Рішення
від 08.04.2014 по справі 916/224/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" квітня 2014 р.Справа № 916/224/14

За позовом: Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області;

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства "Одесенергобудтранс";

про стягнення 725083,05грн.

Суддя Горячук Н.О.

Представники:

Від прокурора: за посв. Зінюта М.С.;

Від позивача: за дов. Рашкован О.О.;

Від відповідача: голова правління Некрасов Ю.П.; за дов. Скворцов С.С.;

Суть спору: Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до відповідача Відкритого акціонерного товариства "Одесенергобудтранс" про стягнення збитків у сумі 725083,05грн.

04.04.2014р. відповідач звернувся до суду з клопотанням про зупинення провадження у справі. Судом в задоволенні клопотання відмовлено, оскільки не надано доказів в обґрунтування клопотання про зупинення провадження у справі.

Позивач позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечує з підстав викладених у відзиві на позов.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:

Згідно Інформаційної довідки з Реєстру прав власності на нерухоме майно №16105810 від 14.01.2014р. Відкритому акціонерному товариству "Одесенергобудтранс" (далі ВАТ "Одесенергобудтранс") з 2005р. належить на праві власності наступне майно: виробничий корпус загальною площею 6625кв.м., контрольно-пропускний пункт площею 47кв.м., контрольно-пропускний пункт площею 37,4кв.м., бокс для автомашин площею 126,8кв.м., виробничий корпус площею 4841,4кв.м. та ремонтні майстерні загальною площею 994,1кв.м., що розташовані за адресою: Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна,1.

Рішенням Теплодарської міської ради №438-ІV від 04.08.2005р. ВАТ "Одесенергобудтранс" надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки площею 1,55га для розміщення виробничо-ремонтної бази за адресою: Одеська область м. Теплодар, вул. Комунальна 1.

У 2006р. Теплодарська міська рада звернулася до господарського суду Одеської області з позовом до ВАТ "Одесаенергобудтранс" про спонукання укласти договір оренди та стягнення 23935,22грн.

Рішенням господарського суду Одеської області від 24.01.2007р. по справі №17/281-06-9871 позовні вимоги Теплодарської міської ради були задоволені в повному обсязі, зобов'язано ВАТ "Одесаенергобудтранс" належним чином оформити документи з Теплодарською міською радою на право користування земельною ділянкою площею 1,55га, що розташована за адресою Одеська область м. Теплодар, вул. Комунальна 1 та стягнуто з ВАТ "Одесаенергобудтранс" заборгованість за користування земельною ділянкою у сумі 23935,22грн.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 22.03.2007 р. рішення господарського суду Одеської області від 24.01.2007р. в частині стягнення з ВАТ "Одесаенергобудтранс" 23935, 22 грн. скасовано, в частині зобов'язання відповідача оформити з Теплодарською міською радою Одеської області належним чином документи на право користування земельною ділянкою, загальною площею 1,55 га, яка розташована за адресою: Одеська обл.. м. Теплодар, вул. Комунальна, 1 залишено без змін.

З моменту прийняття Теплодарською міською радою вищезазначених рішень ВАТ "Одесаенергобудтранс" не прийнято заходів для укладення договору оренди земельної ділянки, а саме не виконано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надано його на затвердження.

19.05.2009р. Теплодарська міська рада Одеської області звернулася з листом до відділу ДВС Теплодарського міського управління юстиції Одеської області з проханням надати до органів прокуратури відповідні подання про притягнення, зокрема керівника ВАТ "Одесаенергобудтранс" за умисне невиконання судового рішення до кримінальної відповідальності.

Листом від 10.05.2012р. №07/24-710 Теплодарська міська рада Одеської області звернулась до Біляївського міжрайонного прокурора з проханням зобов'язати прийняти дієві міри до керівництва ВАТ "Одесаенергобудтранс" належним чином оформити документи на право користування земельною ділянкою.

З аналогічними листами від 08.07.2012 р. № 07/24-1055 Теплодарська міська рада звернулась до головного управління МВС України в Одеської області, листом від 11.05.2012 р. № 03/22-718 до головного управління Держкомзему в Одеській області, але ВАТ "Одесаенергобудтранс" станом на 18.02.2014 р. права користування на вищезазначену земельну ділянку не оформило.

Рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області №381/В-2012 від 20.12.2012р. було створено комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, а також затверджено її положення.

18.03.2013 Міський голова м. Теплодар звернувся до голови комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам з проханням визначити розмір збитків у вигляді неодержаних доходів нанесених територіальній громаді міста Теплодар ВАТ "Одесаенергобудтранс".

Листом №10/24-417 від 20.03.2013 головою комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам повідомлено голову правління ВАТ "Одесаенергобудтранс" про дату та час проведення засідання комісії для прийняття участі його представника в засіданні.

27.03.2013 відбулося засідання комісії, де було розглянуто питання щодо визначення та нарахування збитків, заподіяних ВАТ "Одесаенергобудтранс", в результаті несплати коштів за користування земельною ділянкою, на якій розташоване нерухоме майно даного підприємства.

На засіданні комісії було визначено, що відповідно до розрахунку ВАТ "Одесаенергобудтранс" нанесено територіальній громаді м. Теплодар збитки у вигляді неодержаних доходів у розмірі 725083,05грн., про що складено протокол №4 засідання комісії від 27.03.2013р. та акт №5 про визначення збитків у вигляді неодержаних доходів від 27.03.2013р.

Рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради №66/В-2013 від 28.03.2013 затверджено протокол засідання комісії № 4 від 27.03.2013р. та акт № 5 про визначення збитків у вигляді неодержаних доходів від 27.03.2013р.

Відповідно до п. 4.6 Положення „Про комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам" збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.

З огляду на те, що ВАТ "Одесаенергобудтранс" на засіданні комісії не з'явився, для добровільного погашення заборгованості, визначеної комісією, 29.03.2013р. на адресу підприємства рекомендованим листом було надіслано акт №5 від 27.03.2013р., витяг з протоколу № 4 засідання комісії від 27.03.2013р., розрахунок визначення збитків, рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради № 66/В-2013 від 28.03.2013р.

Станом на день подання позову ВАТ "Одесаенергобудтранс" заборгованість,визначену комісією, не погасив.

Відповідач проти позовних вимог заперечує, посилаючись на те, що листом Держкомзему України №14-13-2-11/499 від 19.02.1999р. визначено, що виготовлення документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою юридичним особам, виконуються на підставі робіт по кадастровому землеустрою та юридичного підтвердження права на земельну ділянку (правоустановчих документів). Розробка технічної документації по складанню державних актів на право постійного користування землею здійснюється державними та іншими землевпорядними організаціями, що мають відповідні дозволи, і вимагає виконання комплексу робіт, передбачених діючими нормативними документами.

Згадані роботи виконуються відповідно до Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Держкомзему від 15.04.1993 №28. При виготовленні технічної документації із землеустрою щодо складання документації, що посвідчує право на земельну ділянку, проводиться комплекс геодезичних робіт з прив'язкою меж ділянок до єдиної геодезичної мережі та внесення їх в єдиний реєстр меж земельних ділянок. Виконання вказаних робіт проводиться за кошти заявників, в тому числі і юридичних осіб з вартості зазначених робіт.

29.07.2009р. між ВАТ "Одесаенергобудтранс" та Одеською філією інституту "Укрдіпросад" укладено договір №44, про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна, 1.

Відповідач зазначає, що земельне законодавство не обмежує сторону строком та етапом виконання проектно-землевпорядних робіт.

Враховуючи викладене, відповідач просить відмовити у позові у повному обсязі.

Згідно ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 125 та п.3 ст.126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

До розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міську ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади (п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України).

Статтею 13 Закону України „Про оренду землі" від 06.10.1998 р. №161-ХVІ зі змінами та доповненнями визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003р. №964-ІV із змінами та доповненнями внесеними Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення вимог земельного законодавства" від 15.04.2008р. №271-VІ ч.16 ст.1, яким передбачено, що самовільним зайняттям земельної ділянки - є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Положеннями ч.2 п.п.1 ч.3 ст.152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодуванням завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків.

Згідно ст.156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до п.1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р. (далі - Порядок), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Згідно п.2 Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і не одержані доходи, якщо вони обґрунтовані (п.3 Порядку).

Положеннями п.п.4, 5 Порядку передбачено, що розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості). Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина.

Згідно ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

За положеннями ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.

Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода) (частина 2 статті 22 Цивільного Кодексу України).

Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі (абзац 1 частини 3 статті 22 Цивільного Кодексу України).

Відшкодування збитків передбачено також і ст.224 Господарського кодексу України, якою встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Відповідно до ст.614 Цивільного кодексу України підставою відповідальності за порушення зобов'язання є вина особи, яка порушила зобов'язання, якщо інше на встановлено договором або законом.

Згідно ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України, відповідальність у вигляді відшкодування збитків вимагає для її застосування наявності складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності особи), шкідливого результату такої поведінки, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, вини особи, яка заподіяла збитки. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Причинний зв'язок між протиправною поведінкою порушника та збитками полягає, передусім, у прямому (безпосередньому) зв'язку між протиправною поведінкою та настанням негативного результату. Вказані обставини підлягають доведенню позивачем належними та допустимими у справі доказами. Стягнення збитків як виду цивільно-правової відповідальності можливе у випадку наявності таких збитків та обґрунтованості їх розміру.

З матеріалів справи та пояснень представників сторін вбачається вчинення відповідачем порушення законодавства, що визначає умови набуття земельної ділянки в оренду, а саме не виконано проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки та не надано його на затвердження, чим заподіяно громаді м. Теплодар збитків у вигляд недоотриманих коштів за користування земельної ділянкою з урахуванням підвищення коефіцієнту економічного використання земельної ділянки та введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель м. Теплодар.

Збитки нараховані згідно рішення Комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади міста Теплодар від 27.03.2013р. та акту № 5 про визначення збитків у вигляді неодержаних доходів від 27.03.2013р. у сумі 725083,05грн.

Рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради №381/В-2012 від 20.12.2012р. яким створена комісія з визначення збитків власникам землі та землекористувачам станом на день розгляду справи є чинним.

Станом на день розгляду справи ВАТ "Одесаенергобудтранс" нарахованих збитків не сплатив.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Під час розгляду справи відповідачем не доведена неправомірність нарахування збитків.

Враховуючи викладене, позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі у сумі 725083,05грн.

Судові витрати покладаються на відповідача згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 44, 49, ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України суд,

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Одесаенергобудтранс" (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна, 1, код ЄДРПОУ 04872300) на користь Теплодарської міської ради Одеської області (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Піонерна, 7, код ЄДРПОУ 04527038, р/р 33210812700020, код платежу: 130502, банк отримувача: ГУДКСУ в Одеській області) 725083/сімсот двадцять п'ять тисяч вісімдесят три/грн. 05коп. збитків.

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Одесаенергобудтранс" (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна, 1, код ЄДРПОУ 04872300) до державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) 14501/чотирнадцять тисяч п'ятсот одна/грн. 66коп. судового збору.

Накази видати згідно зі ст. 116 ГПК України.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 ГПК України.

Повне рішення складено 08.04.2014р.

Суддя Горячук Н.О.

Дата ухвалення рішення08.04.2014
Оприлюднено10.04.2014

Судовий реєстр по справі —916/224/14

Постанова від 07.10.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 30.08.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 13.08.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 06.08.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Постанова від 12.07.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 30.06.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 23.06.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 10.06.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 18.05.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Погребна К.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні