УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2014 р.Справа № 820/13802/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Тацій Л.В.
Суддів: Водолажської Н.С. , Філатова Ю.М.
за участю секретаря судового засідання Зарицької Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області та Іварса Круміньш на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2014р. по справі № 820/13802/13-а
за позовами ОСОБА_1 , ОСОБА_2
до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області третя особа Іварс Круміньш
про скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
Позивачі, ОСОБА_1, ОСОБА_2, звернулись до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративними позовами до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області, третя особа Іварс Круміньш, в яких, з урахуванням уточнень позовних вимог, просили скасувати державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснену 27.01.2012 року державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Лозівської міської ради Харківської області Степановою Ольгою Василівною, якою внесено зміни до установчих документів ТОВ "РАПС Техсервіс", а саме внесення до переліку засновників Круміньш Іварс з розміром внеску до статутного фонду - 24000 грн; - зобов'язати посадових осіб відділу Державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області виключити з державного реєстру Круміньш Іварс, як засновника ТОВ "РАПС Техсервіс" з розміром внеску до статутного фонду 24000 грн.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17.02.2014 року об'єднано в одне провадження зі справою №820/13802/13-а адміністративну справу 820/28/14 за позовом ОСОБА_2 до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області про скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2014р. по справі № 820/13802/13-а позови задоволено частково.
Скасовано реєстраційну дію від 27.01.2012 року (за № 14761050016000561) в частині внесення зміни до відомостей про юридичну особу Товариства з обмеженою відповідальністю, якою засвідчено введення до переліку засновників ТОВ "Рапс Техсервіс" (код ЄДРПОУ 34173691) Круміньш Іварса. В іншій частині позов залишено без задоволення.
Відповідач і третя особа не погодились з судовим рішенням, та подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2014р. та прийняти нову, якою у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Представники відповідача і третьої особи в судовому засіданні апеляційні скарги підтримали в повному обсязі з підстав і мотивів, викладених у скаргах.
Представники позивачів проти задоволення апеляційних скарг заперечували у повному ообсязі, гаполягаючи на законності та обґрунтованості постанови суду першої інстанції, постанову суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог не оскаржували.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін і третьої особи, перевіривши постанову суду, дослідивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про те, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що ТОВ "РАПС Техсервіс" пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, зареєстрований Лозівською районною державною адміністрацією Харківській області, як юридична особа 28.07.2006 року, що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 763815 (а.с. 18, т.1).
Відповідно даних Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 30.10.2011 року засновниками (учасниками) ТОВ "РАПС Техсервіс" були ТОВ «LATRAPS TRADE», ОСОБА_1 і ОСОБА_2 (а.с. 19-20, т. 1).
Згідно протоколу загальних зборів ТОВ "РАПС Техсервіс" від 08 липня 2010 року з 08.07.2010 року ОСОБА_4 призначено генеральним директором товариства (а.с. 22, т. 1).
Вказані обставини сторонами визнаються, а тому в силу ч. 3 ст. 72 КАС України не доказуються перед судом.
Також з матеріалів справи слідує, що 06.07.2011 року проведені загальні збори ТОВ "Рапс Техсервіс", оформлені протоколом № 1.
Згідно даних вказаного протоколу зборів, прийнято рішення про зміну складу засновників, а саме: виключено зі складу засновників (учасників) Товариства ТОВ «LATRAPS TRADE» зі статутним капіталом у сумі 24000 грн., що складає 80% статутного капіталу згідно договору купівлі- продажу частки статутного капіталу від 09.07.2010 року (а.с. 160-163, т.1), і включено до складу засновників Куміньш Іварса (а.с. 138-139, т.1), затверджено нову редакцію Статуту (а.с. 166-175, т.1).
З метою здійснення реєстрації змін до установчих документів генеральним директором ТОВ "Рапс техсервіс" ОСОБА_1 27.01.2012 року подано реєстраційну картку (форма № 3), у якій у розділі 3 "склад засновників юридичної особи" вказано - Круміньш Іварса (а.с. 156-158, т.1).
Також, як слідує з опису документів, що надані державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи» були подані: рішення про внесення змін до установчих документів (Примірник оригіналу); статут; нова редакція установчих документів (два примірники); копія платіжного доручення з відміткою банку; договір про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства (Примірник оригіналу); довіреність № 1827 від 24.02.2011 року (а.с. 77, т.1).
На підставі вказаної реєстраційної картки та доданих згідно опису документів державним реєстратором Степановою О.В. 27.01.2012 року за № 14761050016000561 вчинено реєстраційну дію - внесено зміни до відомостей про склад засновників юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю.
Позивачі, як засновники (учасники) ТОВ "РАПС Техсервіс" оскаржили в судовому порядку реєстраційну дію, яка полягає у внесенні змін до установчих документів ТОВ "РАПС Техсервіс", а саме внесення до переліку засновників Круміньш Іварс з розміром внеску до статутного фонду - 24000 грн.
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, які покладені суб'єктом владних повноважень в основу спірної реєстраційної дії на відповідність вимогам ч.3 ст.2 КАС України, колегія суддів виходить з наступного.
У відповідності до положення частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 року №755-IV, який набрав чинності 01.07.2004 року (надалі Закон №755-IV) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Пунктом 2 ст. 1 Закону № 755 визначено, що державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Згідно з ч. 1 ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Згідно з ч. 3 ст. 29 відповідного Закону у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Відповідно до ч. ч. 3, 5 ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи. Установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Підписи засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні бути нотаріально посвідчені. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади.
За правилами ч. 1 ст. 87 ЦК України для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.
З системного аналізу частини п'ятої статті 8 цього Закону та частини першої статті 87 Цивільного кодексу України дає підстави стверджувати, що зміни до установчих документів юридичної особи повинні підписуватися всіма її засновниками (учасниками).
Із наявної в матеріалах справи копії реєстраційної справи ТОВ "Рапс техсервіс" встановлено, що для вчинення оскаржуваної реєстраційної дії уповноваженою особою Товариства надано статут, не підписаний учасниками товариства (а.с.175, т.1)
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем по справі не дотримано вимог статті 29 Закону N 755-IV - проведено державну реєстрацію змін до установчого документу ТОВ (статуту) за відсутності належно оформлених документів, зокрема, змін до установчих документів, не підписаних учасниками товариства.
З приводу доводів апеляційних скарг про те, що суд першої інстанції безпідставно вийшов за межі позовних вимог, задовольнивши позов шляхом скасування реєстраційної дії в частині внесення зміни до відомостей про юридичну особу Товариства з обмеженою відповідальністю, якою засвідчено введення до переліку засновників ТОВ "Рапс Техсервіс" Круміньш Іварса, тоді як вимоги були сформульовані позивачами, як скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень з приводу внесення зміни до установчих документів ТОВ "РАПС Техсервіс", а саме внесення до переліку засновників Круміньш Іварс з розміром внеску до статутного фонду - 24000 грн., колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області є органом державної влади і, відповідно, його діяльність має підпорядковуватись вимогам наведеної норми Конституції України та аналогічним вимогам Законів України.
Право реєстратора на вчинення відповідних реєстраційних дій підлягає законодавчим обмеженням та реалізується з дотриманням порядку, встановленого законом.
Суд може захистити право особи, права, якої порушено, у разі проведення реєстраційної дії за відсутності для цього належних юридичних підстав та з порушенням правил, процедури, встановлених законом. Наявність негативних наслідків такої реєстраційної дії для можливості судового захисту законом не вимагається. Право на судовий захист пов'язане з самою протиправністю дій.
Отже, судом першої інстанції правильно обрано належний спосіб захисту прав та охоронюваних законом інтересів позивачів.
З приводу доводів відповідача та третьої особи щодо пропуску строку на звернення до суду колегія суддів відзначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Конституції України частиною національного законодавства України є Конвенція про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікована Верховною Радою України (Закон України від 17.07.97 № 475/97-ВР) /далі Конвенція/. Юрисдикція Європейського суду з прав людини є обов'язковою в усіх питаннях, що стосуються тлумачення та застосування Конвенції.
Колегія суддів також бере до уваги, що п. 1 ст. 6 § 1 Конвенції гарантує кожному право на звернення до суду. Таким чином, ця стаття проголошує "право на суд", одним з аспектів якого є право на доступ, тобто право подати до суду позов.
Отже, ст. 6 Конвенції детально описує процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі при розгляді позову в національному суді, а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.
Стаття 13 Конвенції визначає, що кожна людина, права і свободи якої, викладені у цій Конвенції, порушуються, має ефективний засіб захисту у відповідному національному органі незалежно від того, що порушення було вчинене особами, які діяли в офіційній якості.
Колегія суддів бере до уваги та наголошує, що відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Порядок розгляду та вирішення справ адміністративним судом визначений КАС України.
Відповідно до вимог ч.1 ст. 6 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Водночас, на думку колегії суддів, суд першої інстанції, визнаючи поважними причини пропуску строку на звернення до суду, з дотриманням вимог статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, надав належну юридичну оцінку обставині щодо пропуску позивачами строку звернення до суду, встановленого статтею 99 КАС.
Згідно із положенням ч.ч 1, 2 ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
З урахуванням наведеного, для вирішення питання про правильність застосування судом строку звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів особи слід з'ясувати яким саме рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені права цієї особи, коли розпочався перебіг цього строку.
Судом першої інстанції встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що ОСОБА_1 тільки 21.11.2013 року ознайомився з реєстраційною справою, де виявив, що Статут у новій редакції не підписаний засновниками.
Вказаним обставинам судом першої інстанції надано належну оцінку, доводи апеляційних скарг висновків суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Всупереч наведеним вимогам, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його висновки, і не довів правомірності прийнятого ним податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, колегія суддів відзначає, що суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційні скарги Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Лозівського міськрайонного управління юстиції Харківської області та Іварса Круміньш залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20.02.2014р. по справі № 820/13802/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Тацій Л.В. Судді Водолажська Н.С. Філатов Ю.М. Повний текст ухвали виготовлений 24.04.2014 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2014 |
Оприлюднено | 06.05.2014 |
Номер документу | 38478149 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Тацій Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні