ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2014 року справа № 823/623/14
м. Черкаси
10 год. 55 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Мишенка В.В.,
при секретарі Гордієнку Ю.П.
за участю сторін:
представника позивача - Гончаренка В.М. (за довіреністю);
відповідача - ОСОБА_2 (за паспортом),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом Монастирищенського районного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернувся Монастирищенський районний центр зайнятості Черкаської області, в якому просить стягнути з ОСОБА_2 кошти, виплачені як допомога по безробіттю в розмірі 9916 грн. 42 коп.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем в порушення вимог Закону України «Про зайнятість населення» під час перебування на обліку в Монастирищенському районному центрі зайнятості Черкаської області приховано факт реєстрації в якості суб'єкта підприємницької діяльності з 20.09.1996р., що є підставою для стягнення з відповідача в судовому порядку незаконно отриманих коштів, виплачених як допомога по безробіттю.
Відповідач проти заявленого адміністративного позову заперечує, мотивуючи це тим, що він з моменту реєстрації в Монастирищенській районній державній адміністрації, як суб'єкт підприємницької діяльності не займається підприємницькою діяльністю. Також ним були подані документи щодо припинення підприємницької діяльності і на його думку вважав, що підприємницька діяльність ним була припинена.
Заслухавши пояснення і доводи представника позивача та відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Спеціальним законом, що визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття є Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» № 1533-III від 02.03.2000р. (далі по тексту - Закон № 1533).
Так, згідно зі статтею 6 цього Закону право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги мають застраховані особи. Право на забезпечення та соціальні послуги відповідно до цього Закону має також молодь, яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільнилася із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби і яка потребує сприяння у працевлаштуванні на перше робоче місце у разі реєстрації в установленому порядку відповідних осіб як безробітних. Члени особистого селянського та фермерського господарства, якщо вони не є найманими працівниками, громадяни України, які працюють за межами України та не застраховані в системі соціального страхування на випадок безробіття країни, в якій вони перебувають, мають право на забезпечення за цим Законом за умови сплати страхових внесків, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України. Працюючі пенсіонери у разі звернення до державної служби зайнятості за сприянням у працевлаштуванні мають право на соціальні послуги щодо пошуку підходящої роботи, перенавчання та підвищення кваліфікації, а також на інформаційні та консультаційні послуги, пов'язані з працевлаштуванням, профілактичні заходи відповідно до статті 71 цього Закону.
Судом встановлено, що 30.09.2013р. ОСОБА_2 звернувся з заявою до Монастирищенського районного центру зайнятості Черкаської області про надання йому статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, в якій зазначив, що в даний час не зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсії не отримує. На підставі поданої заяви ОСОБА_2 30.09.2013р. останньому було надано статус безробітного.
14.02.2014р. ОСОБА_2 особисто подав заяву до Монастирищенського районного центру зайнятості Черкаської області про зняття з обліку у зв'язку з тим, що зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності.
14.02.2014р. Монастирищенським районним центром зайнятості подано запит на видачу Витяга з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про підтвердження або спростування наявної інформації щодо безробітного про реєстрацію останнього як суб'єкта підприємницької діяльності.
14.02.2014р. від реєстраційної служби Монастирищенського районного управління юстиції надійшов лист, яким встановлено, що гр. ОСОБА_2 зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності 20 вересня 1996 р., відомості про фізичну особу - підприємця не включені до ЄДРПОУ та відомості про скасування підприємницької діяльності відсутні.
Відповідно до наказу № 54 від 14лютого 2014 року «Про повернення коштів, виплачених як допомога по безробіттю» зобов'язано ОСОБА_2 повернути нараховану та отриману суми допомоги по безробіттю за період з 07.10.2013р. по 14.02.2014 р. в розмірі 9916 грн. 42 коп.
Під час проведення перевірки Монастирищенським районним центром зайнятості Черкаської області складено акт № 10 перевірки достовірності даних безробітних, розслідування страхових випадків, яким встановлено, щоОСОБА_2, перебуваючи на обліку в Монастирищенському районному центру зайнятості Черкаської області як безробітний, приховав факт реєстрації в якості суб'єкта підприємницької діяльності з 20.09.1996р.
Суд зазначає, що відповідно до п. 1 статті 4 Закону України «Про зайнятість населення» № 5067-XII від 05.07.2012р. (далі по тексту - Закон № 5067-XII) до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою.
До зайнятого населення також належать: непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом, інвалідом I групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства; батьки - вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні батьки, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства; особа, яка проживає разом з інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, та одержує грошову допомогу на догляд за ним відповідно до законодавства.
Безробітним, в свою чергу, визначається особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Відповідно до частини 1 статті 43 Закону № 5067-VI статусу безробітного може набути: особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи; інвалід, який не досяг встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» та «;Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам»; особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників.
Отже, не можуть бути безробітними особи, що мають статус суб'єкта підприємницької діяльності, не залежно від того, чи отримують вони дохід, адже підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
При цьому статусу підприємця фізична особа позбавляється з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця (ч. 3 статті 46 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» № 755-IV від 15.05.2003р.).
Таким чином, безсумнівним є те, що відповідач, як на момент звернення до центру зайнятості, так і в подальшому при отриманні допомоги по безробіттю, був зайнятою особою, адже запис про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 відсутній, а отже ОСОБА_2 не мав права на реєстрацію в якості безробітного та на отримання відповідної матеріальної допомоги.
Відповідальність застрахованих осіб за порушення порядку отримання статусу безробітного передбачена статтею 36 Закону № 1533, згідно якої сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
З огляду на викладене, суд знаходить вимоги позивача обґрунтованими та такими що підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст.11, 14, 70, 71,89,94,159-163 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_2: АДРЕСА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Монастирищенського районного центру зайнятості: 19100, Черкаська область, м. Монастирище, вул. Жовтнева, 12а (ідентифікаційний код 21368454) кошти виплачені як допомога по безробіттю в сумі 9916 (дев'ять тисяч дев'ятсот шістнадцять) грн. 42 коп.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд за правилами встановленими ст.ст.185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.В. Мишенко
Повний текст постанови виготовлений 10 квітня 2014 року.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2014 |
Оприлюднено | 14.04.2014 |
Номер документу | 38142652 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.В. Мишенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні