Копія
Справа № 2-а-1487/08/1170
Категорія
статобліку 6.14
КІРОВОГРАДСЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"18"
травня 2009 р.
Кіровоградський
окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Могилан С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні 18 травня 2009 року о 18-16 год.
адміністративну справу №2-а-1487/08/1170
за позовом : Прокурора
Кіровського району м. Кіровограда в інтересах держави в особі Державної інспекції
з контролю за цінами в Кіровоградській області, 25009, м.Кіровоград, вул. 50
років Жовтня, 5а
до
відповідача
:
Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській
області, 25000, м. Кіровоград, вул. Районна, 1
про
стягнення економічних санкцій,
за участі:
секретаря
судового засідання - Дубровського В.Ю.,
представників:
прокурора -
Стойко А.В., довіреність б/н від 02.12.2008 р.,
позивача -
Лебідь Ю.В., довіреність №3227-02 від 29.12.2008 р.;
відповідача
- Мурзак С.В. - заступник голови ліквідаційної комісії; Бафталовський В.В. -
голова ліквідаційної комісії,
Прокурор Кіровського району м. Кіровограда в інтересах держави в особі
Державної інспекції з контролю за цінами в Кіровоградській області звернулася
до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Державної
інспекції з контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській області про
стягнення економічних санкцій в сумі 210 185,61 грн., з яких 70 061,87 грн. -
становить сума порушення та 140 123,74 грн. - сума штрафу.
В
обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 25 липня 2008 року
посадовими особами Державної інспекції з контролю за цінами в Кіровоградській
області проведено планову перевірку Державної інспекції з контролю за цінами в
Кіровоградській області з питань додержання державної дисципліни цін. В
результаті перевірки було встановлено порушення державної дисципліни цін, а
саме застосування цін (тарифи) за види послуг (робіт), які не передбачені
нормативно-правовими актами, що встановлюють відповідний перелік платних послуг
за період з серпня 2007 року по червень 2008 року; застосування завищеного
коефіцієнта відношення непрямих витрат до заробітної плати основного персоналу
та одержання коштів за здійснення лабораторного контролю лікарських засобів, що
проводився на звернення суб'єктів господарської діяльності при формуванні
рахунків в період з січня 2008 року по червень 2008 року. За результатами
перевірки перевіряючими було складено акт №836 від 25.07.2008 р.
28.07.2008
р. заступником начальника - начальником відділу контролю цін на ринках
монопольних утворень Державної інспекції з контролю за цінами в Кіровоградській
області - Хаджаєвою Н.А. відносно відповідача було винесено рішенням №104 про
застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін, яким
вирішено вилучити у Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в
Кіровоградській області (відповідача по справі) у доход державного бюджету 70
061,87 грн. та штраф в сумі 140 123,74 грн.
Вказане рішення
разом з претензією в якій відповідачу було запропоновано добровільно сплатити
210 185,61 грн. економічних санкцій, було поштою направлено на адресу Державної
інспекції з контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській області та
отримано останньою 30.07.2008 р.
У
встановлені строки відповідачем добровільно економічні санкції сплачено не
було.
03.11.2008
р. розгляд справи було відкладено з 24.11.2008 р. на 02.12.2008 р. у зв'язку з
відрядженням головуючого.
02.12.2008
р. розгляд справи було відкладено на 02.02.2009 р. у зв'язку з відсутністю в
залі судового засідання електричного струму.
02.02.2009
р. оголошувалась перерва до 26.02.2009 р. для надання додаткових доказів.
26.02.2009
р. оголошувалась перерва до 16.03.2009 р. за клопотанням позивача.
16.03.2009
р. оголошувалась перерва до 30.03.2009 р. для надання додаткових доказів.
30.03.2009
р. оголошувалась перерва до 20.04.2009 р. для надання додаткових доказів.
Розгляд
справи з 20.04.2009 р. було відкладено на 14.05.2009 р. у зв'язку тим, що
призначення засідання припало на вихідний день.
14.05.2009
р. оголошувалась перерва до 18.05.2009 р. для надання додаткових доказів.
Представниками
відповідача до суду надано пояснення відповідно до якого позов ними не
визнається в повному обсязі з тих підстав, що Державна інспекція з контролю
якості лікарських засобів в Кіровоградській області є державним органом, а не
підприємством чи державною організацією, а тому до неї не можуть
застосовуватися економічні санкції передбачені ст. 14 Закону України «Про ціни
і ціноутворення».
В судове
засідання з'явилися прокурор та представник позивача, уповноважений на
представництво інтересів Державної інспекції з контролю за цінами в
Кіровоградській області довіреністю, які позов підтримали в повному обсязі та
просили суд його задовольнити з підстав зазначених в позовній заяві.
В судове
засідання з'явилися представники відповідача, які позов не визнали та
заперечили проти його задоволення з підстав вказаних в запереченні на позовну
заяву.
На підставі
ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 18.05.2009 р. проголошено вступну
та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі
відкладено на 25.05.2009 р., про що повідомлено сторонам після проголошення
вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з урахуванням
вимог ч. 4 ст. 167 КАС України.
Розглянувши
подані позивачем документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі
фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які
мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний
суд,
ВСТАНОВИВ:
25 липня
2008 року посадовими особами Державної інспекції з контролю за цінами в
Кіровоградській області проведено планову перевірку Державної інспекції з
контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській області з питань
додержання державної дисципліни цін.
В результаті
перевірки було встановлено порушення державної дисципліни цін, а саме -
застосування цін (тарифи) за види послуг (робіт), які не передбачені
нормативно-правовими актами, що встановлюють відповідний перелік платних послуг
за період з серпня 2007 року по червень 2008 року; застосування завищеного
коефіцієнта відношення непрямих витрат до заробітної плати основного персоналу
та одержання коштів за здійснення лабораторного контролю лікарських засобів, що
проводився на звернення суб'єктів господарської діяльності при формуванні
рахунків в період з січня 2008 року по червень 2008 року. За результатами
перевірки перевіряючими було складено акт №836 від 25.07.2008 р. (а.с.13-20).
28.07.2008
р. заступником начальника - начальником відділу контролю цін на ринках
монопольних утворень Державної інспекції з контролю за цінами в Кіровоградській
області - Хаджаєвою Н.А. було винесено рішенням №104 про застосування
економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін (а.с.48), яким
вирішено вилучити у Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в
Кіровоградській області (відповідача по справі) у доход державного бюджету 70
061,87 грн. та штраф в сумі 140 123,74 грн.
Вказане
рішення разом з претензією (а.с.50) щодо добровільної сплати 210 185,61 грн.
економічних санкцій було поштою направлено на адресу Державної інспекції з
контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській області та отримано
останньою 30.07.2008 р. відповідно до повідомлення про вручення поштового
відправлення (а.с.49).
Згідно ст.
13 Закону України «Про ціни і ціноутворення» від 03.12.1990 року № 507-ХІІ д ержавний
контроль за цінами здійснюється при встановленні і застосуванні державних фіксованих
та регульованих цін і тарифів. При цьому контролюється правомірність їх
застосування та додержання вимог законодавства про захист економічної
конкуренції. Контроль за додержанням державної дисципліни цін здійснюється
органами, на які ці функції покладено Урядом України.
У
відповідності до ст.2 Закону України «Про ціни і ціноутворення» від 03.12.1990
року № 507-ХІІ ц
ей
закон поширюється на всі підприємства й організації незалежно від форм
власності, підпорядкованості і методів організації праці та виробництва.
Відповідно
до змісту витягу з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій
України, Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів в
Кіровоградській області є державною організацією з видом економічної діяльності
- технічні випробування та дослідження (а.с.103), а тому на неї
розповсюджується дія Закону України «Про ціни і ціноутворення» від 03.12.1990
року № 507-ХІІ.
У
відповідності до п. 3 Положення про Державну інспекцію з контролю за цінами,
затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2000 р. №1819,
основним завданням Державної інспекції з контролю за цінами є організація та
здійснення контрольно-наглядових функцій з питань додержання органами
виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями вимог щодо
формування, встановлення та застосування цін та тарифів.
На підставі
п. п. 5, 6 п. 5 Положення про Державну інспекцію з контролю за цінами в
Кіровоградській області державна інспекція має право приймати рішення про
вилучення до відповідного бюджету всієї необґрунтовано одержаної підприємством,
установою та організацією суми виручки в результаті порушення державної
дисципліни цін, та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми
виручки; звертатись до судів про стягнення з підприємств, установ та
організацій зазначених коштів у разі невиконання ними рішень державних
інспекцій з контролю за цінами.
Таким чином,
суд приходить до висновку, що Державна інспекція з контролю за цінами мала
право на проведення перевірки Державної інспекції з контролю якості лікарських
засобів в Кіровоградській області та винесення рішення про застосування
штрафних санкцій.
Відповідно
до п. п. 14 п. 4 Положення про Державну інспекцію з контролю якості лікарських
засобів Міністерства охорони здоров'я, затвердженого постановою КМУ № №179 від
16.02.1998 року, інспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює
методичну, інформаційну та консультативну роботу в тому числі і на договірних
засадах на підставі угод, укладених із суб'єктами господарської діяльності з
оплатою робіт у розмірах, не менших за понесені нею витрати.
Як
вбачається зі змісту звіту за господарськими операціями з 01.01.2008 р. по
30.06.2008 р. (а.с.22-39), копія якого міститься в матеріалах справи, Державна
інспекція з контролю за лікарськими засобами на підставі укладених договорів
здійснювала інформаційні та консультативні роботи щодо здійснення лабораторного
контролю якості лікарських засобів.
Так,
відповідно до звіту за господарськими операціями за серпень-грудень 2007 року
позивачем обраховано суму необґрунтовано отриманої виручки в розмірі 54
075,00 грн., а саме за номерами записів у звіті: з 595 по 660, з 674 по
740, з 746 по 747, 756, 763, з 767 по 831, з 856 по 922, 939, з 947 по 1012,
1017 (а.с.128-141). Обрахунки позивачем здійснювались з урахуванням змісту
ст.250 Господарського кодексу України.
У
відповідності до 1.4. Інструкції про порядок застосування економічних та
фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами,
затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції
України від 03.12.2001, №298/519, порушенням порядку встановлення і
застосування цін, за які накладаються економічні санкції, є, зокрема,
застосування цін (тарифів) суб'єктами господарювання за види послуг (робіт),
які не передбачені визначеними нормативно-правовими актами, що встановлюють для
них відповідні переліки платних послуг.
В судовому
засіданні встановлено, що вартість наданих послуг не знаходить достатнього
економічного обґрунтування і не входить до примірного переліку послуг,
визначеного Порядком визначення вартості здійснення контролю якості лікарських
засобів державними інспекціями з контролю якості лікарських засобів в
Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі,
затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.11.2003 р.
№543.
У 2007 році
Державна інспекція з контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській
області фінансувалася з Державного бюджету України.
Тарифи на
послуги інспекції в 2007 році та І півріччі 2008 року змінювалися двічі:
- 01.11.2007
року підвищення тарифів на 45 послуг від 5,8 до 175,8%, при цьому на 10 послуг
тарифи збільшилися від 1 до 38%;
- 01.04.2008
року тарифи збільшились від 17,6 до 155,8%.
Відповідно
до п. 3.3.3 наказу Міністерства охорони здоров'я від 24.11.2003 р. №543 «Про
затвердження Порядку визначення вартості здійснення контролю якості лікарських
засобів Державною інспекцією з контролю якості Міністерства охорони здоров'я та
державними інспекціями з контролю якості Автономної Республіки Крим, областях,
містах Києві та Севастополі» в изначення вартості здійснення
контролю якості лікарських засобів проводиться на підставі прямих і непрямих
витрат спеціального фонду кошторису.
Відповідно
до вказаного наказу д
о
прямих витрат відносяться:
- витрати на заробітну плату
основного персоналу, які визначаються, виходячи з витрат робочого часу, умов
оплати праці фахівців Державної інспекції, територіальних інспекцій та/або
лабораторій, визначених наказами Міністерства праці та соціальної політики
України, та додаткових виплат до зарплати, передбачених чинним законодавством;
- нарахування на заробітну плату
основного персоналу відповідно до чинного законодавства;
- вартість основних та допоміжних
матеріалів, реактивів, які необхідні для здійснення контролю якості зразків
лікарських засобів, відповідно до чинної АНД, яка визначається, виходячи з
фактичних витрат за попередній звітний період.
Непрямі
витрати визначаються як коефіцієнт співвідношення непрямих статей витрат
попереднього звітного періоду до витрат на заробітну плату основного персоналу.
До непрямих
витрат входять:
- заробітна плата допоміжного та
іншого персоналу, нарахування на неї;
- витрати на придбання предметів,
матеріалів, обладнання та інвентарю;
- витрати на оплату транспортних
послуг та утримання транспортних засобів;
- витрати на оренду;
- витрати на поточний ремонт
обладнання, інвентарю та будівель, технічне обслуговування обладнання;
- витрати на послуги зв'язку;
- витрати на службові відрядження;
- витрати на оплату комунальних
послуг та енергоносіїв;
- знос основних засобів, нарахований
за попередній звітний рік;
- інші загальні витрати, пов'язані з
проведенням контролю якості лікарських засобів.
Судом встановлено, що відповідачем при розрахунку непрямих витрат
спеціального фонду на 2008 рік до статті «інші загальні витрати» включено
витрати на нарахування на заробітну плату основного персоналу в розмірі 29
645,01 грн., в той час як вони повинні бути включені до прямих витрат. Також
відповідачем до статті «витрати на утримання транспорту» було віднесено податок
на додану вартість в сумі 925,26 грн.
Таким чином, Державною інспекцією з контролю якості лікарських засобів в
Кіровоградській області було завищено коефіцієнт відношення непрямих витрат до
заробітної плати персоналу з 306,95% (226245,97:73708,20 х 100%) до 348%
(256816,24:73708,20 х 100%), де 226245,97 - видатки за непрямими витратами,
розраховані позивачем, 256816,24 - видатки за непрямими витратами, розраховані
відповідачем, а 73708,20 - заробітна плата основного персоналу (а.с.113, 114).
Дана
обставина обумовила завищення тарифів на послуги з контролю якості лікарських
засобів та необґрунтованого отримання виручки у період з 01.04.2008 р. по
01.07.2008 р. в сумі 3497,52 грн. (а.с.120-125).
Окрім того,
відповідачем в І півріччі 2008 року виставлялися рахунки та отримувалися кошти
за здійснення лабораторного контролю якості лікарських засобів, що проводився
на звернення суб'єктів господарської діяльності.
Згідно п. 2
Порядку відшкодування суб'єктом господарювання витрат, пов'язаних з проведенням
експертизи (випробування) зразків продукції, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 31.10.2007 р. №1279т передбачено, що орган державного
нагляду (контролю) в тижневий строк після ознайомлення суб'єкта господарювання
з висновком експертизи, під час проведення якої встановлено факт порушення
вимог законодавства, готує документи, що підтверджують витрати, пов'язані з
проведенням експертизи, та надсилає їх суб'єкту господарювання.
Внаслідок
отримання плати за дослідження якості зразків лікарських засобів, що
проводилися за зверненням замовників у І півріччі 2008 року відповідач
необґрунтовано одержав 12 489,35 грн., що підтверджується розрахунком суми
необґрунтовано одержаної виручки (а.с.116).
В судовому
засіданні представниками відповідача арифметичне проведення розрахунків не
оскаржувалось, свої варіанти обрахунку не подавались.
Відповідно
до п. 1.4 Інструкції про порядок застосування економічних та фінансових
(штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затверджена наказом
Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від
03.12.2001 р. №298/519 п
ідставою
для застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін є
одержання суб'єктами господарювання необґрунтованої виручки в результаті
порушення ними чинного в періоді, що перевіряється, порядку встановлення та
застосування цін і тарифів, які регулюються уповноваженими органами відповідно
до вимог законодавства.
Згідно ст.
14 Закону України «Про ціни і ціноутворення» вся необґрунтовано одержана
підприємством, організацією сума виручки в результаті порушення державної
дисципліни цін та діючого порядку визначення вартості будівництва, що
здійснюється із залученням коштів Державного бюджету України, бюджету
Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, а також коштів державних
підприємств, установ та організацій підлягає вилученню в доход відповідного
бюджету залежно від підпорядкованості підприємства, організації. Крім того, в
позабюджетні фонди місцевих Рад стягується штраф у двократному розмірі
необгрунтовано одержаної суми виручки. Вказані суми списуються з рахунків
підприємств і організацій в банківських установах за рішенням суду.
Таким чином,
сума необґрунтовано одержаної виручки складає - 54 075,00 грн. + 3497,52 грн. +
12 489,35 грн. = 70 061,87 грн. Сума штрафу відповідно до ст. 14 Закону України
«Про ціни і ціноутворення», штраф складає: 70 061,87 грн. х 2 = 140 123,74 грн.
Загальна сума - 210 185,61 грн.
Відповідно
до п. 1.6 Інструкції про порядок застосування економічних та фінансових
(штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затверджена наказом
Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від
03.12.2001 р. №298/519 н
еобґрунтовано
одержані суб'єктами господарювання, унаслідок порушень порядку встановлення і
застосування цін, суми виручки та штрафи підлягають вилученню згідно із
законодавством на підставі рішень, прийнятих органами державного контролю за
цінами.
У
встановлені строки відповідачем заборгованість вказана в рішенні Державної
інспекції з контролю за цінами в Кіровоградській області та претензії сплачена
не була, рішення у встановленому порядку не оскаржувалося.
Всупереч
вимог ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України відповідачем не
надано суду жодного доказу про сплату економічних санкцій.
Суд не
приймає до уваги посилання представників відповдіача стосовно того, що
відповідно до ст. 14 Закону України «Про ціни і ціноутворення» штрафні санкції
можуть бути накладені лише на підприємства та організації оскільки Державна
інспекція з контролю якості лікарських засобів в Кіровоградській області є
державним органом, а тому не відноситься до даної категорії підприємств.
Суд
приходить до висновку, що норма ст. 14 Закону України «Про ціни та
ціноутворення» на яку посилається позивач не звільняє державні органи від
сплати штрафних санкцій, оскільки всі державні органи за своєю
організаційно-правовою формою господарювання є державними організаціями
(установами, закладами), що й вбачається зі змісту витягу з Єдиного державного
реєстру підприємств та організацій України (а.с.163), а тому посилання
відповідача є безпідставними та не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.
Окрім того,
суд звертає увагу, що відповідач не заперечує щодо самого факту допущення
порушення у сфері дисципліни цін та не заперечує щодо розміру сум вказаного
порушення та розміру нарахованих штрафних санкцій, а заперечує лише щодо
правомірності застосування вказаних економічних санкцій щодо державного органу.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що факт
заборгованості Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в
Кіровоградській області з економічних санкцій в сумі 210185,61 грн. знайшов підтвердження
в ході судового розгляду, а Державна інспекція з контролю за цінами в
Кіровоградській області має всі підстави передбачені законом, для звернення до
суду з адміністративним позовом до відповідача про стягнення економічних
санкцій.
Так як
судове рішення ухвалене по справі у якій позивачем є суб'єкт владних
повноважень, а відповідачем - юридична особа, у відповідності до ч. 4 ст. 94
КАС України, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 86, 94, 158-163, 167 Кодексу
адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
2. Стягнути з Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в
Кіровоградській області, код ЄДРПОУ 23682901 (25000, м. Кіровоград, вул.
Районна, 1) до Державного бюджету на р/р 31112106700002, одержувач коштів - УДК
у м.Кіровоград, код одержувача 24145329, код бюджетної класифікації 21081100,
банк одержувача - ГУДК у Кіровоградській області, МФО 823016 суму економічних
санкцій в розмірі 210 185,61 грн. (двісті десять тисяч сто вісімдесят п'ять
грн. 61 коп.), застосованих Державною інспекцією з контролю за цінами в
Кіровоградській області рішенням №104 від 28.07.2008 року.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання
заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було
подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у
строк, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного
адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд
шляхом подачі в 10- денний строк з дня її проголошення, а в разі складення
постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення
постанови у повному обсязі, заяви про апеляційне оскарження і поданням після
цього протягом 20 днів апеляційної скарги, або в порядку ч. 5 ст. 186 КАС
України.
Повний текст
постанови виготовлено 27.05.2009 року.
Суддя
Кіровоградського окружного
адміністративного суду С.В. Могилан
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2009 |
Оприлюднено | 16.06.2009 |
Номер документу | 3833138 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Могилан С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні