cpg1251
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 квітня 2014 року м. ПолтаваСправа №816/983/14
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Шевченко О.С.,
представника позивача - Іценко М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Прокурора Гадяцького району Полтавської області до Гадяцької районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування розпоряджень,
В С Т А Н О В И В:
17 березня 2014 року Прокурор Гадяцького району звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Гадяцької районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування розпоряджень Гадяцької районної державної адміністрації від 11 лютого 2013 року №57 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Сарівської сільської ради", від 11 лютого 2013 року №60 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Бобрицької сільської ради", від 05 серпня 2013 року №266 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Сарівської сільської ради", від 05 серпня 2013 року №267 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Бобрицької сільської ради".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 11 лютого 2013 року та 05 серпня 2013 року головою Гадяцької районної державної адміністрації прийнято спірні розпорядження. Вважає, що дані розпорядження є незаконними та підлягають скасуванню, оскільки прийняті з порушенням вимог статті 122 Земельного кодексу України та указу Президента України від 29 грудня 2012 року №770/2012.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Відповідач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, хоча у матеріалах справи наявні докази, що він належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки суду не повідомив, клопотань та заперечень суду не надав /а.с. 82/.
Згідно частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Враховуючи викладене та беручи до уваги, що у матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення справи, суд вважає за можливе проводити розгляд справи за даної явки та наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши пояснення прокурора, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації від 11 лютого 2013 року №57 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Сарівської сільської ради" Приватному підприємству "Імако" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Сарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області, за межами населеного пункту орієнтовною площею 47 га (землі запасу сільськогосподарського призначення - рілля) з подальшим виставленням права оренди земельної ділянки на земельні торги /а.с. 8/.
Також, 11 лютого 2013 року головою Гадяцької районної державної адміністрації прийнято розпорядження №60 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах Бобрицької сільської ради", згідно пункту 1 якого, Приватному підприємству "Імако" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Бобрицької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, за межами населеного пункту орієнтовною площею 60 га (землі запасу сільськогосподарського призначення - рілля) з подальшим виставленням права оренди земельної ділянки на земельні торги /а.с. 38/.
Розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації від 05 серпня 2013 року №266 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Сарівської сільської ради" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону за рахунок земель, не наданих у власність та користування площею 47,6532 га, яка розташована на території Сарівської сільської ради Гадяцького району, кадастровий номер 5320486900:00:007:0334 /а.с. 27/.
Крім того, 05 серпня 2013 року головою Гадяцької районної державної адміністрації прийнято розпорядження №267 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Бобрицької сільської ради", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону за рахунок земель, не наданих у власність та користування площею 62,38 га, яка розташована на території Бобрицької сільської ради Гадяцького району, кадастровий номер 5320481100:00:004:0639 /а.с. 55/.
29 січня 2014 року прокурором Гадяцького району Полтавської області внесено подання Голові Полтавської обласної державної адміністрації №84/190вих14 про скасування розпоряджень Голови Гадяцької районної державної адміністрації /а.с. 56-57/.
За результатами розгляду подання Полтавською обласною державною адміністрацією направлено прокурору Гадяцького району Полтавської області лист від 26 лютого 2014 року №840/01-52, у якому повідомлено, що вимоги щодо скасування розпоряджень Гадяцької районної державної адміністрації задоволенню не підлягають /а.с. 58-59/.
Посилаючись на положення частини п'ятої статті 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор Гадяцького району Полтавської області оскаржив до суду розпорядження Гадяцької районної державної адміністрації.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи оцінку позовним вимогам, а також правомірності оскаржуваного розпорядження, суд виходить з наступного.
Відповідно до частин п'ятої, шостої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" у разі відхилення подання в цілому чи частково або неповідомлення прокурора про результати розгляду подання, а також якщо подання не вносилося, прокурор може звернутися до суду щодо:
1) визнання незаконним нормативно-правового акта відповідного органу повністю чи в окремій його частині;
2) визнання протиправним рішення чи окремих його положень і щодо скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень;
3) визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій.
Для звернення прокурора з позовом до суду встановлюється 15-денний строк, що обчислюється з дня одержання повідомлення про відхилення подання або в разі неповідомлення прокурора про результати розгляду подання з дня закінчення визначеного прокурором строку для його розгляду.
З огляду на те, що подання прокурора Гадяцького району Полтавської області від 29 січня 2014 року №84/190 вих.14 про усунення порушень вимог Земельного кодексу України було відхилено Полтавською обласною державною адміністрацією, прокурор у межах передбачених законом повноважень звернувся до суду про визнання протиправним та скасування розпоряджень.
Надаючи оцінку оскаржуваним розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації від 11 лютого 2013 року №57 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Сарівської сільської ради", від 11 лютого 2013 року №60 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Бобрицької сільської ради", від 05 серпня 2013 року №266 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Сарівської сільської ради", від 05 серпня 2013 року №267 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Бобрицької сільської ради", суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до положень частини другої статті 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація с місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
У своїй діяльності, як передбачено частиною другою статті 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України, щорічним посланням Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.
Повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин закріплені статтею 17 Земельного кодексу України та статтею 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації". Зокрема, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносинах належить, розпорядження землями державної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.
Згідно з положеннями Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06 вересня 2012 року №5245-VІ, який набрав чинності з 01 січня 2013 року, статтю 122 Земельного кодексу України викладено в новій редакції.
Так, з 01 січня 2013 року частиною третьою зазначеної норми передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Частиною четвертою статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності , крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, нова редакція статті 122 Земельного кодексу України передбачає передачу повноважень щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності до Державного агентства земельних ресурсів України та його територіальних органів.
У взаємозв'язку із вищевикладеним, частиною третьою статті 135 Земельного кодексу України встановлено, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки , або державний виконавець у разі виконання рішень, що підлягають примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Указом президента України "Про внесення змін до пункту 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України" від 29 грудня 2012 року №770 (набрав чинності 03 січня 2013 року) пункт 4 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України", затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року №445, доповнено підпунктом 6-1, відповідно до якого Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб .
Таким чином, з 01 січня 2013 року районні державні адміністрації позбавлені повноважень щодо передачі у власність та користування земель сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб.
Разом з тим, оскаржуваними розпорядженнями Гадяцькою районною державною адміністрацією було затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель державної власності для проведення земельних торгів у формі аукціону.
Беручи до уваги наведене, суд приходить до висновку, що оскаржувані розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації від 11 лютого 2013 року №57 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Сарівської сільської ради", від 11 лютого 2013 року №60 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Бобрицької сільської ради", від 05 серпня 2013 року №266 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Сарівської сільської ради", від 05 серпня 2013 року №267 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Бобрицької сільської ради" не ґрунтується на вимогах законодавства України, а тому є неправомірними та підлягають скасуванню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 94, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Прокурора Гадяцького району Полтавської області до Гадяцької районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування розпоряджень - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації від 11 лютого 2013 року № 57 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах території Сарівської сільської ради".
Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації від 11 лютого 2013 року № 60 "Про надання дозволу ПП "Імако" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності в межах Бобрицької сільської ради".
Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації від 05 серпня 2013 року № 266 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Сарівської сільської ради".
Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації від 05 серпня 2013 року № 267 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для проведення земельних торгів у формі аукціону на території Бобрицької сільської ради".
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 28 квітня 2014 року.
Суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2014 |
Оприлюднено | 29.04.2014 |
Номер документу | 38432317 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні