ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" квітня 2014 р. Справа № 809/614/14
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Лучко О.О.
за участю секретаря Жовнірович О.С.
за участю сторін:
представника позивача: Ковалюк О.М.
представника відповідача: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу
за позовом: Відкритого акціонерного товариства "Агрохім"
до відповідача: Управління Пенсійного фонду України в Рожнятівському районі
про встановлення відсутності повноважень та зобов'язвння вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
18.02.2014 року Відкрите акціонерне товариство "Агрохім" (далі - ВАТ "Агрохім") звернулося до суду з адміністративним позовом до управління Пенсійного фонду України в Рожнятівському районі (далі - УПФУ в Рожнятівському районі) із вимогами встановити відсутність повноважень УПФУ в Рожнятівському районі для нарахування позивачу суми відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з 29.02.2008 року 28.02.2013 року в розмірі 21 286,90 грн. та визнати недійсним розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на листопад 2013 року на суму 21 286,90 грн.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала. Суду пояснила, що УПФУ в Рожнятівському районі, в супереч вимогам Інструкції про порядок обчислення та сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове пенсійне страхування до Пенсійного фонду України направлений розрахунок №5431/06 від 18.11.2013 року фактичних витрат на виплату та доставку пенсій по пенсіонеру ОСОБА_2 на суму 21 286,90 грн. за період з 29.02.2008 року по 28.02.2013 року, хоча даний пенсіонер досяг пенсійного віку 28.02.2013 року і ВАТ "Агрохім" не відшкодувало відповідачу витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. Таким чином, оспорюваний розрахунок, який включає в себе витрати за п'ять років, складений з порушенням вимог пенсійного законодавства України та підлягає скасуванню. На підставі наведеного просила позов задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечила з підстав, наведених в письмовому запереченні, суду пояснила, що УПФУ в Рожнятівському районі 29.02.2008 року ОСОБА_2 призначена пенсія за віком на пільгових умовах на підставі записів трудової книжки та уточнюючих довідок про пільговий характер роботи. Зазначила, що за результатами проведеної Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області перевірки, зокрема пенсійної справи ОСОБА_2 13.11.2013 року внесено зміни в програмне забезпечення, а саме: у відомості про розподіл пільгового стажу за період роботи з 02.08.1983 року по 07.05.1990 року відповідно до ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», тобто з пред'явленням до відшкодування належних сум витрат. На підставі даної перевірки УПФУ в Рожнятівському районі здійснило донарахування відповідачу сум витрат на виплату та доставку пільгової пенсії з дати призначення пенсії по дату досягнення особою пенсійного віку, тобто з 29.02.2008 року по 28.02.2013 року. Таким чином, на адресу позивача направлено додатковий розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій №5431/06 від 18.11.2013 згідно якого підприємство одноразово повинно відшкодувати суму витрат на виплату та доставку пенсії пенсіонеру ОСОБА_2 в розмірі 21 286,90 грн. На підставі наведеного просила в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши позовну заяву, заперечення проти позову, заслухавши думку представників сторін, дослідивши та оцінивши подані докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Об'єктом оподаткування для платника зазначеного збору є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого ст.26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (абз.4 п.1 ч.2 Закону України "Про державне пенсійне страхування").
Так, колишньому працівнику ВАТ "Агрохім" ОСОБА_2 УПФУ в Рожнятівському районі призначена пенсія на пільгових умовах з 29.02.2008 року по 28.02.2013 року.
Упродовж даного періоду ВАТ "Агрохім" жодні розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій для відшкодування на користь відповідача суми витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної зазначеному пенсіонеру відповідно до пунктів "б"-"з" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" не надсилалися, оскільки стаж роботи, який дає право на призначення пільгової пенсії, був здобутий ОСОБА_2 на підприємстві позивача до 1992 року, а тому пенсійний орган на підставі ст.100 Закону України «Про пенсійне забезпечення» не виставляв позивачу до відшкодування суми витрат на виплату і доставку пенсій даному пенсіонеру.
Як вбачається з матеріалів адміністративно справи, на підставі листа Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області №6502/03 від 22.10.2013 року територіальні управління в районах було зобов'язано переглянути пенсійні справи, по яких пенсії призначені на пільгових умовах, де до спеціального стажу включено періоди роботи після 01.01.1992 року (а.с. 26-27).
УПФУ в Рожнятівському районі за результатами даної перевірки по пенсійній справі №142533 ОСОБА_2, де стосовно періоду роботи у ВАТ "Агрохім" з 02.08.1983 року по 07.05.1990 року занесено запис по ст.100 Закону України «Про пенсійне забезпечення», тобто без нарахування позивачу належних до відшкодування сум витрат на виплату та доставку пільгової пенсії, а період роботи з 29.08.1994 року по 16.12.2001 року у Рожнятівському райавтодорі занесено відповідно до ст.13 даного Закону, тобто з пред'явленням до відшкодування належних сум витрат (а.с. 32-33).
13.11.2013 року пенсійну справу ОСОБА_2 приведено у відповідність до пенсійного законодавства, тобто стаж роботи за період з 02.08.1983 року по 07.05.1990 року занесено відповідно до ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та відповідно проведено донарахування сум витрат на виплату та доставку пільгової пенсії з дати призначення пенсії по дату досягнення особою пенсійного віку.
Так, УПФУ в Рожнятівському районі на адресу ВАТ "Агрохім" направлено розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій №5431/06 від 18.11.2013 року, згідно якого підприємство одноразово повинно відшкодувати суму витрат на виплату та доставку пенсії пенсіонеру ОСОБА_2 в розмірі 21 286,90 грн. (а.с. 9-10).
Згідно із п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди вказаним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до Законів України "Про пенсійне забезпечення", "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій. Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, повинні вносити до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пільгових пенсій, до досягнення працівниками загальновстановленого пенсійного віку.
Так, статтею 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що об'єктом оподаткування для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону (а це суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених вище, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник збору, територіальної громади) крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про державне пенсійне страхування".
Статтею 4 вказаного Закону встановлено ставки збору на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 100 відсотків від даного об'єкта оподаткування.
Відшкодування підприємствами витрат Пенсійному Фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, здійснюється відповідно до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Пенсійного фонду України N 21-1 від 19.12.2003.
Пунктом 6.1. Інструкції передбачено, що відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" у розмірі 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до п.6.4 вищезгаданої Інструкції розміри сум відшкодування на поточний рік визначаються відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствами до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно з пунктом 6.5. Інструкції розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
Згідно із пунктом 6.8 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Таким чином, із системного аналізу вказаних правових норм, випливає, що тільки у випадку зміни розміру пенсії або настання обставин, які безпосередньо впливають на суму відшкодування, органи пенсійного фонду мають право для донарахування додаткової суми відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за попередні періоди.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 14.03.2013 року №К/9991/32264/11.
Враховуючи наведене, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі ст.124 Конституції України, керуючись ст.ст. 2, 8-14, 86, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Встановити відсутність повноважень управління Пенсійного фонду України в Рожнятівському районі для донарахування Відкритому акціонерному товариству «Агрохім» (код ЄДРПОУ 05489129) суми відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, за період з 29.02.2008 року 28.02.2013 року в розмірі 21 286,90 грн.
Визнати недійсним розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» на листопад 2013 року на суму 21 286,90 грн.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Відкритого акціонерного товариства «Агрохім» (код ЄДРПОУ 05489129, вул.Рильського, 26, смт.Рожнятів, Івано-Франківська область, 77600, р/р 26003052501243 в Івано-Франківській Філії ПАТ КБ «ПриватБанк», МФО 336677 ) 255,78 грн. (двісті п'ятдесят п'ять гривень сімдесят вісім гривень) судового збору.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 КАС України, апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до ст.254 КАС України постанова набирає законної сили після закінчення встановлених строків подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя: Лучко О.О.
Постанова складена в повному обсязі 22.04.2014 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2014 |
Оприлюднено | 23.04.2014 |
Номер документу | 38319408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Лучко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні