Рішення
від 26.03.2014 по справі 913/362/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 березня 2014 року Справа № 913/362/14

Провадження № 7н/913/362/14

За позовом заступника прокурора Луганської області, м. Луганськ

до 1-го відповідача Луганської міської ради, м. Луганськ

2-го відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро", м. Луганськ

про визнання недійсним та скасування рішення Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/168; повернення земельної ділянки загальною площею 46,4966 га Луганській міській раді.

Суддя Демидов В.О.

Секретар судового засідання Мартинцева Н.М.

У засіданні брали участь:

від позивача - Омельченко О.С., посвідчення № 007738 від 06.10.2012;

від відповідача 1 - Шинкарьова О.А., довіреність № И 01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача 2 - Куренна Т.О., довіреність б/н від 10.03.2014.

Суть спору: позивач, заступник прокурора Луганської області, звернувся до відповідачів, Луганської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро", з вимогами:

· визнати недійсним та скасувати рішення Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/168;

· повернути земельну ділянку загальною площею 46,4966 га Луганській міській раді.

На підставі ст. 2-1 Господарського процесуального кодексу України 06.02.2014 автоматизованою системою документообігу суду здійснено автоматичний розподіл даної позовної заяви та її розгляд призначено судді Демидову В.О.

Ухвалою суду від 06.02.2014 було порушено провадження у справі № 913/362/14 та призначено її до розгляду на 24.02.2014.

Позивач, заступник прокурора Луганської області, посилається на встановлений перевіркою органами прокуратури факт передачі в оренду земельної ділянки загальною площею 46,4966 га для ведення фермерського господарства за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка, терміном на 49 років, на підставі рішення Луганської міської ради № 35/168 від 27.06.2013.

Перший відповідач, Луганська міська рада, проти позовних вимог заперечує посилаючись на те, що спірне рішення № 35/168 від 27.06.2013 було прийнято з урахуванням норм чинного законодавства; умовами договору оренди землі від 18.07.2013 укладеного з Фермерським господарством передбачено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється в день державної реєстрації права оренди земельної ділянки за актом приймання-передачі; акт приймання-передачі було підписано в день державної реєстрації - 18.07.2013. На думку першого відповідача, повернення земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі лише після припинення договору оренди землі.

Ухвалою суду від 24.02.2014 замінено відповідача у справі - Фермерське господарство "Лужанка" на Товариство з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро".

11.03.2014 від другого відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро", надійшов відзив на позовну заяву від 11.03.2014 у якому заперечує проти заявлених вимог з підстав, викладених у відзиві (а.с. 55-57).

Позивач подав заперечення на відзив відповідача № 05-3-100 вих від 11.03.2014, у якому не погоджується з доводами відповідача посилаючись на норми Земельного кодексу України та Закону України «Про фермерське господарство», та зазаначає, що передача земель державної та комунальної власності в оренду для ведення фермерського господарства без конкурентних засад (земельних торгів) можлива лише при передачі земель громадянам у розмірах, визначених ч. 5 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство».

Відповідно до ст. 77 ГПК України у судовому засіданні 12.03.2014 було оголошено перерву до 26.03.2014 о 10 год 00 хв.

Після перерви у судове засідання прибули повноважні представники сторін.

25.03.2014 представник 2-го відповідача подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи № 25/03-14 від 25.03.2014 у зв`язку з хворобою його представника.

Суд зазначає, що у зв`язку з прибуттям представника 2-го відповідача у судове засідання, заявлене клопотання судом не розглядається.

Відповідач надав доповнення до відзиву на позовну заяву від 26.03.2014 у якому посилається на ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» та зазначає, що після отримання в оренду земельної ділянки було створене фермерське господарство «Лужанка» його засновником і головою громадянкою ОСОБА_6 Другий відповідач вважає, що висновок позивача про неможливість одержання фермерським господарством земельної ділянки в оренду без проведення земельних торгів є помилковим.

Позивач, прокуратура Луганської області, звернувся із заявою про відмову від частини позовних вимог, а саме, відмовляється від вимоги та просить припинити провадження щодо зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро" повернути земельну ділянку загальною площею 46,4966 га Луганській міській раді, що знаходиться у м. Луганську, в районі повороту на село Миколаївка.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши учасників судового процесу, оцінивши подані докази в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

У пункті 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 7 "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" з урахуванням змін, внесених пунктом 6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 16.01.2013 року № 2 " Про внесення до деяких постанов пленуму Вищого господарського суду України доповнень і змін, що стосуються участі прокурора у судовому процесі" зазначено про те, що згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

Рішенням Конституційного Суду України від 08.04.99 № 3-рп/99 визначено, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за статтею 2 Арбітражного процесуального кодексу України, є підставою для порушення справи в арбітражному суді.

Підставою звернення заступника прокурора до суду є порушення земельного законодавства, внаслідок яких, неправомірно з користування держави вибула земельна ділянка площею 46,4966 га.

Фермерське господарство «Лужанка» звернулось із заявою від 25.04.2013 про надання дозволу га розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки площею 46,4966 га для ведення фермерського господарства за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка в межах, визначених планом земельної ділянки.

За результатами розгляду вказаної заяви Луганська міська рада прийняла рішення від 17.05.2013 № 34/209, яким надано Фермерському господарству «Лужанка» дозвіл на розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки площею 46,4966 га для ведення фермерського господарства за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка в межах, визначених планом земельної ділянки.

Після розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж вищевказаної земельної ділянки, ФГ «Лужанка» звернулась із заявою до Луганської міської ради про передачу в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 46,4966 га для ведення фермерського господарства за адресою: в районі повороту на село Миколаївка.

Рішенням Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/168 «Про передачу Фермерському господарству «Лужанка», (без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) передано в оренду терміном на 5 років земельну ділянку (кадастровий номер 4410100000:016:0130) площею 46,4966 га, яка за своїм цільовим призначенням (категорією) відноситься до земель сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка.

На підставі вказаного рішення між Луганською міською радою та ФГ «Лужанка» було укладено договір оренди землі від 18.07.2013, нотаріально посвідченого та зареєстрованого в реєстрі за № 7683.

Актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.07.2013 року передана ФГ «Лужанка» земельна ділянка площею 46,4966 га, яка розташована за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка.

12 вересня 2013 року засновником Фермерського господарства «Лужанка» було прийнято рішення про припинення фермерського господарства шляхом перетворення у Товариство з обмеженою відповідальністю «Лужанка-Агро» з переходом усіх прав та обов'язків фермерського господарства «Лужанка». 16 січня 2014 року проведено державну реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю «Лужанка-Агро».

На думку позивача зазначена спірна ділянка знаходиться у користуванні відповідача без правових підстав, тобто незаконно, та має бути повернута Луганській міській раді.

Оцінивши всі обставини справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі з огляду на наступне.

Стаття 14 Конституції України визначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 7 Закону України "Про фермерське господарство" визначено порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, а саме:

Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Заяву громадянина про надання земельної ділянки в оренду районна державна адміністрація розглядає у місячний строк і в разі її задоволення дає згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств.

Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.

Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.

Згідно зі статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Статтею 134 Земельного кодексу України визначено обов'язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах).

Так, у частині 2 зазначеної статті визначений перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності, що не підлягають продажу на конкурентних засадах або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Тобто, відповідно вимогам Закону України «Про фермерське господарство» та Земельного кодексу України передача земель державної та комунальної власності в оренду для ведення фермерського господарства без конкурентних засад (земельних торгів) можлива лише при передачі земель громадянам у розмірах, визначених частиною 5 статті 7 Закону України «Про фермерське господарство».

Таким чином, рішення Луганської міської ради № 35/168 від 27.06.2013 «Про передачу Фермерському господарству «Лужанка» в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка» прийняті всупереч вимог статей 116, 123,134 Земельного кодексу України та частини 5 статті 7 Закону України "Про фермерське господарство".

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтями 10, 17 Земельного кодексу України, п. 2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" державна адміністрація здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Розпорядження державної адміністрації вказаним вимогам законодавства не відповідає, що згідно з частиною З статті 152 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» є підставою для визнання його недійсним у судовому порядку.

Перший відповідач при винесенні рішення № 35/168 від 27.06.2013 «Про передачу Фермерському господарству «Лужанка» порушив приписи земельного законодавства, що робить це рішення недійсними та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо другої вимоги позивача про повернення земельної ділянки загальною площею 46,4966 га Луганській міській раді, суд зазначає наступне.

Позивач звернувся із заявою про відмову від частини позовних вимог, а саме, відмовляється від вимоги про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро" повернути земельну ділянку загальною площею 46,4966 га Луганській міській раді, що знаходиться у м. Луганську, в районі повороту на село Миколаївка, та просить припинити провадження у цій частині.

Оскільки законодавець надав право позивачу право до прийняття рішення по справі відмовитись від позову і про це викладено у письмовій формі у поданій заяві, суд приймає цю обставину до уваги.

Відповідно до ч. 4 ст. 22 Господарського процесуального кодексу України позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.

За таких обставин, провадження щодо другої вимоги позовної заяви про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро" повернути земельну ділянку загальною площею 46,4966 га Луганській міській раді, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка, слід припинити.

У відповідності з приписами ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Згідно ст. 43 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

На підставі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

За таких обставин, оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, враховуючи, що вимоги позивача підтверджені матеріалами справи, її фактичними обставинами, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

На підставі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 1218,00 грн покладається на відповідачів у справі рівними частками.

Керуючись ст. ст. 22, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 111 28 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов заступника прокурора Луганської області до першого відповідача Луганської міської ради, другого відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро", про визнання недійсним та скасування рішення Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/168 та повернення земельної ділянки загальною площею 46,4966 га, Луганській міській раді, задовольнити частково .

2. Визнати недійсним та скасувати рішення Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/168 «Про передачу Фермерському господарству «Лужанка» в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка».

3. Провадження у справі про повернення земельної ділянки (кадастровий номер 4410100000:016:0130) загальною площею 46,4966 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, в районі повороту на село Миколаївка Луганській міській раді, припинити.

4. Стягнути з Луганської міської ради, 91000, м. Луганськ, вул. Коцюбинського, 14, ідентифікаційний код 26070794, в доход Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, рахунок № 31214206783006 в ГУДКУС у Луганській області, МФО 804013, ККД 22030001, символ 206) судовий збір в сумі 609,00 грн, наказ видати після набрання рішенням законної сили.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Лужанка-Агро", 91031, м. Луганськ, вул. Оборонная, буд. 20-Г, ідентифікаційний код 38616552, в доход Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, рахунок № 31214206783006 в ГУДКУС у Луганській області, МФО 804013, ККД 22030001, символ 206) судовий збір в сумі 609,00 грн, наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Повне рішення складено та підписано - 31.03.2014 .

Суддя В.О. Демидов

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення26.03.2014
Оприлюднено31.03.2014
Номер документу37917834
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/362/14

Постанова від 18.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 10.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 05.05.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 24.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 18.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 26.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Демидов В.О.

Ухвала від 24.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Демидов В.О.

Ухвала від 06.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Демидов В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні