Головуючий у 1 інстанції - Смагар С.В.
Суддя-доповідач - Компанієць І.Д.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2014 року справа №805/2022/14 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача Компанієць І.Д., суддів Шальєвої В.А., Бишова М.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України у м. Красноармійську та Красноармійського району Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року по адміністративній справі № 805/2022/14 за позовом Управління Пенсійного фонду України у м. Красноармійську та Красноармійського району Донецької області до виробничого об'єднання шахтної геології та технічного буріння «Укрвуглегеологія» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 та Списком № 2 за період з 01.03.2009 року по 31.12.2013 року у розмірі 2256132,76 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач просив суд стягнути заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 та Списком № 2 за період з 01.03.2009 року по 31.12.2013 року у розмірі 2256132,76 грн.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що сума заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 1 та Списком № 2 за період з 01.03.2009 року по 31.12.2013 року складає 2256132,76 грн., що підтверджується карткою особового рахунку. Відповідач знаходиться у стадії ліквідації. Позивач звернувся до ліквідаційної комісії із вимогою щодо визнання кредиторських вимог, які були прийняті відповідачем, але на теперішній час не сплачені.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 04 бкрезня 2014 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погодившись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що відсутні підстави вважати вимоги про визнання кредиторських вимог до відповідача такими, що визнані та включені до ліквідаційної маси, оскільки відповідачем порушено порядок підтвердження такого визнання. оскільки ВО «Укрвуглегеологія» не ліквідована, мораторій на заявлення та сплату кредиторських вимог відсутній, тому є всі підстави для стягнення заборгованості в судовому порядку.
Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Виробниче об'єднання шахтної геології та технічного буріння "Укрвуглегеологія" зареєстровано як юридична особа Виконавчим комітетом Донецької міської ради та включено до ЄДРПОУ за номером 00186080.
З матеріалів справи вбачається, що у відповідача працювали особи, зайняті на роботах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, відповідно до пунктів "а", "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року № 1788-ХІІ, і яким призначено пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 та за Списком № 2.
Відповідно до розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в матеріалах справи: за списком № 1 за період з 1 березня 2009 року по 31 грудня 2013 року відшкодуванню підлягають витрати по пенсіонерам в сумі 1926081 грн. 58 коп., за списком № 2 за період з 1 вересня 2009 року по 31 грудня 2013 року відшкодуванню підлягають витрати по пенсіонерам в сумі 330051 грн. 18 коп.
Відповідно до наказу Мінвуглепрому України "Про ліквідацію Виробничого об`єднання шахтної геології та технічного буріння "Укрвуглегеологія" від 29 липня 2010 року №285 припинена діяльність відповідача шляхом ліквідації, створена ліквідаційна комісія та розпочата ліквідаційна процедура.
30 липня 2013 року позивач звернувся до ліквідаційної комісії відповідача із заявою про визнання кредиторських вимог за № 16274/02/23.
Листом від 1 серпня 2013 року № 31 ліквідаційна комісія відповідача прийняла кредиторську заборгованість позивача на загальну суму 3162560 грн. 62 коп., та включила її до ліквідаційного балансу ВО "Укрвуглегеологія".
Відповідно до пунктів 1, 2 статті 1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 400) платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є: суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.
На підставі пункту 2 розділу ХV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
Згідно з абзацом 5 пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058 підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затверджених Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
Порядок ліквідації юридичних осіб викладений у підрозділі 2 гл. 7 Цивільного кодексу України (надалі ЦК України).
Відповідно до вимог ст.. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Ст. 111 ЦК України визначений порядок ліквідації юридичної особи.
Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.
У разі недостатності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію майна юридичної особи.
Після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.
Згідно ст. 112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості, зокрема, у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов'язкових платежів).
У разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.
Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред'явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно.
Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.
Аналіз нормативно-правових актів свідчить, що ліквідаційна комісія є особою, відповідальною за погашення недоїмки. Нормами ЦК України визначений особливий порядок ліквідації юридичних осіб, черговість задоволення вимог кредиторів. Крім цього, передбачено право кредитора (у даному випадку суб'єкта владних повноважень) звернення до суду лише у одному випадку, а саме - відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду.
Законом передбачено право суб'єкта владних повноважень на звернення до суду щодо стягнення заборгованості, але таке право надається йому у загальному порядку, а не під час здійснення ліквідаційної процедури юридичної особи. У даному випадку, позивач скористався своїм правом та звернувся до ліквідаційної комісії із заявою про задоволення вимог кредитора, яка була задоволена, заборгованість включена до ліквідаційного балансу, визначена черговість погашення кредиторських вимог. Тобто, позивач звернувся до особливого порядку - ліквідації юридичної особи та заявив свої права. У цьому випадку, законодавством чітко визначений порядок, згідно якого кредиторові надано право звернення до суду лише у зазначеному випадку. Такий випадок відсутній при зверненні до суду позивача із цим позовом.
Позивач повинен діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, законами України не передбачено право суб'єкта владних повноважень звертатися до суду щодо стягнення із юридичної особи, яка ліквідується, заборгованості, яка вже визнана юридичною особою та включена ним до ліквідаційного балансу.
За таких обставин суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. З огляну на викладене апеляційна скарга відповідача підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись статтями 24, 197, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України у м. Красноармійську та Красноармійського району Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року по адміністративній справі № 805/2022/14- залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2014 року по адміністративній справі № 805/2022/14- залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду у письмовому провадженні набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі, і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Суддя-доповідач І.Д. Компанієць
Судді В.А. Шальєва
М.В.Бишов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2014 |
Оприлюднено | 29.04.2014 |
Номер документу | 38404778 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Компанієць І.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні