Рішення
від 20.05.2009 по справі 3/18-09-598
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

3/18-09-598

                

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

                     


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" травня 2009 р.Справа  № 3/18-09-598

За позовом: Прокурора Комінтернівського району Одеської області; в інтересах держави в особі Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області

До відповідачів:

Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське"

Дмитрівська сільська рада Комінтернівського району Одеської області

про визнання недійсним договору оренди

                                                                                                                          Суддя  Д'яченко Т.Г.

Представники:

Від прокуратури Комінтернівського району Одеської області: Шпаченко С.М. - представник, діючий за довіреністю від 22.01.2009р.

Від Комінтернівської РДА Одеської області: не з'явився

Від відповідачів: не з'явилися

СУТЬ СПОРУ: Прокурор Комінтернівського району Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області із позовною заявою в інтересах держави в особі Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області, в якій просить суд  визнати недійсним договір оренди землі від 27.10.2008р., укладений між Дмитрівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області в особі голови сільської ради Мандеєвої Н.І. та директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське" Отчичем Р.В.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.04.2009р. залучено до участі у справі №3/18-09-598 в якості іншого відповідача Дмитрівську сільську раду Комінтернівського району Одеської області.

Представники Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області в судові засідання не з'являлися, письмових пояснень по суті заявлених прокуратурою позовних вимог позивачем суду не надано.

Представник Дмитрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області в судові засідання не з'явився, з письмових пояснень Дмитрівського сільського голови, наданих суду 29.04.2009р., вбачається, що відповідач визнає факт порушення з боку сільської ради укладення договору оренди у зв'язку з тим, що земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, справу голова  Дмитрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області просить розглянути без участі представника ради.

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське" в письмових поясненнях, наданих суду 16.04.2009р. просить в позові прокурору відмовити, з підстав, зазначених в поясненнях, а в разі задоволення позову, згідно зі ст.121 ГПК України, надати відстрочку виконання договору до зняття урожаю.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури та відповідача, суд встановив.

27.10.2008р. між Дмитрівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області (Орендодавець) з одного боку та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кордонське" (Орендар) було укладено договір оренди, згідно умов якого Орендодавець надав, а орендар прийняв у короткострокове, платне користування земельну ділянку загальною площею 6,20 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за на території Дмитрівської сільської ради, с. Дмитрівка, Комінтернівський район, Одеська область. Сторонами договору встановлено орендну плату у розмірі 496 грн. на рік, з щомісячним її внесенням у розмірі 41,34 грн. Сторонами укладено договір на один урожайний рік, з переважним правом орендаря на його продовження. Згідно умов договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення, підставою для розробки проекту є рішення сесії від 23.09.2008р. №438.

27.10.2008р. наведену земельну ділянку фактично передано у користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське" на підставі акту приймання-передачі.

Як вбачається інформаційної довідки Дмитрівської сільської ради Комінтернівського району від 22.01.2009р. №07/ср-19-10/28 у відповідь на звернення прокуратури проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське" не розроблявся, у зв'язку з тим, що до даних земельних ділянок Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області надано дозволи на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, план-схема земельної ділянки не складався, кадастровий план земельної ділянки земельної ділянки, акт встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не складався, нормативно-грошова оцінка вказаної ділянки не проводилась, земельні торги при передачі в оренду земельної ділянки не проводились із-зі відсутності заяв на одну і ту ж земельну ділянку, земельна ділянка перебуває за межами населеного пункту.

З залученого до матеріалів справи листа Відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 25.03.2009р. №13-13-04/300 адресованого представнику прокуратури Комінтернівського району вбачається, що земельна ділянка площею 6,20 га, що знаходиться на території Дмитрівської сільської ради знаходиться за межами населеного пункту.

З залученого до матеріалів справи листа Комунального підприємства „Комінтернівське районне бюро технічної інвентаризації” від 13.03.2009р. №575 адресованого представнику прокуратури Комінтернівського району вбачається, що об'єктів нерухомого майна на земельній ділянці площею 6,2 га, яка знаходиться на території Дмитрівської сільської ради за Товариством з обмеженою відповідальністю "Кордонське" не зареєстровано.

Позовні вимоги прокуратури Комінтернівського району Одеської області ґрунтуються на порушенні сторонами договору оренди від 27.10.2008 року умов діючого законодавства при укладенні договору та направлені на визнання вказаного договору недійсним.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури та відповідача, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.

Згідно ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину (договору) є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою –третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України, згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Згідно п. 12 перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель   державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади, у даному випадку Комінтернівська районна державна адміністрація Одеської області.

Згідно положень ст.125 Земельного кодексу України, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації, приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно положень п. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача  в  оренду  земельних  ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно положень п. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні  державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, сільськогосподарського використання.

Положеннями ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її  відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.

Відповідно до положень ст. 151 Земельного кодексу України  вибір  місця  розташування  земельних  ділянок  здійснюють відповідні сільські, селищні, міські, районні, обласні ради, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінет Міністрів України відповідно до їх повноважень щодо вилучення та передачі (надання) цих ділянок. Відповідний орган  державної  влади  або  орган  місцевого самоврядування згідно із своїми повноваженнями розглядає заяву (клопотання) і в тижневий строк з дня її реєстрації направляє її копії на розгляд територіальних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, а також до відповідних територіальних органів виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду). Зазначені органи протягом трьох тижнів з дня одержання заяви (клопотання) надають відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді чи Кабінету Міністрів України, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевій державній адміністрації висновок про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), граничні розміри земельної ділянки та її площу, склад угідь земель, вимоги щодо відведення земельної ділянки. Після  отримання висновків органів,  зазначених у частині сьомій цієї статті, про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), та рішення Верховної Ради України (у разі необхідності) відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно із своїми повноваженнями, у двотижневий строк розглядає матеріали вибору земельної ділянки і приймає рішення про затвердження зазначених матеріалів та надає дозвіл і вимоги на розроблення проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову

Згідно положень ст. 13 Закону України „Про оцінку земель” передбачено необхідність проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в разі визначення розміру  орендної  плати   за   земельні   ділянки державної та комунальної власності.

Згідно ст. 9 Закону України „Про державну експертизу землевпорядної документації” обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Крім наведеного, згідно положень ст. 15 Закону України „Про оренду землі” невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках,  передбачених цим Законом.

Однак, при укладанні оспорюваного договору Дмитрівською сільською радою без правових підстав передано земельну ділянку, що перебуває у розпорядженні Комінтернівської районної державної адміністрації, порушено вимоги названих законів, земельні торги з приводу надання земельної ділянки в користування не проводились, нормативна грошова оцінка земельної ділянки при визначенні розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності не проводилась, проект відведення земельної ділянки не розроблявся та не затверджувався, а після укладення спірного договору орендар неправомірно приступив до використання земельної ділянки без встановлення земельної ділянки в натурі.

З огляду на те, що матеріали справи не містять доказів дотримання сторонами положень спеціальних законів, якими передбачено порядок передачі земельних ділянок у орендне користування, суд приходить до висновку, що договір оренди від 27.10.2008 року, укладений між Дмитрівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кордонське", підлягає визнанню недійсним як такий, що суперечить вимогам закону.

В положеннях п. 3 роз'яснення Вищого арбітражного суду України  № 02-5/111 від 12.03.1999р. „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними” зазначено, що за загальним правилом угода, визнана недійсною, вважається такою з моменту її укладення.  Це стосується і згаданих раніше угод, визнаних недійсними у судовому порядку.  Виняток з цього правила становлять угоди, зі змісту яких випливає, що вони можуть бути припинені лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути усе одержане за ними, наприклад, вже здійснене користування за договором майнового найму, зберігання за договором схову тощо. У такому випадку одночасно з визнанням угоди недійсною господарський суд повинен зазначити у рішенні, що вона припиняється лише на майбутнє.  

З урахуванням викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню по суті з визнанням договору недійсним та припиненим на майбутнє.

Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до положень ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що  не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або  договором, підставою виникнення цивільних прав та обов'язків може бути настання або ненастання певної події.

Згідно ст. 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно положень ст. 121 Конституції України одним з основних завдань прокуратури є представництво інтересів держави в суді.

Враховуючи вищевикладене, вимоги прокуратури Фрунзівського району Одеської області, як органу, що здійснює захист інтересів держави в суді, про визнання договору оренди від 27.10.2008 року, укладеного між Дмитрівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кордонське" підлягають задоволенню.

Стосовно письмового прохання представника відповідача ТОВ "Кордонське", викладеного в поясненнях від 16.04.2009р., про „надання відстрочки виконання договору до зняття урожаю”, суд зазначає наступне.

Згідно ст.121 ГПК України при наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, за  поданням прокурора чи його заступника або за своєю ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора чи його заступника і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання. Так, „надання відстрочки виконання договору”, про яке просить представник відповідача, діючим господарського-процесуальним кодексом не передбачено, з цих підстав зазначене вище прохання відповідача, викладене в письмових поясненнях,  розгляду господарським  судом не підлягає.

На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.  44, 49, 82-85 ГПК України, суд, –

ВИРІШИВ:

1.   Позов задовольнити.

2.  Договір оренди землі від 27.10.2008р., укладений між Дмитрівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області в особі голови сільської ради Мандеєвої Н.І. та директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське" Отчичем Р.В. -  визнати недійсним та припинити на майбутнє.

3. Стягнути з Дмитрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (67352, Одеська Область, Комінтернівський район, с. Дмитрівна, вул. Східна-52, код 04378681):

-  до державного бюджету України, одержувач ГУДКУ у Одеській області МФО 828011, р/р 31114095700008, банк одержувача ГУДКУ у Одеській області, код 23213460 -  держмито в сумі 42 (сорок дві) грн. 50 грн.

- до державного бюджету України, одержувач ГУДКУ у Одеській області                                 р/р 31217259700008, МФО 828011, банк одержувача ГУДКУ у Одеській області код 23213460, КБК 22050000, –витрати на ІТЗ судового процесу у сумі 59 (п'ятдесят дев'ять) грн.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кордонське" (67531, Одеська область, Комінтернівський район, с. Кордон, вул. Шкільна, 1, код 03766955):

-  до державного бюджету України, одержувач ГУДКУ у Одеській області МФО 828011, р/р 31114095700008, банк одержувача ГУДКУ у Одеській області, код 23213460 -  держмито в сумі 42 (сорок дві) грн. 50 грн.

- до державного бюджету України, одержувач ГУДКУ у Одеській області                                 р/р 31217259700008, МФО 828011, банк одержувача ГУДКУ у Одеській області код 23213460, КБК 22050000, –витрати на ІТЗ судового процесу у сумі 59 (п'ятдесят дев'ять) грн.

          Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

  Накази  видати після набрання рішенням законної сили.

              Суддя                                                                                                       Д'яченко Т.Г.

Дата ухвалення рішення20.05.2009
Оприлюднено15.06.2009
Номер документу3822379
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсним договору оренди                                                                                                                          &nbsp

Судовий реєстр по справі —3/18-09-598

Ухвала від 29.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 12.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Рішення від 20.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні