ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 березня 2014 р.м. ХерсонСправа № 821/707/14 Херсонський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого судді: Пекного А.С.,
розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом Територіального управління Держгірпромнагляду у Херсонській області до Херсонського національного технічного університету про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
встановив:
Територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Херсонській області (далі-позивач, Держгірпромнагляд України) звернулося до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Херсонського національного технічного університету (далі-відповідач, ХНТУ) в якому просить застосувати заходи реагування державного нагляду (контролю).
Позов мотивований тим, що в ході проведення планової перевірки стану промислової безпеки та охорони праці, в результаті якої було виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працюючих, що зафіксовані в акті перевірки від 17.02.2014 р. №01-16. Виходячи з наведеного позивач просить застосувати заходи реагування сфері державного нагляду до ХНТУ.
Згідно із п. 5 ст. 183-2 КАС України скорочене провадження застосовується в адміністративних справах щодо застосування у випадках, передбачених законом, заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), якщо вони можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.
14 березня 2014 р. від представника відповідача надійшло заперечення проти адміністративного позову, відповідно до якого відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до п.4 ст. 5 ст. 183-2 КАС України, справа має бути розглянута в порядку скороченого провадження не пізніше п'яти днів з дня подання відповідачем заперечення проти позову.
За таких обставин дана справа підлягає розгляду в порядку скороченого провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р.
Згідно з вищезазначеним Законом України, державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. №408/2011, Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Згідно з п.3 зазначеного Положення основними завданнями Держгірпромнагляду України є:
1) реалізація державної політики у сфері промислової безпеки, охорони праці, здійснення державного гірничого нагляду, охорони надр, промислової безпеки у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності, а також внесення пропозицій щодо її формування;
2) здійснення комплексного управління у сфері промислової безпеки, охорони праці, а також контролю за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування;
3) організація та здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю; геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення; безпечного проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; трубопровідного транспорту, функціонування ринку природного газу та діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об'єктами.
Відповідно до підпункту 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011р. №826 та зареєстрованого зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 р. за №1531/20269 (далі - Положення), право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устатковання підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
У відповідності із п.1.4 вказаного Положення:
заборона виконання робіт - зупинення або недопущення виконання певних видів робіт, які здійснюються суб'єктом господарювання на стадії будівництва, експлуатації, реконструкції або ліквідації; виготовлення, застосування або реалізації продукції, небезпечних речовин; користування надрами шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження);
заборона виробництва - зупинення виробництва суб'єкта господарювання (у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об'єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів) шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження);
загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України "Про охорону праці", роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України визначено процедуру проведення перевірок під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю; геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення; безпечного проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; трубопровідного транспорту, функціонування ринку природного газу та діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об'єктами.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем у період з 12 по 17 лютого 2014 р. на підставі наказу від 17.01.2014 р. №20, проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Херсонського національного технічного університету, за адресою: м. Херсон, Бериславське шосе, 24.
Судом встановлено, що перевірка здійснена з дотриманням вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. та Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України.
За наслідками перевірки позивачем складено акт від 17.02.2014 р., яким зафіксовані наступні порушення вимог законодавства:
Не контролюється виконання комплексу заходів, включаючи систему технічного обслуговування, які забезпечують користування системою газопостачання опалювальної навчального корпусу № 6 та дахової котельні навчального корпусу №7 в справному стані з дотриманням вимог "Правил безпеки систем газопостачання України":
- газопроводи і газові прилади не проходять технічне обслуговування і поточний ремонт відповідно до вимог "Правил безпеки систем газопостачання України", договором зі спеціалізованим підприємством газового господарства на проведення планового технічного обслуговування внутрішньо будинкового газового обладнання, зазначені роботи не передбачені;
- при складанні графіків не витримується повний регламент робіт (не передбачено технічні огляди, технічне обстеження сталевих газопроводів (СГ), технічне обслуговування зовнішніх газопроводів і арматури, внутрішньодомових газопроводів, опресовка та інше, не витримуються строки, які вказані в паспортах або інструкціях заводів - виготовлювачів обладнання, приладів, арматури з урахуванням місцевих умов експлуатації .
Допускається експлуатація газового обладнання з відключеною автоматикою безпеки, передбаченими проектом приладами сигналізації, пульт контролю датчиків ПС-3 демонтовано з приміщення обслуговуючого персоналу і встановлено, безпідставно, в приміщенні опалювальної, в якому відсутній постійний черговий персонал: на ПС-3 виведено сигнал лише від 2-х сигналізаторів з 3-х та інше.
На підприємстві (університеті), яке експлуатує систему газопостачання власними силами, не організована газова служба (комендант навчального корпусу №6 ОСОБА_2, в порушення вимог Правил, не контролює а власноручно виконує газонебезпечні роботи: розпалює котли, припиняє роботу котлів, фарбує газопроводи та інше ).
Не контролюється виконання комплексу заходів, включаючи систему технічного обслуговування, які забезпечують користування системою газопостачання гуртожитку № 1 в справному стані з дотриманням вимог "Правил безпеки систем газопостачання України":
- газопроводи і газові прилади не проходять технічне обслуговування і поточний ремонт відповідно до вимог Правил, договором зі спеціалізованим підприємством газового господарства (СПГГ) на проведення планового технічного обслуговування внутрішньо будинкового газового обладнання (ПТО ВДГО) зазначені роботи не передбачені;
- при складанні графіків не витримується повний регламент робіт (не передбачено технічні огляди, технічне обстеження сталевих газопроводів (СГ), технічне обслуговування зовнішніх газопроводів і арматури, внутрішньодомових газопроводів, опресовка та інше), не витримуються строки, які вказані в паспортах або інструкціях заводів - виготовлювачів обладнання, приладів, арматури з урахуванням місцевих умов експлуатації:
- відсутні розгортки вентиляційних каналів, не перевіряється тяга (відсутня тяга в кухні №1 і №2 на 1-му поверсі, в кухні №2 на 3-му поверсі, в кухні №2 на 2-му поверсі, та інші).
Не контролюється виконання комплексу заходів, включаючи систему технічного обслуговування, які забезпечують користування системою газопостачання гуртожитку в справному стані з дотриманням вимог "Правил безпеки систем газопостачання України":
- газопроводи і газові прилади не проходять технічне обслуговування і поточний ремонт відповідно до вимог Правил, договором зі спеціалізованим підприємством газового господарства (СПГГ) на проведення планового технічного обслуговування внутрішньо будинкового газового обладнання (ПТО ВДГО) зазначені роботи не передбачені;
- при складанні графіків не витримується повний регламент робіт (не передбачено технічні огляди, технічне обстеження сталевих газопроводів (СГ). технічне обслуговування зовнішніх газопроводів і арматури, внутрішньодомових газопроводів, опресовка та інше), не витримуватися строки, які вказані в паспортах або інструкціях заводів - виготовлювачів обладнання, приладів, арматури з урахуванням місцевих умов експлуатації;
- відсутні розгортки вентиляційних каналів, не перевіряється тяга (відсутня тяга в кухні №1 на 1-му поверсі, в кухні №2 на 2-му поверсі, в кухні №1 і №2 на 5-му поверсі, та інші).
Газопроводи, які експлуатуються, не знаходяться під систематичним наглядом, не підлягають перевіркам технічного стану, поточним і капітальним ремонтам (в порушення Правил, без проекту, без будь-якої виконавчої документації на першому поверсі гуртожитку виконана перебудова газифікованого приміщення кухні №2 в навчальну аудиторію № 4 економіко-правового факультету в Херсонському навчально-консультаційному пункті ОНУ, при цьому газопроводи з газом залишились на місці)
На підставі встановлених порушень позивач просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом заборони подачі газу в газопроводи опалювальної навчального корпусу № 6 та дахової котельні навчального корпусу №7; заборони подачі газу в газопроводи гуртожитку № 1; заборони подачі газу в газопроводи гуртожитку № 2; заборони подачі газу в газопроводи навчальної аудиторії № 4 економіко-правового факультету в Херсонському навчально-консультаційному пункті ОНУ до усунення зазначених вище порушень та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення роботи.
Вирішуючи даний спір, суд виходить з наступного.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Кодексу цивільного захисту України" від 2 жовтня 2012 року N 5404-VI викладено у новій редакції частину п'яту статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та внесено зміни до частини 2 статті 18, статті 183-2 та частини 1 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення обмежень у провадженні господарської діяльності" від 20 червня 2013 року N353-VII внесені зміни до частини 2 статті 18 КАС України, доповнено його статтею 183-6, а також внесені зміни до частини 5 статті 4, статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Зазначені Закони набрали чинності 27 червня та 01 липня 2013 року.
У відповідності до внесених змін, повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення обмежень у провадженні господарської діяльності" від 20 червня 2013 року N353-VII на Кабінет Міністрів України покладено обов'язок у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт (надання послуг) відповідно до постанови адміністративного суду, а також щодо визначення випадків, коли обґрунтованість вжиття інших заходів реагування підлягає підтвердженню адміністративним судом.
У зв'язку з цим слід зазначити, що спеціальним законодавством, яке регулює спірні правовідносини щодо здійснення державного нагляду, зокрема, Законом України "Про охорону праці", Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011р. №826 та зареєстрованого зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 р. за №1531/20269, Положенням про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженим Указом Президента України від 6 квітня 2011 року за №408/2011, Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженим наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року №826, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 року за №1531/20269, які наразі є діючими, передбачені повноваження органів державного нагляду щодо вжиття заходів реагування, в тому числі і таких, як повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Системно аналізуючи положення вказаних правових норм, суд приходить до висновку, що заходи реагування у сфері державного нагляду застосовуються за постановою адміністративного суду виключно у випадках, коли застосування таких заходів обов'язково передбачає повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
В усіх інших випадках орган державного нагляду не позбавлений повноважень самостійно застосувати заходи реагування відповідно до спеціального законодавства, яке є діючим.
Оцінюючи доводи позивача, суд вважає, що заходи реагування, які позивач просить застосувати, не пов'язані із повним або частковим зупиненням виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Крім того, суд звертає увагу позивача на те, що звертаючись до суду з позовом про застосування заходів реагування згідно з ч. 5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" посилання на вказаний Закон є помилковим, оскільки він регулює відносини в сфері здійснення господарської діяльності, а відповідач Херсонський національний технічний університет не є суб'єктом господарювання.
За таких обставин позивач вправі самостійно обрати захід реагування у сфері державного нагляду, який не пов'язаний із повним або частковим зупиненням виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг (в даному випадку - заборона експлуатації конкретного механізму чи обладнання) та за власним рішенням застосувати його до відповідача.
Враховуючи наведене, суд не знаходить підстав для застосування обраних позивачем заходів реагування саме за постановою суду, оскільки прийняття рішень про застосування саме таких заходів є компетенцією Територіального управління держгірпромнагляду у Херсонській області.
Щодо позовної вимоги про відстрочення сплати судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 87 КАС України, розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Таким законом є Закон України "Про судовий збір" від 8 липня 2011 року № 3674-VI, згідно із ст.ст. 1, 2 якого судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, а також за видачу судами документів і включається до складу судових витрат. Платниками судового збору є: громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду.
Об'єкти справляння судового збору, розміри його ставок та пільги щодо його сплати визначені ст.ст. 3-5 Закону України "Про судовий збір", при цьому позивач цим законом не звільнений від сплати судового збору.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 р. задоволено клопотання позивача від 03.03.2014 р. про відстрочення сплати судового збору, відповідно до ст.. 88 КАС України та, відповідно відстрочено сплату судового збору до 20.03.2014 р.
Враховуючи, що на день розгляду даної справи позивачем не надано доказів сплати судового збору, суд вважає за необхідне стягнути з нього судовий збір в сумі 73,08 грн., відповідно до вимог Закону України Про судовий збір".
Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову через відсутність підстав для застосування за постановою адміністративного суду тих заходів реагування, які просить застосувати позивач, а також про необхідність стягнення з позивача судового збору.
Керуючись ст. ст. 158, 161-163, 183-2 КАС України, суд-
постановив :
У задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Стягнути з Територіального управління держгірпромнагляду у Херсонській області (ідентифікаційний код юридичної особи 37959852) на користь державного бюджету судовий збір в сумі 73 (сімдесят три) грн. 08 грн.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з моменту її отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Пекний А.С.
кат. 5.1.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2014 |
Оприлюднено | 03.04.2014 |
Номер документу | 37988324 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні