8.2.3
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
17 квітня 2014 рокуЛуганськСправа № 812/2032/14
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді: Широкої К.Ю.
при секретарі судового засідання: Житній Ю.С.,
за участю представників сторін від:
позивача: не з'явився,
відповідача: Косяковій Д.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Луганська адміністративну справу за позовом за позовом Державної податкової інспекції в м. Свердловську Головного управління Міндоходів у Луганській області до Державного відкритого акціонерного товариства "Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин" Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства "Державна холдингова компанія "Спецшахтобуріння" про стягнення коштів ,-
ВСТАНОВИВ:
24 березня 2014 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної податкової інспекції в м. Свердловську Головного управління Міндоходів у Луганській області до Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» про стягнення коштів.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що Державне відкрите акціонерне товариство «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» зареєстровано виконкомом Свердловської міської ради 02.06.1997 та перебуває на обліку як платник податків у ДПІ в м. Свердловську.
Станом на 18 березня 2014 року за відповідачем виникла заборгованість з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 945 206, 08 грн. за період з 01.03.2014 по 17.03.2014.
З метою погашення податкового боргу податковою інспекцією 05 вересня 2011 року відповідачу було вручено податкову вимогу про сплату боргу №65.
У зв'язку із несплатою відповідачем у добровільному порядку податкового боргу позивач звернувся з позовом до суду.
Позивач просить суд стягнення коштів з Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння».
Представник позивача у судове засідання не з'явився, до початку розгляду справи надав клопотання про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача у судовому засідання заперечував проти позовної заяви, про що надав письмові заперечення (а.с.29-32), просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного.
Стаття 67 Конституції України передбачає, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Приписами статті 16 Податкового кодексу України (ПКУ) визначені зобов'язання платників податків, один з яких зобов'язує, зокрема, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до статті 31 Податкового кодексу України строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов'язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно. Момент виникнення податкового обов'язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою. Строк сплати податку та збору обчислюється роками, кварталами, місяцями, декадами, тижнями, днями або вказівкою на подію, що повинна настати або відбутися. Строк сплати податку та збору встановлюється відповідно до податкового законодавства для кожного податку окремо.
Судом встановлено, що Державне відкрите акціонерне товариство «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» зареєстровано виконкомом Свердловської міської ради 02.06.1997, номер запису 158 (а.с.5). Державне відкрите акціонерне товариство «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» перебуває на обліку як платник податків в ДПІ у м. Свердловську.
Станом на 18 березня 2014 року за відповідачем виникла заборгованість з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 945 206, 08 грн. за період з 01.03.2014 по 17.03.2014.
Позивачем проведено позапланову виїзду документальну перевірку Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» з питань дотримання вимог податкового та валютного законодавства за період з 01.10.2011 по 23.09.2013.
За результатами перевірки посадовими особами ДПІ в м. Свердловську 17 лютого 2014 року складено акт №28/22/00181993 (а.с.10-14).
На підставі акту від 17.02.2014 №28/22/00181993 винесено податкові повідомлення рішення від 27.02.2014 №0001391702 на суму 944 696, 08 грн., від 27.02.2014 № 0001401702 на суму 510,00 грн. Податкові повідомлення-рішення вручено особисто голові ліквідаційної комісії Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» (а.с. 19, 20).
На час розгляду справи податкове повідомлення-рішення від 27.02.2014 №0001391702 на суму 944 696, 08 грн., від 27.02.2014 №0001401702 на суму 510,00 грн. у законному порядку не оскаржено, тому є узгодженим.
З метою погашення податкового боргу податковою інспекцією 05 вересня 2011 року відповідачу було вручено податкову вимогу про сплату боргу №65, яку Державне відкрите акціонерне товариство «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» отримало 05 вересня 2011 року (а.с. 21).
Податковим кодексом України встановлено, що податковий борг - сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання ( пп. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Згідно п.п. 16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового Кодексу України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право, серед інших, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом.
Згідно до пп. 20.1.34 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючий орган має право звернутися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг.
Згідно п.57.3 ст. 57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначених у пп.54.3.1-54.3.6 п. 54.3 ст. 54 цього кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настає за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків , коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Згідно зі статтею 95 Податкового кодексу України орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності.
Відповідно до норм п.п. 95.1-95.3 ст. 95 Податкового кодексу України:
- орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
- стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
- стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання органам державної податкової служби, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Із змісту наведеної законодавчої норми випливає, що Податковим кодексом України встановлено особливий порядок виконання судових рішень про стягнення коштів з платника податків у рахунок погашення податкового боргу. Органами стягнення за такими рішеннями, які здійснюють процедуру їх примусового виконання є контролюючі органи в розумінні Податкового кодексу України.
Разом з тим, судом встановлено що 02.08.2013 позачерговими загальними зборами акціонерів ДВАТ "Свердловське шахтопрохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин" Дочірнє підприємство Відкритого акціонерного товариства "Державної холдингової компанії "Спецшахтобуріння" вирішено про ліквідацію діяльності підприємства шляхом ліквідації, пор що складено протокол №1 від 02.08.2013 (а.с.43-46).
02.08.2013 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців було внесено відомості про перебування підприємства в стані припинення за рішенням засновників (а.с.48-49).
Тому слід вирішити питання, чи підлягає стягненню сума податкового боргу в загальному порядку.
Статтею 97 Податкового кодексу України встановлений порядок погашення грошових зобов'язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов'язаної з банкрутством.
Так, у цій статті під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або зупинення державної реєстрації фізичної особи - підприємця, внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.
Відповідно до п. 97.2. ст. 97 цього Кодексу у разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов'язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України.
Загальні підстави, порядок ліквідації юридичної особи та порядок задоволення вимог кредиторів визначені нормами Цивільного кодексу України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 110 цього кодексу юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документам.
Як передбачено ч. 1 ст. 112 ЦК України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: 1) у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; 2) у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов'язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; 3) у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов'язкових платежів); 4) у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.
Вимоги однієї черги задовольняються пропорційно сумі вимог, що належать кожному кредитору цієї черги.
Згідно із частинами 4, 5 цієї статті вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред'явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно. Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.
З наведених норм вбачається, що допускаючи можливість, що майна для задоволення всіх претензій кредиторів буде недостатньо, законодавець встановив черговість задоволення вимог.
Відповідно до пп. 20.1.18 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини.
В матеріалах справи наявна довідка, відповідно до якої у ДВАТ "Свердловське шахтопрохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин" Дочірнє підприємство Відкритого акціонерного товариства "Державної холдингової компанії "Спецшахтобуріння" наявні відкриті рахунки у банківських установах в національній валюті (а.с.9).
Отже, на даний час у підприємства є поточні рахунки в банківських установах для використання у процедурі ліквідації для розрахунків з кредиторами.
Механізм стягнення коштів, яким керується податковий орган при стягненні коштів з банківських рахунків, врегульований Законом України «Про банки і банківську діяльність» та Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 29.03.2004 за № 377/8976.
Відповідно до ст. Закону України «Про банки і банківську діяльність» арешт на майно або кошти банку, що знаходяться на його рахунках, арешт на кошти та інші цінності юридичних або фізичних осіб, що знаходяться в банку, здійснюються виключно за постановою державного виконавця чи рішенням суду про стягнення коштів або про накладення арешту в порядку, встановленому законом.
Пунктами 5.1, 5.2 глави 5 Інструкції передбачено, що відповідно до статті 1071 Цивільного кодексу України кошти можуть бути списані з рахунку клієнта без його доручення на підставі рішення суду. У разі надходження до банку платіжних вимог на примусове списання коштів з цих рахунків вони передаються для виконання відповідному органу державного казначейства, якщо це передбачено договором між банком та органом державного казначейства, або повертаються стягувачу без виконання відповідно до пункту 2.18 глави 2 цієї Інструкції.
Згідно із пунктами 5.9, 5.10 глави 5 Інструкції банк платника приймає до виконання платіжну вимогу стягувача незалежно від наявності достатнього залишку коштів на рахунку платника і не має права повертати її в разі неподання стягувачем реєстру платіжних вимог. У разі недостатності коштів на рахунку платника банк виконує платіжну вимогу в межах залишку коштів згідно з главою 2 цієї Інструкції.
Згідно із п.п.2.19, 2.20 глави 2 Інструкції розрахункові документи, що надійшли до банку протягом операційного часу, банк виконує в день їх надходження. Розрахункові документи, що надійшли після операційного часу, банк виконує наступного операційного дня.
З наведених норм Інструкції вбачається, що списання коштів, що знаходяться на банківському рахунку клієнта на вимогу податкового органу, списуються у повному обсязі у день надходження платіжної вимоги або наступного операційного дня.
Норми п. 97.2. ст. 97 Податкового кодексу України передбачають використання майна платника податків, що ліквідується у черговості, визначеній відповідно до законів України. Така черговість визначена нормами ст. 112 Цивільного кодексу України. Відповідно до цієї статті кредиторські вимоги податкового органу задовольняються у третю чергу.
Слід зазначити, що відповідно до п. 97.3. ст. 97 Податкового кодексу України у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків або скасування державної реєстрації фізичної особи - підприємця частина його грошових зобов'язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв'язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов'язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності.
Водночас, стягнення коштів з банківського рахунку, на якому акумулюються кошти ліквідуємого підприємства призводить до порушення порядку черговості задоволення вимог кредиторів, встановленої ст. 112 Цивільного кодексу України, що в свою чергу, порушує приписи ст. 97 Податкового кодексу України, оскільки стягнення коштів з банківських рахунків відбувається негайно після направлення податковим органом до банківської установи платіжної вимоги, без дотримання порядку черговості задоволення кредиторських вимог.
Суд вважає за необхідне зазначити, що норма ст. 97 Податкового кодексу України є спеціальною нормою та передбачає особливості погашення податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов'язаної з банкрутством. Тому саме ця норма повинна застосовуватися податковим органом при погашенні податкового боргу платника податків, що ліквідується.
Разом з тим, судом встановлено, що відповідач має узгоджене грошове зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 945 206,08 грн., тому суд вважає за необхідне задовольнити адміністративний позов щодо погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності.
Питання по судових витратах не вирішується, оскільки позивач звільнений від їх сплати у встановленому порядку, а ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено їх стягнення у даних випадках.
Керуючись ст. ст. 2, 17, 18, 94, 158-163, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Державної податкової інспекції в м. Свердловську Головного управління Міндоходів у Луганській області до Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» про стягнення коштів задовольнити в повному обсязі.
Стягнути кошти з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 945 206, 08 грн. (дев'ятсот сорок п'ять тисяч двісті шість гривень 08 копійок) з Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахто прохідницьке управління по бурінню стволів і свердловин» Дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Спецшахтобуріння» (код ЄДРПОУ 00181993) на користь Державного бюджету на р/р 33216800700072 в УДК у м. Свердловську, код одержувача 37871265, МФО 804013, кбк 11010100.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Повний текст постанови складено та підписано 22 квітня 2014 року
Суддя К.Ю. Широка
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2014 |
Оприлюднено | 28.04.2014 |
Номер документу | 38359267 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Ю. Широка
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні