Рішення
від 27.03.2014 по справі 913/424/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ РІШЕННЯ

27 березня 2014 рокуь Справа № 913/424/14

Провадження № 24/913/424/14

За позовом прокурора Жовтневого району м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м. Луганськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект", м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2007

Суддя Рябцева О.В.

Секретар судового засідання Дохняк І.В.

у засіданні брали участь:

від заявника - Дьомушкіна І.В. - старший прокурор відділу прокуратури м. Луганська, посвідчення від 03.12.2012 № 013524;

від позивача - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління Департаменту Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, дов. від 23.08.2013 № И 01/03-31/5298/0/2-13;

від відповідача - не прибув.

Прокурором заявлена вимога про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260, а саме:

- пункт 8 розділу "Орендна плата" договору викласти у наступній редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється в розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

На обґрунтування заявленої вимоги прокурор вказує, що відповідач на підставі договору оренди землі від 16.10.2007, зареєстрованому у встановленому законом порядку, користується земельною ділянкою площею 0,0435 га за адресою: м. Луганськ, вул. Інтернаціональна (біля будинку № 17). За умовами договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди землі, і складала на момент укладення договору 4705 грн. 13 коп. Законом України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" внесені зміни до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. Аналогічне визначено в ст. 288 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 01.01.2011. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Орендар 24.02.2012 звернувся до позивача з заявою про внесення змін до договору оренди землі. Рішенням Луганської міської ради від 10.07.2012 № 26/226 внесено зміни до договору оренди землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260, а саме: викладено пункт 8 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3". Відповідно до п. 3 даного рішення орендаря зобов'язано в місячний термін з моменту прийняття даного рішення звернутись до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів для укладання договору про внесення змін до договору оренди землі. На даний час відповідач до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів з питанням про внесення змін до договору оренди землі не звертався. Невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до місцевого бюджету та є порушенням діючого законодавства.

Відповідач на порушення ухвал суду від 11.02.2014, від 25.02.2014 та від 13.03.2014 відзив на позовну заяву і витребувані судом документи не надав, у судові засідання 25.02.2014, 13.03.2014 та 27.03.2014 не з'явився. Ухвали про порушення провадження у справі та відкладення розгляду справи надіслані відповідачу рекомендованою кореспонденцією з повідомленням за реєстраційною адресою: м. Луганськ, вул. Інтернаціональна, 17. Станом на 27.03.2014 ухвала суду від 11.02.2014 про порушення провадження у справі та призначення її до розгляду на 25.02.2014 повернулась відділенням поштового зв'язку за закінченням терміну її зберігання. Інформацію про вручення інших поштових відправлень або про причини невручення їх адресату від органу зв'язку суд не отримав.

Крім того, із витягу з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" вбачається, що відповідачу не була вручена і позовна заява з додатками, направлена на його реєстраційну адресу.

Відповідно до п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. За змістом зазначеної статті 64 ГПК України, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Відповідно до ст. 75 ГПК України, суд вважає можливим розглянути справу за наявними документами.

Оцінивши надані докази і доводи учасників судового процесу, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених вимог з огляду на наступне.

Судом встановлено, що рішенням Луганської міської ради від 15.06.2007 № 19/198 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" в оренду земельної ділянки під будівництво та розміщення будівлі бізнес-центру за адресою: вул. Інтернаціональна (біля будинку № 17)" вирішено:

- затвердити проект відведення земельної ділянки площею 0,0435 га Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" під будівництво та розміщення будівлі бізнес-центру за адресою: вул. Інтернаціональна (біля будинку № 17);

- передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку, яка за своїм цільовим призначенням (категорією) відноситься до земель житлової та громадської забудови, площею 0,0435 га під будівництво та розміщення будівлі бізнес-центру за адресою: вул. Інтернаціональна (біля будинку № 17) в межах, визначених проектом відведення земельної ділянки;

- укласти відповідно до чинного законодавства у нотаріальній формі з Товариством з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" договір оренди землі.

На підставі і на умовах вказаного рішення між позивачем та відповідачем укладено договір оренди землі від 16.10.2007, який посвідчено нотаріально і зареєстровано у встановленому порядку, про що у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі Ленінського району м. Луганська вчинено запис 06.11.2007 за № 040740200260.

Факт передачі земельної ділянки в користування відповідачу підтверджується підписаним актом приймання-передачі від 07.11.2007.

Згідно п. 8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди землі, у гривнях.

Крім того, у п. 13 договору сторони домовились, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі настання випадку (ів), встановленого (их) законами України.

Податковим кодекс України, який набув чинності з 01.01.2011, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно ст. 288 Податкового кодексу України визначено мінімальний розмір орендної плати за землю, який не може бути меншим трикратного розміру земельного податку.

Рішенням Луганської міської ради від 27.05.2011 № 9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську" встановлено договірні коефіцієнти залежно від мети використання земельної ділянки, які повинні використовуватись при укладанні договорів оренди землі та при внесенні змін до діючих договорів. Згідно рядка 8 додатку до цього рішення, при визначенні орендної плати за інші об'єкти застосовується договірний коефіцієнт до розміру земельного податку у розмірі 3.

24.02.2012 Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" звернулось до позивача з заявою про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260 щодо встановлення річного розміру орендної плати у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3.

Рішенням Луганської міської ради від 10.07.2012 № 26/226 вирішено внести зміни до договору оренди землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260, який укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект", а саме:

- викласти п. 8 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосування до нього договірного коефіцієнту 3".

Також цим рішенням вирішено внести зміни до рішення Луганської міської ради від 15.06.2007 № 19/198 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" в оренду земельної ділянки під будівництво та розміщення будівлі бізнес-центру за адресою: вул. Інтернаціональна (біля будинку № 17)", а саме:

- викласти п.п. 3.2 п. 3 даного рішення в новій редакції: "3.2 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Відповідно до п. 3 даного рішення орендаря зобов'язано в місячний термін з моменту прийняття даного рішення звернутись до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів для укладання договору про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260, а відповідно до п. 6.1 п. 6 зобов'язано Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів надати належно оформленні копії даного рішення Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" у приміщенні центру адміністративних послуг м. Луганська.

Копії рішення Луганської міської ради надіслані відповідачу поштою.

Відповідач з питанням про укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів не звернувся.

Крім того, рішенням Луганської міської ради від 27.06.2013 № 35/36 "Про деякі питання щодо розгляду акту ревізії фінансово-господарської діяльності Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів за 2010-2011 роки та завершений звітний період 2012 року" вирішено:

- вважати зміненими договори, що посвідчують право користування земельними ділянками, в частині збільшення розміру річної орендної плати, з урахуванням рішення Луганської міської ради від 27.05.2011 № 9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську", в яких розмір річної орендної плати складає менше трикратного розміру земельного податку щодо земельних ділянок, відносно яких Луганською міською радою прийняті рішення, але землекористувачами не укладені та незареєстровані договори про внесення змін до договорів (додаток № 1);

- доручити Управлінню Луганської міської ради з питань земельних ресурсів підготувати та направити нові довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати землекористувачам, з якими укладені договори, що посвідчують право користування земельними ділянками, в яких розмір річної орендної плати менш ніж трикратний розмір земельного податку.

Згідно рядка 361 додатку № 1 до зазначеного рішення змінено договір оренди землі від 06.11.2007 № 040740200260, який укладено з ТОВ "Лугінвопроект", стосовно земельної ділянки загальною площею 0,0435 га за адресою: вул. Інтернаціональна (біля будинку № 17), в частині зміни договірного коефіцієнту з 2,5 на 3.

Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів 31.07.2013 відповідачу надіслано повідомлення від 24.07.2013 № 3848 про прийняте Луганською міською радою рішення від 27.06.2013 № 35/36 та довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати від 10.07.2013 № 5798.

Відносини між позивачем та відповідачем регулюються договором про оренду землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 вказаного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Законом України від 03.06.2008 № 309-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" внесено зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорії земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

У зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України частини 4 та 5 ст. 21 вказаного Закону виключені, а ст. 288 Податкового кодексу України передбачені аналогічні положення, зокрема, п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою:

для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;

в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За таких обставин, позовні вимоги прокурора є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір в сумі 1218 грн. 00 коп. покладається на відповідача.

У судовому засіданні відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд

в и р і ш и в:

1.Позовні вимоги прокурора Жовтневого району м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект" про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2007 задоволити у повному обсязі.

2.Внести зміни до договору оренди землі від 16.10.2007, державна реєстрація від 06.11.2007 № 040740200260, а саме:

- пункт 8 розділу "Орендна плата" договору викласти у наступній редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється в розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугінвопроект", м. Луганськ, вул. Інтернаціональна, 17, ідентифікаційний код 34791271 в доход Державного бюджету України на рахунок 31214206783006, банк отримувача - ГУДКСУ у Луганській області, отримувач - УДКСУ у м. Луганську, МФО 804013, код ОКПО - 37991503, код класифікації доходів 22030001 судовий збір в сумі 1218 грн. 00 коп., видати наказ Ленінській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області після набрання рішенням законної сили.

4.Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

5.Повне рішення складено і підписано - 01.04.2014 .

Суддя О.В.Рябцева

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення27.03.2014
Оприлюднено03.04.2014
Номер документу37951769
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/424/14

Рішення від 27.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Ухвала від 13.03.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Ухвала від 25.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні