cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
09.04.2014 справа №905/643/14
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: суддівБойченка К.І. Діброви Г.І., Шевкової Т.А. при секретарі судового засідання за участю представників: Демурі О.А. від позивача:Дьомін В.М. - довіреність від 27.01.2014 року №Н-01/123 від відповідача:Лисенко О.В. - довіреність від 02.01.2014 року №юр-08/1 розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська», м. Горлівка на рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року у справі№ 905/643/14 (суддя: Матюхін В.І.) за позовною заявою Державного підприємства «Донецька залізниця», м. Донецьк до Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська», м. Горлівка простягнення штрафу в розмірі 19800 грн. 00 коп.
В С Т А Н О В И В:
Державне підприємство «Донецька залізниця» звернулось до господарського суду Донецької області з позовною заявою про стягнення з Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська» 19800 грн. 00 коп. штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній №50728765 масу вантажу у вагонах №№ 60504438, 68605777, 60504768.
Рішенням господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року по справі №905/643/14 позовна заява задоволена, стягнуто з Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська» на користь Державного підприємства «Донецька залізниця» 19800 грн. 00коп. штрафу та 1827 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви.
Дане рішення мотивоване обґрунтованістю позовних вимог.
Не погодившись з рішенням господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року у справі №905/643/14, відповідач подав до Донецького апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року у справі №905/643/14 та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог Державного підприємства «Донецька залізниця» відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач вказує на те, що:
- суд не повністю з'ясував обставини, які мають значення по справі та неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до невірного прийняття рішення по справі.
- вважає, що позивачу не причинена матеріальна шкода в результаті порушення, що мало місце, інші шкідливі для позивача наслідки виконання договору перевезення - не наступили;
- відповідач не завдав збитків та не вплинув негативно на фінансово-економічне положення позивача та інших учасником господарських відносин.
Представник відповідача в судовому засіданні 09.04.2014 року підтримав доводи апеляційної скарги, надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції - скасувати.
Представник позивача в судовому засіданні 09.04.2014 року заперечував проти доводів апеляційної скарги, надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві на апеляційну скаргу, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
11.08.2013 року Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська» (далі-Вантажовідправник) зі станції Трудова до станції Авдіївка, на адресу Публічного акціонерного товариства «Авдіївський коксохімічний завод» (Вантажоодержувач) за залізничною накладною №50728765, відправило вантаж у напіввагонах №№ 60504438, 68605757, 60504767 вантаж - концентрат вугільний.
При прибутті вантажу на станцію призначення, залізницею здійснена перевірка вантажу у напіввагонах №№ 60504438, 68605757, 60504767.
В ході перевірки встановлена розбіжність даних залізничної накладної №50728765 з фактичною масою вантажу, а саме: у вагоні №60504438 - фактична маса вантажу складає брутто - 89960 кг., вага тари з документу - 22700 кг., нетто - 67260 кг., що менше проти даних залізничної накладної на 2740 кг.; у вагоні № 68605757 - фактична маса вантажу складає брутто - 88800 кг., вага тари з документу - 21800 кг., нетто - 67000 кг., що менше проти даних залізничної накладної на 2000 кг.; у вагоні № 60504768 - фактична маса вантажу складає брутто - 91480 кг., вага тари з документу - 23000 кг., нетто - 68480 кг., що менше проти даних залізничної накладної на 1520 кг.
За результатами перевірки 13.08.2013 року залізницею складений Комерційний акт серія БН №696621/28, в розділі «Д» якого зафіксовані виявлені розбіжності та зазначено, що навантаження у вагонах рівномірне, на рівні бортів. Вантаж маркований чотирма поперечними смужками, маркування не порушене. Поверхня вантажу плівкою проти видування не накривалась, ущільнена (а.с. 9).
В накладній є відмітка про ознайомлення вантажоодержувача з відповідним комерційним актом.
Відповідно до ст. 908 Цивільного Кодексу України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими Законами, транспортними Кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі-Статут залізниць) накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Згідно зі ст. 24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.
Згідно з п.5.5. розділу 5 «Правил оформлення перевізних документів», затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 року № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст. 122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 року за № 567/6855, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці. (далі -Правила №567/6855).
Згідно зі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі згідно із ст.118 Статуту залізниць (5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення). У даному випадку провізна плата 1320 грн. 00коп. вагони №№ 60504438, 68605757, 60504767 сума штрафних санкцій - 1320 грн. 00 коп. х 3 х 5 = 19800 грн. 00 коп.
Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправник повинен зазначити їх масу у накладній - основному перевізному документі, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу.
Згідно п. 28 «Правил приймання вантажів до перевезення», зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагонів, вантажу, їх маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагонах без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Частиною першою ст. 26 Закону «Про залізничний транспорт» передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.
За змістом ст. 129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
Залізниця зобовґязана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.
В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.
Статтею 129 Статуту залізниць передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України за № 334 від 28.05.2002року.
За пунктом 4 Правил складання актів комерційні акти на місцях загального користування складаються у день вивантаження або в день видачі вантажу одержувачу.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому рішення господарського суду відповідає матеріалам справи, вимогам діючого законодавства та підлягає залишенню в силі.
Судові витрати за апеляційною скаргою покладаються на заявника апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 101, 103, 105 Господарського процесуального Кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-
П О С Т А Н О В И В :
1) Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Узлівська» на рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року по справі №905/643/14 - залишити без задоволення.
2) Рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року по справі №905/643/14 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя К.І. Бойченко
Судді Г.І. Діброва
Т.А. Шевкова
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2014 |
Оприлюднено | 16.04.2014 |
Номер документу | 38196377 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойченко К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні