Ухвала
від 09.04.2014 по справі 6-42993св13
ВИЩИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ СУД УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ ЦИВІЛЬНИХ І КРИМІНАЛЬНИХ СПРАВ

У Х В А Л А

іменем україни

9 квітня 2014 рокум. Київ Колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у складі:

головуючого Гвоздика П.О.,

суддів: Горелкіної Н.А., Євграфової Є.П.,

Євтушенко О.І., Іваненко Ю.Г.,

розглянувши в судовому засіданні справу за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області до Київської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та витребування ділянок з чужого незаконного володіння та за зустрічним позовом ОСОБА_9 до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області, треті особи: Київська обласна державна адміністрація, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання добросовісним набувачем земельних ділянок за касаційними скаргами ОСОБА_10, який діє в інтересах ОСОБА_9, головного управління Держземагентства у Київській області та ОСОБА_11, який діє в інтересах ОСОБА_3, на рішення Обухівського районного суду Київської області від 27 червня 2013 року та ухвалу апеляційного суду Київської області від 17 вересня 2013 року,

в с т а н о в и л а :

У березні 2011 року заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області звернувся до суду із позовом про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та витребування ділянок з чужого незаконного володіння.

Свої вимоги мотивував тим, що уповноваженим державою органом на передачу спірних земельних ділянок громадянам у відповідності до ч. 5 ст. 149 Земельного кодексу України є Обухівська районна державна адміністрація, а не Київська обласна державна адміністрація; Київська обласна державна адміністрація не мала повноважень на вилучення, зміну цільового призначення та передачу спірних земельних ділянок відповідачам шляхом прийняття оспорюваних розпоряджень від 9 квітня 2008 року, у зв'язку з чим державні акти на право власності на спірні земельні ділянки було видано відповідачам незаконно, а тому вони підлягають визнанню недійсними. Також зазначав, що оскільки спірні земельні ділянки вибули з державної власності незаконно, то їх подальший продаж є неправомірним, договори купівлі-продажу земельних ділянок мають бути визнанні судом недійсними, а самі земельні ділянки підлягають витребуванню з незаконного володіння ОСОБА_9

У березні 2013 року ОСОБА_9 звернувся до суду із зустрічним позовом про визнання добросовісним набувачем земельних ділянок.

В обґрунтування зустрічного позову зазначав, що розпорядження від 9 квітня 2008 року за №№592-597, що стосуються вилучення із постійного користування ДП «Київське лісове господарство», зміни цільового використання та наступної передачі земельних ділянок лісогосподарського призначення розміром до 1 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Української міської ради Обухівського району Київської області, прийняті компетентним органом в межах наданих повноважень. На підставі вказаних розпоряджень 6 червня 2008 року громадяни ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_7, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 отримали державні акти на право власності на земельні ділянки, які по теперішній час є чинними. В подальшому він з вказаними особами уклав договори купівлі-продажу належних їм на праві власності земельних ділянок, які відповідають вимогам ст.ст. 203, 209, 210, 215 ЦК України та не суперечать спеціальним вимогам, встановленим положеннями розділу ІV Земельного кодексу України.

Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 27 червня 2013 року, залишеним без змін ухвалою апеляційного суду Київської області від 17 вересня 2013 року, позов задоволено.

Визнано незаконними та скасовані розпорядження Київської обласної державної адміністрації №592, №593, №594, №595, №596, №597 від 9 квітня 2008 року «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність».

Визнано недійсним державний акт серії ЯЖ №238555 на право власності на земельну ділянку площею 0,7616 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:06:014:0059, виданий 6 червня 2008 року ОСОБА_7 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010833100216.

Визнано недійсним державний акт серії ЯЖ №238556 на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:06:012:0132, виданий 6 червня 2008 року ОСОБА_4 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010833100217.

Визнано недійсним державний акт серії ЯЖ №238557 на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:06:013:0009, виданий 6 червня 2008 року ОСОБА_5 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010833100218.

Визнано недійсним державний акт серії ЯЖ №238558 на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:06:013:0010, виданий 6 червня 2008 року ОСОБА_8 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010833100219.

Визнано недійсним державний акт серії ЯЖ №238559 на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:06:013:0011, виданий 6 червня 2008 року ОСОБА_3 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010833100220.

Визнано недійсним державний акт серії ЯЖ №238560 на право власності на земельну ділянку площею 0,9900 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району з кадастровим номером 3223151000:06:012:0133, виданий 6 червня 2008 року ОСОБА_6 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010833100221.

Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,7616 га, вартістю 660 611, 84 грн., укладений 7 липня 2008 року між ОСОБА_7 та ОСОБА_9, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13 і зареєстрований в реєстрі за №2827.

Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,9900 га вартістю 858 726 грн., укладений 7 липня 2008 року між ОСОБА_4 та ОСОБА_9, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13 і зареєстрований в реєстрі за №2830.

Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,9900 га вартістю 858 726 грн., укладений 7 липня 2008 року між ОСОБА_5 та ОСОБА_9, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13 і зареєстрований в реєстрі за №2829.

Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,9900 га вартістю 858 726 грн., укладений 7 липня 2008 року між ОСОБА_8 та ОСОБА_9, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13 і зареєстрований в реєстрі за №2828.

Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,9900 га вартістю 858 726 грн., укладений 7 липня 2008 року між ОСОБА_3 та ОСОБА_9, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13 і зареєстрований в реєстрі за №2826.

Визнано недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,9900 га вартістю 858 726 грн., укладений 7 липня 2008 року між ОСОБА_6 та ОСОБА_9, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13 і зареєстрований в реєстрі за №2825.

Витребувано на користь держави в особі Обухівської районної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_9 земельну ділянку площею 5, 7116 га, що розташована в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області загальною вартістю 4 954 241, 84 грн.

Визнано за державою в особі Обухівської районної державної адміністрації право власності на земельну ділянку площею 5, 7116 га загальною вартістю 4 954 241, 84 грн.

У задоволенні зустрічного позову відмовлено.

У касаційних скаргах ОСОБА_11, який діє в інтересах ОСОБА_3, ОСОБА_10, який діє в інтересах ОСОБА_9, просять скасувати ухвалені у справі судові рішення, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

У касаційній скарзі головне управління Держземагентства у Київській області ( правонаступник Головного управління Держкомзему у Київській області) просить змінити рішення суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права.

Касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з таких підстав.

Згідно із ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 214 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані (пропущення строку позовної давності тощо), які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.

Зазначеним вимогам закону ухвалені у справі судові рішення відповідають не в повній мірі.

Судом установлено, що 9 квітня 2008 року розпорядженням Київської обласної державної адміністрації №592 «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність» було затверджено проект землеустрою щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою ДП «Київське лісове господарство», переведення зазначеної земельної ділянки із земель лісогосподарського призначення до категорії земель сільськогосподарського призначення та передачі її у власність ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту).

Вилучено із постійного користування ДП «Київське лісове господарство» земельну ділянку площею 0,99 га, розташовану на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту), змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено до категорії земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та передано ОСОБА_4 вказану земельну ділянку.

Пунктом 5 вказаного розпорядження Обухівській районній державній адміністрації було доручено забезпечити видачу ОСОБА_4 державного акта на право власності на земельну ділянку у встановленому законодавством порядку.

9 квітня 2008 року Київською обласною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №593 «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність», відповідно до якого було затверджено проект землеустрою, вилучено із постійного користування ДП «Київське лісове господарство» земельну ділянку площею 0,99 га, розташовану на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту), змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено до категорії земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та передано ОСОБА_3 вказану земельну ділянку.

Пунктом 5 вказаного розпорядження Обухівській районній державній адміністрації було доручено забезпечити видачу ОСОБА_3 державного акта на право власності на земельну ділянку у встановленому законодавством порядку.

9 квітня 2008 року Київською обласною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №594 «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність», відповідно до якого було затверджено проект землеустрою, було вилучено із постійного користування ДП «Київське лісове господарство» земельну ділянку площею 0,99 га, розташовану на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту), змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено до категорії земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та передано ОСОБА_7 вказану земельну ділянку.

Пунктом 5 вказаного розпорядження Обухівській районній державній адміністрації було доручено забезпечити видачу ОСОБА_7 державного акта на право власності на земельну ділянку у встановленому законодавством порядку.

9 квітня 2008 року Київською обласною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №595 «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність», відповідно до якого було затверджено проект землеустрою, було вилучено із постійного користування ДП «Київське лісове господарство» земельну ділянку площею 0,99 га, розташовану на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту), змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено до категорії земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та передано ОСОБА_6 вказану земельну ділянку.

Пунктом 5 вказаного розпорядження Обухівській районній державній адміністрації було доручено забезпечити видачу ОСОБА_6 державного акта на право власності на земельну ділянку у встановленому законодавством порядку.

9 квітня 2008 року Київською обласною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №596 «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність», відповідно до якого було затверджено проект землеустрою, було вилучено із постійного користування ДП «Київське лісове господарство» земельну ділянку площею 0,99 га, розташовану на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту), змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено до категорії земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та передано ОСОБА_7 вказану земельну ділянку.

Пунктом 5 указаного розпорядження Обухівській районній державній адміністрації було доручено забезпечити видачу ОСОБА_7 державного акта на право власності на земельну ділянку у встановленому законодавством порядку.

9 квітня 2008 року Київською обласною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №597 «Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельної ділянки у власність», відповідно до якого було затверджено проект землеустрою, було вилучено із постійного користування ДП «Київське лісове господарство» земельну ділянку площею 0,99 га, розташовану на території Української міської ради Обухівського району Київської області (за межами населеного пункту), змінено цільове призначення земельної ділянки та переведено до категорії земель сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев та передано ОСОБА_8 вказану земельну ділянку.

Пунктом 5 вказаного розпорядження Обухівській районній державній адміністрації було доручено забезпечити видачу ОСОБА_8 державного акта на право власності на земельну ділянку у встановленому законодавством порядку.

6 червня 2008 року на підставі вищезазначених розпоряджень Обухівською районною держаною адміністрацією були видані державні акти на право власності на земельні ділянки.

7 червня 2008 року між ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 були укладені договори купівлі-продажу вказаних земельних ділянок, які посвідчені приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_13

Задовольняючи первісні позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Київська обласна державна адміністрація, приймаючи спірні розпорядження про вилучення земельних ділянок, зміну їх цільового призначення, передачу у власність, перевищила надані їй Земельним кодексом України повноваження, тому ці землі були передані у власність незаконно, громадяни, які ці земельні ділянки набули у власність та згодом розпорядилися ними, не мали права ними розпоряджатися, а тому договори купівлі-продажу земельних ділянок підлягають визнанню недійсними, та дійшов висновку про те, що в даному випадку уповноваженим державою органом на вилучення, зміну цільового призначення та передачу спірних земельних ділянок у власність, які знаходяться за межами населеного пункту, у відповідності до ч.5 ст.149 ЗК України є Обухівська районна державна адміністрація. Оскільки земельні ділянки вибули із власності Обухівської районної державної адміністрації Київської області незаконно, то є підстави, передбачені ст. 388 ЦК України, для витребування їх з чужого незаконного володіння.

Проте повністю погодитися з таким висновком судів не можна.

Згідно з ч.5 статті 149 ЗК України (станом на 9 квітня 2008 року) районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев»ятою цієї статті; в) будівництва об»єктів, пов»язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району ( шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною дев»ятою цієї статті.

Відповідно до ч.6 статті 149 ЗК України (станом на 9 квітня 2008 року) обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п»ятою, дев»ятою цієї статті.

Відповідно до ст. 3 Лісового Кодексу України (тут та далі за текстом в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) лісові відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Кодексом, іншими законодавчими актами України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Лісові відносини, що виникають при використанні землі, надр, вод, а також відносини щодо охорони, використання й відтворення рослинного та тваринного світу, не врегульовані цим Кодексом, регулюються відповідними законодавчими актами.

Згідно з пп. 4, 5 ст. 31 цього ж Кодексу Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у сфері лісових відносин у межах своїх повноважень на їх території, зокрема: передають у власність, надають у постійне користування для ведення лісового господарства земельні лісові ділянки, що перебувають у державній власності, на відповідній території; передають у власність, надають у постійне користування для нелісогосподарських потреб земельні лісові ділянки площею до 1 гектара, що перебувають у державній власності, на відповідній території, а також у межах міст республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення та припиняють права користування ними.

Згідно з п. 3 ст. 32 Лісового кодексу України районні державні адміністрації у сфері лісових відносин на їх території передають у власність, надають у постійне користування для нелісогосподарських потреб земельні лісові ділянки площею до 1 гектара, що перебувають у державній власності, у межах сіл, селищ, міст районного значення та припиняють права користування ними.

Задовольняючи позовні вимоги заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області, суди належним чином не з»ясували чи мала право Київська обласна державна адміністрація на вилучення та зміну цільового призначення спірних земельних ділянок у відповідності до зазначених вимог чинного на той час законодавства України. Визнаючи за державою в особі Обухівської районної державної адміністрації право власності на земельну ділянку площею 5,7116га , суди не з»ясували чи є вона власником спірних земельних ділянок, чи знаходяться спірні земельні ділянки за межами населеного пункту Українка чи за межами міста обласного значення, в матеріалах справи відсутні будь-які докази належності спірних земельних ділянок до компетенції та адміністративних меж Обухівської районної державної адміністрації. Суди належним чином не мотивували незастосування до спірних відносин відповідних норм Лісового кодексу України.

Крім того, вирішуючи спір про витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння, суди не надали оцінку доводам ОСОБА_9 про те, що він є добросовісним набувачем, а відтак, на його думку, відсутні підстави, передбачені ст.388 ЦК України, для витребування земельних ділянок.

За таких обставин судові рішення в частині вирішення спору за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області до Київської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та витребування ділянок з чужого незаконного володіння підлягають скасуванню з направленням на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційні скарги представників ОСОБА_9 та ОСОБА_3 про скасування судових рішень в частині відмови в задоволенні зустрічного позову ОСОБА_9 до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області, треті особи: Київська обласна державна адміністрація, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання добросовісним набувачем земельних ділянок задоволенню не підлягають, оскільки добросовісність набуття не може бути предметом позову, а є однією з обставин, яка підлягає доказуванню при вирішенні спору про витребування майна у відповідності до вимог ст.388 ЦК України. Судові рішення в цій частині є законними та обґрунтованими.

Керуючись ст. ст. 336, 338, 345 ЦПК України, колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ

у х в а л и л а:

Касаційні скарги ОСОБА_10, який діє в інтересах ОСОБА_9, головного управління Держземагентства у Київській області та ОСОБА_11, який діє в інтересах ОСОБА_3, задовольнити частково.

Рішення Обухівського районного суду Київської області від 27 червня 2013 року та ухвалу апеляційного суду Київської області від 17 вересня 2013 року в частині вирішення спору за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Обухівської районної державної адміністрації Київської області, головного управління Держкомзему у Київській області до Київської обласної державної адміністрації, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та витребування ділянок з чужого незаконного володіння скасувати, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

В решті рішення Обухівського районного суду Київської області від 27 червня 2013 року та ухвалу апеляційного суду Київської області від 17 вересня 2013 року залишити без змін.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Головуючий П.О. Гвоздик

Судді: Н.А. Горелкіна

Є.П. Євграфова

О.І. Євтушенко

Ю.Г. Іваненко

СудВищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Дата ухвалення рішення09.04.2014
Оприлюднено17.04.2014
Номер документу38270642
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —6-42993св13

Ухвала від 09.04.2014

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Гвоздик П.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні