Рішення
від 28.05.2009 по справі 1/60-92
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

1/60-92

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ  

 РІШЕННЯ          

      

від "28" травня 2009 р.                                                       по справі  № 1/60-92

За позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області

до Волинської торгово-промислової палати

про визнання договору оренди №398 від 27.09.2007 року недійсним та повернення орендованого майна

                                                                                                         Суддя  Гончар М.М.

                 Представники сторін:

від позивача: Ткачук Д.І., довір. №15 від 30.07.2008 року

від відповідача: Грінченко М.М. –віце-президент, Войло І.І.., довір. від 20.06.2008 року

В судовому засіданні брав участь: Загоруйко С. С. - старший прокурор відділу представництва Волинської обласної прокуратури

Суть спору: позивач - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Волинській області, звернувся в господарський суд з позовною заявою до Волинської торгово-промислової палати, в якій просить визнати недійсним договір оренди державного нерухомого майна № 398 - частини приміщення адміністративно-виробничого модуля на території міжнародного автомобільного пропуску "Ягодин" загальною площею 10,7 кв. м., за адресою: с. Старовойтово Любомльського району Волинської області, укладеного 27.09.2007 року між регіональним відділенням ФДМУ по Волинській області та Волинською торгово-промисловою палатою та зобов'язати Волинську торгово-промислову палату повернути об'єкт державного майна –частину приміщення адміністративно-виробничого модуля на території міжнародного автомобільного пропуску "Ягодин" загальною площею 10,7 кв. м., за адресою: с. Старовойтово Любомльського району Волинської області, балансоутримувачу, оформивши акт прийому-передачі орендованого майна.

Вимоги позивача ґрунтуються на Законі України "Про оренду державного та комунального майна", Законі України "Про приватизацію державного майна", листі  Фонду державного майна України від 25.02.2009 року №10-6/2553 та приписі заступника прокурора області.

Представники відповідача в судовому засіданні позов заперечували з наступних підстав:

- Волинській торгово-промисловій палаті був наданий дозвіл на розміщення представництва Волинської ТПП для надання послуг відповідно до Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" та Статуту Палати з метою забезпечення безперебійного та ефективного виконання митним органом своїх повноважень;

- не все майно, яке перебуває на балансі зазначених органів відповідає критерію віднесення до майна, що має загальнодержавне значення; це, зокрема, допоміжні та інші, не пристосовані до безпосередньої роботи апарату і техніки приміщення;

- знаходження фахівців Волинської торгово-промислової палати на МАПП "Ягодин" має значення в сенсі захисту інтересів держави, т. я. спеціалістами Палати цілодобово надаються послуги при здійсненні повноважень митних органів, а це дозволяє оперативно та з мінімальними затратами бюджетних коштів вирішувати ряд питань, що стосуються проведенню експертиз та інформаційно-консультативних послуг; розірвання договору оренди та відсутність працівників Волинської ТПП на МАПП "Ягодин" негативно вплине на виконання митними органами своїх повноважень, виникнуть незручності для суб'єктів, що здійснюватимуть перевезення товарів через митний кордон України.

26 травня 2009 року від позивача надійшли додаткові пояснення № 10-06-1059, в якому останній повідомив, що відповідно до п. 1.7. Положення про Ягодинську митницю державної митної служби України затвердженого наказом Державної митної служби України від 23.06.2005 року № 574 митний пост "Ягодин" підпорядкований Ягодинській митниці.

Згідно із п. п. 1.1., 1.2. зазначеного положення Ягодинська митниця є спеціально уповноваженим органом виконавчої влади в галузі митної справи та підпорядковується Державній митній службі України.

Відповідно до Указу Президента України від 15.12.1999 року № 1573/99 "Про зміни в структурі центральних органів виконавчої влади" Державна митна служба України є центральним органом виконавчої влади.

Згідно із вимогами п. 2 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" приватизації не підлягають об'єкти, що мають загальнодержавне значення. В свою чергу загальнодержавне значення мають - майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, майно Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, правоохоронних і митних органів;

Відповідно до змісту даної статті усе майно митних органів в тому числі і Державної митної служби України, без жодних винятків, не підля гає приватизації.

Згідно довідки ЄДРПОУ виданої Волинським обласним управлінням статистики 14.06.1999 № 1362 форма власності Ягодинської митниці - загальнодержавна.

03.07.2007 року Волинська торгово-промислова палата звернулась до регіонального відділення з проханням укласти договір оренди частини приміщення адміністративно-виробничого модуля на території міжнародного автомобільного пропуску "Ягодин" загальною площею 10,7 кв.м. за адресою :  Волинська область Любомльський район с. Старовойтово з метою надання інформаційно-цінових послуг.

На підставі результатів проведеного конкурсу оренди зазначеного державного майна між регіональним відділенням ФДМУ по Волинській області та Волинською торгово-промисловою палатою 27.09.2007 року укладено договір оренди №398 частини приміщення адміністративно-виробничого модуля на території міжнародного автомобільного пропуску "Ягодин" загальною площею 10,7 кв. м., за адресою: с. Старовойтово Любомльського району Волинської області та обліковується на балансі Ягодинської митниці.

Відповідно до п. 1.3. цього договору майно передається в оренду з метою використання орендарем  приміщення площею 10,7 кв.м. для надання інформаційно-цінових послуг та експертиз.

Згідно інформації, викладеної в листі Державної митної служби України від 20.03.2009 року №09/621 Волинська торгово-промислова палата, орендуючи зазначене майно, здійснює брокерську діяльність.

Відповідно до статтей 773, 783 Цивільного кодексу України наймач зобов'язаний користуватися річчю, переданою йому у найм, відповідно до її призначення  та умов договору. Якщо наймач користується  річчю, переданою йому у найм, не за її призначенням або з порушенням умов договору найму, наймодавець має право вимагати розірвання договору та відшкодовувати збитки.

Листом від 15.05.2009 року №05-352 вих. прокуратура Волинської області повідомила про вступ прокурора у справу відповідно до ст. 29 Господарського процесуального кодексу України.

Присутній в судовому засіданні прокурор відділу представництва Волинської обласної прокуратури підтримав позовні вимоги.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, прокурора, господарський суд,

                                             в с т а н о в и в :

27 вересня 2007 року між регіональним відділенням ФДМУ по Волинській області, "орендодавець", та Волинською торгово-промисловою палатою, "орендар", було укладено договір оренди державного нерухомого майна № 398, згідно якого орендодавець передав в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно: частину приміщення адміністративно-виробничого модуля на території міжнародного автомобільного пропуску "Ягодин" загальною площею 10,7 кв. м., за адресою: с. Старовойтово Любомльського району Волинської області та обліковується на балансі Ягодинської митниці.

Відповідно до Указу Президента України від 15.12.1999 року № 1573/99 "Про зміни в структурі центральних органів виконавчої влади" Державна митна служба України є центральним органом виконавчої влади.

Згідно п. 1.7. Положення про Ягодинську митницю державної митної служби України затвердженого наказом Державної митної служби України від 23.06.2005 року № 574 митний пост "Ягодин" підпорядкований Ягодинській митниці.

Відповідно до п. п. 1.1., 1.2. зазначеного положення Ягодинська митниця є спеціально уповноваженим органом виконавчої влади в галузі митної справи та підпорядковується Державній митній службі України.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" не можуть бути об'єктами оренди: об'єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до частини другої статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" (крім пам'яток культурної спадщини), а також об'єкти, включені до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", які випускають підакцизну продукцію, крім цілісних майнових комплексів, які випускають підакцизну продукцію, переданих в оренду до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" від 29 червня 2004 року.

Згідно ч. 2 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" приватизації не підлягають об'єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства. До об'єктів, що мають загальнодержавне значення, відносяться майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення.

Загальнодержавне значення мають: а) об'єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об'єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема:

майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, майно Збройних Сил України (крім майна, щодо якого цим Законом встановлено особливості приватизації), Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, правоохоронних і митних органів.

Відповідно до п. 1.3 договору оренди №398 від 27.09.2007 року передане Волинській ТПП в оренду для надання інформаційно-цінових послуг та експертиз.

Проте, період дії договору оренди встановлено і не заперечується орендарем , що Волинська торгово-промислова палата, орендуючи зазначене майно, здійснює брокерську діяльність, яка не передбачена договором сторін.

Відповідно до статтей 773, 783 Цивільного кодексу України наймач зобов'язаний користуватися річчю, переданою йому у найм, відповідно до її призначення  та умов договору. Якщо наймач користується  річчю, переданою йому у найм, не за її призначенням або з порушенням умов договору найму, наймодавець має право вимагати розірвання договору та відшкодовувати збитки.

Відповідно до статті 174 Господарського кодексу України господарські зобов'язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно ч. 2 ст. 175 Господарського кодексу України майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч. 1, 6 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

До відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Відповідно до ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до ч. 1 ст. 287 Господарського кодексу України орендодавцями щодо державного та комунального майна є: 1) Фонд державного майна України, його регіональні відділення - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке є державною власністю, а також іншого майна у випадках, передбачених законом.

Згідно ч. 3 ст. 207 Господарського кодексу України виконання господарського зобов'язання, визнаного судом недійсним повністю або в частині, припиняється повністю або в частині з дня набрання рішенням суду законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення. У разі якщо за змістом зобов'язання воно може бути припинено лише на майбутнє, таке зобов'язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє.

Відповідно ч. 1 ст. 785 Цивільного кодексу України у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Враховуючи викладене, позов підставний і підлягає до задоволення.

Оскільки спір до суду доведений з вини відповідача, витрати по сплаті держмита та за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, слід віднести за рахунок останнього.

Керуючись ст.ст. 215, 216 Цивільного кодексу України, ст.ст. 174, 175, 207, 283, 287 Господарського кодексу України,  ст.ст. 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в :

1.Позовні вимоги задовольнити повністю.

2.Визнати недійсним на майбутнє договір оренди державного нерухомого майна №398 від 27.09.2007 року, укладеного між регіональним відділенням ФДМУ по Волинській області та Волинською торгово-промисловою палатою.

3.Волинській торгово-промисловій палаті, м. Луцьк, вул. Яровиця, 18, код ЄДРПОУ 02944662 повернути Ягодинській митниці, балансоутримувачу, об'єкт державного майна - частину приміщення адміністративно-виробничого модуля на території міжнародного автомобільного пропуску "Ягодин" загальною площею 10,7 кв. м., за адресою: с. Старовойтово Любомльського району Волинської області, оформивши акт прийому-передачі орендованого майна.

4.Стягнути з Волинської торгово-промислової палати, м. Луцьк, вул. Яровиця, 18, код ЄДРПОУ 02944662,  85грн. державного мита в доход Державного бюджету України.

5.Стягнути з Волинської торгово-промислової палати, м. Луцьк, вул. Яровиця, 18, код ЄДРПОУ 02944662,  312 грн. 50 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення на р/р 31217259710002; одержувач коштів: УДК у м. Луцьку, банк одержувача: ГУДКУ у Волинській області; код одержувача: 21741605, МФО 803014, КЕКД 22050000.

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення28.05.2009
Оприлюднено15.06.2009
Номер документу3823097
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/60-92

Ухвала від 04.08.2009

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кузь В.Л.

Рішення від 28.05.2009

Господарське

Господарський суд Волинської області

Гончар М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні