ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" березня 2014 р.Справа № 916/3366/13 Колегія суддів господарського суду Одеської області у складі
головуючого судді Лічмана Л.В.,
суддів Гут С.Ф. та Демешина О.А.,
секретар судового засідання Бєлих К.В.,
за участю представників сторін:
від позивача не з'явився,
від відповідача Баштовий В.Б.
розглянула у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" до Державного підприємства „Одеська залізниця" про стягнення 15749,10 грн.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.12.2013 р. прийнято позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ", порушено провадження у справі № 916/3366/13, призначено її до розгляду в засіданні суду на 08.01.2014 р.
За правилами ст.77 ГПК України в судовому засіданні 08.01.2014 р. розгляд справи відкладено на 03.02.2014 р.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.02.2014 р. справу № 916/3366/13 призначено до колегіального розгляду.
Розпорядженням голови господарського суду Одеської області від 05.02.2014 р. для розгляду даної справи призначено колегію в наступному складі: головуючий суддя Лічман Л.В., судді Демешин О.А. та Гут С.Ф.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.02.2014 р. колегією прийнято справу № 916/3366/13 до свого провадження та призначено її до розгляду на 03.03.2014 р.
За правилами ст.77 ГПК України в судовому засіданні 03.03.2014 р. розгляд справи відкладено на 31.03.2014 р.
Сторони повідомлені про час і місце засідань господарського суду, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, розписками представника відповідача та клопотаннями позивача про розгляд справи за відсутності його представника.
Згідно із приписами ст.85 ГПК України в судовому засіданні 31.03.2014 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Товариство з обмеженою відповідальністю „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" (далі - ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ") звернулось в господарський суд Одеської області з позовною заявою про стягнення з Державного підприємства „Одеська залізниця" (далі - ДП „Одеська залізниця") 15749,10 грн. вартості вантажу, втраченого в процесі перевезення.
Обґрунтовуючи позовну заяву, ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" посилається, зокрема, на ст.ст.306,314 ГК України, ст.ст.37,110,129,130,131,133, 136 Статуту залізниць України, залізничні накладні від 10.05.2013 р. №№ 51646164, 51646040, комерційні акти від 14.05.2013 р. АА № 048882/279/380, АА № 023331/219/377, АА № 048883/280/381, АА № 048881/278/379, АА № 048879/277/378, рахунок на оплату від 10.05.2013 р. № 58 тощо.
ДП „Одеська залізниця" у запереченнях на позов просить відмовити у задоволенні вимог у повному обсязі із-за пропуску ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" строку позовної давності.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника ДП „Одеська залізниця", господарський суд встановив таке.
10.05.2013 р. зі станції відправлення Постніково Донецької залізниці ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" (відправник) на станцію призначення Іллічівськ Одеської залізниці для ДП „Іллічівський морський торговельний порт" (одержувач) відправлено антрацит, у т.ч. у вагоні № 66601246 у кількості 69000 кг, у вагоні № 66630880 у кількості 68800 кг, у вагоні № 60422706 у кількості 70000 кг, що підтверджується залізничною накладною № 51646040.
Того ж дня зі станції відправлення Постніково Донецької залізниці ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" (відправник) на станцію призначення Іллічівськ Одеської залізниці для ДП „Іллічівський морський торговельний порт" (одержувач) відправлено антрацит, у т.ч. у вагоні № 65743148 у кількості 68500 кг, у вагоні № 67876110 у кількості 70900 кг, що підтверджується залізничною накладною № 51646164.
Крім того, згідно відміток у накладних вантаж маркований вапном, навантаження нижче бортів, вагони не є власністю залізниці.
14.05.2013 р. на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складено комерційний акт:
- АА № 048882/279/380, яким встановлено, що: у вагоні № 66601246 знаходиться антрацит; нетто - 64200 кг; різниця ваги проти документу в сторону зменшення на 4800 кг; навантаження у вагоні нижче бортів 20-30 см; вантаж маркований вапном; на поверхні вантажу наявні поглиблення праворуч по ходу потяга над 1-7 люками довжиною 10 м, шириною 1,5 м, глибиною 0,6 м; у місцях поглиблення маркування відсутнє; вагон технічно справний; течі вантажу немає; вантаж, якого не вистачає, вміститися міг;
- АА № 023331/219/377, яким встановлено, що: у вагоні № 60422706 знаходиться антрацит; нетто - 68550 кг; різниця ваги проти документу в сторону зменшення на 1450 кг; навантаження у вагоні нижче бортів; вантаж маркований вапном; на поверхні вантажу наявні поглиблення: ліворуч по ходу потяга над 3 люком довжиною 1500 мм, шириною 1000 мм, глибиною 200 мм; над 4-5 люками довжиною 1200 мм, шириною 800 мм, глибиною 200 мм; над 6-7 люками довжиною 2200 мм, шириною 1000 мм, глибиною 200 мм; у місцях поглиблення маркування відсутнє; вагон технічно справний; течі вантажу немає; вантаж, якого не вистачає, вміститися міг;
- АА № 048883/280/381, яким встановлено, що: у вагоні № 66630880 знаходиться антрацит; нетто - 63350 кг; різниця ваги проти документу в сторону зменшення на 5450 кг; навантаження у вагоні нижче бортів 20-30 см; вантаж маркований вапном; на поверхні вантажу наявні поглиблення праворуч по ходу потяга над 1-7 люками довжиною 10 м, шириною 1,5 м, глибиною 0,6 м; у місцях поглиблення маркування відсутнє; вагон технічно справний; течі вантажу немає; вантаж, якого не вистачає, вміститися міг;
- АА № 048881/278/379, яким встановлено, що: у вагоні № 67876110 знаходиться антрацит; нетто - 66900 кг; різниця ваги проти документу в сторону зменшення на 4000 кг; навантаження у вагоні нижче бортів 20-30 см; вантаж маркований вапном; на поверхні вантажу наявні поглиблення праворуч по ходу потяга над 3-4 люками довжиною 3 м, шириною 1,5 м, глибиною 0,5 м; у місцях поглиблення маркування відсутнє; вагон технічно справний; течі вантажу немає; вантаж, якого не вистачає, вміститися міг;
- АА № 048879/277/378, яким встановлено, що: у вагоні № 65743148 знаходиться антрацит; нетто - 64150 кг; різниця ваги проти документу в сторону зменшення на 4350 кг; навантаження у вагоні нижче бортів 20-30 см; вантаж маркований вапном; на поверхні вантажу наявні поглиблення: праворуч по ходу потяга над 1-3 люками довжиною 4,5 м, шириною 1,2 м, глибиною 0,6 м; ліворуч по ходу потяга над 2 люком довжиною 1 м, шириною 1 м, глибиною 0,6 м; у місцях поглиблення маркування відсутнє; вагон технічно справний; течі вантажу немає; вантаж, якого не вистачає, вміститися міг.
Після складання комерційних актів залишок вантажу доставлено та видано одержувачу, котрий у порядку ст.133 Статуту залізниць України передав право на пред'явлення позову відправнику, скориставшись яким ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" звернулось до господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з перевізника вартості втраченого під час перевезення антрациту в загальному розмірі 15749,10 грн.
Перевіривши обґрунтованість доводів представників сторін, господарський суд задовольняє позов, враховуючи наступне.
Виходячи з правил ч.3 ст.909 ЦК України, ч.2 ст.307 ГК України, ст.6 Статуту залізниць України, залізничні накладні від 10.05.2013 р. №№ 51646164, 51646040 свідчать про укладення між ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" (вантажовідправник) і ДП „Одеська залізниця" (перевізник) договорів перевезення вантажу на користь вантажоодержувача, яким є ДП „Іллічівський морський торговельний порт".
Частиною 1 ст.110 Статуту залізниць України передбачено, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу.
В ст.111 Статуту залізниць України перелічені підстави, за наявності яких залізниця звільняється від відповідальності, зокрема, якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо не має ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час його перевезення.
Досліджені в описовій частині цього рішення комерційні акти з відомостями про поглиблення можуть підтверджувати те, що недостача у вагонах є результатом втрати вантажу під час перевезення. При цьому ДП „Одеська залізниця" не доведено факт виникнення недостачі з незалежних від неї обставин.
Таким чином, за відсутності достатніх доказів відсутності вини залізниці суд на неї покладає цивільно-правову відповідальність за втрату вантажу.
В ст.ст.114,115 Статуту залізниць України закріплено, що залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі...; недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення; вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу...
Отже, ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" має право на стягнення завданих неправомірними діями перевізника вантажу збитків в розмірі дійсної вартості в сумі 15749,10 грн., розрахунок якої цілком обґрунтовано здійснено позивачем, виходячи з таких показників:
- вартість антрациту за 1 тону без ПДВ - 791,67 грн., яка вказана в рахунку відправника вантажу на оплату від 10.05.2013 р. № 58;
- маса відповідальної недостачі із вирахуванням норми недостачі 1% нетто вантажу антрациту - 3291 кг по вагону № 67876110, 3665 кг по вагону № 65743148, 750 кг по вагону № 60422706, 4762 кг по вагону № 66630880, 4110 кг по вагону № 66601246.
З урахуванням наведеного позовні вимоги підлягають задоволенню.
Не приймаються до уваги викладені у запереченнях на позов доводи ДП „Одеська залізниця" про пропуск ТОВ „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" строку позовної давності, оскільки вони не враховують зміст абз.2 п.4.7.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів" від 29.05.2013 р. № 10, де передбачено, що „оскільки дотримання претензійного порядку не є обов'язковим, то у вирішенні питання про початок перебігу строку позовної давності в розумінні цієї норми ГК України слід виходити з того, що такий перебіг починається після закінчення строку пред'явлення претензії і строку її розгляду (ч.ч.2,3 ст.315 ГК України), незалежно від того, чи пред'являлася відповідна претензія до перевізника".
Відповідно до ст.ст.44,49 ГПК України господарські витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.33,34,43,44-49,82-85 ГПК України, вирішила:
Позов задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства „Одеська залізниця" (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська,19, код 01071315) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „ШАХТАРСЬК-АНТРАЦИТ" (86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Кірова,19, к.02, код 37058908) 15749/п'ятнадцять тисяч сімсот сорок дев'ять/ грн. 10 коп. вартості недостачі вантажу, 1720/одна тисяча сімсот двадцять/ грн. 50 коп. судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання і може бути оскаржено в апеляційному порядку.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення підписано 02.04.2014 р.
Головуючий суддя Лічман Л.В.
Судді: Гут С.Ф.
Демешин О.А.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2014 |
Оприлюднено | 03.04.2014 |
Номер документу | 37996065 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Лічман Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні