Постанова
від 30.04.2014 по справі 826/3826/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

30 квітня 2014 року 13:15 № 826/3826/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кармазіна О.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Райффайзен Лізинг Аваль» до Управління Укртрансінспекції у м. Києві третя особаТОВ «Ва Грейн Експресс» про визнання протиправною та скасування постанови № 042237 від 30.12.2013,-

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Райффайзен Лізинг Аваль» з позовом до Управління Укртрансінспекції у м. Києві про визнання протиправною та скасування постанови № 042237 від 30.12.2013.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що спірною постановою застосовано до позивача адміністративно-господарський штраф на підставі статті 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме як до автомобільного перевізника за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

У той же час позивач зазначає, що транспортний засіб, який перевірявся, належить на праві власності ТОВ «Райффайзен Лізинг Аваль», проте, станом з моменту проведення перевірки та до моменту звернення з вказаними позовними вимогами до суду, даний транспортний засіб знаходиться у володінні та користуванні ТОВ «Ва Грейн Експресс», як лізингоодержувача за договором фінансового лізингу. Відтак, позивач вважає, що відповідачем протиправно застосовано до ТОВ «Райффайзен Лізинг Аваль» штрафні санкції, оскільки позивач не є автомобільним перевізником та не здійснює діяльності у сфері автомобільного транспорту.

Відповідач в судове засідання не з'явився та заперечень проти позову до суду не подавав.

Третя особа в судове засідання не з'явилася, хоча про розгляд справи була повідомлена належним чином. Разом з цим, третьою особою подано до суду письмові пояснення, згідно яких вона підтримує позовні вимоги та зазначає про помилковість застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу, оскільки вказані в ній порушення були скоєні ТОВ «Ва Грейн Експресс», а не позивачем. При цьому, третя особа зазначає, що за вказане порушення ТОВ «Ва Грейн Експресс» вже був сплачений штраф у розмірі 1700 грн., що підтверджується платіжним дорученням.

Виходячи з положень ч. 6 ст. 128 КАС України, враховуючи при цьому неприбуття у судове засідання відповідача та третьої особи, які були належним чином повідомлені про розгляд справи, у судовому засіданні 25.04.2014 р. судом ухвалено про продовження розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши наявні у справі матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що в ході проведення перевірки дотримання автоперевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами територіальних органів Укртрансінспекції здійснено перевірку транспортного засобу, а саме: магістральний тягач марки «Scania» - R420 LA, д.н. АА 4656 МО, який згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу належить ТОВ «Райффайзен Лізинг Аваль».

В ході проведення перевірки вказаного транспортного засобу виявлено порушення вимог ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме: не оформлено щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку водія.

На підставі наведеного та статті 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» Управлінням Укртрансінспекції у м. Києві прийнято спірну постанову № 042237 від 30.12.2013, якою застосовано до ТОВ «Райффайзен Лізинг Аваль» суму адміністративно-господарського штрафу у розмірі 1 700 грн.

У взаємозв'язку із вищенаведеним під час розгляду даної справи судом встановлено, що магістральний тягач марки «Scania» - R420 LA, д.н. АА 4656 МО відповідно до договору фінансового лізингу № LC7890-02/13 від 28.02.2013 року був переданий позивачем на умовах фінансового лізингу у тимчасове володіння та користування ТОВ «Ва Грейн Експресс» та використовується ТОВ «Ва Грейн Експресс» у власній господарській діяльності підприємства.

Згідно загальних умов договору (додаток № 4 до договору) в момент підписання акту приймання-передачі до лізингоодержувача (ТОВ «Ва Грейн Експресс») переходять та зберігаються за ним наступні права та ризики: право володіння та користування, відповідальність за збереження, ризик пошкодження, знищення, витрати, а також цивільна відповідальність перед третіми особами, що пов'язана з володінням та користуванням предметом лізингу.

Судом встановлено, що між ТОВ «Райффайзен Лізинг Аваль» та ТОВ «Ва Грейн Експресс»» підписаний акт приймання-передачі предмету лізингу від 03.04.2013 року, відповідно до якого позивач передав ТОВ «Ва Грейн Експресс» магістральний тягач марки «Scania» - R420 LA, д.н. АА 4656 МО.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту встановлені Законом України "Про автомобільний транспорт" № 2344-III від 05.04.2001 (далі - Закон № 2344-ІІІ).

Статтею 3 Закону № 2344-ІІІ встановлено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-ІІІ державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно частини сьомої статті 6 Закону № 2344-ІІІ центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, зокрема, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті.

Відповідно до абзацу третього частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст.ст. 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно частини першої та частини другої статті 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники , водії повинні мати і пред'являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов'язковими документами також є:

- для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;

- для водія - ліцензійна картка, свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.

Виходячи з системного аналізу вказаних положень законодавства суд зазначає, що суб'єктами, до яких можуть застосовуватися адміністративно-господарські штрафи, передбачені статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", є автомобільні перевізники.

Разом з тим, відповідно до статті 1 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Як вже зазначено вище, на підставі статті 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» Управлінням Укртрансінспекції у м. Києві прийнято спірну постанову № 042237 від 30.12.2013, якою застосовано до ТОВ «Райффайзен Лізинг Аваль» суму адміністративно-господарського штрафу у розмірі 1 700 грн., зокрема, у зв'язку з тим, що під час перевірки транспортного засобу, а саме: магістрального тягачу марки «Scania» - R420 LA, д.н. АА 4656 МО, було виявлено не оформлення щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку водія.

У той же час, як встановлено судом, вказаний транспортний засіб (магістральний тягач марки «Scania» - R420 LA, д.н. АА 4656 МО) був переданий позивачем на умовах фінансового лізингу у тимчасове володіння та користування ТОВ «Ва Грейн Експресс», який є експлуатантом транспортного засобу, перевізником для цілей застосування Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до статті 1 Закону України "Про фінансовий лізинг" від 16.12.1997 № 723/97-ВР фінансовий лізинг - це вид цивільно-правових відносин, що виникають із договору фінансового лізингу.

За договором фінансового лізингу лізингодавець зобов'язується набути у власність річ у продавця (постачальника) відповідно до встановлених лізингоодержувачем специфікацій та умов і передати її у користування лізингоодержувачу на визначений строк не менше одного року за встановлену плату (лізингові платежі).

Частиною другою статті 14 Закону № 723/97-ВР встановлено, що лізингоодержувач протягом строку лізингу несе витрати на утримання предмета лізингу, пов'язані з його експлуатацією, технічним обслуговуванням, ремонтом, якщо інше не встановлено договором або законом.

З урахуванням наведеного суд зазначає, що позивач не користується транспортним засобом: магістральним тягачем марки «Scania» - R420 LA, д.н. АА 4656 МО, не являється автомобільним перевізником, та не несе відповідальності за використання предмету лізингу ТОВ «Ва Грейн Експресс».

Відповідно до частини третьої статті 217 Господарського кодексу України до суб'єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.

Частиною першою статті 218 Господарського кодексу України встановлено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

З огляду на встановлені обставини, суд приходить до висновку про безпідставність застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу за порушення статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки позивач не користується перевіряємим транспортним засобом та не є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт".

Більш того, як вже зазначено вище, третя особа визнає, що вказані у постанові порушення скоєні саме ТОВ «Ва Грейн Експресс», а не позивачем. При цьому, за вказане порушення ТОВ «Ва Грейн Експресс» вже був сплачений штраф у розмірі 1700 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 464 від 10.04.2014 року.

Таким чином, суд зазначає, що у відповідача не було правових підстав для застосування до позивача штрафних санкцій.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 71 КАС кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність визнання протиправною і скасування спірної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 042237 від 30.12.2013.

Керуючись вимогами ч. 2 ст.11, статей 69-71, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Райффайзен Лізинг Аваль» - задовольнити повністю.

Визнати протиправною і скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 042237 від 30.12.2013.

Постанова набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Суддя О.А. Кармазін

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення30.04.2014
Оприлюднено05.05.2014
Номер документу38492976
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/3826/14

Постанова від 15.05.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

Постанова від 30.04.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

Ухвала від 27.03.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні