УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 квітня 2014 р.Справа № 816/482/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Рєзнікової С.С.
Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної екологічної інспекції у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.03.2014р. по справі № 816/482/14
за позовом Державної екологічної інспекції у Полтавській області
до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна"
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИЛА:
03 лютого 2014 року позивач, Державна екологічна інспекція в Полтавській області (далі - ДЕІ в Полтавській області, позивач), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" (далі - СТОВ "Україна", відповідач), в якому просив суд:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони (зупинення) діяльності товариства в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, облаштування місць приготування робочих розчинів, договору обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров'ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в результаті проведення ДЕІ в Полтавській області планової перевірки на відповідність дотримання СТОВ "Україна" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами складено акт перевірки №733/01-01-14. Зазначеним актом встановлено, зокрема, порушення відповідачем вимог пунктів 1.9 та 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві", статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та пункту 41 статті 7 Закону України "Про страхування". Вказане стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 11.03.14 року у задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Полтавській області про тимчасову заборону (зупинення) діяльності Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, облаштування місць приготування робочих розчинів відмовлено.
Позивач, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
У відповідності до ч. 1 ст. 197 КАС України, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу у порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що СТОВ "Україна" (ідентифікаційний код 03772950) діє відповідно до статуту (у новій редакції), затвердженого загальними зборами учасників сільськогосподарського товариства від 28.11.2011 та зареєстрованого 06.12.2011 за №15751050010000148 у Оржицькій районній державній адміністрації Полтавської області.
Видами діяльності СТОВ "Україна" за КВЕД є: 01.11.0 - вирощування зернових та технічних культур; 01.21.0 - розведення великої рогатої худоби; 01.23.0 - розведення свиней; 01.41.0 - надання послуг у рослинництві; 01.42.0 - надання послуг у тваринництві; 41.00.0 - збирання, очищення та розподілення води.
На підставі наказу №703/01-03 від 16.12.2013 "Про проведення планового заходу (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства СТОВ "Україна" та направлення на проведення перевірки №733/01-01-14 від 16.12.2013 (а.с. 32-33), у період з 30.12.2013 по 24.01.2014 ДЕІ у Полтавській області проведено планову перевірку дотримання СТОВ "Україна" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за результатами якої складено акт №733/01-01-14 (а.с. 8-24).
Так, плановою перевіркою встановлено, що для вирощування зернових і технічних культур СТОВ "Україна" використовуються пестициди, які вносяться на поля в день надходження до господарства.
При цьому, перевіркою встановлено, що на підприємстві:
- відсутній регламент по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, що є порушенням пункту 1.9 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" та статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища";
- інформація стосовно наявності місць приготування робочих розчинів із зазначенням адреси місця знаходження та назви відповідного обладнання не представлена, що є порушенням пункту 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві";
- відсутній договір обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров'ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів, що є порушенням пункту 41 статті 7 Закону України "Про страхування".
В зв'язку з викладеним, посилаючись на підпункт "б" пункту 4 Порядку обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і об'єктів у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища, затвердженого постановою Верховної Ради України від 29.10.1992 №2751-XII, частину 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що висновки позивача, що викладенні в акті перевірки, не відповідають дійсності, тому відсутні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони (зупинення) діяльності товариства в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, облаштування місць приготування робочих розчинів, договору обов'язкового страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров'ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
За висновком ДЕІ у Полтавській області, відповідачем допущено порушення пункту 1.9 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" та статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", оскільки в товаристві відсутній регламент по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів.
Статтею 52 Закону України від 25.06.1991 №1264-ХІІ "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані додержуватись правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.
Перелік пестицидів та агрохімікатів, дозволених для використання в Україні, регламенти їх застосування, а також щорічні доповнення до нього визначаються в установленому законодавством порядку.
Згідно з пунктом 1.9 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 03.08.1998 №1, використання пестицидів в окремих галузях народного господарства, у колективних та індивідуальних садах і городах, в охороні здоров'я та побуті, а також продаж їх населенню повинно здійснюватись тільки у відповідності з Переліком пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні, і доповненнями до нього. Вказані документи з визначенням науково обґрунтованих регламентів застосування (норм витрат, кратностей обробок, обмежень щодо способу, періоду обробок, строків останньої обробки до збирання урожаю) повинні бути погоджені Міністерством охорони здоров'я і є обов'язковими до дотримання на території країни.
Регламенти застосування статтею 1 Закону України від 02.03.1995 №86/95-ВР "Про пестициди і агрохімікати" визначено як сукупність вимог щодо застосування пестицидів і агрохімікатів.
Статтею 7 Закону України "Про пестициди і агрохімікати" передбачено, що перелік пестицидів і агрохімікатів, дозволених для використання, регламенти їх застосування та щорічні доповнення до нього ведуться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.
При застосуванні пестицидів і агрохімікатів здійснюється комплекс заходів відповідно до регламентів, встановлених для певної грунтово-кліматичної зони, з урахуванням попереднього агрохімічного обстеження ґрунтів, даних агрохімічного паспорта земельної ділянки (поля) і стану посівів, діагностики мінерального живлення рослин, прогнозу розвитку шкідників і хвороб (стаття 12 вказаного Закону).
Відповідно до статті 20 Закону України "Про пестициди і агрохімікати", порушення законодавства про пестициди і агрохімікати тягне за собою цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством. Відповідальність несуть особи, винні у порушенні регламентів та санітарних норм і правил транспортування, зберігання, торгівлі та застосування пестицидів і агрохімікатів.
Аналіз вказаних правових норм свідчить про те, що регламенти по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів визначаються, розробляються та ведуться в установленому законодавством порядку уповноваженими органами виконавчої влади. При застосуванні пестицидів і агрохімікатів здійснюється комплекс заходів відповідно до регламентів, встановлених для певної грунтово-кліматичної зони. Підприємства, які використовують для вирощування зернових і технічних культур пестициди, повинні застосовувати такі пестициди та агрохімікати у відповідності до регламентів та санітарних норм і правил їх застосування. Особи, винні у порушенні відповідних регламентів, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством.
При цьому, статтею 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та пунктом 1.9 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", на порушення відповідачем вимог яких посилається позивач, не визначено обов'язок суб'єкта господарювання, який використовує пестициди, самостійно розробляти, оформляти регламент по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів та мати на підприємстві паперовий примірник такого регламенту, відповідно до якого вноситься певний вид пестицидів.
Порушення регламенту застосування пестицидів, які використовує СТОВ "Україна", в ході перевірки не встановлено.
Виходячи з відсутності закріплення на законодавчому рівні обов'язку суб'єкта господарювання, який використовує пестициди, щодо самостійного оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони (зупинення) діяльності СТОВ "Україна" в частині застосування пестицидів і агрохімікатів до оформлення регламенту по здійсненню комплексу заходів по застосуванню пестицидів.
Досліджуючи питання про допущення СТОВ "Україна" порушення пункту 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві", на яке посилається позивач, колегією суддів встановлено наступне.
Відповідно до пунктів 6.1.11, 6.1.12 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", приготування розчинів пестицидів і заправка апаратури для їх застосування повинні здійснюватися на стаціонарних розчинних вузлах або пунктах із використанням засобів механізації виробничих процесів. Господарства повинні бути забезпечені пересувними агрегатами для приготування розчинів і заправки обприскувачів типу аПЖ-12, АПР "Темп" та інш. Майданчики розчинних вузлів і пунктів повинні мати тверде покриття з забезпеченням стоку поверхневих вод в спеціальні бетоновані резервуари. Категорично забороняється приготування розчинів пестицидів безпосередньо у полі без засобів механізації.
Пунктом 3.1 Примірної інструкції з охорони праці під час виконання робіт із пестицидами та агрохімікатами, затвердженої наказом Міністерства агропромислового комплексу України від 15.12.1999 №368, передбачено наступне:
3.1.4. Для приготування робочих розчинів пестицидів, агрохімікатів використовуйте пересувні агрегати або стаціонарні станції для заправки типу СЗС-10. Не допускайте приготування робочих розчинів пестицидів вручну.
3.1.6. Для приготування розчинів консервантів у приймальний бак (ємність) спочатку налийте воду, і тільки потім, добавте необхідну кількість консерванту. У протилежному випадку можливі опіки, отруєння.
З пояснень представника відповідача у суді першої інстанції встановлено та не спростовано позивачем, що на території господарства СТОВ "Україна" відсутній паспортизований склад для зберігання засобів захисту рослин. Такі засоби підвозяться в день їх використання продавцем, ТОВ "Агроскоп". Приготування робочого розчину для внесення пестицидів проводиться під час заправки обприскувача (Summers) на полі. При цьому обприскувач проводить самоприготування робочого розчину на полі, а тому, на думку колегії суддів, майданчик для приготування пестицидів не потрібний.
До такого висновку колегія суддів дійшла, виходячи з положень пункту 6.1 Державних санітарних правил "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві" ДCанПіН 8.8.1.2.001-98", яким передбачено лише те, що приготування розчинів і заправка апаратури для їх застосування має здійснюватись на стаціонарних розчинних вузлах або пунктах. Тобто, заправці апаратури для застосування розчину передує процес його приготування.
Згідно положень пункту 3.1 Примірної інструкції з охорони праці під час виконання робіт із пестицидами та агрохімікатами, приготування розчинів пестицидів являє собою процес додавання відповідної кількості консерванту у ємність, яку попередньо заповнюють водою, після чого робочим розчином здійснюється заправка резервуару обприскувача.
У своїй діяльності СТОВ "Україна" використовує обприскувач, технічні можливості якого дозволяють здійснювати самоприготування робочого розчину, що полягає у внесенні консерванту в ємність, яка відокремлена від ємності, яку заповнюють водою, а тому майданчик для приготування пестицидів не потрібний.
Крім того, колегією суддів враховано, що Державними санітарними правилами категорично заборонено приготування розчинів пестицидів безпосередньо у полі без засобів механізації. Оскільки в спірному випадку приготування робочого розчину здійснюється обприскувачем самостійно, то для його приготування облаштування стаціонарного майданчика не є обов'язковим.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про недоведеність факту порушення відповідачем вимог пунктів 1.9 та 6.1 ДСП 8.8.1.2.001-98 "Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві", статті 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та пункту 41 статті 7 Закону України "Про страхування", а тому позовні вимоги є необґрунтованими, спростовуються зібраними доказами по справі та не підлягають задоволенню.
Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції від 11.03.14 р. відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 197, п.1 ч.1 ст.198, ч.1 ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Полтавській області залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 11.03.2014р. по справі № 816/482/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя (підпис)Рєзнікова С.С. Судді (підпис) (підпис) Катунов В.В. Ральченко І.М.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2014 |
Оприлюднено | 28.04.2014 |
Номер документу | 38389215 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні