ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"10" квітня 2014 р. м. Київ К/9991/57802/12
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Калашнікової О.В. Васильченко Н.В. Леонтович К.Г. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Виконавчого комітету Краматорської міської ради на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 серпня 2012 року у справі за позовом Виконавчого комітету Краматорської міської ради до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоряне" про визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи, припинення юридичної особи,-
в с т а н о в и л а:
Виконавчий комітет Краматорської міської ради звернувся в суд з позовом до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоряне" про визнано недійсною державної реєстрації відповідача та його припинення.
Позовні вимоги мотивовано тим, що при державній реєстрації відповідача було порушено передбачений законодавством порядок реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, у зв'язку з чим Краматорською міською радою було прийнято рішення про скасування реєстрації.
Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 14 грудня 2011 року позовні вимоги задоволено: визнано недійсною державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Зоряне", розташованого за адресою: 84320, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Хабаровська, б. № 40, ідентифікаційний код 37349534, ЄДР 10071295861, дата проведення 19 жовтня 2010 року, номер запису: 1 270 120 0000 003300, назва реєстраційної дії: включення відомостей про юридичну особу; припинено юридичну особу - Об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Зоряне", розташованого за адресою: 84320, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Хабаровська, б. № 40, ідентифікаційний код 37349534, ЄДР 10071295861.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 серпня 2012 року рішення суду першої інстанції скасовано, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з оскаржуваним судовим рішенням, Виконавчий комітет Краматорської міської ради звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, рішенням Виконавчого комітету Краматорської міської ради "Про державну реєстрацію об'єднань співвласників багатоквартирних будинків" від 06 жовтня 2010 року № 647 проведено державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Зоряне".
Рішенням Краматорської міської ради від 08 грудня 2010 року № 2/УІ-2, на підставі звернення всеукраїнської громадської організації "Національний комітет по боротьбі з корупцією" від 24 листопада 2010 року скасовано рішення "Про державну реєстрацію об'єднань співвласників багатоквартирних будинків" від 06 жовтня 2010 року № 647 про державну реєстрацію у тому числі і об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Зоряне" через Порушення порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоповерхового будинку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 року № 1521.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при створенні об'єднання співвласників багатоквартирних будинків "Зоряне" дійсно мали місце порушення, що не можуть бути усунені, а відтак рішенням Краматорської міської ради від 08 грудня 2010 року № 2/УІ-2 прийнято правомірно та підлягає виконанню.
Скасовуючи рішення суду першої інтонації та відмовляючи у позові, суд апеляційної інстанції виходив з того, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоряне" не є належним відповідачем у справі.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 385 Цивільного кодексу України власники квартир для забезпечення експлуатації багатоквартирного житлового будинку, користування квартирами та спільним майном житлового будинку можуть створювати об'єднання власників квартир (житла). Таке об'єднання може бути створене також власниками житлових будинків. Об'єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Згідно з частиною першою статті 56 Господарського кодексу України суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", статтею 1 якого передбачено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
Статтею 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Рішення оформлюється особистим підписом кожного, хто проголосував, у протоколі із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти").
Згідно з пунктом 3 Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 11 жовтня 2002 року №1521, для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації: 1) реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку; 2) протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту; 3) два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства; 4) список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Пунктом 6 Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 11 жовтня 2002 року №1521, визначено, що орган державної реєстрації перевіряє наведені у реєстраційній картці відомості, комплектність поданих документів та відповідність їх законодавству. У разі коли в результаті перевірки виявлено, що заявником подано не всі необхідні документи або вони не відповідають вимогам законодавства, орган державної реєстрації повідомляє про це заявника і повертає йому документи. Після врахування зауважень заявник може подати документи повторно.
Відповідно до частини першої статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом.
Згідно з частиною першою статті 57 Господарського кодексу України установчими документами суб'єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання.
Статтею 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об'єднання може бути створене в будинку будь-якої форми власності з числа тих, хто приватизував або придбав квартиру, а також власника будинку або його уповноваженої особи, власників жилих приміщень, а також власників нежилих приміщень. Для створення об'єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється власником будинку або ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до списку до протоколу № 1 установчих зборів власників квартир будинку, розташованого за адресою: Донецька область, м. Краматорськ, вул. Хабаровська, буд. № 40 "Список власників будинків № 40 по вул. Хабаровська по вопросам создания ОСМД в доме" голосували тільки по 3-м питанням "Создание ОСМД", "Устав ОСМД" й питання № 5, а саме: Обрання уповноваженої особи для подання документів в органи державної влади для реєстрації об'єднання "Зоряне" та виконання комунально-господарської діяльності та розробки проекту першого річного кошторису Об'єднання.
Будь - яких доказів про те, що голосування відбувалося по питанням 1,4,5,6,7 порядку денного установчих зборів не надано.
Крім того, відповідно до протоколу вбачається, що присутні власники 153 квартири із загального числа 279 квартир будинку, голосували 153 особи, "за" голосували 141 чоловік й є їх підписи у списку 144 чоловік, а хто "утримався", а їх відповідно до протоколу - 12 чоловік, ні у протоколі ні у списку не відмічено.
Тобто протокол № 1 установчих зборів власників квартир будинку, розташованого за адресою: Донецька область, м. Краматорськ, вул. Хабаровська, буд. № 40 містить у собі розбіжності, щодо прийняття рішення по усім питанням порядку денного.
Відповідно до частини другої статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо порушення відповідачем порядку реєстрації, оскільки не дотримані вимоги порядку прийняття рішення про створення об'єднання.
Колегія суддів вказує на помилковість висновків суду апеляційної інстанції про те, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоряне" не є належним відповідачем у справі з огляду на те, що в даному випадку має місце не спір із суб'єктом владних повноважень з приводу вчиненню дій по внесенню запису про скасування реєстрації юридичної особи, а спір із юридичною особою з приводу її реєстрації.
Статтею 33 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" визначено, що юридична припиняється в тому числі за судовим рішенням або за рішенням державних органів, прийнятим у випадках, передбачених законом.
Таким чином, рішення в даній справі і буде підставою для звернення до державного реєстратора для реєстрації припинення відповідача, а відтак об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоряне", яке повинно довести правомірність проведення своєї реєстрації, є належним відповідачем у справі.
За правилами статті 226 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
Керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Виконавчого комітету Краматорської міської ради задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 серпня 2012 року скасувати.
Залишити в силі постанову Краматорського міського суду Донецької області від 14 грудня 2011 року.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-240 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
з оригіналом згідно
помічник судді А.О. Кулеша
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2014 |
Оприлюднено | 18.04.2014 |
Номер документу | 38289526 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Жаботинська Світлана Володимирівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Жаботинська Світлана Володимирівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Жаботинська Світлана Володимирівна
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Калашнікова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні