ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2014 року 12-25Справа № 808/477/14 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сіпаки А.В.
при секретарі Горбовій І.С.
за участю:
представника позивача Єременко Д.В.
представника відповідача Кучугурна О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Запоріжжі адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Берлен»
до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області
про визнання протиправним та скасування припису
ВСТАНОВИВ:
21.01.2014 до Запорізького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Берлен» до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області про визнання нечинним та скасування припис № 169/07 П від 04.10.2013 в частині п. 2 зобов'язання ТОВ «Берлен» оформити спеціальний дозвіл на користування надрами строком до 29.11.2013.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 30 вересня 2013 року Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних земельних ресурсів, щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами. Відповідно до висновків вищевказаного акту у позивача відсутній дозвіл на користування надрами, що є порушенням ст. 23 Кодексу України "Про надра".
На підставі акту перевірки державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Запорізькій області склав припис № 169/07 П від 04.10.2013, у п. 2 якого зазначена вимога оформити спеціальний дозвіл на користування надрами - до 29.11.2013.
ТОВ «Берлен» є власником артезіанської скважини, що знаходиться за адресою с. Новотаврічне. Оріхівський район. Призначення даної скважини технічне водопостачання.
Вищевказану скважину ТОВ «Берлен» оздобив на земельній ділянці, яка належить останньому на підставі договору оренди землі від 01 січня 2009 року та зареєстрований у Оріхівському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20 травня 2009 року за № 040927500001. 01.01.2012 ТОВ «Берлен» отримав дозвіл на спеціальне водокористування № Укр 5850/Зап.
Вважає, що користується підземними водами в тому обсязі, який не породжує у нього обов'язку отримувати будь-які спеціальні дозволи на користування надрами.
Крім того, землевласники або землекористувачі в межах наданої їм кожної земельної ділянки мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення-підземні води для власних господарсько-побутових потреб децентралізованого та централізованого ( крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного,водопостачання, за умови, що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу та використовувати надра для господарських і побутових потреб. Просить позов задовольнити в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засідання позов підтримав із підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив, суду зазначив, що в ході перевірки ТОВ «Берлен», проведеної Держекоінспекцією у період з 24 вересня по 30 вересня 2013 року, встановлено, що підприємство використовує підземні води для виробничих потреб.
На момент перевірки спеціальний дозвіл на користування надрами - підземними водами у позивача був відсутній, що є порушенням ст.ст. 19, 21 Кодексу України про надра. На усунення виявлених порушень та відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Держекоінспекцією було надано Припис № 169/07-П від 04.10.2013, одним з пунктів якого позивачу було приписано отримати спеціальний дозвіл на користування надрами.
30.09.2013 за результатами перевірки ТОВ «Берлен» відносно директора підприємства ОСОБА_3 складено протоколи № 002901 за статтею 59 КУпАП, № 002902 за статтею 118-5 КУпАГІ та № 002903 про адміністративне правопорушення передбачене ст. 47 КУпАП.
В ході перевірки ТОВ «Берлен» встановлено, що підприємство використовує підземні води для виробничих потреб. Вказане підтверджується дозволом на спеціальне водокористування № Укр 5850 Зап., згідно якого використання видобутих підземних вод здійснюється для власних виробничих, господарсько-побутових потреб підприємства, зрощення. Також згідно державної статистичної звітності за формою 2-ТП (Водгосп), протягом 2012 - 2013 року використання підземних вод ТОВ «Берлен» здійснювалось виключно на виробничі потреби. Таким чином використання води на господарсько-побутові потреби не здійснювалось взагалі. Вважає, що позивач для провадження своєї господарської діяльності, яка має на меті отримання прибутку, повинен мати спеціальний дозвіл на користування надрами. Просить в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Вислухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
24-30 вересня 2013 року Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області була проведена планова перевірка дотримання ТОВ «Берлен» вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено акт б/н, у якому зазначено про порушення ТОВ «Берлен» статей 19,21 Кодексу України про надра, а саме вказано, що підприємством використовує підземні води для виробничих потреб.
За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області винесено припис № 169/07 П від 04.10.2013, яким позивача зобов'язано усунути порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема, пунктом 2 зобов'язано ТОВ «Берлен» одержати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води).
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
За приписами ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.
Користування надрами здійснюється без надання гірничого відводу чи спеціального дозволу у випадках, передбачених цим Кодексом.
Такий виняток, зокрема, встановлений статтею 23 Кодексу України про надра, якою визначено, що землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу, та використовувати надра для господарських і побутових потреб.
Судом встановлно, що ТОВ «Берлен» має дозвіл на спеціальне водокористування № Укр 5850/Зап, виданий Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області терміном дії з 01.01.2012 по 31.12.2014.
Відповідно до зазначеного дозволу водопостачання ВАТ "Лубнифарм" для задоволення власних виробничих, господарсько-побутових потреб здійснюється з артсвердловини розташованої на території підприємства с. Новотаврійське, артсвердловина № 1: глибина - 62,0 м., дебіт - 5,0 м.3/год., насос ЕЦВ-6, також визначено ліміт забору води: з підземних джерел 9,61 тис.м3 на рік, 26,33 м3 на добу, з мереж Запорізького МУВГ 312 тис.м3 на рік, 2080,0 м3 на добу.
Перевіркою встановлено, що облік забору позивачем підземної води здійснюється водовимірювальними приладами - лічильниками MZ - 65 d=200 марки «Polmatil».
Зі звітів про використання води (форми 2-ТП водгосп) за 2012-2013 роки, вбачається, що підприємством фактично використано води в І кварталі 2012 року 1,6, в ІІ кварталі 2012 року 2,1, в ІІІ кварталі 2012 року 3,1, в IV кварталі 2012 року 3,1, в ІІ кварталі 2013 року 0,1, в ІІІ кварталі 2013 року 0,1, в IV кварталі 2013 року 0,2.
Відповідно до вимог статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Дозвіл на спеціальне водокористування № Укр 5850/Зап, виданий Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області, із зазначенням цілі водокористування - власні виробничі, господарсько-побутові потреби підприємства, зрощення.
Згідно п. 5.11 Інструкції щодо заповнення статистичної звітності 2-ТП (водгосп), затвердженої наказом Держкомстату від 30.09.1997 № 230 та зареєстрованої у в Міністерстві юстиції України 16.10.1997 за № 480/2284, показник гр. 10 включає обсяги води, використаної для задоволення всіх господарських, побутових і комунальних потреб населення і працівників на підприємствах і організаціях, крім сільськогосподарських (наростаючим підсумком з початку року), показник гр. 11 враховує повний обсяг використаної води для виробничих (технічних) потреб, включаючи обсяг свіжої води, що надходить на підживлення систем оборотного водопостачання (наростаючим підсумком з початку року).
У звітності про використання води (форми 2-ТП водгосп) за 2012-2013 роки позивач заповнив графи 10 та 11 використаної підземної води на госппитні та виробничі потреби підприємства.
За приписами статті 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва -підприємцями.
Сферу господарських відносин становлять господарсько-виробничі, організаційно-господарські та внутрішньогосподарські відносини.
Господарсько-виробничими є майнові та інші відносини, що виникають між суб'єктами господарювання при безпосередньому здійсненні господарської діяльності.
Господарсько-виробничі відносини - це відносини, що виникають безпосередньо у процесі здійснення суспільного виробництва, спрямованого на виготовлення та реалізацію продукції, на виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність, та на реалізацію дієздатності суб'єкта господарювання. Ці відносини виникають навколо створення певних благ, що складають предмет господарської діяльності.
Отже, ТОВ «Берлен» використовує підземні води для власних господарсько-побутових потреб та в обсязі не більше 300 м3/добу, протилежне перевіркою не встановлено, а тому підприємство, у відповідності до статті 23 Кодексу України про надра має право не отримувати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води).
Згідно з ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
З огляду на вищевикладене, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 158-163, 186 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Скасувати п. 2 припису Державної екологічної інспекції у Запорізькій області № 169/07 П від 04.10.2013.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Берлен» (ЄДРПОУ 25217396) суму судового збору в розмірі 73 грн. 08 коп. (сімдесят три гривні вісім копійок).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя А.В. Сіпака
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2014 |
Оприлюднено | 11.04.2014 |
Номер документу | 38149282 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні