Рішення
від 18.05.2009 по справі 34/15-09-439
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

34/15-09-439

              

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" травня 2009 р.Справа  № 34/15-09-439

за позовом Прокурора Фрунзівського району  Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації  Одеської області

до відповідача  Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА"  

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та стягнення на суму 296360,06грн.

Суддя Фаєр Ю.Г.

Представники

від прокурора Одеської області: Будзул-Лавренюк К.Я., діюча на підставі посвідчення №48 від 29.04.09р.

від  Фрунзівської РДА  Одеської області: не з'явився;

від відповідача: Кублицький І.В., діючий на підставі довіреності №1/02 від 16.02.2009р.;

від третьої особи: Лещук Н.П., діюча на підставі довіреності №2139вих від 02.10.08р.

В судовому засіданні 05.05.2009р. по справі оголошено перерву до 12.05.2009р. до 12год.00хв., 12.05.2009р. –до 18.05.2009р. до 12год.00хв. в порядку ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

СУТЬ СПОРУ: Прокурор Фрунзівського району Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою, в якій просить зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 396га із земель запасу та резервного фонду Василівської сільської ради Фрунзівського району та повернути її за належністю Фрунзівській районній державній адміністрації, стягнути з відповідача заподіяну шкоду у сумі 296360,06грн.  

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.02.2009р. порушено провадження у справі №34/15-09-439 та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Управління з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 02.04.09р. у зв'язку зі зміною найменування юридичної особи, яке не було пов'язано з реорганізацією, суд виклав найменування третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача у зміненій редакції –Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області,  та за клопотанням сторін строк розгляду справи №34/15-09-439 продовжено по 02.06.09р. в порядку ст.69 Господарського процесуального кодексу України.

Представник прокурора Одеської області позовні вимоги підтримує, наполягає на їх задоволені.

Представники Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області в судові засідання не з'являлися, письмових пояснень не надали.

Представник відповідача проти позову заперечує та просить суд відмовити прокурору Фрунзівського району  Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області з підстав, викладених у відзиві на позов від 23.03.09р.

 Представник Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області позовні вимоги прокурора підтримує, з підстав викладених у письмових поясненнях від 01.04.09р.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив:

04.03.08р. розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області №190/2008 „Про надання дозволу на підготовку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду” надано дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної  ділянки загальною площею 573га, в тому числі із земель запасу - 147га, земель резерву-426га Василівської сільської ради в оренду терміном на 10 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та зобов'язано директора товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" укласти договір оренди з районною державною адміністрацією.

21.04.08р. розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області №398/2008 „Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 04.03.08р. №190/2008 „Про надання дозволу на підготовку проекту землеустрою щодо відведення земельної  ділянки в оренду”” внесено зміни в п.1, та викладено у зміненій редакції: 1. Надати дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної  ділянки загальною площею 403,73га, в тому числі: із земель запасу –124,15га, резервного фонду-279,58га Василівської сільської ради в оренду терміном на 10 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва

10.06.08р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією(Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно умов якого Орендодавець надає, а орендар приймає на строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 103,73га, в тому числі із земель запасу 124,15га, резерву - 279,58га Василіввської сільської ради Фрунзівського району для товарного  сільськогосподарського виробництва.

Згідно п.8 договору передбачено, що договір укладено на 364 дні. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий довготерміновий строк. У цьому разі Орендар повинен на протязі року, до закінчення строку дії договору письмово повідомити про намір продовжити дію договору, та подати документи на розробку проекту землеустрою.

Пунктом 18 договору передбачено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється після одержання документів, що засвідчують право користування земельною ділянкою, а саме: розпорядження районної державної адміністрації від 04.03.08р. №190/2008 та  від 21.04.08р. №398/2008.

Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється в строк 10(десять) днів після підписання сторонами цього договору за актом приймання передачі (п.20 договору).

10.06.08р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією(Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА"(Орендар) підписаний акт приймання-передачі земельної ділянки до договору оренди землі №107, з якого вбачається, що 16.06.08р. земельна ділянка загальною площею 403,73га, в тому числі із земель запасу (279,58га) та резерву(124,15га) Василівської сільської ради, Фрунзівського району передана від орендодавця орендарю, відповідно до умов договору оренди землі.

15.12.2008 року відносно товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" державним інспектором управління з контролю за використанням та охороною земель проводилася перевірка законності використання земельної ділянки. По результатам якої був складений акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства відповідно до якого було встановлено, що земельна ділянка площею 396га з земель запасу та резервного фонду, яка розташована за межами населеного пункту на території Василівської сільської ради самовільно зайнята та використовується на підставі розпорядження Фрунзівської РДА ”Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки”.

На підставі акту перевірки державним інспектором управління з контролю за використанням та охороною земель був складений протокол про адміністративне порушення, передбачене ст.53-1 КУпАП –самовільне зайняття земельної ділянки.

15.12.2008 року відповідачу вручено припис, щодо припинення порушення земельного законодавства України в частині використання самовільно зайнятої земельної ділянки площею 396га.

За результатами розгляду протоколу про адміністративне правопорушення 26.12.2008р. постановою державного інспектора Ширяєвського сектору управління з контролю за використанням та охороною земель №002248 про накладення адміністративного стягнення керівника відповідача визнано винним в скоєні адміністративного правопорушення та притягнуто до відповідальності. Зазначена постанова не оскаржувалась.

Згідно здійсненого начальником Ширяєвського відділу управління з контролю за використанням та охороною земель розрахунку за Методикою, яка затверджена Постановою Кабінетом Міністрів України від 25.07.07р. №963, заподіяного внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, розмір шкоди склав 296360,06грн.

Розрахунок заподіяної шкоди направлено відповідачу поштою 29.12.08р., і зазначений розрахунок не оскаржено та не опротестовано.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін дійшов висновків що позовні вимоги прокурора не підлягають задоволенню з наступних підстав:

Відповідно до частини першої ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених чинним законодавством України.

Стаття 116 Земельного кодексу України встановлює, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно ст.125 Земельного кодексу України, приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж натурі, одержання документа, що посвідчує право на неї та державної реєстрації цього документа забороняється.

Згідно до ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власнику землі.

Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України розпорядження земельними ділянками за межами населених пунктів в межах повноважень здійснюють відповідні органи виконавчої влади, тобто повноваження щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою, належать Фрунзівській районній адміністрації.

У відповідності до ст.152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.

Згідно ч.1 ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за порушення земельного законодавства, у тому числі, за самовільне зайняття земельних ділянок.

У відповідності до частини 1 ст.22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Згідно ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України відшкодування майнової та немайнової шкоди є способами захисту цивільного права.

Частиною 2 ст.22 Цивільного кодексу України передбачено, що збитками, тобто майновою шкодою, є втрати яких особа зазнала в зв'язку із порушенням її цивільного права, або втрати, які вона мусить зробити для відновлення свого порушеного права, а також доходи, які особа могла одержати, але не одержала в зв'язку з порушенням її права.

У відповідності до приспів ст.1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними діями відшкодовується у повному обсязі особою, яка її завдала.

З аналізу наведених правових положень цивільного кодексу України вбачається, що відшкодування шкоди є мірою цивільної відповідальності за цивільне правопорушення, наслідком, якого стало заподіяння шкоди. Отже, обов'язковою передумовою цивільної відповідальності особи є винне скоєння нею цивільного правопорушення, наявність шкоди, а також існування причинного зв'язку між правопорушенням та шкодою.

Згідно ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Тобто, самовільним зайняттям земельної ділянки є користування цією ділянкою особою за відсутності згоди власника або користувача такої земельної ділянки, відтак таке порушення прав власника або користувача земельної ділянки завдає йому майнової шкоди у вигляді нестриманого доходу.

При цьому, з аналізу цієї норми закону вбачається, що не вважається самовільним зайняттям земельної ділянки її використання за наявності рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу такої земельної ділянки у власність або користування (оренду), а також за наявності укладеного правочину щодо такої земельної ділянки.

Водночас матеріали справи свідчать про те, що 04.03.2008р. Фрунзівською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято розпорядження №190/2008 "Про надання дозволу на підготовку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду", з урахуванням змін внесених розпорядженням №398/2008 від 21.04.2008р., яким відповідачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення з земель Василівської сільської ради в оренду терміном на 10 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельної ділянки загальною площею 403,73га. у т.ч. із земель запасу - 124,15га, земель резервного фонду - 279,58га; директора ТОВ "Біоленд-Одеса" зобов'язано укласти договір оренди з Фрунзівською районною державною адміністрацією; встановлена орендна плата за використання земельної ділянки в розмірі 1,5 відсотка вартості земельної ділянки з урахуванням індексації; Фрунзівському районному відділу Одеської регіональної філії центру Державного земельного кадастру доручено провести державну реєстрацію договору оренди згідно з чинним законодавством.

На підставі зазначеного розпорядження 10.06.2008р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією та відповідачем був укладений договір оренди земельної ділянки з земель Василівської сільської ради загальною площею 403,73га, у т.ч. із земель запасу - 124,15га, земель резервного фонду –279,58га для товарного сільськогосподарського виробництва, яка була передана з земель Василівської сільської ради загальною площею 403,73га. у тому числі із земель запасу - 124,15га, земель резервного фонду –279,58га орендарю - відповідачу за актом приймання-передачі №107 від 10.06.2008р.

Викладене свідчить про те, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 396га з земель запасу та резервного фонду Василівської сльської ради Фрунзівського району площею 403,73га не була зайнята відповідачем самовільно, а використовувалась ним на підставі відповідного рішення органу виконавчої влади про надання такої земельної ділянки в користування (оренду) та за наявності договору оренди щодо цієї земельної ділянки.

Отже, з врахуванням положень ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" користування відповідачем зазначеною земельною ділянкою не є самовільним зайняттям земельної ділянки у розумінні приписів наведеної норми закону, а відтак наслідки правопорушення - завдання шкоди, й відповідно, підстави для цивільної відповідальності відповідача у вигляді відшкодування такої шкоди відсутні.

Поряд з цим, згідно частини 2 ст.125, частини 2 ст.126, ч.3 ст.125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди та його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї та державної реєстрації забороняється.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечується відповідачем державна реєстрація договору оренди земельної ділянки з земель Василівської сільської ради загальною площею 403,73га, у т.ч. із земель запасу –124,15га, земель резервного фонду - 279,58га для товарного сільськогосподарського виробництва, укладеного 10.06.2008р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією та відповідачем на час розгляду спору по суті не здійснена.

Водночас слід зазначити, що державним інспектором Управління з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області складені акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 15.12.2008р., акт обстеження земельної ділянки №15 від 15.12.2008р.. протокол про адміністративне правопорушення №002248 від 15.12.2008р., припис №003382 від 15.12.2008р., постанова про накладення адміністративного стягнення №002248 від 26.12.2008р. які у відповідності до ст.35 ГПК України не мають для господарського суду преюдиціального значення та викладені в них обставини щодо самовільного зайняття ТОВ "Біоленд-Одеса" земельної ділянки з земель Василівської сільської ради розцінюються судом у відповідності до приписів ст.43 ГПК України разом з іншими матеріалами –доказами у справі в сукупності.

Крім того, у разі виявлення факту використання земельної ділянки без правовстановлюючого документа, зареєстрованого в установленому порядку, але за наявності рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу у власність або надання у користування (оренду) земельної ділянки чи відповідного правочину, державний інспектор повинен: - скласти акт перевірки з зазначенням, що земельна ділянка використовується без правовстановлюючого документа, зареєстрованого в установленому порядку, та вказати підстави, на основі яких набуто право на земельну ділянку; видати припис особі, яка використовує земельну ділянку без правовстановлюючого документа, з вимогою усунути порушення земельного законодавства; у разі невиконання  припису  протягом  встановленого у ньому терміну, скласти протокол про адміністративне правопорушення за статтею 188-5 КпроАП України та накласти на порушника адміністративне стягнення за невиконання припису, а також видати повторний припис з вимогою усунути порушення земельного законодавства; після закінчення терміну, визначеного у  повторно  виданому  приписі,  державний інспектор перевіряє виконання вимог, зазначених у ньому і складає акт перевірки з зазначенням стану усунення порушення. При цьому, виходячи з норми ст.61 Конституції України протокол про адміністративне правопорушення за невиконання повторного припису не складається, оскільки у ньому була зазначена аналогічна першому припису вимога. У випадку неприпинення порушення та подальше використання земельної ділянки інспекційний орган направляє інформацію про виявлене порушення та вжиті до порушника заходи для відповідного реагування до відповідної сільської, селищної чи міської ради або до відповідного органу виконавчої влади, органу державної податкової служби, органу прокуратури. Зазначене наведено в листі Державного комітету України із земельних ресурсів №14-17-4/12991 від 11.11.2008р.

Враховуючи вищевикладене, наданий прокурором та позивачем в обґрунтування заявлених вимог акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 15.12.2008р.. акт обстеження земельної ділянки №15 від 15.12.2008р., протокол про адміністративне правопорушення №002248 від 15.12.2008р., припис №003382 від 15.12.2008р.. постанова про накладення адміністративного стягнення №002248 від 26.12.2008р., є такими що не відповідають вимогам ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", та складені державним інспектором Управління з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області з порушенням вищезазначених вимог, викладених в листі Державного комітету України із земельних ресурсів №14-17-4/12991 від 11.11.2008р.

Поряд з цим, не підлягає задоволенню й заявлена Прокурором Фрунзівського району в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації вимога щодо зобов'язання відповідача звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 396га з земель запасу резервного фонду Василівської сільської ради Фрунзівського району та повернути її Фрунзівській районній державній адміністрації, з посиланням в обґрунтування заявленої вимоги на положення ч.1 ст.212 Земельного кодексу України, відповідно до якої самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Адже, як зазначалось вище використання відповідачем земельної ділянки площею 396га з земель запасу та резервного фонду Василівської сільської ради Фрунзівського району не є самовільним зайняттям, а використовувалась та використовується відповідачем за договором оренди від 10.06.2008р., що свідчить про відсутність підстав для повернення цієї земельної ділянки Фрунзівській районній державній адміністрації у відповідності до ч.1 ст.212 Земельного кодексу України.

Крім цього, впродовж використання спірної земельної ділянки відповідачем своєчасно та в повному обсязі сплачувалися  орендні платежі, що підтверджується довідками Фрунзівської районної державної адміністрації та Роздільнянської міжрайонної державної податкової інспекції Одеської області.

Заяву прокурора про забезпечення позову шляхом накладення арешту на майно відповідача судом не задоволено, оскільки не свідчить про неможливість виконання чи ускладнення виконання рішення суду згідно ст.66 Господарського процесуального кодексу України.

Отже, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги прокурора Фрунзівського району  Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області про зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 396га із земель запасу та резервного фонду Василівської сільської ради Фрунзівського району та повернути її за належністю Фрунзівській районній державній адміністрації, стягнення з відповідача заподіяної шкоди у сумі 296360,06грн. задоволенню не підлягає.

Керуючись  ст.ст. 32, 33, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У позові відмовити.

Рішення господарського суду Одеської області, підписане 22.05.09р., набирає чинності  у порядку ст.85 ГПК України.

Суддя                                                                                       Фаєр Ю.Г.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення18.05.2009
Оприлюднено15.06.2009
Номер документу3822339
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —34/15-09-439

Ухвала від 24.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 23.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 02.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 05.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 02.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Ухвала від 02.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

Рішення від 18.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Фаєр Ю.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні