Постанова
від 26.03.2014 по справі 820/213/14
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

26 березня 2014 р. № 820/213/14

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Зоркіної Ю.В.,

при секретарі судового засідання Кот Ю.А.

у присутності

представника позивача Межерицького А.О.

представника відповідача Харківської митниці Міндоходів Горбоноса В.В.,

розглянувши адміністративну справу за позовом ТОВ "Онлайт" до Харківської митниці Міндоходів, Головного управління державної казначейської служби України у Харківській області про стягнення коштів,

встановив:

Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Онлайт" надлишково сплачені кошти у розмірі 192100,46 грн.

У судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав у повному обсязі, просив вимоги задовольнити, пославшись на те, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 17.05.2012 року скасовано в повному обсязі рішення Харківської обласної митниці №807000003/2013/001127/2 від 12.06.2013р. "Про коригування митної вартості товарів", №807000003/2013/001321/2 від 04.07.2013р. "Про коригування митної вартості товарів", №807000003/2013/001377/2 від 11.07.2013р. "Про коригування митної вартості", рішення Харківської обласної митниці "Про відмову в митному оформленні товарів", оформлені картками відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску транспортних засобів комерційного призначення №807100000/2013/00728, №807100000/2013/00860, №807100000/2013/00891, внаслідок чого позивач звернувся до Харківської митниці Міндоходів України з заявою про повернення надміру сплачених грошових коштів у розмірі 192100,46 грн. Листом від 18.12.2013 року № 08.1/01-12/6329 підприємству фактично відмовлено у поверненні означених сум, що стало підставою для звернення до суду.

Представник відповідача, Харківської митниці Міндоходів, у судовому засіданні адміністративний позов не визнав, просив у задоволенні вимог відмовити, пославшись на те, що звертаючись до митного органу з відповідною заявою позивач неправомірно керувався Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженим наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 р. № 618, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 р. за № 1097/14364, а тому позивач, повинен був звертатися із заявою до органу Державної казначейської служби, оскільки саме цей орган має повноваження повернути кошти.

Відповідач, ГУ Державної казначейської служби України у Харківській області, в судове засідання свого представника не направило про розгляд справи повідомлено належним чином, причини неявки суду не повідомило.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 2,3 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 03.09.2013 за № 787, останній визначає процедури повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі). Дія Порядку не поширюється на операції з бюджетного відшкодування податку на додану вартість та безспірного списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду. Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів. Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення готівковими коштами за чеком органу Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім'я органу Казначейства, або з відповідних рахунків банку чи підприємства поштового зв'язку, вказаних у поданні або заяві платника (його довіреної особи).

Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою із найменуванням та ідентифікаційним кодом установи, з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Отже, Порядок № 787 є загальним нормативно-правовим актом, яким врегульовані загальні питання повернення з бюджету коштів.

Вказаний Порядок № 787 розповсюджується як на повернення помилково сплачених податків, зборів, обов'язкових платежів, так і на повернення інших доходів бюджету, до яких відносяться і митні платежі. Порядок № 787 чітко встановлює, що повернення таких коштів здійснюється органами Державного казначейства на підставі надання висновку відповідного органу, який контролює справляння таких платежів до бюджету. Порядок складання такого подання встановлюється спеціальним нормативним актом, який приймається спільно Державним казначейством та органами, які контролюють справляння надходжень бюджету. У даному випадку таким органом є Державна митна служба.

Оскільки Порядок № 787 встановлює загальні засади повернення коштів з бюджету, а спеціальний порядок звернень, складання подання та ін. встановлюється у кожному конкретному випадку в залежності від виду платежу, який підлягає поверненню, спеціальним нормативно-правом актом, а отже, лише у випадку, якщо такий акт не прийнятий, підлягають застосуванню загальні положення Порядку № 787.

Так, Державною митною службою спільно з Державним казначейством України затверджений спеціальний нормативно-правовий акт, який встановлює спеціальний порядок повернення з бюджету помилково сплачених митних платежів, встановлює форму подання органу митної служби, яке подається до Державного казначейства, порядок звернення платників тощо.

Таким спеціальним нормативно-правовим актом є Порядок взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затверджений Наказом Державної митної служби України, Державного казначейства України від 20 липня 2007 року № 611/147, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 р. за № 1095/14362 (у ред. Чинній на момент виникнення спірних відносин, скасований наказом Мінфіну № 882/ 1188 від 30.12.2013, який набув чинності з 25.02.2014 року)

Наказом № 611/147 встановлено, що повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів здійснюється на підставі висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації. Зазначений висновок оформлюється відповідно до заяви платника, яка подається до митного органу, що здійснював оформлення митної декларації (далі - митний орган). Платник подає заяву про повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів відповідно до пункту 1 розділу III Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618, в якій зазначаються напрями зарахування коштів, які повертаються. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

Згідно п. 7 Наказу № 611/147, на підставі отриманого Висновку про повернення відповідний орган Державного казначейства України готує платіжні документи на перерахування коштів з рахунку з обліку доходів державного бюджету на рахунок, зазначений у Висновку про повернення, та протягом п'яти робочих днів від дати отримання Висновку про повернення здійснює повернення коштів з бюджету.

Отже, саме спільний порядок, затверджений Державним казначейством України та Державною митною службою України, у питанні щодо порядку подання зави про повернення помилково сплачених до бюджету митних платежів, містить відсилочну норму до розділу III Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618.

Таким чином, законодавцем розроблено Порядок повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами (затверджений Наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 р. за № 1097/14364, та до якого були внесені зміни і доповнення наказами Державної митної служби України від 28 жовтня 2008 року № 1200, від 24 грудня 2010 року № 1536) (тут і надалі - Порядок 618).

Пункт 2 Порядку № 618 визначає процедуру повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, у тому числі у випадках, зазначених у статті 264, частині четвертій статті 284 Митного кодексу України та в міжнародних договорах України. Крім того в Порядку № 618 міститься розділ III, який регулює порядок повернення платникам податків митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами.

Таким чином, норми Порядку № 787 (що затверджений Державною казначейською службою) та норми Наказу № 611/147 (що затверджений спільно Державною казначейською службою та Державною митною службою) разом нормами Порядку № 618 (що затверджений Державною митною службою) не суперечать один одному, а співвідносяться як загальні та спеціальні норми врегулювання відповідних правовідносин.

Порядок № 787 встановлює загальні правила та відсилає до спеціального порядку, розробленого спільно Державним казначейством та Державною митною службою і затвердженого Наказом № 611/147, який, в свою чергу, відсилає ще до більш спеціального порядку, який вже врегульовує взаємовідносини платника і митної служби і викладений у Порядку № 618.

У відповідності до Порядку № 618, позивачем 19.11.2013 року подана до митного органу заява про повернення помилково сплачених до бюджету митних платежів. При цьому, зазначена заява не передбачала вимоги до митниці щодо повернення таких помилково сплачених платежів саме митним органом, оскільки зазначені кошти акумулюються на рахунках відповідного органу Державного казначейства, а відповідно можуть бути повернені через такий орган Державного казначейства за висновком митного органу про таке повернення, згідно вимог чинного законодавства.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позивач не може звернутися із даною заявою про повернення помилково сплачених коштів безпосередньо до органу Державного казначейства, оскільки як зазначено судом вище, таке повернення здійснюється органом Державного казначейства за висновком митного органу. Тому саме відповідач за заявою позивача зобов'язаний підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України через органи Держаного казначейства України помилково сплачених коштів, за формою, яка наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20.07.2007 р. № 611/147 (пункт 4 розділу III Порядку № 618).

Висновок про повернення повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви (п. 7 розділу III Порядку № 618).

Таким чином, тільки після надання митним органом такого висновку про повернення помилково сплачених коштів, платник податків має право звертатися до органу Державного казначейства за безпосереднім перерахуванням (поверненням) даних коштів.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Окрім того судом встановлено, що представниками відповідачів не заперечувався факт наявності помилкової сплати позивачем до державного бюджету 192004,46 грн., з яких 36942,40 гривень ввізного мита, 155158,06 гривень - податку на додану вартість за ввезення товарів, що встановлено постановою Харківського окружного адміністративного суду від 17.05.2012 року, у справі №820/6349/13-а, залишеної без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.10.2013, а відповідно позивач має право щодо повернення помилково сплачених коштів з державного бюджету відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до ст. 11, 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу в порядку, встановленому ст..94 КАС України

Керуючись ст.160-163,185-186 КАС України суд

постановив:

Адміністративний позов ТОВ "Онлайт" до Харківської митниці Міндоходів, Головного управління державної казначейської служби України у Харківській області про стягнення коштів задовольнити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Онлайт" (р/р26004010061898, ПАТ ВТБ банк , МФО 321767, код ЄДРПОУ 36374601) надлишково сплачені кошти у розмірі 192100 (сто дев'яносто дві тисячі сто) грн. 46 коп., в т.ч. податок на додану вартість -155158 (сто п'ятдесят п'ять тисяч сто п'ятдесят вісім) грн..06 коп. та мито - 36942 (тридцять шість тисяч дев'ятсот сорок дві ) грн.40 коп.

Стягнути з Державного бюджету (УДКСУ у Червонозаводському районі м. Харкова, вул. код ЄДРПОУ 37999628, р/р 31217206784011, код банку 851011) на користь ТОВ "Онлайт" (код ЄДРПОУ 36374601) судовий збір у розмірі 385 (триста вісімдесят п'ять ) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

У повному обсязі постанова виготовлена та підписана 31.03.2014 року

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2014
Оприлюднено07.04.2014
Номер документу38002538
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/213/14

Ухвала від 04.02.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 26.03.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Постанова від 16.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 25.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 07.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Постанова від 04.06.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 26.03.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні