Постанова
від 31.03.2014 по справі 805/3131/14
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 березня 2014 р. Справа №805/3131/14

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 12-20 год.

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Волгіної Н.П.,

при секретарі судового засідання - Алфьорової А.Ю.,

за участю:

представника позивача - Савченко Н.А.,

другого відповідача (яка одночасно є представником першого відповідача) - Дементьєвої Н.В.,

третьої особи - ОСОБА_3,

представника третьої особи - ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД"

до Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку, державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дементьєвої Н.В.,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3

про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД" звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3, в якому просить суд:

- визнати неправомірними дії реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку в частині залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД", без розгляду;

- зобов'язати провести державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД", які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД".

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

23 липня 2013 року ОСОБА_3, який на той час був учасником Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД» (далі - позивач, ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД», товариство) і володів 22% статутного капіталу ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД», подав решті учасників товариства нотаріально завірену заяву про свій вихід з товариства, в якій заявив про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» та зазначив, що не мас ніяких претензій, в тому числі і майнових, до товариства та його учасників і просить розглянути його заяву.

Інші учасники ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» (ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7) прийняли заяву від ОСОБА_3 і розглянули її на загальних зборах учасників товариства 23 липня 2013 року.

За результатом розгляду було прийнято рішення про виключення ОСОБА_3 зі складу учасників товариства і передання частки статутного капіталу, яка належала ОСОБА_3, товариству з наступною реалізацією її іншим учасникам протягом року, що відображено у Протоколі загальних зборів № 1 від 23 липня 2013 року.

На виконання цього рішення між ОСОБА_3 і директором ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» складено і підписано Акт прийому передачі товариству частки статутного капіталу, відповідно до якого, ОСОБА_3 передає, а ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» приймає частку статутного капіталу, яка належала ОСОБА_3, а саме - грошові кошти в розмірі 11737,00 грн, що складає 22 % статутного капіталу товариства.

24 лютого 2014 року для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, викликаних зміною складу учасників товариства, ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» звернулося до Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку (далі - РС Ворошиловського РУЮ у м. Донецьку, реєстраційна служба, перший відповідач) з повним пакетом необхідних документів, в тому числі, нотаріально засвідчену копію рішення ОСОБА_3 (учасника товариства) про вихід зі складу учасників. Зазначене підтверджується «Опис документів, що надаються реєстратору для проведення реєстраційної дії» від 24 лютого 2014 року, складеним державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дементьєвою Н.В.

Цього ж дня, 24 лютого 2014 року державний реєстратор видала повідомлення № 034-10/2014 про залишення документів без розгляду, зазначивши, що документи подані не в повному обсязі. При цьому вона пояснила, що в Реєстраційну службу Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку надійшла заява ОСОБА_3 від 27 січня 2014 року про відкликання його попередньої заяви від 23 липня 2013 року про вихід з ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД», а тому заяву від 23 липня 2013 року реєстратор до уваги не бере.

Позивач вважає, що наявність в Реєстраційній службі Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку заяви ОСОБА_3 про відкликання його попередньої заяви про вихід зі складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» від 27 січня 2014 року не є підставою для залишення поданих документів без розгляду, тому що така підстава не передбачена чинним законодавством України, насамперед, частиною 11 ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» № 755 від 15 травня 2003 року (зі змінами та доповненнями), в якій зазначені випадки залишення без розгляду документів, що подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.

Враховуючи наведене вище, позивач звернувся до суду із даним позовом (а.с 3-9).

26 березня 2014 року у судовому засіданні протокольною ухвалою залучено до участі у справі у якості другого відповідача державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дементьєву Наталію Володимирівну.

У судовому засіданні представник позивача надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, просила суд задовольнити позов у повному обсязі.

Представник першого відповідача, державний реєстратор юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дементьєва Н.В., яка одночасно є другим відповідачем по справі, у судовому засіданні заперечувала проти задоволення адміністративного позову, обґрунтувавши свої заперечення наступним.

Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» № 755 від 15 травня 2003 року (зі змінами та доповненнями) державна реєстрація - це вчинення реєстраційних дій, які передбачені Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на підставі поданих документів.

24 лютого 2014 року позивачем були надані документи, передбачені ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» у зв'язку зі зміною складу учасників, а саме:

- заповнена реєстраційна картка (форма 3) на проведення державної реєстрації змін до установчих документів;

- рішення про внесення змін до установчих документів;

- два примірника установчих документів у новій редакції;

- оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію;

- квитанція, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів на суму 51грн.;

- документ, що засвідчує повноваження особи, яка подала ці документи;

- документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;

- заява від 23 липня 2013 року про вихід ОСОБА_3 із складу учасників, яка відкликана ним же іншою заявою від 27 січня 2014 року, отриманої Реєстраційною службою від ОСОБА_3 6 лютого 2014 року.

Як зауважила Дементьєва Н.В., відповідно до ст. 214 Цивільного кодексу України, особа, яка вчинила односторонній правочин, має право відмовитися від нього, якщо інше не встановлено законом, при чому, відмова від правочину вчиняється у такій самій формі, в якій було вчинено правочин; а згідно зі ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не були до нього внесені, вони не можуть,бути використані в спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знана або могла знати ці відомості.

На підставі наведеного вище, державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Ворошиловського РУЮ у м. Донецьку Дементьєва Н.В. вважає, що прийняте нею повідомлення про залишення документів позивача без розгляду є цілком правомірним, у зв'язку із чим просила суд у задоволенні позовних вимог позивача відмовити в повному обсязі (а.с. 55-57).

Третя особа та його представник заперечували проти задоволення позову, з підстав, аналогічних зазначеним вище. Наполягали на тому, що вихід одного з учасників товариства з його складу є одностороннім правочином, відповідно, особа, яка вчинила цей односторонній правочин, має право відмовитися від нього, при чому, відмова від цього правочину має бути вчинена у тій же формі, що і сам правочин. Враховуючи, що ОСОБА_3 повідомив позивача про свій вихід з товариства заявою, посвідченою нотаріусом, і відмова від виходу з товариства була здійснена в такій же формі, - вимоги законодавства щодо відмови від одностороннього правочину ним виконані.

Зазначили, що на їх думку рішення державного реєстратора про залишення без розгляду документів позивача про внесення до установчих документів товариства змін у зв'язку із виходом зі складу учасників ОСОБА_3 є правомірним, а тому у задоволенні позовних вимог позивача просили відмовити.

Заслухавши пояснення представника позивача, заперечення другого відповідача, яка одночасно є представником першого відповідача, думку з приводу позовних вимог третьої особи та його представника, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД» зареєстроване 6 квітня 2005 року за № 1 266 102 0000 006553. Перебуває на обліку в Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за № 33489732 (а.с. 29).

3 жовтня 2012 року державним реєстратором виконавчого комітету Донецької міської ради за № 12661050013006553 зареєстровано проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичних документів, а саме - зареєстровано нову редакцію Статуту ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД», затвердженого загальними зборами учасників товариства (протокол № 001/12 від 29 серпня 2012 року). Відповідно до цього статуту учасниками товариства є: ОСОБА_3 (зі статутним капіталом 11 737,00 грн, що дорівнює 22% статутного капіталу), ОСОБА_5 (зі статутним капіталом у розмірі 19 472,75 грн, що дорівнює 36,5 % статутного капіталу), ОСОБА_6 (зі статутним капіталом у розмірі 19 472,75 грн, що дорівнює 36,5 % статутного капіталу), ОСОБА_7 (зі статутним капіталом у розмірі 2 667,50 грн, що дорівнює 5% статутного капіталу) (а.с. 12-28).

23 липня 2013 року приватним нотаріусом Донецького міського нотаріального округу ОСОБА_8 за № 982 зареєстровано заяву ОСОБА_3 про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД». В заяві зазначено, що заявник звертається до товариства із проханням розглянути цю заяву та здійснити всі необхідні юридично значущі дії у порядку та в строки, як це передбачено статутом товариства та встановлено законодавством. Крім того, вказано, що ОСОБА_3 рішення про вихід із складу товариства прийнято із розумінням своїх дій та без будь-якого тиску зі сторони, відповідно до дійсного волевиявлення; ОСОБА_3 не має ніяких претензій, в тому числі і майнових, до товариства та його учасників (а.с. 30).

23 липня 2013 року відбулися загальні збори учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» для вирішення, зокрема, питань про: вихід ОСОБА_3 зі складу учасників товариства; передачі товариству частки статутного капіталу, що належала ОСОБА_3; затвердження та реєстрації Статуту товариства у новій редакції.

За результатами проведення загальних зборів учасників товариства складено протокол № 1, відповідно до якого було вирішено: виключити ОСОБА_3 зі складу учасників товариства; передати частку, що належала ОСОБА_3, товариству, яке взяло на себе обов'язок реалізувати її іншим учасникам, або третім особам протягом строку, що не перевищує одного року, або зменшити свій статутний капітал відповідно до Закону; вирішено затвердити та зареєструвати статут ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» у новій редакції (а.с. 31).

Цього ж дня, 23 липня 2013 року, ОСОБА_3 та директором ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» підписано акт прийому передачі ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» частки статутного капіталу, відповідно до якого ОСОБА_3 передав частку статутного капіталу, що йому належала, а саме - 11 737,00 грн, що дорівнює 22% статутного капіталу, а директор товариства ОСОБА_9 прийняла вказану частку (а.с. 32).

27 січня 2014 року приватним нотаріусом Донецького міського нотаріального округу ОСОБА_8 за № 63 зареєстровано заяву ОСОБА_3 про відкликання заяви про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД». В заяві зазначено, що заявник звертається до товариства із проханням розглянути цю заяву та здійснити всі необхідні юридично значущі дії у порядку та в строки, які це передбачено статутом товариства та встановлено законодавством (а.с. 33, 44).

3 лютого 2014 року учасниками ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» проведені позачергові загальні збори учасників товариства, порядком денним зборів яких було розгляд заяви ОСОБА_3 про відкликання раніше поданої заяви про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД».

За результатами цих зборів складено протокол № 03/02/14 та прийнято рішення про залишення заяви ОСОБА_3 про відкликання заяви про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» без розгляду (а.с. 34).

5 лютого 2014 року ОСОБА_3 звернувся до Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку із повідомленням про відкликання своєї заяви про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» з метою недопущення реєстрації змін про склад учасників товариства (а.с. 43).

7 лютого 2014 року начальник відділу - державний реєстратор Чумаченко В.М. повідомив ОСОБА_3 (вих. 03.4-10-983), що його заява про відкликання заяви про вихід із складу учасників ТОВ «ТЕХНОЛІГА-СХІД» взята до відома та долучена до реєстраційної справи (а.с. 42).

Як встановлено у судовому засіданні, 24 лютого 2014 року представник товариства Савченко Н.А. звернулась до Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрації змін до установчих документів юридичної особи».

Відповідно до опису документів, що надавались Савченко Н.А. державному реєстратору для проведення реєстрації змін до установчих документів (реєстраційна справа № 1_266_006553_04), реєстратору були подані наступні документи:

- реєстраційна картка на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи (а.с.58-61);

- рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу); статут (а.с.62-64);

- нова редакція установчих документів (два примірника); копія квитанції, виданої банком (а.с. 65);

- документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи;

- документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;

- заява ОСОБА_3 від 23 липня 2013 року про вихід із складу учасників.

При цьому, в п. 8 зазначеного опису зазначено, що заява ОСОБА_3 від 23 липня 2013 року про його вихід із складу учасників відкликана його ж заявою від 27 січня 2014 року (а.с. 11, 46).

24 лютого 2014 року державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців РС Ворошиловського РУЮ у м. Донецьку Дементьєвою Н.В. прийнято рішення про залишення поданих позивачем документів без розгляду, про що складено відповідне повідомлення (вих. № 03.4-10/294), в якому зазначено, що документи, що подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД» залишені без розгляду у зв'язку із тим, що подані не в повному обсязі (а.с. 10, 47).

Не погодившись із рішенням державного реєстратора про залишення документів без розгляду позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення по справі суд керується наступним.

Ст. 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV із змінами та доповненнями (далі - Закон № 755-IV).

Відповідно до ст. 1 Закону № 755-IV державний реєстратор - це посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

До повноважень державного реєстратора належить проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичних осіб, що передбачено ч. 1 ст. 6 Закону № 755-IV.

Отже, у правовідносинах з приводу визнання неправомірними дій щодо залишення без розгляду документів, поданих для реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, державний реєстратор, який прийняв рішення про залишення цих документів без розгляду, є суб'єктом владних повноважень у розумінні КАС України, а правовідносини з приводу залишення поданих документів без розгляду є правовідносинами, що виникли внаслідок реалізації реєстратором владних управлінських функцій в сфері державної реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч. 3 ст. 4 цього Закону зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення цих змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

Процедура державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи регламентована ст. 29 Закону № 755-IV.

Так, відповідно до ч. 1 зазначеної статті для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів; документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.

Крім того, за правилами ч. 3 ст. 29 Закону № 755-IV у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені ч. 1 цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.

Як встановлено судом, для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи 24 лютого 2014 року уповноважена особа позивача надала державному реєстратору юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку Дементьєвій Н.В.: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу - протокол загальних зборів товариства від 23 липня 2013 року № 1); заяву фізичної особи (ОСОБА_3С.) від 23 липня 2013 року про вихід зі складу учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД» (нотаріально засвідчену); статут; нову редакцію установчих документів - статуту (два примірники); документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи; документ, що посвідчує правомочність прийнятого рішення; квитанція платіжного доручення з відміткою банку (за публікацію).

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем подані всі документи, передбачені ст. 29 Закону № 755-IV для внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

Частина 7 ст. 29 Закону № 755-IV містить правову норму, відповідно до якої державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені ч.ч. 1-6 цієї статті.

Згідно з положеннями ч. 11 ст. 29 Закону № 755-IV державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені ч.ч.1, 2, 4, 5 та 7 ст.8, ч.5 ст.10 цього Закону; документи подані не у повному обсязі; документи подано особою, яка не має на це повноважень; до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій.

Зважаючи на наведене вище, беручи до уваги норми приписи частин 7 та 11 ст. 29 Закону № 755-IV, суд дійшов висновку про відсутність підстав у державного реєстратора приймати рішення про залишення без розгляду документів позивача, поданих 24 лютого 2014 року уповноваженою особою товариства про внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи (реєстраційна справа № 1_266_006553_04).

Суд відхиляє доводи другого відповідача щодо недійсності станом на 24 лютого 2014 роук заяви ОСОБА_3 від 23 липня 2013 року про вихід з учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД», яку він відкликав 27 січня 2014 року, з огляду на таке.

Чинне законодавство України передбачає право учасника товариства з обмеженою відповідальністю на вихід із товариства. Так, відповідно до ст. 148 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV (далі - Цивільний кодекс України) учасник товариства з обмеженою відповідальністю має право вийти з товариства, повідомивши товариство про свій вихід не пізніше ніж за три місяці до виходу, якщо інший строк не встановлений статутом; згідно абз. 5 ч. 1 ст. 88 Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року № 436-IV (далі - Господарський кодекс України) учасники господарського товариства мають право вийти в передбаченому установчими документами порядку зі складу товариства; відповідно до п. «в» ч. 1 ст. 10 Закону України «Про господарські товариства» від 19 вересня 1991 № 1576-ХІІ учасники товариства мають вийти в установленому порядку з товариства.

Аналогічні приписи містяться і в абз. 10 п. 2.3, 9.2 Статуту Товариства.

В результаті такого виходу припиняється участь особи у товаристві без правонаступництва відносно немайнових прав та обов'язків учасника, що вийшов, тобто, припиняються корпоративні правовідносини між учасником та товариством.

Відповідно до п. 28 постанови Пленуму Верховного Суду України від 24 жовтня 2008 року № 13 «Про практику розгляду судами корпоративних спорів» учасник товариства з обмеженою відповідальністю вправі у будь-який час вийти з товариства незалежно від згоди інших учасників та самого товариства. Вихід зі складу учасників товариства не пов'язується ні з рішенням зборів учасників, ні з внесенням змін до установчих документів товариства. У зв'язку з цим, моментом виходу учасника з товариства є дата подачі ним заяви про вихід відповідній посадовій особі товариства або вручення заяви цим особам органами зв'язку. Положення установчих документів, які обмежують чи забороняють право на вихід учасника з товариства, є незаконними. У разі, якщо товариство не вчиняє дії у зв'язку з поданням учасником заяви про вихід з товариства (не вирішується питання про внесення змін до установчих документів товариства, про їх державну реєстрацію), учасник товариства вправі звернутися до господарського суду з позовом про зобов'язання товариства до державної реєстрації змін в установчих документах товариства у зв'язку зі зміною у складі учасників товариства на підставі ст. 7 Закону № 1576-ХІІ.

При визначенні правової природи заяви учасника товариства з обмеженою відповідальністю про вихід зі складу учасників, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 100 Цивільного кодексу України право участі у товаристві є особистим немайновим правом.

Повідомлення учасника товариства про вихід з учасників товариства є юридичним фактом, дією, яка викликає зміну прав та обов'язків, що існують між учасником та товариством - корпоративні відносини припиняються і виникають відносини інші - зобов'язальні (у товариства виникають обов'язки здійснити певні юридичні дії, пов'язані із виведенням учасника зі складу і виплатити учаснику компенсації його частки або вирішення іншим способом майнових прав та обов'язків учасника).

Згідно ст. 202 Цивільного кодексу України правочином - це дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори). Одностороннім правочином є дія однієї сторони, яка може бути представлена однією або кількома особами. Односторонній правочин може створювати обов'язки лише для особи, яка його вчинила. Односторонній правочин може створювати обов'язки для інших осіб лише у випадках, встановлених законом, або за домовленістю з цими особами. До правовідносин, які виникли з односторонніх правочинів, застосовуються загальні положення про зобов'язання та про договори, якщо це не суперечить актам цивільного законодавства або суті одностороннього правочину.

Проаналізувавши наведені вище норми права та фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що за своєю правовою природою вихід учасника з господарського товариства є одностороннім правочином, який, крім іншого, зумовлює настання певних наслідків як самого учасника, учасників, що залишились та товариства в цілому (зменшення статутного капіталу товариства у випадку, якщо учасник отримує при виході з товариства свою частку в натурі; продаж, дарування чи іншим чином відступлення учасником товариства цієї частки іншим учасникам чи учаснику товариства, або ж третій особі своєї частки у статутному капіталі та інше).

Інакше кажучи, заява учасника товариства про вихід зі складу учасників цього товариства є юридичним фактом, дією, яка викликає зміну прав та обов'язків, що існують між учасником та товариством - корпоративні відносини припиняються і виникають відносини інші - зобов'язальні (у товариства виникають обов'язки здійснити юридичні дії, пов'язані із виведенням учасника зі складу товариства)..

Частиною 1 ст. 214 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка вчинила односторонній правочин, має право відмовитися від нього, якщо інше не встановлено законом. Якщо такою відмовою від правочину порушуються права іншої особи, ці права підлягають захисту.

Беручи до уваги, що вихід ОСОБА_3 зі складу учасників товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД» потягнув за собою певні правові наслідки як для нього самого, так і для Товариства (не тільки у сфері немайнових (корпоративних) правовідносин, а й у сфері майнових правовідносин з приводу вирішення долі частки ОСОБА_3 як учасника товариства у статутному капіталі цього товариства), суд дійшов висновку, що ОСОБА_3 позбавлений права без згоди товариства в односторонньому порядку відкликати подану ним раніше заяву про вихід з Товариства, а тому подана ним 27 січня 2014 року заява про відкликання його заяви від 23 липня 2013 року про вихід з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД» сама по собі не може породжувати ніяких правових наслідків і не може бути підставою повернення ОСОБА_3 до складу учасників позивача.

Відповідна правова позиція узгоджується із позицією Вищого господарського суду України у справі № 2-6834/2006 від 18 вересня 2007 року.

Разом із цим суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно ст. 229 Цивільного кодексу України якщо особа, яка вчинила правочин, помилилася щодо обставин, які мають істотне значення, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.

Відповідно до ст. 12 Господарського процесуального кодексу України господарському суду підвідомчі справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між господарським товариством та його учасником (засновником, акціонером), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами) господарських товариств, що пов'язані із створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності цього товариства, крім трудових спорів.

Отже, у випадку, якщо ОСОБА_3, будучи учасником Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД», написав заяву про вихід з учасників товариства з підстав, які згодом виявились хибними (помилковими), він має право звернутись до господарського суду для визнання правочину недійсним в порядку, передбаченому господарським процесуальним кодексом України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з приписами ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи встановлені судом обставини, беручи до уваги приписи ст.ст. 2 та 71 КАС України, суд дійшов висновку про недоведеність відповідачами правомірності прийнятого державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку Дементєвою Н.В. рішення щодо залишення без розгляду документів, поданих позивачем 24 лютого 2014 року для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД".

Відповідно, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно ч.ч. 1 та 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст. 2, ст. 7-11, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 122 -154, ст. 158-163, ст. 167, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД" до Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку, державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дементьєвої Н.В., третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3 про визнання неправомірними дії та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати неправомірними дії державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку Дементєвої Н.В. щодо залишення без розгляду документів для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД" 24 лютого 2014 року.

Зобов'язати Реєстраційну службу Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку здійснити державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД», які пов'язані із зміною складу учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕХНОЛІГА-СХІД», шляхом внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про державну реєстрацію цих змін на підставі поданих товариством 24 лютого 2014 року документів (реєстраційна справа № 1_266_006553_04).

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХНОЛІГА-СХІД" витрати на сплату судового збору у розмірі 73,08 грн.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 31 березня 2014 року в присутності представників сторін, третьої особи та представника третьої особи.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складений 4 квітня 2014 року.

Суддя Волгіна Н.П.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2014
Оприлюднено25.04.2014
Номер документу38370481
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3131/14

Постанова від 30.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Постанова від 30.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Постанова від 31.03.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 13.03.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні