказав. Вантажовідправником не вижиті заходи від видування та

просипання вантажу на шляху слідування, порушення ТУ р.2 і р.15 п.15 ППВ. Вагон

з моменту прибуття і до перевантаження знаходився у парку станції під охороною

наряду воєнізованої охорони.

Після одержання вантажу одержувачем

(позивач), останній звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з

перевізника (відповідач-1) та відправника (відповідач-2) вартості недостачі

вантажу в сумі 1995,50 грн.

При цьому господарським судом

встановлено, що розрахунок вартості недостачі вантажу здійснений позивачем за

ціною 650 грн. з ПДВ за 1 тону, із врахуванням норми недостачі 1% маси вантажу.

Така ціна антрациту визначена у накладній №40 від 23.06.2008р., згідно з якою,

продавцем антрациту є ТОВ «Торгово-дистриб'юторська компанія «ОРРУС», а

покупцем -ФОП ОСОБА_2,  між якими  укладений відповідний договір поставки №10

від 10.05.2008р.

09.06.2008р. вугілля, що поставлене

ТОВ «Торгово-дистриб'юторська компанія «ОРРУС»на підставі укладеного з ФОП

ОСОБА_2 договору поставки оплачене останнім, що підтверджується платіжним

дорученням №2.

До того ж, господарським судом

встановлено, що  між ФОП ОСОБА_2 і

позивачем укладений договір про надання послуг з прийняття вантажів від

05.01.2006р. №2, згідно з яким, ФОП ОСОБА_2(замовник) по мірі необхідності

звертається до ФОП ОСОБА_1(виконавець), а остання надає послуги по прийманню на

своє ім'я вугільної продукції, що транспортується залізницею України.

Умовами п.2.1. договору передбачено

також зобов'язання виконавця у випадку спорів, що виникають з недостачі,

крадіжки, порчі вантажу з вини вантажовідправника або залізниці приймати участь

у складенні комерційних актів, направляти претензії, позовні заяви та інше

згідно Статуту залізниць України і ГПК України на праві вантажовідправника.

Проаналізувавши наявні у справі

докази, та надавши їм правову оцінку, господарський суд виходить з наступного.

В силу вимог ч.3 ст.909 ЦК України,

ч.2 ст.307 ГК України ст.6 Статуту залізниць України наявна у матеріалах справи

залізнична накладна свідчить про укладення між відповідачем-2

(вантажовідправник) і відповідачем-1 

(перевізник) договору перевезення вантажу на користь позивача

(вантажоодержувач).  

Вказана залізнична накладна

свідчить, що завантаження вантажу у піввагон №60631322  здійснювалося відправником, а відповідно до

вимог ч.3 ст.308 ГПК України, які кореспондуються з вимогами ч.2 ст.917 ЦК

України, вантажовідправник зобов'язаний підготувати вантаж до перевезення з

урахуванням необхідності забезпечення транспортабельності та збереження його в

процесі перевезення. Аналогічні вимоги щодо обов'язку вантажовідправника

підготувати вантаж   до перевезення

містяться і у п.4 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених

Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 та зареєстрованих в

Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №861/5082.

При цьому в силу вимог ч.1 ст.918

ЦК України завантаження вантажу здійснюється відправником у порядку,

встановленому договором, із додержанням правил, встановлених транспортними кодексами

(статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються

відповідно до них. У ст.32 Статуту залізниць України встановлено, що відправник

зобов'язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час

транспортування і здійснювати навантаження з виконанням Технічних умов.

          Як вище

встановлено господарським судом, вантаж 

розміщувався і закріплювався  

вантажовідправником  відповідно до

розділу 2 параграфів 3-5 Технічних умов, що підтверджується відповідними

відмітками самого відправника у залізничній накладній.

          У параграфах 3-5 розділу 2 «Технічних

умов розміщення і кріплення вантажів на відкритому рухому складі»містяться  умови щодо 

розрівняння та ущільнення вантажів дрібних  фракцій, а також умови щодо захисту сипучих

вантажів від просипання  у зазори кузову

піввагону.

          Окрім того, відмітки

вантажовідправника у залізничній накладній свідчать також, що відправником

вжиті заходи щодо маркування вантажу. 

Вжиття таких заходів  передбачено

положеннями параграфу 9 розділу 2 ТУ, згідно з яким, при завантаженні вантажів

мілких фракцій на відкритий рухомий склад відправник зобов'язаний прийняти

міри, які запобігають видуванню мілких частин вантажу в процесі

перевезення,  а також вимогами п.6  Правил перевезення вантажів у вагонах

відкритого типу, затверджених Наказом Мінтрансу України 20.08.2001р. №542 та

зареєстрованих в Мінюсті України 10.09.2001р. за №796/5987, згідно з яким,  з метою забезпечення збереженості всіх

вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню

відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою

(емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.

          Разом з тим, відмітка відповідача-1

на вагонному листі «Вантаж завантажений і закріплений правильно»свідчить, що

перевізником здійснений контроль за дотриманням вантажовідправником Технічних

умов завантаження і кріплення вантажу шляхом огляду завантаженого вагону, що

передбачено умовами параграфу 19 розділу 1 Технічних умов.  При цьому жодних зауважень щодо

неправильностей цього завантаження і кріплення вантажу, а тим більш щодо

відсутності його маркування, 

відповідачем -1 не висловлено і вантаж прийнятий до перевезення.

          Таким чином встановлені обставини

справи свідчать, що при завантаженні вантажу у вагон вантажовідправником вжиті

заходи щодо забезпечення 

транспортабельності та схоронності вантажу в процесі його перевезення,

які передбачені вимогами Технічний умов та вимогами Правил перевезення вантажів

у вагонах відкритого типу, а тому господарський 

суд звільняє вантажовідправника (відповідач-2) від відповідальності за

недостачу вантажу у вагоні №60631322.

          Відповідно до ст. 110  Статуту залізниць України  залізниця несе відповідальність за збереження

вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі

одержувачу.  Водночас у ст.111 Статуту

залізниць України наведено перелік обставин, наявність яких звільняє залізницю

від відповідальності, зокрема, якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому

складі, завантаженому засобами відправника, якщо не має ознак втрати, псування

або пошкодження вантажу під час його перевезення.

          Між тим, як свідчать матеріали

справи, при прибутті вагону з вантажем на станцію призначення залізницею складений

комерційний акт, в якому встановлені обставини  

щодо недостачі вантажу у вагоні №60631322 у кількості 3750 кг, а також

обставини щодо наявності поглиблень у вантажу. Такі обставини в силу вимог

ст.ст.110, 111 Статуту залізниць України є підставою для покладення           відповідальності за недостачу

вантажу у вагоні №60631322 на перевізника (відповідач-1).

          Згідно з розрахунком вартості

недостачі вантажу, який здійснений позивачем із врахуванням норми недостачі 1%

маси вантажу,  маса відповідальної

недостачі становить 3070 кг, а її вартість 650 грн. за 1тону з ПДВ.           При цьому як вище встановлено

господарським судом, вартість вугілля, яке вантажовідправник відправив позивачу

у вагоні  №60631322 визначена останнім на

підставі накладної №40 від 23.06.2008р. згідно з якою, продавцем антрациту є

ТОВ «Торгово-дистриб'юторська компанія «ОРРУС», а покупцем -ФОП ОСОБА_2,  між якими 

укладений відповідний договір поставки №10 від 10.05.2008р. 

Відповідно до ч.1 ст.115 Статуту

залізниць України, вартість вантажу визначається на підставі загальної суми

рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість

відправленого вантажу.

З огляду на вищевикладені вимоги

Статуту залізниць України, а також виходячи з того, що вартість вантажу

визначена позивачем на підставі документу посередника (накладна №40 від

23.06.2008р.), господарський суд задовольнив клопотання відповідача (1) та

зобов'язав позивача надати до суду документи, що засвідчують кількість і

вартість відправленого ПП «Рост» вантажу (антрацит) по залізничній накладній

№50798734, як це передбачено вимогами ст.115 Статуту залізниць України, про що

28.11.2008р. та 12.12.2008р. виніс відповідні ухвали.

Вказані судові ухвали позивачем

одержані, що підтверджується відповідними повідомленнями про вручення поштових

відправлень. Але, позивач у судові засідання не з'явився та  витребуваних судом доказів не надав.  

Між тим за відсутністю витребуваних

у позивача документів (рахунок або інший документ відправника про вартість відправленого

вантажу), вирішення даного спору по суті щодо стягнення з перевізника вартості

недостачі вантажу є неможливим, оскільки відповідно до ст.ст.114,115 Статуту

залізниць України залізниця несе обмежену відповідальність виходячи з вартості

вантажу, визначеної на підставі документа вантажовідправника, а тому документи

посередників про кількість та ціну, за якими вони продали продукцію, не можуть

визнаватися належними доказами вартості та ціни відвантаженої продукції.  Аналогічна позиція викладена і у п.2.7.

Роз'яснень Президії ВГСУ від 29.09.2008р. №04-5/225 «Про внесення змін та

доповнень до роз'яснення   президії ВГСУ

від 29.05.2002р. №04-5/601 «Про деякі питання практики вирішення спорів, що

виникають з перевезення вантажів залізницею».

За таких обставин господарський суд

дійшов висновку, що у задоволені позовних вимог про стягнення вартості

недостачі вантажу з ПП «Рост»слід відмовити, а позов в частині вимог до

Одеської залізниці залишити без розгляду на підставі п.5 ч.1 ст.81 ГПК України,

згідно з якою, господарський суд залишає позов без розгляду, якщо позивач без

поважних причин не подав витребувані господарським  судом матеріали, необхідні для вирішення

спору.

Керуючись ст.ст. 44, 49, п.5 ч.1

ст.81, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И

В:

1.У задоволені позовних вимог до

Приватного підприємства «Рост» відмовити.

2. Позов в частині вимог до

Одеської  залізниці залишити без

розгляду.

Рішення господарського суду набирає

законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України

після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

        Рішення підписане 30 грудня 2008 року.

 

Суддя                                                                                      

Смелянець Г.Є.

 

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення29.12.2008
Оприлюднено11.06.2009
Номер документу3790341
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/117-08-4283

Рішення від 29.12.2008

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні