2а/254/86/2014
254/1202/14-а
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
9 квітня 2014 року Будьоннівський районний суд м. Донецька в складі:
головуючого - судді Грачова Р.Р.,
при секретарі - Тімончук Ю.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду місті Донецьку справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень - Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради, третя особа - Головне управління Державного казначейства в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, -
встановив:
Позивачка звернулась до суду із позовом до суб'єкта владних повноважень - Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради, третя особа - Головне управління Державного казначейства в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, посилаючись на наступні обставини.
Позивачка має на утриманні малолітню дитину - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.
В зв'язку з народженням дитини, з 02.05.2012 року вона перебуває на обліку в Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради та отримує щомісячну державну соціальну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 130 гривень.
Вважає, що розмір призначеної їй допомоги не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки є меншим за прожитковий мінімум для дитини віком до 6 років.
Частиною 1 ст. 1 ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» передбачено, що громадяни України, в сім'ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах передбачених цим законом та іншими законами України.
Статтею 15 ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається в розмірі, встановленому законом, прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, а відповідно до ст. 43 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менше розміру прожиткового мінімуму встановленого законом.
Однак, розміри, в яких відповідачем виплачується їй вказана допомога є значно меншими ніж ті, що передбачені чинним законодавством.
В зв'язку з чим, вона звернулася до УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради про перерахунок допомоги відповідно до вимог законодавства, однак отримала необґрунтовану відмову у перерахунку у формі листа №01-15/327 від 29.01.2014 року.
З вказаного листа вбачається, що їй було відмовлено на підставі Постанови КМУ №1751 від 27.12.2001 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми».
З даною відмовою вона не згодна, вважає її незаконною виходячи з наступного.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості, та і явніших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей із дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім'ї, її доходів та віку дітей спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення встановлює ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» №28-ХІІ від 21.11.1992 року.
Просить суд:
- визнати неправомірними дії УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради щодо відмови у перерахунку і виплаті їй щомісячної державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
- відновити її порушені права шляхом зобов'язання УПСЗН Будьоннівської районної в м. Донецьку ради здійснити перерахунок і виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, починаючи з 2 травня 2012 року до дати винесення судового рішення на дитину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1,відповідно до статті 15 ЗУ «Про державну допомогу сім'ям здітьми», ст. 43 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» та ст. 15 ЗУ «Про допомогу сім'ям з дітьми», у розмірах, які дорівнюють прожитковому мінімуму для дітей віком до 6 років, з урахуванням фактично виплачених сум, за рахунок коштів Державного бюджету України.
- здійснити судовий контроль за виконанням рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем шляхом зобов'язання УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради подати звіт про виконання судового рішення та відшкодувати на її користь витрати, пов'язані зі сплатою судового збору.
Позивачка в судове засідання не з'явилась,надала суду заяву про розгляд справи без її участі, просила позов задовольнити.
Представник - УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради в судове засідання не з'явився, надав суду заперечення, де просив в задоволенні позову відмовити, та розглянути справу без його участі.
Ухвалою суду від 25 лютого 2014 року позовні вимоги ОСОБА_1, в частині позовних вимог оскарження дій відповідача по нарахуванню та виплаті державної допомоги за період з 2 травня 2012 року по 23 серпня 2013 року, зобов'язання відповідача здійснити перерахунок державної допомоги за цей період та виплату державної соціальної допомоги за цей період залишені без розгляду.
На підставі досліджених доказів, судом встановлені наступні фактичні обставини.
ОСОБА_1 має дитину - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується свідоцтвом серії НОМЕР_1, у зв'язку з чим знаходиться з 2.05.2012 року на обліку у відповідача та отримує щомісячно соціальну допомогу по догляду за дитиною у розмірі 130,00 грн.
Відповідачем призначена допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3 років відповідно до ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», розмір якої визначено відповідно до «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми», затвердженому постановою КМУ №1751 від 27.12.2001 року.
Вирішуючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.
В обґрунтування позовних вимог позивачка вказує, що відповідно до статті 43 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18 січня 2001 року № 2240-111 розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Як вбачається з листа УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради від 29.01.2014 року за №01-15/327, ОСОБА_1 є застрахованою особою в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.
При вирішенні вказаного спору, суд виходив з наступного.
Правові, організаційні та фінансові основи загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян на випадок тимчасової втрати працездатності, у зв'язку з вагітністю та пологами, у разі смерті, а також надання послуг із санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей визначає Закон України "Про загальнообов'язкове державне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням або похованням " від 18.01.2001 року № 2240- III (Закон №2240 ).
Статтею 1 Закону №2240 визначено, що загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, передбачає матеріальне забезпечення громадян у зв'язку з втратою заробітної плати (доходу) внаслідок тимчасової втрати працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною, дитиною-інвалідом, хворим членом сім'ї), вагітності та пологів, догляду за малолітньою дитиною, часткову компенсацію витрат, пов'язаних із народженням дитини, смертю застрахованої особи або членів її сім'ї, а також надання соціальних послуг за рахунок бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що формується шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також за рахунок інших джерел, передбачених цим Законом.
Згідно ст. 2 Закону № 2240 страховий випадок - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи або членів її сім'ї на отримання матеріального забезпечення або соціальних послуг за цим Законом.
Статтями 4 , 5 , 29 , 42 Закону №2240 встановлено, що право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи і час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законодавством.
Одним із принципів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням є державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх прав.
Право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до Закону №2240-III та виключено статті 40-44.
Конституційний Суд України рішенням від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 визнав неконституційними низку положень Закону № 107-VI , в тому числі й пункт 25 розділу II Закону № 107-VI щодо виключення статей 40-44 Закону № 2240-III.
Пунктом 2 розділу ІІІ Закону № 107-VI було передбачено, що розділ II цього Закону діє до 31 грудня 2008 року.
Таким чином, з часу проголошення Рішення № 10-рп/2008 Конституційним Судом України відновили свою дію вищезазначені положення Закону № 2240-III .
Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» , Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» не встановлювався інший, ніж у Законі №2240-III розмір допомоги, а положення Постанови КМУ №1751 "Про порядок призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми" від 27.12.2001р . було затверджене саме на виконання Закону № 2811-Х11"Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (п.1), то застосовувати зазначену постанову Кабінету Міністрів України до особи, яка застрахована в системі загальнообов'язкового страхування неможливо, оскільки на відносини щодо виплати допомоги такій особі у зазначеному періоді поширюються норми спеціального Закону (яким є Закон № 2240-III ), відповідно до статті 43 якого допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
В даному випадку виник спір щодо виплати допомоги особі, яка застрахована у системі соціального загальнообов'язкового державного соціального страхування, тому на виплату допомоги такій особі у зазначеному періоді поширюються норми спеціального Закону (яким є Закон № 2240-III ), відповідно до статті 43 якого допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Така правова позиція також підтверджена Верховним Судом України у його постановах від 11 грудня 2012 року у справі за позовом фізичної особи до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Золотоніської міської ради Черкаської області (номер ЄДРСР 28332586) та від 25 грудня 2012 року у справі за позовом фізичної особи до Управління праці та соціального захисту населення Ленінської районної у місті Донецьку ради (номер ЄДРСР 28332590), які, відповідно до приписів статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України , є обов'язковими для всіх судів України.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивачка має право на перерахунок та виплату їй недоплаченої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 24 серпня 2013 року по дату винесення рішення судом, тобто по 09 квітня 2014 року, виходячи з розміру не меншого прожиткового мінімуму для дітей до 6 років та з врахуванням виплачених сум.
Керуючись ст.ст. 9 , 10 , 11 , 94, 128, 159 , 160-163 КАС України , суд -
постановив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень - Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради, третя особа - Головне управління Державного казначейства в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради щодо відмови у перерахунку і виплаті ОСОБА_1 щомісячної державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Зобов'язати УПСЗН Будьоннівської районної в м. Донецьку ради здійснити перерахунок і виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку ОСОБА_1, починаючи з 24 серпня 2013 року по дату винесення рішення судом, тобто по 9 квітня 2014 року на дитину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менш розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого законом для кожної дитини, з урахуванням фактично виплачених сум.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Ворошиловський районний суд м. Донецька протягом десяти днів з дня її проголошення, копія апеляційної скарги надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції.
Суддя: Р.Р. Грачов
Суд | Будьоннівський районний суд м.Донецька |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2014 |
Оприлюднено | 11.04.2014 |
Номер документу | 38156120 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Будьоннівський районний суд м.Донецька
Грачов Р. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні