Рішення
від 15.04.2014 по справі 913/880/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15 квітня 2014 року Справа № 913/880/14

Провадження №19пд/913/880/14

За позовом позивача-1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради , м.Луганськ

та позивача-2 - Луганської міської ради , м.Луганськ

до відповідача - Приватного акціонерного товариства "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2" , м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від позивача-1 - Саркісян Я.Ш. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5300/0/2-13 від 23.08.2013;

від позивача-2 - Саркісян Я.Ш. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5301/0/2-13 від 23.08.2013;

від відповідача - Стерлігов К.В. - директор, протокол від 29.04.2011.

СУТЬ СПОРУ:

Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Луганською міською радою заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Закритим акціонерним товариством "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2", яке в подальшому перейменоване в Приватне акціонерне товариство "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2", відносно земельної ділянки площею 1,1330 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, провулок Краснодонський, 3, а саме: викласти абзац перший п.2.1 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду, у гривнях"; в п.п.2.4.1 та п.п.2.6 розділу 2.6 розділу 2 "Орендна плата" договору слова "земельного податку" змінити на слова "нормативної грошової оцінки земель м.Луганська".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 02.04.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 15.04.2014.

В судовому засіданні 15.04.2014 представник відповідача усно проти задоволення позову не заперечив.

У судовому засіданні 15.04.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Згідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", відповідно до яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належними позивачами за даним позовом є виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.

Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 24.07.2002 № 117/21 вирішено передати Закритому акціонерному товариству "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 1,1330 га, за адресою: пров.Краснодонський, 3, м.Луганськ, під розміщення будівель та споруд.

На виконання вказаного рішення між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Закритим акціонерним товариством "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2", яке в подальшому перейменоване в Приватне акціонерне товариство "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2" було укладено договір оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166.

Предметом договору згідно п.1.1 є земельна ділянка площею 1,1330 га, за адресою: пров.Краснодонський, 3, м.Луганськ.

Відповідно до п.2.1 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.1999 № 7/9. (Розрахунок розміру земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки додається до даного договору та є його невід'ємною частиною).

Підпунктом 2.4.1 п.2.4 договору передбачено, що у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення змін у договір. Про зміну земельного податку орендодавець письмово повідомляє орендаря або робить про це оголошення в місцевих засобах масової інформації.

Згідно п.2.6 договору орендар має право сплатити орендну плату на майбутній період на термін, визначений законодавством, при цьому при зміні земельного податку орендна плата підлягає відповідному коригуванню.

Відповідно до п.4.2 договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни договору оренди спір вирішується в судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

З метою приведення договору оренди землі від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166, у відповідність з вимогами діючого законодавства, на підставі заяви відповідача № 42 від 11.06.2009 Луганською міською радою було прийнято рішення від 20.08.2009 № 55/53 "Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166, який укладений з Закритим акціонерним товариством "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2".

Пунктом 2 вказаного рішення було зобов'язано Закрите акціонерне товариство "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2" звернутись в Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, для укладення договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166.

Відповідач не звернувся до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, яке в подальшому перейменоване в Департамент з питань земельних ресурсів, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, що стало підставою для звернення позивачів з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу позивачів про викладення абзацу першого п.2.1 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду, у гривнях", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Обґрунтованою є вимога позивачів про зміну в п.п.2.4.1 та п.п.2.6 розділу 2 "Орендна плата" договору слів "земельного податку" на слова "нормативної грошової оцінки земель м.Луганська", оскільки це відповідає приписам діючого законодавства та рішенню Луганської міської ради від 27.08.2010 № 69/27 "Про деякі питання щодо укладення договорів оренди землі".

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та п.4.2 договору.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, обґрунтованими є вимоги позивачів про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Закритим акціонерним товариством "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2".

Судовий збір покладається на відповідача, враховуючи приписи ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Приватного акціонерного товариства "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 15.11.2002, державна реєстрація від 05.12.2002 за № 4166, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Закритим акціонерним товариством "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2", яке в подальшому перейменоване в Приватне акціонерне товариство "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2", відносно земельної ділянки площею 1,1330 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, провулок Краснодонський, 3, а саме: виклавши абзац перший п.2.1 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду, у гривнях"; змінивши в п.п.2.4.1 та п.п.2.6 розділу 2 "Орендна плата" договору слова "земельного податку" на слова "нормативної грошової оцінки земель м.Луганська".

3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Луганське дорожнє ремонтно-будівельне управління № 2", вул.Краснодонська, б.2, м.Луганськ, ідентифікаційний код 05457193, на користь Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, судовий збір у сумі 1218 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.04.2014.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення15.04.2014
Оприлюднено22.04.2014
Номер документу38314766
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/880/14

Рішення від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні