Справа № 291/293/14-ц
2/291/160/14
У К Р А Ї Н А
Ружинський районний суд Житомирської області
Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
02 квітня 2014 року
Ружинський районний суд Житомирської області
в складі : головуючого - судді Митюк О.В.,
за участю секретаря Підгорної А.М.,
прокурора - Афійчука Ю.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт.Ружині Житомирської області цивільну справу за позовом
Прокурора Ружинського району Житомирської області
до Головного управління Держземагенства у Житомирській області, ОСОБА_2
про скасування наказу, визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку, повернення земельної ділянки до земель сільськогосподарського призначення державної власності,
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Ружинського району Житомирської області звернувся до суду з позовом до Головного управління Держземагенства у Житомирській області, ОСОБА_2 про скасування наказу, визнання недійсним свідоцтва про право власності на земельну ділянку, повернення земельної ділянки до земель сільськогосподарського призначення державної власності, посилаючись на те, що прокуратурою Ружинського району проведено перевірку з питань законності оформлення ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку площею 2 га призначеної для ведення особистого селянського господарства, що розташовані на території Княжицької сільської ради. В ході даної перевірки встановлено, що наказом Головного управління Держземагентства у Житомирській області за № ЖТ/1825284000:10:00/00000695 від 14.10.2013 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Ружинського району за межами населених пунктів Княжицької сільської ради; надано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 1825284000:10:000:0087) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Ружинського району за межами населених пунктів Княжицької сільської ради. 04.12.2013 реєстраційною службою Ружинського РУЮ проведено державну реєстрацію речового права на нерухоме майно (вищевказану земельну ділянку) та 18.12.2013 ОСОБА_2 видано свідоцтво серія САК № 162709 про право власності на земельну ділянку площею 2 га. Вважає, що вищевказаний наказ Головного управління Держземагентства в Житомирській області підлягаю скасуванню, а свідоцтво про право власності серія САК №162709 від 18.12.2013 видане ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2 га визнанню недійсним, оскільки відповідач ОСОБА_2 до оформлення права власності на земельну ділянку площею 2 га, скористався уже своїм правом про безоплатну приватизацію земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства. Так, у приватній власності ОСОБА_2 перебувають також дві земельні ділянки на території Немиринецької сільської ради: земельна ділянка площею 0,3165 га (державний акт серія ЖТ №142673 виданий на підставі рішення сесії Немиринецької сільської ради від 09.10.2006); земельна ділянка площею 0,3235 га (державний акт серія ЖТ №142675, виданий на підставі рішення сесії Немиринецької сільської ради від 20.01.2006). Таким чином, ОСОБА_2 в порушення вимог земельного законодавства одержав та приватизував земельну ділянку площею 2 га на території Княжицької сільської ради. За таких обставин видача наказу про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 заборонена законом і тому він підлягає скасуванню, а свідоцтво про право власності на земельну ділянку, яке видане на підставі вказаного наказу, підлягає визнанню недійсним.
Прокурор Ружинського району Житомирської області в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених в позовній заяві.
Представник відповідача - Головного управління Держземагенства у Житомирській області в судове засідання не зявився, надіслав до суду заяву в якій просить справу слухати у його відсутності, при вирішенні позову посилається на розсуд суду.
Відповідач ОСОБА_2 В судове засідання не з"явився з невідомих суду причин, про розгляд справи був повідомлений належним чином.
Суд, дослідивши та оглянувши матеріали справи, прийшов до висновку що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 121 Конституції України прокуратура здійснює функцію представництва держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадян або держави в суді полягає
у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадян або держави у випадках, передбачених законом.
Частиною третьою ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Як вбачається з пояснень прокурора та матеріалі справи прокуратурою Ружинського району проведено перевірку з питань законності оформлення відповідачем ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташовані на території Княжицької сільської ради. В ході проведення перевірки встановлено, що наказом Головного управління Держземагентства у Житомирській області за № ЖТ/1825284000:10:00/00000695 від 14.10.2013 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Ружинського району за межами населених пунктів Княжицької сільської ради; надано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 1825284000:10:000:0087) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташована на території Ружинського району за межами населених пунктів Княжицької сільської ради.
Так 04.12.2013 року реєстраційною службою Ружинського РУЮ проведено державну реєстрацію речового права на нерухоме майно (вищевказану земельну ділянку) та 18.12.2013 ОСОБА_2 видано свідоцтво серія САК № 162709 про право власності на земельну ділянку площею 2 га.
Згідно виимог ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно вимог ст.121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара. Розмір земельних ділянок, що передаються безоплатно громадянину для ведення особистого селянського господарства, може бути збільшено у разі отримання в натурі (на місцевості) земельної частки (паю).
Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_2 до оформлення права власності на земельну ділянку площею 2 га, уже скористався своїм правом про безоплатну приватизацію земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства.
Так, у приватній власності ОСОБА_2 перебувають дві земельні ділянки на території Немиринецької сільської ради: земельна ділянка площею 0,3165 га (державний акт серія ЖТ №142673 виданий на підставі рішення сесії Немиринецької сільської ради від 09.10.2006); та земельна ділянка площею 0,3235 га (державний акт серія ЖТ №142675, виданий на підставі рішення сесії Немиринецької сільської ради від 20.01.2006).
Таким чином, ОСОБА_2 в порушення вимог земельного законодавства одержав та приватизував земельну ділянку площею 2 га на території Княжицької сільської ради. За таких обставин видача наказу про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 заборонена законом і тому він підлягає скасуванню, а свідоцтво про право власності на земельну ділянку, яке видане на підставі вказаного наказу, підлягає визнанню судом недійсним.
Відповідно до витягу наданого управлінням Держземагентства у Ружинському районі грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь (рілля) колективної власності по КСП «Прогрес» с.Княжики Ружинського району становить 25867,99 грн. У зв'язку з цим, грошова оцінка земельної ділянки площею 2 га, яка передана у приватну власність ОСОБА_2 становить 51735,98 грн.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України. Будь-який акт, рішення чи дії, прийнятті з відхиленням від цього принципу, мають визнаватися незаконними.
Відповідно до ст.21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно вимог ст.45 ЦПК України, з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з позовною заявою (заявою). Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно зі ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» здійснення державного контролю за використанням та охоронною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері контролю в агропромисловому комплексі.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011 №459/2011 «Про державну інспекцію сільського господарства» є Держсільгоспінспекція України.
Разом з тим ст.ст.6,9,10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охоронною земель» не передбачено повноважень вказаного органу щодо звернення до суду про визнання незаконними рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землями, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі в користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.
Не передбачено таких повноважень і Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №459/2011. У зв'язку з викладеним, при пред'явленні вказаного позову прокурор виступає як позивач.
Згідно ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається та реалізується громадянами та юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Прокурор Ружинського району звертається з позовом у зв'язку з тим, що порушуються вищезазначені норми, засади і принципи, оскільки без належних на те правових підстав інші суб'єкти земельних відносин позбавлені можливості отримати відповідне право на землю. Відтак порушується принцип законності та політика держави в сфері земельних відносин, а тому позовні вимоги прокурора підлягають до задоволення.
Враховуючи викладене, керуючись ст. 121 Конституції України, ст. 36 -1 Закону України «Про прокуратуру», ст.116,121 Земельного кодексу України, ст.21 ЦК України, ст.45 ЦПК України,-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги задовільнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати наказ начальника Головного управління Держземагентства у Житомирській області № ЖТ/1825284000:10:000/00000695 від 14.10.2013.
Визнати недійсним свідоцтво серія САК № 162709 від 18.12.2013 про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2 га вартістю 51735,98 грн.
Повернути земельну ділянку площею 2 га вартістю 51735,98 грн. до земель сільськогосподарського призначення державної власності
Стягнути з ОСОБА_2 на користь держави судовий збір в сумі 502.28 (П"ятсот дві гривні 28 копійок).
Стягнути з Головного управління Держземагенства у Житомирській області на користь держави судовий збір в сумі 502.28 (П"ятсот дві гривні 28 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом десяти днів з дня його проголошення, а особою, яка не була присутня в судовому засіданні під час проголошення судового рішення протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя О. В. Митюк.
Суд | Ружинський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2014 |
Оприлюднено | 04.04.2014 |
Номер документу | 38027933 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ружинський районний суд Житомирської області
Митюк О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні