ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
12 березня 2014 року № 826/20737/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва в складі головуючого судді Качура І.А., суддів Келеберди В.І., Данилишина В.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Креатив» до Державної казначейської служби України, треті особи Державна виконавча служба України, Товариство з обмеженою відповідальністю «ОФІС БІЗНЕС ГРУП» про визнання бездіяльності протиправною.
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Приватне акціонерне товариство «Креатив» (далі по тексту також - позивач) з позовом до Державної казначейської служби України (далі по тексту також - відповідач), треті особи Державна виконавча служба України, Товариство з обмеженою відповідальністю «ОФІС БІЗНЕС ГРУП», в якому просило визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України та зобов'язати Державну казначейську службу України здійснити перерахування грошових коштів у сумі 3 527 781,82 грн. належних ПрАТ «Креатив».
В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що відповідачем протиправно не перераховано грошові кошти, належні ПрАТ «Креатив».
Відповідач у судове засідання у справі не прибув, про час, дату і місце проведення судового розгляду справи повідомлявся належним чином, що підтверджується матеріалами справи, про причини неприбуття суд не повідомив. Крім того, правової позиції щодо заявленого позову не виклав.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на наведене та з урахуванням вимог ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про доцільність розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.
Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позов задоволенню підлягає з огляду про наступне.
Матеріалами справи встановлено, що у провадженні Відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України на примусовому виконанні знаходиться наказ Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2013р., яким постановлено «стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Газконсалтинг» (01042, м. Київ, вул. Патріса Лумумби, 11.) на користь Приватного акціонерного товариства «Креатив» (25014, м. Кіровоград пр-т Промисловий, 19, ЄДРПОУ 31146251, р/р 260063011808 у філії - Кіровоградсьие обласне управління ПАТ «Державний ощадний банк України, МФО 323475) заборгованість в сумі 10 503 403,56 грн., в тому числі 10 211332,76 основний борг, 243 393,41 грн. пеня та 48 678,68 грн. проценти річні, а також 64 380,00 грн. судового збору».
05.02.2013р. старшим державним виконавцем Відділу примусового виконанні рішень Державної виконавчої служби України Семком О.Б. було винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 36388612.
Як слідує із матеріалів справи, в ході здійснення виконавчого провадження 12.03.2013р. державним виконавцем у відповідності до вимог Закону України «Про виконавче провадження» винесено постанову про арешт майна боржника та оголошення заборони на його відчуження , а саме накладено арешт на природний газ обсягом 1 500,544 тис. куб.м., що знаходиться на зберіганні у підземному сховищі ПАТ «УКРТРАНСГАЗ», та належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Газконсалтинг» (вул. Патріса Лумумби, 11, ж. Київ, 01042, код ЄДРПОУ 38103984).
При примусовому виконанні вищезгаданого виконавчого провадження в результаті проведення аукціону 30.08.2013р. ПП «Нива-В.Ш.», зазначене вище арештоване рухоме майно реалізовано, згідно договору № 12/32 від 12.07.2013р. про надання послуг по організації і проведенню аукціону з реалізації арештованого рухомого майна між ПП «Нива-В.Ш.» та Державною виконавчою службою України, кошти від реалізації даного майна зараховано на депозитний рахунок.
Відповідно до протоколу № 13/32/1 проведення аукціону з реалізації арештованого майна , переможець прилюдних торгів повинен внести кошти за придбане майно до 10.09.2013р. на депозитний рахунок ДВС.
Відповідно до приписів ст. 45 Закону України «Про виконавче провадження» грошові суми, стягнуті з боржника, зараховуються державним виконавцем на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби і в подальшому повинні бути перераховані на рахунок стягувача у банку; не витребувані стягувачем протягом одного року з дня їх зарахування на відповідний рахунок суми, зараховуються до Державного бюджету України.
З метою перерахування грошових коштів на рахунок ПрАТ «Креатив» відповідно до розпорядження державного виконавця Державна виконавча служба України направила 11.09.2013р. Державній казначейській службі України платіжне доручення №1132.
12.09.2013р. державним виконавцем винесено постанову про зняття арешту з майна , в якій в тому числі вказано, що кошти від реалізації даного майна зараховано на депозитний рахунок».
Листом № 0412-12 від 04.12.2013р. ПрАТ «Креатив» письмово звернулось до керівника Державної казначейської служби України з проханням терміново перерахувати належні ПрАТ «Креатив» грошові кошти у розмірі 3 527 781.82 грн. Державна казначейська служба України у листі щодо перерахування коштів від 17.12.2013 № 14-08/1682-33234 дала відповідь про причини затримки перерахування (списання) коштів, посилаючись на недостатнє наповнення єдиного казначейського рахунку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб'єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускається бездіяльності.
Згідно із положенням статті 2 Закону України «Про виконавче провадження» примусове виконання рішень покладається на державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України. Статтею 45 Закону України «Про виконавче провадження» встановлено, що грошові суми, стягнуті з боржника, зараховуються державним виконавцем на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби.
Частиною 3 статті 45 «Про виконавче провадження» передбачено, що стягувачу - юридичній особі стягнуті грошові суми перераховуються державним виконавцем у встановленому порядку на визначені стягувачем належні йому рахунки.
Відповідно до підпункту 12.1 Інструкції з примусового виконання рішень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України № 512/5 від 02.04.2012р. (далі - Інструкція) органи ДВС мають відповідні рахунки в органах Державної казначейської служби України для обліку депозитних сум і зарахування стягнутих з боржників коштів та їх виплати стягувачам у національній валюті, а також відповідні рахунки для обліку аналогічних операцій в іноземній валюті в банках.
Розрахунки з таких рахунків здійснюються тільки в безготівковій формі. Не допускаються видача та переказ стягнутих державними виконавцями сум стягувачам без зарахування на депозитний рахунок органу ДВС.
Підпунктом 12.18. Інструкції передбачено, що при перерахуванні коштів, які належать стягувачу - юридичній особі, списання коштів з відповідних рахунків органу ДВС здійснюється на підставі платіжних доручень. Підпунктом 12.21. Інструкції встановлено, що платіжне доручення підписується керівником органу ДВС та особою, яка уповноважена на ведення відповідного рахунку органу ДВС.
Крім того, згідно з підпунктом 12.23. Інструкції кошти, які внесені на депозитний рахунок органу ДВС та які не витребувані сторонами виконавчого провадження протягом року з дня їх зарахування на депозитний рахунок, зараховуються до Державного бюджету України.
Положенням про Державну казначейську службу України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011р. № 460/2011 встановлено, що Державна казначейська служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України. Відповідно до п. 4 Положення Казначейство України здійснює через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів, спільних із міжнародними фінансовими організаціями проектів.
Згідно пункту 1.1 Порядку казначейського обслуговування державного бюджету, затвердженого Міністерством фінансів України від 24.12.2012 за № 1407, Порядок регламентує організаційні взаємовідносини між органами Державної казначейської служби (далі - орган Казначейства), розпорядниками бюджетних коштів, одержувачами бюджетних коштів, а також розподіл обов'язків та відповідальності між ними в процесі обслуговування державного бюджету за видатками, операціями з надання кредитів за рахунок коштів державного бюджету та з погашення державного боргу з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України та інших нормативно-правових актів.
Відповідно до пункту 4 Порядку Казначейство України відповідно до покладених завдань здійснює через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів, спільних із міжнародними фінансовими організаціями проектів; здійснює розподіл коштів між державним бюджетом, бюджетами Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а також між місцевими бюджетами відповідно до нормативів відрахувань, визначених бюджетним законодавством, і перерахування розподілених коштів за належністю.
Пунктом 2 Положення про єдиний казначейський рахунок, затвердженим Наказом Державної казначейської служби № 122 від 26.06.2002 визначено, що єдиний казначейський рахунок консолідує кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, коштів інших клієнтів, обслуговування яких здійснюється органами Державного казначейства України та регламентується законодавством.
Відповідно до пункту 11.1. Порядку казначейського обслуговування державного бюджету органи Казначейства здійснюють розрахунково-касове обслуговуванні розпорядників бюджетних коштів шляхом проведення платежів з реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунків розпорядників бюджетних коштів та рахунків одержувачів бюджетних коштів, відкритих в органах Казначейства, відповідно до кошторисів, планів асигнувань загального фонду державного бюджету (за винятком надання кредитів з державного бюджету), планів надання кредитів із загального фонд державного бюджету, планів спеціального фонду державного бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) або планів використання бюджетних коштів та помісячних планів використання бюджетних коштів.
Згідно пункту 11.3 Порядку органи Казначейства здійснюють платежі на підставі платіжних доручень за дорученнями розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів у разі наявності в обліку відповідного бюджетного зобов'язання бюджетного фінансового зобов'язання у межах залишків на рахунках для обліку відкритих асигнувань.
Платіжні доручення подаються до органів Казначейства в кількості примірників, необхідних для всіх учасників безготівкових розрахунків. Форма, обов'язкові реквізити, строк дії платіжних доручень та вимоги до заповнення розрахункових документів на паперових носіях визначено Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні "в національній валюті, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 21 січня 2004 року № 22.
Пунктом 11.7 зазначеного порядку встановлено, що подані розпорядниками бюджетних коштів та одержувачами бюджетних коштів платіжні дорученні перевіряються органами Казначейства щодо наявності всіх необхідних реквізитів, відповідності підписів відповідальних посадових осіб і відбитка печатки установи зразкам. За правильність оформлення та достовірність інформації, наведеної у платіжному дорученні, відповідає розпорядник бюджетних коштів (одержувач бюджетних коштів). У разі невідповідності дати подання даті платіжного доручення у полі «Одержано банком» платіжного доручення на всіх примірниках обов'язково проставляються дата подання та підпис казначея. Після проведення платежу на платіжних дорученнях, за якими проведено оплату, ставиться відмітка у вигляді відбитка штампа казначея «Оплачено».
Відповідно до п. 3.5. Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, банк платника приймає платіжне доручення до виконання протягом 30 календарних днів з дати його виписки. День оформлення платіжного доручення не враховується. Виконання платіжного доручення № 1132 від 11.09.2013р. затримано більше. ніж на три місяці, що порушує наведену вище норму.
Разом тим, судом встановлено, що станом як на момент звернення позивача до суду, так і на час розгляду справи, грошові кошти, належні ПрАТ «Креатив» не надійшли, хоча кошти від реалізації арештованого майна було перераховано переможцем аукціону на депозитний рахунок ДВС.
Таким чином, відповідач протиправно не вчиняє дій щодо перерахунку (списання) коштів на користь позивача, які обліковуються на його рахунку.
Відповідно до ч.2, 4 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене, керуючись статями 9, 69, 70, 71, 128, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України та зобов'язати Державну казначейську службу України здійснити перерахування грошових коштів у сумі 3 527 781,82 грн. належних ПрАТ «Креатив».
Зобов'язати Управління Державної казначейської служби України у Печерському районі м. Києва стягнути судові витрати в сумі 68, 82 грн. на користь Приватного акціонерного товариства «Креатив» за рахунок Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунків Державної казначейської служби України.
Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.А. Качур
Судді В.І. Келеберда
В.М. Данилишин
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2014 |
Оприлюднено | 03.04.2014 |
Номер документу | 38019645 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Качур І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні